Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Re: Gebruiken bij begrafenissen (uit: GG)
Je moet het woord stoornis wat mij betreft niet al te rigide opvatten. Maar het heeft toch geregeld wel echt veel weg van een wat of tamelijk autistische manier van kijken.
Los daarvan: veel mensen hebben geen idee van zulke regels. Die zijn ineens in de mode gekomen toen zich de consequenties lieten voelen van de keuze om de begrafenis een familie-aangelegenheid te laten zijn.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de begrafenis alsnog een kerkdienst wordt, vanwege de nood der tijden.
Los daarvan: veel mensen hebben geen idee van zulke regels. Die zijn ineens in de mode gekomen toen zich de consequenties lieten voelen van de keuze om de begrafenis een familie-aangelegenheid te laten zijn.
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de begrafenis alsnog een kerkdienst wordt, vanwege de nood der tijden.
- J.C. Philpot
Ik ben er een voorstander van om onze medemens met autisme, niet op een negatief wijze als iemand met een stoornis te behandelen.DDD schreef: ↑31 jan 2025, 10:25 Je moet het woord stoornis wat mij betreft niet al te rigide opvatten. Maar het heeft toch geregeld wel echt veel weg van een wat of tamelijk autistische manier van kijken.
Verder: als de familie zich open opstelt en op een respectvolle manier hun wensen bespreekt. En de dominee en kerkenraad dat ook doet, dan is er in de meeste gevallen geen enkel probleem. Zelfs niet als je dan samen op een goede manier besluit dat een rouwsamenkomst dan beter in een aula kan plaatsvinden door de familie zelf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Voordat men zich bij een gemeente aansluit kan men zich toch inlezen of laten informeren wat de protocollen zijn? Waarschijnlijk zal iemand zich inderdaad niet aansluiten omdat het begrafenisprotocol zo goed op orde is maar men kan zich wel niet-aansluiten omdat het begrafenisprotocol ze niet aanstaat toch?Tiberius schreef: ↑31 jan 2025, 09:29
Nee, dat denk ik niet.
Als iemand zich bij een gemeente aansluit, is dat meestal niet omdat die gemeente zijn begrafenisprotocol zo goed op orde heeft. Dat lijkt me ook geen criterium om uit een gemeente te vertrekken.
Bovendien zijn die protocollen vaak vrij recent. Dus als iemand al 50 jaar ergens lid is, gaat hij echt niet vertrekken omdat een overijverige scriba het leuk vindt om e.e.a. tot in de puntjes de beschrijven.
Ook als men in een bestaande kerk is en het protocol wordt aangepast kan men zich beraden natuurlijk.
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat iemand bij een gemeente is en wars is van het begrafenisprotocol en als het moment daar is, allerlei moeilijkheden over komen al dan niet door familie.
Volgens mij is het vrij simpel, of je voegt je bij een gemeente en neemt het begrafenisprotocol voor lief, ook als dat verandert.
Of je voegt je bij een gemeente waar het protocol je wel aanstaat of je doet de begrafenis niet vanuit de kerk.
Ik heb ook lang gedacht dat ik autistische trekken had of duidelijk op dat spectrum zat, dus ik stoor mij daar totaal niet aan. Ik vind het ook niet iets negatiefs. Ik bekijk het meer vanuit het oogpunt van neurodiversiteit.J.C. Philpot schreef: ↑31 jan 2025, 10:31Ik ben er een voorstander van om onze medemens met autisme, niet op een negatief wijze als iemand met een stoornis te behandelen.DDD schreef: ↑31 jan 2025, 10:25 Je moet het woord stoornis wat mij betreft niet al te rigide opvatten. Maar het heeft toch geregeld wel echt veel weg van een wat of tamelijk autistische manier van kijken.
Verder: als de familie zich open opstelt en op een respectvolle manier hun wensen bespreekt. En de dominee en kerkenraad dat ook doet, dan is er in de meeste gevallen geen enkel probleem. Zelfs niet als je dan samen op een goede manier besluit dat een rouwsamenkomst dan beter in een aula kan plaatsvinden door de familie zelf.
Maar het blijft natuurlijk niet 'normaal'. En dat is voor mij het punt. In sommige culturen wordt het wel de norm, omdat de rigiditeit leidt tot een bepaalde vorm van gewaardeerd conservatisme.
Dan gelden er duidelijkere regels en heb je niet de spagaat met de eindverantwoordelijkheid van de familie.
Meestal kan er vrij veel als je het vooraf in overleg doet. Daarom is het goed om vooraf met de wijkouderling of pastoraal werker het boekje 'Zo wil ik het' in te vullen.ejvl schreef: ↑31 jan 2025, 10:34Voordat men zich bij een gemeente aansluit kan men zich toch inlezen of laten informeren wat de protocollen zijn? Waarschijnlijk zal iemand zich inderdaad niet aansluiten omdat het begrafenisprotocol zo goed op orde is maar men kan zich wel niet-aansluiten omdat het begrafenisprotocol ze niet aanstaat toch?Tiberius schreef: ↑31 jan 2025, 09:29
Nee, dat denk ik niet.
Als iemand zich bij een gemeente aansluit, is dat meestal niet omdat die gemeente zijn begrafenisprotocol zo goed op orde heeft. Dat lijkt me ook geen criterium om uit een gemeente te vertrekken.
Bovendien zijn die protocollen vaak vrij recent. Dus als iemand al 50 jaar ergens lid is, gaat hij echt niet vertrekken omdat een overijverige scriba het leuk vindt om e.e.a. tot in de puntjes de beschrijven.
Ook als men in een bestaande kerk is en het protocol wordt aangepast kan men zich beraden natuurlijk.
Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat iemand bij een gemeente is en wars is van het begrafenisprotocol en als het moment daar is, allerlei moeilijkheden over komen al dan niet door familie.
Volgens mij is het vrij simpel, of je voegt je bij een gemeente en neemt het begrafenisprotocol voor lief, ook als dat verandert.
Of je voegt je bij een gemeente waar het protocol je wel aanstaat of je doet de begrafenis niet vanuit de kerk.
Je doet net of iedereen een gemeente kiest. De normale gang van zaken is echter dat je in een gemeente geboren wordt.ejvl schreef: ↑31 jan 2025, 10:34Voordat men zich bij een gemeente aansluit kan men zich toch inlezen of laten informeren wat de protocollen zijn? Waarschijnlijk zal iemand zich inderdaad niet aansluiten omdat het begrafenisprotocol zo goed op orde is maar men kan zich wel niet-aansluiten omdat het begrafenisprotocol ze niet aanstaat toch?Tiberius schreef: ↑31 jan 2025, 09:29
Nee, dat denk ik niet.
-
in de gevallen dat ik het fout heb zien gaan was het altijd het zingen van een psalm wat dan werd afgewezen door een kerkenraad of dat er niet in het kerkgebouw maar in het verenigingsgebouw de rouwdienst moest worden gehouden., ondertussen is dat in die gemeente ook niet meer zo regide gelukkig.
Bij ons wat éénvoudiger allemaal, gezong buiten votum/zegenbede om, in memoriam vooraf, en geen bloemen
Bij ons wat éénvoudiger allemaal, gezong buiten votum/zegenbede om, in memoriam vooraf, en geen bloemen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dan nog heb je de keuze, of accepteren wat het protocol is (eventueel in gesprek gaan), of niet vanuit de kerk begraven worden of naar een andere kerk gaan. Dit laatste zou ik absurd vinden overigens.
Ik vind het vreemd dat een familie moeilijk gaat doen dat een kist niet in de kerk mag bijvoorbeeld, je weet dat de gestorvene in die kerk zit en daar dus ook deze protocollen bij horen en blijkbaar was dat voor de gestorvene prima of in elk geval niet zo belangrijk dat deze heeft laten vastleggen dat hij/zij niet vanuit de kerk begraven wil worden of daarom naar een andere kerk is gegaan.
Dan heb je dat als familie ook maar te accepteren vind ik, hoe absurd de protocollen ook gevonden kunnen worden.
Wat Tiberius zegt, vooraf het boekje 'Zo wil ik het' invullen, zou al veel schelen denk ik.
Waarom zou je iets moeten laten vastleggen als de hele familie het weet? Ik heb het wel vastgelegd trouwens, maar als je vrouw en kinderen en jij op een lijn zitten, dan lijkt me niet dat je daar perse een punt van hoeft te maken.ejvl schreef: ↑31 jan 2025, 10:45Dan nog heb je de keuze, of accepteren wat het protocol is (eventueel in gesprek gaan), of niet vanuit de kerk begraven worden of naar een andere kerk gaan. Dit laatste zou ik absurd vinden overigens.
Ik vind het vreemd dat een familie moeilijk gaat doen dat een kist niet in de kerk mag bijvoorbeeld, je weet dat de gestorvene in die kerk zit en daar dus ook deze protocollen bij horen en blijkbaar was dat voor de gestorvene prima of in elk geval niet zo belangrijk dat deze heeft laten vastleggen dat hij/zij niet vanuit de kerk begraven wil worden of daarom naar een andere kerk is gegaan.
Dan heb je dat als familie ook maar te accepteren vind ik, hoe absurd de protocollen ook gevonden kunnen worden.
Wat Tiberius zegt, vooraf het boekje 'Zo wil ik het' invullen, zou al veel schelen denk ik.
Ik ben er geen voorstander van een begrafenis een kerkdienst te laten worden. Het draait per slot van rekening om de herdenking van degene die overleden is. In de meeste recente herdenkingsdienst vond ik dat de twee aanwezige predikanten om mooie wijze zowel de overtuigingen van de overledene als het wijzen op God keurig verwoorden. Duurde ook niet te lang, minuut of 20.
Ik voel toch altijd bepaalde terughoudendheid om zelf te bepalen hoe je begrafenis er uit moet zien. Zelf zou ik iets dergelijks niet invullen, het zijn de nabestaanden die er mee moeten omgaan en het moet ook passen bij hen. Voor de overledene maakt het toch niets meer uit.
Nou, ik zou toch graag over mijn graf heen regeren als het gaat om bijvoorbeeld een keuze voor begraven in plaats van cremeren. Gesteld dat mijn nabestaanden daar andere ideeën over hebben.
Zelf zit ik ook op die lijn. Maar er zijn best veel mensen die dat anders zien.Ambtenaar schreef: ↑31 jan 2025, 10:53Ik voel toch altijd bepaalde terughoudendheid om zelf te bepalen hoe je begrafenis er uit moet zien. Zelf zou ik iets dergelijks niet invullen, het zijn de nabestaanden die er mee moeten omgaan en het moet ook passen bij hen. Voor de overledene maakt het toch niets meer uit.