Gelezen, gedacht, gehoord...

Ambtenaar

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 jan 2025, 10:34
Vooral jou niet? Ik denk dat hij een terecht punt heeft, hier op het forum is ook weerstand tegen de Bijbelse leer van de uitverkiezing.
Het nadeel van internet is dat iedereen een podium heeft. En wat reacties op een forum is wat anders dan hele videos opnemen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De uitverkiezing is altijd een steen des aanstoots geweest. Vooral als we zelf nog rechten hebben en wat willen toebrengen aan onze zaligheid. Ook in de tijd van Christus.

Johannes 6
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

Ook Paulus moest tegenwerpingen tegen deze leer beantwoorden.

Romeinen 9
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

Het hoeft ons daarom niet te verbazen dat in de godsdienstige wereld de leer van vrije en soevereine genade aangevallen wordt.

Het is een aanstoot voor de godsdienstige mens, maar een troost voor hen die in moeten inleven geen rechten te hebben, en niets toe te kunnen brengen aan hun zaligheid dan enkel de zonden die de verlossing noodzakelijk maken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. C. Harinck: Ik ontmoet maar weinig mensen, ook in kerkenraden, die Jezus écht kennen. Die waren er vroeger meer.
https://www.youtube.com/watch?v=0pyzKRvobHs&t=1s
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Johann Gottfried Walther schreef: 27 jan 2025, 10:31 Ds. C. Harinck: Ik ontmoet maar weinig mensen, ook in kerkenraden, die Jezus écht kennen. Die waren er vroeger meer.
https://www.youtube.com/watch?v=0pyzKRvobHs&t=1s
`Bekeerde mensen die Jezus niet kennen`, vind ik nogal een merkwaardig fragment. Ik kan mij meer vinden in dit antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... et-kennen/
KDD

Bericht door KDD »

Wulfert Floor schreef:
Maar gij, heilbegerige ziel! Mogelijk zegt gij: ik ben zo onvoorbereid, en ik vrees, dat ik nooit voor de zaligheid gereed zal worden. Ik antwoord: De dienst en genade Gods voor het hoogste goed te schatten, en niets bij Hem te vergelijken is een beginsel van de gereedmakende genade des Heeren. Nog eens: te hongeren en te dorsten naar God, naar de levende God, met David, (Ps. 42:3) en te hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van Christus, kan zonder geloof geen plaats hebben en in een onbekeerd hart niet gevonden worden; waarom ook zulke mensen worden zalig gesproken, (Matth. 5:6). Voorts Christus niet te willen verlaten, maar gedurig opnieuw met de dichter te zeggen: „Mijn ziel kleeft U achteraan," (Ps. 63:9), gepaard met haat en afkeer van de zonden en innige begeerte om die zo mogelijk voor altijd te ontvluchten, en in dankbare gehoorzaamheid voor God te leven; dit zijn ware blijken van de gereedmakende genade Gods; en de Heere is getrouw en heeft beloofd, dat zij niet beschaamd zullen worden, die op Hem wachten, (Jes. 49:23). Al hebt gij dan een geloof als een mosterdzaadje, houd moed! Jezus zal geen zoekende ziel verwerpen, al is uw weg donker en uw gebrek groot.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Framen vanaf de steekstoel:
https://m.youtube.com/watch?v=XChb8rw9lFs

Als dit de boodschap is op zondag heb ik medelijden met de hoorders.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef: 27 jan 2025, 19:08 Framen vanaf de steekstoel:

Graag een inhoudelijk reactie met een weergave van wat er niet goed is en anders krijgt deze link een knip.
Adagio

Bericht door Adagio »

Die predikant zal het goed bedoelen voor zijn hoorders. Alleen die andere, hele goegemeente die Comrie inderdaad overwegend hoog hebben, wordt aangewreven dat zij de zondekennis als voorwaarde gepredikt krijgen, in plaats van als de weg tot de Medicijnmeester. Voortdurende prediking van deze weg (zoals Johannes de Doper vele volgelingen terug stuurde, zij dienden zich eerst maar eens te bekeren van hun boze werken) wordt door goedwillende mensen die serieus aan de gang willen, maar zo als voorwaarde geïnterpreteerd. Echter, dat heet: prediken van wet en evangelie. Dat is niet fijn voor de mens. Het zou daarom wel kunnen zijn, dat velen ín die kerken (en misschien wel meer mensen buiten die kerken) er misbruik van willen maken.
MGG

Bericht door MGG »

Adagio schreef: 27 jan 2025, 19:51

Die predikant zal het goed bedoelen voor zijn hoorders. Alleen die andere, hele goegemeente die Comrie inderdaad overwegend hoog hebben, wordt aangewreven dat zij de zondekennis als voorwaarde gepredikt krijgen, in plaats van als de weg tot de Medicijnmeester. Voortdurende prediking van deze weg (zoals Johannes de Doper vele volgelingen terug stuurde, zij dienden zich eerst maar eens te bekeren van hun boze werken) wordt door goedwillende mensen die serieus aan de gang willen, maar zo als voorwaarde geïnterpreteerd. Echter, dat heet: prediken van wet en evangelie. Dat is niet fijn voor de mens. Het zou daarom wel kunnen zijn, dat velen ín die kerken (en misschien wel meer mensen buiten die kerken) er misbruik van willen maken.
Hij zal het vast goed bedoelen, maar dat maakt het frame niet minder kwalijk. Eerst zelf iets definiëren en dat vervolgens aanvallen. Een één-tweetje met jezelf.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De beste man heeft Comrie ook hoog staan. Kan me diverse preken met citaten herinneren
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Martijn

Bericht door Martijn »

De boodschap van bid er maar veel om bevalt blijkbaar beter....
MGG

Bericht door MGG »

Martijn schreef: 27 jan 2025, 21:43 De boodschap van bid er maar veel om bevalt blijkbaar beter....
Waar lees je dat of is dit een inkijkje in je eigen hart?
KDD

Bericht door KDD »

MGG schreef: 27 jan 2025, 21:06
Adagio schreef: 27 jan 2025, 19:51

Hij zal het vast goed bedoelen, maar dat maakt het frame niet minder kwalijk. Eerst zelf iets definiëren en dat vervolgens aanvallen. Een één-tweetje met jezelf.
Ja dat denk ik ook. Ik zou een preek fragment willen lezen of horen waar de lijdelijksheid leer voorgehouden wordt.
KDD

Bericht door KDD »

gelezen:
Isaac Ambrosius schreef:
De Heere heeft twee speciale middelen aangewezen voor het verzachten van het hart, namelijk het woord van God en gebed. De wet van God is een hamer om het hart van steen te breken, door te overtuigen van zonde en zijn verschrikkingen te verkondigen tegen alle goddeloosheid. Het evangelie van God is een vuur dat uit de hemel neerdaalde om het hart van de zondaar te laten smelten, door hem de genade van de Allerhoogste te openbaren. Wanneer het hart werkelijk gesmolten is door het vuur van goddelijke liefde, roept de geredde zondaar met bewondering uit: "Heeft de grote God van hemel en aarde Christus naar de wereld gezonden om zondaars te redden?" "En is hij alle gevallen engelen en miljoenen gevallen mensen voorbijgegaan en naar mij gekomen, de meest onwaardige van allemaal! Mijn plicht tot dankbaarheid is oneindig en zal voor altijd duren."
Gebed. – Dit is het andere middel om het hart te breken en te smelten: in gebed tot God gaan; daar zijn beloften in gebeden veranderen. De Heere heeft gezegd: "Ik zal hun stenen harten wegnemen en hun harten van vlees geven." Smeek Hem, omwille van Zijn Zoon, om deze belofte aan uw ziel waar te maken; roep tot Hem: ‘Kom Heer Jezus, breek en smelt dit hart van mij; wat ik ook lijd, doorzoek en lanceer mijn hart tot het leven, in plaats van mijn ziel te laten vergaan."
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Daarom verkondigen wij Christus algemeen aan allen. Allen die naderen en Hem aannemen zullen Hem krijgen. Daarom is dit de vraag die wij aan iedereen voorleggen en voorstellen: Of zij Christus willen aannemen? Dat wil zeggen: of zij Hem boven alles in voor- en tegenspoed zullen aannemen tot hun Heere, Meester en Koning? Als zij Hem zo aannemen, zullen zij Hem bezitten. Het maakt niet uit - wat ik eerder al zei - wat voor mens hij is, of is geweest. Hij zal in het toekomende een ander mens zijn. Daarom is het foute prediking om te zeggen dat zij moeten komen in deze of die gestalte, alsof Christus met onze eigen gave kan worden gekocht. Maar wij prediken Christus kosteloos, zonder eigen voorwaarde en zonder iemand uit de sluiten. Degene die wil, laat hem komen en hij 'neme het water des levens om niet' (Openb 22v17). Dat Christus bereid is om ootmoedige zondaren te ontvangen, kunt u zien in Zijn bereidheid allerlei soorten mensen met verschillende ziektes aan te nemen tijdens Zijn verblijf op aarde. Hij stuurde niemand weg die tot Hem kwam.

Verder moet u bedenken dat, als Christus niet barmhartig zou zijn, het doel van Zijn verlossing niet behaald zou worden. Want waarom kwam Hij anders dan om genade aan zondaren te bewijzen? Ook moet u overwegen hoe bereid Hij is om zondaren aan te nemen, zoals blijkt uit de mond van Zijn dienaren. 'Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege: Laat u met God verzoenen'(2 Kor 5 vers 20) Met andere woorden: wij benutten alle overredingskracht en motieven waarover wij beschikken. Wij vermanen, bestraffen en onderwijzen u met dit oogmerk om u gewillig te maken om Christus aan te nemen. Nee, wij smeken u niet alleen, maar wij dwingen u om binnen te komen - zoals we in het Evangelie kunnen lezen. Dat is: wij overreden u vaak tegen uw wil om Christus aan te nemen.

De dingen die de mens van Christus afhouden, zijn de volgende: zij zeggen dat zij niet geschikt zijn om tot Christus te komen en daarom komen zij niet. Maar die mensen vergissen zich. Want er wordt door God geen meer geschikte toestand van ons vereist. Geloof alleen en u zult zalig worden. Dat wil zeggen: als u slechts een verlangen heeft tot Christus te komen, zult u Hem krijgen. Bijvoorbeeld als er door de koning een algemene afkondiging wordt gedaan, bestemd voor alle overtreders - het maakt niet uit welke misdaden zij gedaan hebben. Degenen die zich overgeven, hun oproerige wapens neerleggen en hem als hun opperheer erkennen, zullen vergeving ontvangen. Het is mogelijk dat sommige overtreders grotere misdaden hebben gepleegd dan anderen en dat anderen minder hebben gezondigd. Hoe groot het verschil ook is, het maakt niet uit. Als zij zich overgeven, zullen zij vergeving ontvangen. Zo zeg ik het tegen u: Als u zich overgeeft, maakt het niet uit wat voor zonden u gedaan heeft of doet. Christus heeft een algemene afkondiging gedaan dat ieder die zich overgeeft, genade zal ontvangen. Vrees daarom niet wat voor zonden u gedaan heeft. U heeft alleen een hart nodig dat bereid is om van de zonden te scheiden en zich vast aan Christus te verbinden en Christus zal u niet in de steek laten. "

Veroormoediging. Onderwijs uit Paulus' bekering: John Preston: bladzijde 114-116

Preston, leert ook duidelijk de leer van de voorbereidingen, die door velen niet goed verstaan wordt, en toch houdt hij vast aan: er zijn geen voorwaarden om tot Christus te komen, u kunt niet zeggen, dat u niet geschikt bent....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie