Olympische Spelen: wat vinden we ervan?
Wat is jouw mening hierover dan Pim?Pim schreef:Mag je naar de OS kijken? Het is makkelijk oordelen als sport in het algemeen je niet boeit.
Mogen we schilderijen in een museum mooi vinden, ondanks het feit dat we niet weten met welke intentie ze geschilderd zijn? Idem met (klassieke) muziek, gedichten, literatuur, etc.
Je maakt het extreem, nee de straat kan je niet mijden, buschauffeurs mijden wordt ook al heel lastig. Maar het bewust bekijken en bewonderen van zonde doordrenkte OS, muziek... Kan je hart daar nog naar uitgaan als je in je tweede natuur heilig voor Hem probeert te leven?Marnix schreef:Dus? Wat als je die vraag op straat, of op je werk stelt? Dan krijg je een gelijke uitkomst... toch mijdt je die plaatsen niet.... waarom niet? Omdat je als christen je ogen niet voor de realiteit in de wereld hoeft te sluiten, en je je er niet van hoeft te distancieren.Ar-Jan schreef:Ik zou wel eens willen weten wat de uitkomst zou zijn wanneer men een aantal maanden terug een interview onder potentiële Olympische sporters zou houden met o.a. de vraag: "Waar zie je naar uit?"
Ik ben er van overtuigd.. Dat de sfeer die er is op OS een sfeer is die op de mens gericht is.. en dat lijkt me niet juist!
Ieder zij in zijn besef ten volle verzekerd schrijft Paulus. Waarom mag ik dan niet kijken naar de sportieve verrichtingen van een niet-gelovige? Die redenering is toch niet logisch? Waarom zou je niet mogen luisteren naar een niet-christelijk orkest? Als christen kan je van die muziek toch ook genieten? En zou je niet met een bus mogen reizen waar een niet-christelijke chauffeur in zit, omdat die persoon ook op zondag werkt en niet op God gericht is? Het is zo selectief hoe we hier mee omgaan.... wees nou gewoon eerlijk, het gaat er gewoon om dat het sport is, en sport wordt niet zo gewaardeerd in de refocultuur.... en ene hoop vergelijkbare gevallen is het opeens helemaal geen probleem.
Nee je kan het niet (heilig voor Hem leven), maar ik denk niet dat je het bewust op gaat zoeken en het bewust kan blijven volgen dan.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer vragen heb dan antwoorden. (vandaar dat ik die vragen ook opwerp).Breekijzertje schreef:Wat is jouw mening hierover dan Pim?Pim schreef:Mag je naar de OS kijken? Het is makkelijk oordelen als sport in het algemeen je niet boeit.
Mogen we schilderijen in een museum mooi vinden, ondanks het feit dat we niet weten met welke intentie ze geschilderd zijn? Idem met (klassieke) muziek, gedichten, literatuur, etc.
Sport bedrijven en bekijken boeit mij enorm. Het is voor mij overigens wel beter om (bijv.) een skiwedstrijd te kijken dan een schaatswedstrijd waar ook Nederlanders mee doen. In het eerste geval geniet ik meer van de sport zelf, de techniek en de omgeving. In het tweede geval ervaar ik dat het winnen bij mij ook een rol gaat spelen....
Maar het feit dat sport(en) me zo boeit heeft ook weer het gevaar in zich dat het me afhoudt van belangrijker zaken. Daarom zijn er m.i. ook gevaren.
Het is weer dezelfde discussie als in andere topics:
Sport is niet geoorloofd, want..... a,b,c,d,e
Andere dingen, die ook a,b,c,d,e hebben, zijn wel geaccepteerd.
Maar daar mag je niet op wijzen, want dan praat je sport goed met behulp van andere misstanden.
Vervolgens blijven we sport afwijzen, maar de andere dingen accepteren. Omdat we dat nou eenmaal zo gewend zijn.
Dat schiet natuurlijk niet op.
Als we sport afwijzen, moeten we zo eerlijk zijn en ook andere kusntvormen afwijzen op dezelfde gronden. Of we moeten zo eerlijk zijn en zeggen dat we altijd iets te zwaar aan de sport getild hebben.
Iemand vergeleek sport eens met koninginnedag. Heb je weleens in Amsterdam rondgekeken op 30 april? Wat een zootje: dronkenschap, vernielingen, harde muziek,,, Is dat de schuld van de koningin? Mag ik daarom niet meer naar de rommelmarkt ter plaatse? Of 's avonds naar het vuurwerk kijken? Zullen we ons dan maar niet verre houden van dat hele koninginnedag?
Als ik schaatsen kijk, vind ik dat prachtig. Ik hoop dat de Hollanders winnen. Drink er zelfs een pilsje bij, misschien wel een Beerenburg. Ben ik nu schuldig aan al die misstanden die ook spelen in de O.S.? Volgens mij niet.
Sport is niet geoorloofd, want..... a,b,c,d,e
Andere dingen, die ook a,b,c,d,e hebben, zijn wel geaccepteerd.
Maar daar mag je niet op wijzen, want dan praat je sport goed met behulp van andere misstanden.
Vervolgens blijven we sport afwijzen, maar de andere dingen accepteren. Omdat we dat nou eenmaal zo gewend zijn.
Dat schiet natuurlijk niet op.
Als we sport afwijzen, moeten we zo eerlijk zijn en ook andere kusntvormen afwijzen op dezelfde gronden. Of we moeten zo eerlijk zijn en zeggen dat we altijd iets te zwaar aan de sport getild hebben.
Iemand vergeleek sport eens met koninginnedag. Heb je weleens in Amsterdam rondgekeken op 30 april? Wat een zootje: dronkenschap, vernielingen, harde muziek,,, Is dat de schuld van de koningin? Mag ik daarom niet meer naar de rommelmarkt ter plaatse? Of 's avonds naar het vuurwerk kijken? Zullen we ons dan maar niet verre houden van dat hele koninginnedag?
Als ik schaatsen kijk, vind ik dat prachtig. Ik hoop dat de Hollanders winnen. Drink er zelfs een pilsje bij, misschien wel een Beerenburg. Ben ik nu schuldig aan al die misstanden die ook spelen in de O.S.? Volgens mij niet.
Nou.......ten diepste wel natuurlijk............. :mrgreen:Q! schreef:.....Als ik schaatsen kijk, vind ik dat prachtig. Ik hoop dat de Hollanders winnen. Drink er zelfs een pilsje bij, misschien wel een Beerenburg. Ben ik nu schuldig aan al die misstanden die ook spelen in de O.S.? Volgens mij niet.
Hoe zit het nou? Je mag wel meedoen, maar niet willen winnen? Kom op, zeg!
Misschien trapte Beorn z'n schaats daarom aan gort....
De Olympische Spelen. Tja. Het is wel zo dat sport verbroedert. In die zin zou je wensen dat het vaker was.
Ik ben chauvinistisch genoeg om het leuk te vinden dat een Nederlander wint. Schaatsen is toch een beetje van ons allemaal.
En als je Romeinen 14 leest kan het met de zondag wel meevallen. Hoewel de kanttekenaren hun best doen ons te doen geloven dat het om de feestdagen gaat in dat hoofdstuk. Kan zijn. Maar de sabbath was toch ook een feestdag?
Maar dat is misschien beter voor een ander topic?
Misschien trapte Beorn z'n schaats daarom aan gort....
De Olympische Spelen. Tja. Het is wel zo dat sport verbroedert. In die zin zou je wensen dat het vaker was.
Ik ben chauvinistisch genoeg om het leuk te vinden dat een Nederlander wint. Schaatsen is toch een beetje van ons allemaal.
En als je Romeinen 14 leest kan het met de zondag wel meevallen. Hoewel de kanttekenaren hun best doen ons te doen geloven dat het om de feestdagen gaat in dat hoofdstuk. Kan zijn. Maar de sabbath was toch ook een feestdag?
Maar dat is misschien beter voor een ander topic?
Ehm... ik volg deze opmerking totaal niet, maar misschien zou je me kunnen vertellen waarom het willen winnen, en het op de top van je kunnen willen presteren (heej, willen kunstenaars en muzikanten dat ook niet?!) een probleem zou zijn?Pim schreef:Q!, als je zegt dat je geniet van de sport en dat wil vergelijken met bijvoorbeeld het genieten van kunst. Dan moet je het winnen toch min of meer buiten beschouwing laten? Vind je niet dat je daarmee een grens overschrijdt?
Ik maakte het inderdaad bewust even wat breder... voor sommigen wat extremer... Maar ik merk gewoon duidelijk dat er met twee maten gemeten wordt... het voorbeeld van koninginnedag is bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeld. De koningin toejuichen mag wel, maar voor een sporter juichen niet... en naar een sportwedstrijd mag je niet kijken omdat er zondige dingen zouden gebeuren, en koninginnedag vieren mag wel... het is allemaal zo hypocriet, omdat wat wel en niet mag niet aan de hand van de bijbel bepaald wordt, maar aan de hand van wat we gewend zijn en wat niet, wat ingeburgerd is in onze christelijke cultuur en wat niet.Olfie schreef:Je maakt het extreem, nee de straat kan je niet mijden, buschauffeurs mijden wordt ook al heel lastig. Maar het bewust bekijken en bewonderen van zonde doordrenkte OS, muziek... Kan je hart daar nog naar uitgaan als je in je tweede natuur heilig voor Hem probeert te leven?
Nee je kan het niet (heilig voor Hem leven), maar ik denk niet dat je het bewust op gaat zoeken en het bewust kan blijven volgen dan.
Ik probeer heilig voor God te leven (wat ik inderdaad uit mezelf niet kan en wat heel vaak mis gaat) maar ik ervaar het kijken naar de Olympische Spelen absoluut niet als in strijd daarmee.
Tja, ik geloof ook niet dat het de bedoeling is dat we de koningin toejuichen als zijnde zo geweldig. En waarom wordt een sporter toegejuigd? Om zijn prestaties, omdat hij Nederlander is.. maar wat hebben wij verder met de sporter van doen? 'We hebben gewonnen' is al gauw de kreet, maar waar halen we dat eigenlijk vandaan?Marnix schreef:Ehm... ik volg deze opmerking totaal niet, maar misschien zou je me kunnen vertellen waarom het willen winnen, en het op de top van je kunnen willen presteren (heej, willen kunstenaars en muzikanten dat ook niet?!) een probleem zou zijn?Pim schreef:Q!, als je zegt dat je geniet van de sport en dat wil vergelijken met bijvoorbeeld het genieten van kunst. Dan moet je het winnen toch min of meer buiten beschouwing laten? Vind je niet dat je daarmee een grens overschrijdt?
Ik maakte het inderdaad bewust even wat breder... voor sommigen wat extremer... Maar ik merk gewoon duidelijk dat er met twee maten gemeten wordt... het voorbeeld van koninginnedag is bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeld. De koningin toejuichen mag wel, maar voor een sporter juichen niet... en naar een sportwedstrijd mag je niet kijken omdat er zondige dingen zouden gebeuren, en koninginnedag vieren mag wel... het is allemaal zo hypocriet, omdat wat wel en niet mag niet aan de hand van de bijbel bepaald wordt, maar aan de hand van wat we gewend zijn en wat niet, wat ingeburgerd is in onze christelijke cultuur en wat niet.Olfie schreef:Je maakt het extreem, nee de straat kan je niet mijden, buschauffeurs mijden wordt ook al heel lastig. Maar het bewust bekijken en bewonderen van zonde doordrenkte OS, muziek... Kan je hart daar nog naar uitgaan als je in je tweede natuur heilig voor Hem probeert te leven?
Ik probeer heilig voor God te leven (wat ik inderdaad uit mezelf niet kan en wat heel vaak mis gaat) maar ik ervaar het kijken naar de Olympische Spelen absoluut niet als in strijd daarmee.
En het feit dat jij vindt dat je ook gewoon naar niet-christelijke muziek kan luisteren en naar niet-christelijke concerten kan gaan 'om de muziek' wek je de indruk dat het meer om het omhulsel gaat dan de werkelijke inhoud.
P.s. ik zeg 'wek je de indruk', ik trek dus geen conclusies!
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Marnix/Refo,
Wat ik bedoel is dat als je naar sport kijkt met als argument: ik geniet van de sport zoals een ander geniet van een schilderij, muziekstuk of gedicht, dan zou het niet uit moeten maken wie er wint. Daarom vind ik dat het 'biertje erbij en feest als een Hollander wint' weer een stap verder gaat en om meer argumentatie vraagt dan alleen de vergelijking met bijv. kunst.
Aan Olfie wil ik de vraag stellen of ik een 'Mondriaan' of een 'Picasso' een mooi kunstwerk mag vinden.
Wat ik bedoel is dat als je naar sport kijkt met als argument: ik geniet van de sport zoals een ander geniet van een schilderij, muziekstuk of gedicht, dan zou het niet uit moeten maken wie er wint. Daarom vind ik dat het 'biertje erbij en feest als een Hollander wint' weer een stap verder gaat en om meer argumentatie vraagt dan alleen de vergelijking met bijv. kunst.
Aan Olfie wil ik de vraag stellen of ik een 'Mondriaan' of een 'Picasso' een mooi kunstwerk mag vinden.
-
Misschien moeten we de zaken wat meer uit elkaar halen, iemand die van sport en de technieken die daarbij komen geniet maar daarnaast ook weet wat belangrijker is en op zijn/haar tijd ook afscheid kan nemen van het kijken/bedrijven van die sport is m.i. niet verkeerd bezig. Maar iemand die loopt te beweren dat meedoen belangrijker is maar vervolgens bij het net niet winnen van de 'begeerde' plak zijn eigen niet weet in te houden is wel verkeerd bezig. Bovendien is een gemiddelde sporter dermate veel tijd kwijt dat dat bijna niet meer gezond is [maar dat komt ook bij dominees/ondernemers aldan niet refo voor, ook niet [geestelijk] gezond]