Podcast
Re: Podcast
Waarom zou dat niet kunnen? Een vrouwelijke predikant heeft niet per definitie ongelijk, louter en alleen vanwege haar gender.
Dat is een andere discussie en staat hier los van. Het ging in eerste instantie over de inhoud van hetgeen de predikante zei. Nu heeft zij überhaupt ongelijk omdat zij vrouw is.
Denk niet dat dit het probleem is. Ze wordt niet als vrouw maar als predikant van een positieve recensie door @DDD voorzien.
Als het RF op grond van de Schrift zegt dat het ambt niet aan de vrouw toekomt dan is het op zijn minst merkwaardig dat vrouwelijke predikanten hier positief besproken worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nu gebruik je opnieuw beide argumenten door elkaar gender en inhoud. Ik ben het niet eens met haar vanwege de inhoud van haar aflevering en niet vanwege haar gender. Dat moet mijns inziens ook de norm van beoordeling. Dat staat namelijk los van het vrouwen standpunt.
Volgens mij wordt uit het oog verloren dat een podcast geen preek of kerkdienst is.
Nee, echt niet, een meditatie in De Saambinder of De Waarheidsvriend is dat ook niet, maar komt er wel op aan of het de toets van Gods Woord kan doorstaan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik ben zelf een grote tegenstander van de vrouw in het ambt op grond van de Schrift, dus ik kan helemaal met je meevoelen. Misschien doet DDD doet dit ook wel bewust. Tegelijkertijd: hoe velen onder ons geven hier geen positieve recensies van oude (maar soms ook hedendaagse) predikanten met een baptistische visie? Ook dat wijzen we af op Bijbelse gronden. We moeten wel consequent zijn.
Moet dan de inhoud niet getoetst worden aan de Schrift? Of mogen we de inhoud zelf invullen: Ieder op zijn eigen wijs... En dat dat zou dus tegelijk inhouden dat we een leugenleer niet zouden mogen bestrijden en de mensen die iets zeggen de hand boven het hoofd moeten houden? Waartoe dit gehakketak? Juist als het om de gereformeerd belijden gaat? Omdat wij het niet eens zijn met wat God ons in Zijn Woord openbaart? Dat moet het wel zijn, anders kan ik niet concluderen.
Ik heb er eerlijk niet bij stilgestaan en natuurlijk kan dat iets zeggen.Erskinees schreef: ↑25 jan 2025, 11:12Ik ben zelf een grote tegenstander van de vrouw in het ambt op grond van de Schrift, dus ik kan helemaal met je meevoelen. Misschien doet DDD doet dit ook wel bewust. Tegelijkertijd: hoe velen onder ons geven hier geen positieve recensies van oude (maar soms ook hedendaagse) predikanten met een baptistische visie? Ook dat wijzen we af op Bijbelse gronden. We moeten wel consequent zijn.
Maar deze discussie, althans de bijdrage van huisman, is zéér op de persoon. Namelijk het oordeel over een meditatie inhoudelijk negeren en dan over mijn opvattingen over vrouwelijke ambtsdragers beginnen.
Dit is dus wat ik bedoel met een bord voor je kop: er komt geen zinnig argument doorheen. Of natuurlijk, zoals de bijbel het mooi omschrijft: schellen voor de ogen.
Er zijn hier veel reacties die meer op vooroordelen dan op de inhoud van het verhaal gebaseerd zijn, in mijn beleving.
Dat kan je een negatieve kwalificatie noemen, maar is níet op de persoon.
Bewust tegen de Waarheid ingaan is en hachelijke zaak. Daar is het Woord ook helder in, en tot een zeer ernstige waarschuwing.Erskinees schreef: ↑25 jan 2025, 11:12Ik ben zelf een grote tegenstander van de vrouw in het ambt op grond van de Schrift, dus ik kan helemaal met je meevoelen. Misschien doet DDD doet dit ook wel bewust. Tegelijkertijd: hoe velen onder ons geven hier geen positieve recensies van oude (maar soms ook hedendaagse) predikanten met een baptistische visie? Ook dat wijzen we af op Bijbelse gronden. We moeten wel consequent zijn.
- J.C. Philpot
Ik vind niet dat je beide zaken op 1 lijn kan zetten. Het verschil is dat vrouwelijke predikanten raakt aan het onvoorwaardelijke buigen voor het schriftgezag. Terwijl een verschil in doopvisie, liturgie of eindtijdvisie niet per definitie daaraan raakt.Erskinees schreef: ↑25 jan 2025, 11:12Ik ben zelf een grote tegenstander van de vrouw in het ambt op grond van de Schrift, dus ik kan helemaal met je meevoelen. Misschien doet DDD doet dit ook wel bewust. Tegelijkertijd: hoe velen onder ons geven hier geen positieve recensies van oude (maar soms ook hedendaagse) predikanten met een baptistische visie? Ook dat wijzen we af op Bijbelse gronden. We moeten wel consequent zijn.
Ik kan met baptisten, chiliasten, hoogliturgischen, enzovoorts, door 1 deur, mits men onvoorwaarwaardelijk buigt voor de schift, en de noodzaak van bekering tot God en de rechtvaardiging van de godeloze door het geloof in Christus alleen uitdraagt.
Ik kan niet door 1 deur met hen die afbreuk doen aan het gezag van de schrift, en de evolutietheorie, lhbti-doctrine, vrouw in het ambt, universalisme (alle wegen leiden tot God), enzovoorts uitdragen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 jan 2025, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat moet zeker. En dat heb je ook beloofd te zullen doen, dus ik wacht het met belangstelling af.-DIA- schreef: ↑25 jan 2025, 11:18Moet dan de inhoud niet getoetst worden aan de Schrift? Of mogen we de inhoud zelf invullen: Ieder op zijn eigen wijs... En dat dat zou dus tegelijk inhouden dat we een leugenleer niet zouden mogen bestrijden en de mensen die iets zeggen de hand boven het hoofd moeten houden? Waartoe dit gehakketak? Juist als het om de gereformeerd belijden gaat? Omdat wij het niet eens zijn met wat God ons in Zijn Woord openbaart? Dat moet het wel zijn, anders kan ik niet concluderen.
Dit gehakketak dient er toe om mijn argumentatie 'onschadelijk' te maken. Maar dat slaagt natuurlijk niet.
Los daarvan zou ik zeggen, beperk je tot de mannen in de podcast, dan kan het gesprek wat breder en zinniger gevoerd worden, wellicht.