parsifal schreef: ↑24 jan 2025, 16:15
TSD schreef: ↑24 jan 2025, 15:12
Een reden waarom veel conservatieve christenen op Trump hebben gestemd:
https://www.rd.nl/artikel/1093166-front ... dskantoren
Ik ben blij dat er op dit gebied serieus wordt doorgepakt vanaf dag 1.
o.a. positieve discriminatie van LBHTI-ers bij sollicitaties was natuurlijk echt waanzin, daarmee werd het ambtenarenapparaat in feite nogal politiek.
Ook degenen die dit hebben gepromoot worden ontslagen en dat is denk ik echt goed, zodat zoveel mogelijk een echt structurele verandering geborgd wordt.
Ik vind dit allemaal wat moeilijk. Bij al die seksuele identiteiten lijkt diversiteitsbeleid me niet zo veel toevoegen, dat hoef je niet aan mensen te kunnen aflezen. Als het om geslacht of bijvoorbeeld etniciteit gaat kan ik me voorstellen dat op zichtbare functies diversiteit goed is voor samenleving (een organisatie). Gewoon de beste kandidaat aannemen klinkt goed, maar als je als enige vrouw (of enige man) in een grote groep kan gaan werken kan dat ook intimiderend en afschrikwekkend werken en sommige potentiele toppers komen niet eens in zicht. Ook helpt het als bijvoorbeeld in de rechtspraak ook het gevoel wordt tegengegaan dat het alleen witte mannen zijn die zwarte mannen veroordelen (zeker als er al een gevoel van segregatie in de samenleving is, al dan niet terecht.)
Ik denk dat je niet helemaal door hebt waar het hier om draait of wat nu eigenlijk zo belangrijk hieraan is.
Natuurlijk ben ik met je eens dat een milde voorkeur voor geslacht/afkomst om inhoudelijke redenen (gelet bijv. op samenstelling van het team) geen bezwaar hoeft te zijn en goed zou passen. Maar het positief discrimineren van bepaalde groepen in de ambtenarij zorgt er in feite voor dat je een bepaalde ideologie tot diep in de haarvaten van de overheid verankerd, dát is fout en dat wordt hiermee tegengegaan.
Het zou kunnen dat met deze actie op sommige punten alles net iets te strak komt te staan. Het zij zo, dat zie ik dan maar even als 'collateral damage'. Dat heb je ook vaak in organisatie waar actief aan cultuurverandering wordt gewerkt. Dan moet je soms een tijdje een beetje aan de andere kant gaan hangen om 'het schip in evenwicht te krijgen'.