Verwachte boeken theologie

Herman
Moderator

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Ik heb nooit iets gehoord over een afgedwongen verhuizing en ik was daar ten tijde van de verhuizing in dienst. Het ging gewoon om een businessplan, die heeft gefaald.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 23 dec 2024, 13:31 Ik heb nooit iets gehoord over een afgedwongen verhuizing en ik was daar ten tijde van de verhuizing in dienst. Het ging gewoon om een businessplan, die heeft gefaald.
He ik heb daar ook nog gewerkt, toen ik studeerde.... in de tijd dat het cambridge choir naar Nederland kwam... en de concerten toen o.a. in Maassluis. Heerlijke tijd! Maar dat was allemaal nog voor de verhuizing.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik heb daar een heleboel boeken gekocht. Maar heel veel zijn er ook weer weggegaan... ::bye
advocaat

Bericht door advocaat »

Herman schreef: 23 dec 2024, 13:31 Ik heb nooit iets gehoord over een afgedwongen verhuizing en ik was daar ten tijde van de verhuizing in dienst. Het ging gewoon om een businessplan, die heeft gefaald.
Dan heb je toch veel gemist.

Er is langdurig met de gemeente gesproken. Maar uiteindelijk werd Lindenberg voor de keus gesteld:
- óf de hele kelderverdieping gaat dicht,
- óf wij sluiten de zaak.
Dat heeft Lindenberg klem gezet.

Natuurlijk is het waar dat die situatie een nieuw bedrijfsplan nodig maakte en zeker is waar dat Den Hertog op een schandalige manier van die situatie gebruik heeft gemaakt.
Maar dat was niet de concrete aanleiding om van de Slaak te vertrekken. Dat lag toch in de handhaving van de brandveiligheidsvoorschriften vanuit de gemeente.
Cantate

Bericht door Cantate »

advocaat schreef: 23 dec 2024, 15:42
Dan heb je toch veel gemist.

Er is langdurig met de gemeente gesproken. Maar uiteindelijk werd Lindenberg voor de keus gesteld:
- óf de hele kelderverdieping gaat dicht,
- óf wij sluiten de zaak.
Dat heeft Lindenberg klem gezet.

Natuurlijk is het waar dat die situatie een nieuw bedrijfsplan nodig maakte en zeker is waar dat Den Hertog op een schandalige manier van die situatie gebruik heeft gemaakt.
Maar dat was niet de concrete aanleiding om van de Slaak te vertrekken. Dat lag toch in de handhaving van de brandveiligheidsvoorschriften vanuit de gemeente.
Wat je zegt over Den Hertog is Lindenbergs kant van het verhaal. Dit stond toentertijd in het RD (hoor en wederhoor):

Volgens Lindenberg begonnen de problemen twee jaar geleden, toen zeven personeelsleden, onder wie de oud-directeur M.H. Louwerse, vertrokken naar „een firma in het midden des lands.” Hij zegt zich „beentje gelicht” te voelen door desbetreffend bedrijf, en „door mijn directeur die niet weg hoefde, maar zichzelf heeft laten uitkopen en zes mensen in zijn kielzog heeft meegenomen. Daardoor hield ik slechts één fulltimer en een paar parttimers over. Daarmee kun je geen zaak runnen zoals die hier staat. Vanaf dat moment zijn onze problemen begonnen. Het is geen sinecure een trein rijdend te houden, als je vijf mensen tegelijk moet inwerken. Het verloop van personeel is sterk geweest. Daardoor is de continuïteit van kennis en ervaring onder druk komen te staan.”

Ook zou, aldus Lindenberg, twee jaar geleden een „vijandige poging tot overname” zijn gedaan door uitgeverij Den Hertog in Houten. Directeur Cees den Hertog van uitgeverij Den Hertog weerspreekt dat ooit officieel een bod is uitgebracht. „Er is wel eens een balletje opgegooid om Lindenberg over te nemen, maar dat is door hen resoluut van de hand gewezen. De personeelsleden die hier naartoe zijn gekomen, hebben zich vrijwillig aangemeld. Zelfs in salaris zijn ze niet omhooggegaan.” Den Hertog - die van plan was in Ridderkerk een filiaal te openen - ontkent Lindenberg uit de markt te hebben geduwd. „Na gesprekken met Lindenberg hebben we de plannen voor Ridderkerk afgeblazen. In feite is daar nooit een boek verkocht.”
Valcke

Bericht door Valcke »

Cantate schreef: 23 dec 2024, 16:03Wat je zegt over Den Hertog is Lindenbergs kant van het verhaal. Dit stond toentertijd in het RD (hoor en wederhoor):

Volgens Lindenberg begonnen de problemen twee jaar geleden, toen zeven personeelsleden, onder wie de oud-directeur M.H. Louwerse, vertrokken naar „een firma in het midden des lands.” Hij zegt zich „beentje gelicht” te voelen door desbetreffend bedrijf, en „door mijn directeur die niet weg hoefde, maar zichzelf heeft laten uitkopen en zes mensen in zijn kielzog heeft meegenomen. Daardoor hield ik slechts één fulltimer en een paar parttimers over. Daarmee kun je geen zaak runnen zoals die hier staat. Vanaf dat moment zijn onze problemen begonnen. Het is geen sinecure een trein rijdend te houden, als je vijf mensen tegelijk moet inwerken. Het verloop van personeel is sterk geweest. Daardoor is de continuïteit van kennis en ervaring onder druk komen te staan.”

Ook zou, aldus Lindenberg, twee jaar geleden een „vijandige poging tot overname” zijn gedaan door uitgeverij Den Hertog in Houten. Directeur Cees den Hertog van uitgeverij Den Hertog weerspreekt dat ooit officieel een bod is uitgebracht. „Er is wel eens een balletje opgegooid om Lindenberg over te nemen, maar dat is door hen resoluut van de hand gewezen. De personeelsleden die hier naartoe zijn gekomen, hebben zich vrijwillig aangemeld. Zelfs in salaris zijn ze niet omhooggegaan.” Den Hertog - die van plan was in Ridderkerk een filiaal te openen - ontkent Lindenberg uit de markt te hebben geduwd. „Na gesprekken met Lindenberg hebben we de plannen voor Ridderkerk afgeblazen. In feite is daar nooit een boek verkocht.”
De personeelsleden zijn (zoveel weet ik er wel van) niet voor niets vertrokken. E.e.a. had te maken met de dagelijkse leiding van de zaak (d.w.z. de wijzigingen daarin). Daarna maakte de zaak nog een doorstart, maar dat haalde niets uit. Ik ben in die tijd nog een keer in het antiquariaat geweest, maar dat leek meer op De Slegte dan op een theologiespeciaalzaak. Oude theologie was er haast niet meer te vinden, een zeer groot verschil met eerdere jaren. Daarmee vertrokken ook de vaste klanten.

De verwijten aan Den Hertog zijn m.i. op niets gebaseerd. Wel is het zo dat Den Hertog in het ontstane gat is gesprongen. Dat lijkt mij echter niet verwijtbaar.
advocaat

Bericht door advocaat »

Valcke schreef: 24 dec 2024, 15:32
Cantate schreef: 23 dec 2024, 16:03Wat je zegt over Den Hertog is Lindenbergs kant van het verhaal. Dit stond toentertijd in het RD (hoor en wederhoor):

De personeelsleden zijn (zoveel weet ik er wel van) niet voor niets vertrokken. E.e.a. had te maken met de dagelijkse leiding van de zaak (d.w.z. de wijzigingen daarin). Daarna maakte de zaak nog een doorstart, maar dat haalde niets uit. Ik ben in die tijd nog een keer in het antiquariaat geweest, maar dat leek meer op De Slegte dan op een theologiespeciaalzaak. Oude theologie was er haast niet meer te vinden, een zeer groot verschil met eerdere jaren. Daarmee vertrokken ook de vaste klanten.

De verwijten aan Den Hertog zijn m.i. op niets gebaseerd. Wel is het zo dat Den Hertog in het ontstane gat is gesprongen. Dat lijkt mij echter niet verwijtbaar.
Kennelijk is er bij velen met terugwerkende nog een mening te geven. Jammer dat niet helemaal duidelijk wordt waar het over gaat, nl. de oorzaak van het vertrek uit de Slaak, de doorstart op het Oostplein, de doorstart op de Kipstraat of over het 1e dan wel het 2e faillissement. Om het plaatje wat meer compleet te maken bijgaand wat oude bijdragen, waaronder 2 van posters die ook nu actief zijn.

door Billy » 28 nov 2003, 21:30
Afgelopen zomer meldde de pers dat een bedrijfsleider en een groot deel van het personeel van Lindenberg Rotterdam ( de bekendste chr. boekhandel van het Westen) een vestiging van Den Hertog Houten (ook niet onbekend in de gerf. gezindte als boekhandel en uitgever) in het Rijnmondgebied zou openen.

dit zou een geduchte concullega (kunnen) worden van Lindenberg.

Lindenberg moest door deze crisis gaan reorganiseren en Den Hertog plaatste onlangs halvepaginagrootte advertenties in het RD dat in Ridderkerk de vestiging zou worden geopend.

Echter dat was te vroeg gejuicht , m.b.t. de wilde plannen van den Hertog.

momenteel ( november 2003) is de situatie dat den hertog Rijnmond zijn filiaal let wel! niet lachen ! in HOUTEN heeft.

HEEFT DEN HERTOG TE VROEG GEROEPEN?

IS DIT WEL EEN CHRISTELIJK ONDERNEMERSCHAP ZOALS MEN MET ELKAAR OMGAAT?

HOE ZOU HET MET DE KLANTENKRING VAN LINDENBERG LOPEN ALS DEN HERTOG DAADWERKELIJK IN DE REGIO KOMT (MEDIO 2005)??

zie voor verdere info onderstaande artikelen.

Lindenberg betreurt Den Hertog-filiaal

Deel personeel neemt ontslag bij Rotterdamse

ROTTERDAM - Uitgeverij Den Hertog uit Houten is van plan een nieuw filiaal in de omgeving van Rotterdam te starten. Oud-directeur M. Louwerse van Lindenberg Boeken(&(Muziek in Rotterdam krijgt de leiding. Een zestal personeelsleden van Lindenberg heeft inmiddels ontslag genomen. Lindenberg en Den Hertog opereren beide voornamelijk in reformatorische kring.
.
Directeur P. Lindenberg van Lindenberg Boeken(&(Muziek is bepaald niet gelukkig met de gang van zaken. „Ik ben niet ingelicht over deze stap van Den Hertog en dat is niet collegiaal.â€
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

door Herman » 30 dec 2003, 22:23
Inmiddels is lijkt het gehele filiaal te zijn afgeblazen. Blijkbaar zijn ze teruggekomen op hun onethische standpunt een christelijke collega te gaan beconcurerren.
Concurrentie is dus wel ecnomomisch interessant maar in het geheel niet gericht op de naasteliefde, en dus afkeurenswaardig.

door refo » 31 dec 2003, 00:34
Dit is concurrentie waar de consument niets aan heeft. Boeken kosten namelijk overal hetzelfde. DH kan wellicht iets van de boekhandelsmarge in eigen zak steken, maar moet daartegenover een winkel draaiend zien te houden. DH verkoopt de boeken dus toch wel.

Zo te lezen probeert DH Lindenberg echt uit te roken. Lindeberg mag zichzelf wel verkopen aan DH maar wel binnen 2 á 3 dagen. Da's echt arrogant. Zo praat je alleen als je een failliet een doorstart laat maken. DH gaat er op voorhand vanuit dat Linderberg het niet gaat redden.

Burgerlijk misschien volkomen juist, maar of dit theologisch klopt?
Valcke

Bericht door Valcke »

advocaat schreef: 24 dec 2024, 16:33 Kennelijk is er bij velen met terugwerkende nog een mening te geven.
Geldt dit ook niet voor jou? Je gaf ook een mening over de handelwijze van Den Hertog en je versterkt dit nog door selectief te grasduinen in wat oude posts.
Wat ik uit de eerste hand weet, is het vertrek van personeelsleden. De oorzaak daarvan lag toch echt bij de zaak Lindenberg intern en niet bij anderen. Over de handelwijze van Den Hertog daarná heb ik geen stellige mening.
advocaat

Bericht door advocaat »

Valcke schreef: 24 dec 2024, 16:51
advocaat schreef: 24 dec 2024, 16:33 Kennelijk is er bij velen met terugwerkende nog een mening te geven.
Geldt dit ook niet voor jou? Je gaf ook een mening over de handelwijze van Den Hertog en je versterkt dit nog door selectief te grasduinen in wat oude posts.
Wat ik uit de eerste hand weet, is het vertrek van personeelsleden. De oorzaak daarvan lag toch echt bij de zaak Lindenberg intern en niet bij anderen. Over de handelwijze van Den Hertog daarná heb ik geen stellige mening.
@Valcke, ik geef je in overweging mijn bijdragen rustig door te lezen. Mogelijk dat je dan toch iets anders kunt denken.
Om alvast één misverstand aan jouw kant weg te nemen. vooralsnog moet ik ervan uitgaan dat je de uitgave van Lindenberg uit 1989 niet bezit of deze niet vergeleken hebt met de vertaling van de boetpsalmen in Stemmen uit Wittenberg, want had je die wel c.q. had je dit wel gedaan, dan waren al deze misverstanden niet nodig geweest. (post Valcke 20/12 om 21.11)
Zowel de uitgave van Lindenberg uit 1989 als de vertaling van de boetpsalmen heb ik in bezit en vergeleken. En daarom heb ik juist geschreven wat ik heb geschreven.

Zou je mijn bijdragen wat betreft Lindenberg en Den Hertog rustig lezen dan zul je vinden dat mijn centrale stelling bij aanvang is: Blijkt ook hier weer dat herzien leidt tot een andere grondslag, en daarmee tot vernietiging van datgene wat als goed en betrouwbaar door de jaren heen is overgeleverd. (post Advocaat 23/12 om 13.08).
Deze desastreuze invloed van het Herzien is gelukkig niet weersproken. Iets waar ik dan weer veel waardering voor heb. Over de handelwijze van Den Hertog geef ik de mening van anderen weer en heb dat vandaag laten zien aan de hand van oude bijdragen.

Verder wens ik je de vrede van Kerst toe en houd ik het wat deze discussie betreft hierbij.
huisman

Bericht door huisman »

We gaan weer on topic.

Voorjaarscatalogus 2025 den Hertog

https://data.hertog.nl/publicaties/Voorjaar2025/

Het boek met 28 nooit eerder uitgegeven preken van Thomas Boston is vertraagd van nov 2024 naar mei 2025.

Verder worden de klassieke ‘al de werken van R en E Erskine’ in een nieuwe vertaling uitgegeven in samenwerking met stichting Gereformeerd erfgoed. Daar ben ik blij mee. Ze streven naar 2 delen per jaar (400 blz) in totaal 12 delen.

Ook een mooi boekje van wijlen ds. I. Kieviet.

De boeken van de hedendaagse predikanten laat ik over aan andere kopers. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Kievit, hè? In onderscheiding met jullie ds. Kieviet.
Verder het zoveelste boekje over de doop. De zoveelste uitleg van de NGB. :baille
Maar gelukkig ook o.a. een aantal mooie heruitgaves. :super
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 25 dec 2024, 12:00 Kievit, hè? In onderscheiding met jullie ds. Kieviet.
Verder het zoveelste boekje over de doop. De zoveelste uitleg van de NGB. :baille
Maar gelukkig ook o.a. een aantal mooie heruitgaves. :super
Dank voor de correctie, slip of the keyboard . ‘Onze ds. J.M.J. Kieviet noemde ds. I. Kievit de echte ds. Kievit ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Intekenen voor herdruk "Christus Die ons leven is" van Dr. P. De Vries:

https://drpdevries.com/2025/01/24/het-w ... -leven-is/
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
wfloor

Bericht door wfloor »

Vrouwke schreef: 25 jan 2025, 11:16 Intekenen voor herdruk "Christus Die ons leven is" van Dr. P. De Vries:

https://drpdevries.com/2025/01/24/het-w ... -leven-is/
Waardevol boek. Fijn dat die herdrukt word. Zeer aanbevolen.
Plaats reactie