Ambtelijk toezicht gebeurt door de classis die hem emeritaat heeft verleend. Die kan ook de preekbevoegdheid eventueel intrekken.
Met je tweede alinea heb ik geen ervaring; lijkt me in ieder geval geen gezonde situatie.
Ambtelijk toezicht gebeurt door de classis die hem emeritaat heeft verleend. Die kan ook de preekbevoegdheid eventueel intrekken.
Het is niet met een schaartje te knippen, maar ik denk dat hij pastoraal bezoek uit beide gemeenten krijgt. Uit Werkendam wat meer zakelijk, en vanuit Zeeland meer pastoraal.Job schreef: ↑30 jan 2025, 22:37Volgens mij is dat niet zo, hoor. Ds. Karens is nog altijd emerituspredikant van Werkendam, terwijl hij in Zeeland woont en ze allang weer een andere dominee hebben.Bobber schreef: ↑30 jan 2025, 21:02Predikant wordt toch lid in de gemeente waar hij woont. Als deze in Gorinchem woont is het een emerituspredikant van Gorinchem. Niet van de laatste gemeente.
Bijvoorbeeld ds. Moens woont nu dacht ik in Nisse. Dan is hij daar emeritus en niet in Middelharnis.
Dankjewel! In Zld dan waarschijnlijk gewoon als gemeentelid ja. Maar er blijft dus een bepaalde verbintenis tussen een emeritus en zijn laatste gemeente, duidelijk.
Natuurlijk is dat te verklaren als je beseft hoe de gezondheid is van deze emeritus.Job schreef: ↑30 jan 2025, 22:16Ik vroeg me eerder af of er misschien verstoorde verhoudingen zijn, anders is het niet te verklaren.Bobber schreef: ↑30 jan 2025, 22:09Wel raar overigens. Gorinchem als middengemeente zou toch iedereen moeten komen.
Nee, want de man preekt elke zondagmorgen: https://www.kerktijden.nl/voorganger/7/ds-l-blok
Iemand moet de taken van de Wachter toch waarnemen
@Job gewoon uit belangstelling: wat maakt dat je hier mee bezig bent?Maanenschijn schreef:Waarom ben je toch zo zoekend naar dit soort dingen? Het lijkt een beetje een patroon.
Dit bedoel overigens niet onaardig.
O! Deze vraag had ik over het hoofd gezien, Maanenschijn, waarvoor sorry. Ja, goede vraag, waarom vindt iemand iets interessant. Ik vraag me gewoon af wat de wettige verbondenheid is van een emeritus aan diens laatste gemeente en of dat wederzijds verplichtingen oproept. Waarom vind ik dat interessant..sja, ik moet toegeven: het is geen zaak van levensbelang. Welke rol speelt de emerituskas? (In geval GG). Is er nog een formele verantwoordelijkheid over en weer?Maanenschijn schreef: ↑31 jan 2025, 11:05@Job gewoon uit belangstelling: wat maakt dat je hier mee bezig bent?Maanenschijn schreef:Waarom ben je toch zo zoekend naar dit soort dingen? Het lijkt een beetje een patroon.
Helder, dank!Job schreef:O! Deze vraag had ik over het hoofd gezien, Maanenschijn, waarvoor sorry. Ja, goede vraag, waarom vindt iemand iets interessant. Ik vraag me gewoon af wat de wettige verbondenheid is van een emeritus aan diens laatste gemeente en of dat wederzijds verplichtingen oproept. Waarom vind ik dat interessant..sja, ik moet toegeven: het is geen zaak van levensbelang. Welke rol speelt de emerituskas? (In geval GG). Is er nog een formele verantwoordelijkheid over en weer?Maanenschijn schreef: ↑31 jan 2025, 11:05@Job gewoon uit belangstelling: wat maakt dat je hier mee bezig bent?Maanenschijn schreef:Waarom ben je toch zo zoekend naar dit soort dingen? Het lijkt een beetje een patroon.
Maar verder slaap ik geen minuut korter of langer als het over dit thema gaat.
Het is vrij stoffig en niet echt relevant verder. Maar ik raak er wel steeds meer van overtuigd dat emeriti een grotere en belangrijke taak hebben binnen het kerkverband dan ik eigenlijk altijd dacht. Emeritus betekent volgens mij zoiets als 'uitgediend', maar ik zie althans binnen de GG emeriti nog van grote betekenis zijn. Dat zal ook de reden zijn dat ik predikanten op de kansel vaak een apart artikel in hun gebed hoor inruimen voor emerituspredikanten. Ik meen hier ook weleens wat gelezen te hebben over de prediking van emerituspredikanten: dat daar vaak wat spanning vanaf is, dat ze vrijer en ontspannener het Evangelie verkondigen. Mooi.Maanenschijn schreef: ↑31 jan 2025, 11:18Helder, dank!Job schreef:O! Deze vraag had ik over het hoofd gezien, Maanenschijn, waarvoor sorry. Ja, goede vraag, waarom vindt iemand iets interessant. Ik vraag me gewoon af wat de wettige verbondenheid is van een emeritus aan diens laatste gemeente en of dat wederzijds verplichtingen oproept. Waarom vind ik dat interessant..sja, ik moet toegeven: het is geen zaak van levensbelang. Welke rol speelt de emerituskas? (In geval GG). Is er nog een formele verantwoordelijkheid over en weer?Maanenschijn schreef: ↑31 jan 2025, 11:05@Job gewoon uit belangstelling: wat maakt dat je hier mee bezig bent?Maanenschijn schreef:Waarom ben je toch zo zoekend naar dit soort dingen? Het lijkt een beetje een patroon.
Maar verder slaap ik geen minuut korter of langer als het over dit thema gaat.
`Job schreef: ↑01 feb 2025, 13:52 Wat een sympathieke man, die ds. Ude in het RD vandaag. Fijn om zo eens kennis met hem te maken. Onvoorstelbaar wat hij heeft meegemaakt, komt veerkrachtig over. En bijzonder mild en bescheiden richting de Nederlandse ambtsbroeders. Hopelijk wordt er een weg voor hem geopend.