Gelukkig maar.
Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
We houden ook Luther nog in ere en die is waarschijnlijk nog wel wat verder gegaan in woord (en door invloed) dan deze predikant, zonder afstand van de uitspraken te nemen.
We moeten echt niets gaan goed praten, maar wat mildheid mag gewoon wel en ook accepteren dat er heel grote zondaars zijn die God's woord verkondigen.
Aan de andere kant is er ook wel een les te leren. Als de theologie het horizontale uit het oog verliest en de visie voor mens en samenleving gaat ontbreken dan moet je uitkijken. Dat gevaar is aanwezig in reformatorische theologie en dat kan gevolgen hebben voor politieke keuzes. Theologie die ondergeschikt wordt aan maatschappelijke rechtvaardigheid is fout, maar theologie die het eigenlijk volledig ondergeschikt maakt aan de persoonlijke relatie tot God ook.
Verder is er denk ik wel wat te leren van de Donatisten.
We moeten echt niets gaan goed praten, maar wat mildheid mag gewoon wel en ook accepteren dat er heel grote zondaars zijn die God's woord verkondigen.
Aan de andere kant is er ook wel een les te leren. Als de theologie het horizontale uit het oog verliest en de visie voor mens en samenleving gaat ontbreken dan moet je uitkijken. Dat gevaar is aanwezig in reformatorische theologie en dat kan gevolgen hebben voor politieke keuzes. Theologie die ondergeschikt wordt aan maatschappelijke rechtvaardigheid is fout, maar theologie die het eigenlijk volledig ondergeschikt maakt aan de persoonlijke relatie tot God ook.
Verder is er denk ik wel wat te leren van de Donatisten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Is dit wat?MGG schreef: ↑23 jan 2025, 11:32Want? Hij heeft zijn straf uitgezeten. Welk Bijbelgedeelte of artikel van DKO of iets dergelijks verbiedt dat dan geen dominee mag worden?
2Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij,bekwaam om te onderwijzen,
3niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
Laatst gewijzigd door refo op 23 jan 2025, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Dat gaat over het heden. Niet over iemands verleden.refo schreef: ↑23 jan 2025, 11:50Is dit wat?
2Tit. 1:6Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij,bekwaam om te onderwijzen,
3niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht.
4Hij moet goed leiding geven aan zijn eigen huis, zijn kinderen onderdanig houden, in alle waardigheid.
5Want als iemand niet weet hoe hij leiding moet geven aan zijn eigen huis, hoe zal hij voor de gemeente van God zorg dragen?
6Hij mag geen pasbekeerde zijn, opdat hij niet verwaand wordt en daardoor onder het oordeel van de duivel valt.
7Hij moet ook een goed getuigenis hebben van buitenstaanders, opdat hij niet in opspraak komt en in een strik van de duivel terechtkomt.
We zijn het er allemaal over eens dat er geen actieve NSB'ers toegelaten mogen worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ja? Even terug naar 1955 dan.J.C. Philpot schreef: ↑23 jan 2025, 11:52Dat gaat over het heden. Niet over iemands verleden.refo schreef: ↑23 jan 2025, 11:50Is dit wat?
2Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij,bekwaam om te onderwijzen,
We zijn het er allemaal over eens dat er geen actieve NSB'ers toegelaten mogen worden.
En zou je de quote van MGG erbij willen nemen? Daarop reageerde ik.
Ik ben het denk ik niet met Ambtenaar eens dat iemand met een dergelijk verleden geen ambt zou mogen hebben in de kerk.
Het lijkt me wel een zaak om heel zorgvuldig mee om te gaan.
Het lijkt me wel een zaak om heel zorgvuldig mee om te gaan.
Voor mij wel, ik snap jouw visie wel in dezen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Staat er ook iets over de houding van de luisteraar?refo schreef: ↑23 jan 2025, 11:50Is dit wat?MGG schreef: ↑23 jan 2025, 11:32Want? Hij heeft zijn straf uitgezeten. Welk Bijbelgedeelte of artikel van DKO of iets dergelijks verbiedt dat dan geen dominee mag worden?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het is niet de eerste keer dat mij opvalt dat gesprekken -in mijn beleving- worden verstoord door mensen die vinden dat het gespreksonderwerp niet het bespreken waard is.
Niemand is verplicht zich met dit onderwerp bezig te houden. Ook niet met een draadje over ex-gergemmers. Ik pleit niet tegen het inbrengen van nuance of zinnige standpunten, maar wel tegen het buiten de discussie (pogen te) stellen van een onderwerp dat nu juist het onderwerp van gesprek is.
Hoe zich die beide zaken tot elkaar verhouden, is wellicht ingewikkeld, maar goed. Ik breng het toch maar even in.
Niemand is verplicht zich met dit onderwerp bezig te houden. Ook niet met een draadje over ex-gergemmers. Ik pleit niet tegen het inbrengen van nuance of zinnige standpunten, maar wel tegen het buiten de discussie (pogen te) stellen van een onderwerp dat nu juist het onderwerp van gesprek is.
Hoe zich die beide zaken tot elkaar verhouden, is wellicht ingewikkeld, maar goed. Ik breng het toch maar even in.
-
Nee, zie het voorbeeld van Paulus. J.C. raakt in mijn beleving de kern. Sowieso vind ik dat hij een goede evenwichtige bijdrage levert.refo schreef: ↑23 jan 2025, 11:50Is dit wat?MGG schreef: ↑23 jan 2025, 11:32Want? Hij heeft zijn straf uitgezeten. Welk Bijbelgedeelte of artikel van DKO of iets dergelijks verbiedt dat dan geen dominee mag worden?
Dat vind ik oprecht jammer, maar het zou best eens waar kunnen zijn. Dat lijkt mij dan weer niet bijbels.
Ik heb vooral gevraagd wat het doel is van deze discussie. Het is geen poging om het gespreksonderwerp buiten discussie te stellen.DDD schreef: ↑23 jan 2025, 12:10 Het is niet de eerste keer dat mij opvalt dat gesprekken -in mijn beleving- worden verstoord door mensen die vinden dat het gespreksonderwerp niet het bespreken waard is.
Daarop heb ik nog geen antwoorden gezien. De reactie is vooral een willen weten - antwoorden op vragen willen hebben -. Maar dat is geen doel. En zonder doel noemen we het nieuwsgierigheid.
Het doel van deze discussie kan denk ik per persoon verschillen. Zomaar wat onderwerpen die ik met deze levensbeschrijving associeer.
Ik zou graag beter begrijpen hoe groupthink in zulke gevallen werkt. Hoe charismatisch gezag en ootmoet zich tot elkaar verhouden. Hoe de verschillen in lijdelijkheid in de geloofsbeleving doorwerken in de visie op de maatschappij.
Of het mogelijk is dat mensen met een performaal-verbaal-kloof eerder dominee worden in de GG dan anderen.
Wat de verantwoordelijkheid is van een uitgever. Wat de verantwoordelijkheid is van een krant. Wat de verantwoordelijkheid is van een kerklid (ook om bijvoorbeeld dit gesprek op te starten).
Hoe zich openbare schuldbelijdenis verhoudt tot de schaamtecultuur uit de jaren 50 en tot de bijbelse noties daarover.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat er andere mensen zijn, die juist weer andere aspecten belicht zullen zien.
Ik was bijvoorbeeld heel blij verrast dat DIA in de uitlatingen in het interview ootmoed en nederigheid herkende. Ik herkende dat helemaal niet, maar als de persoonlijkheidsstructuren van DIA en de dominee overeenstemmen, dan kan het dus zijn dat ik er helemaal naast zit.
Dat vind ik slechts één van de meerdere heel heldere lessen voor mij uit dit gesprek.
Het woord 'nieuwsgierigheid' is mijns inziens onvoldoende specifiek om interesse in anderen en het willen begrijpen van de wereld te duiden. Het wordt vooral gebruikt om een ander in een kwaad daglicht te stellen, zonder dat dit -in de beleving van de woordgebruiker- een nadere toelichting zou behoeven. Wat mij betreft, is het zonder nadere toelichting, die ontbreekt, een nutteloze kwalificatie.
Ik zou graag beter begrijpen hoe groupthink in zulke gevallen werkt. Hoe charismatisch gezag en ootmoet zich tot elkaar verhouden. Hoe de verschillen in lijdelijkheid in de geloofsbeleving doorwerken in de visie op de maatschappij.
Of het mogelijk is dat mensen met een performaal-verbaal-kloof eerder dominee worden in de GG dan anderen.
Wat de verantwoordelijkheid is van een uitgever. Wat de verantwoordelijkheid is van een krant. Wat de verantwoordelijkheid is van een kerklid (ook om bijvoorbeeld dit gesprek op te starten).
Hoe zich openbare schuldbelijdenis verhoudt tot de schaamtecultuur uit de jaren 50 en tot de bijbelse noties daarover.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat er andere mensen zijn, die juist weer andere aspecten belicht zullen zien.
Ik was bijvoorbeeld heel blij verrast dat DIA in de uitlatingen in het interview ootmoed en nederigheid herkende. Ik herkende dat helemaal niet, maar als de persoonlijkheidsstructuren van DIA en de dominee overeenstemmen, dan kan het dus zijn dat ik er helemaal naast zit.
Dat vind ik slechts één van de meerdere heel heldere lessen voor mij uit dit gesprek.
Het woord 'nieuwsgierigheid' is mijns inziens onvoldoende specifiek om interesse in anderen en het willen begrijpen van de wereld te duiden. Het wordt vooral gebruikt om een ander in een kwaad daglicht te stellen, zonder dat dit -in de beleving van de woordgebruiker- een nadere toelichting zou behoeven. Wat mij betreft, is het zonder nadere toelichting, die ontbreekt, een nutteloze kwalificatie.
Je kunt het ook nog zien als een vorm van 'verwerking' van iets wat toch voor sommige mensen diep in zal grijpen.
Ik ben bang dat wij minder genadig zijn dan de Heere Zelf (in Christus). Zou een David (moord, leugen, overspel) bij ons mogen dienen in een ambt? We zouden hem misschien met de nek aankijken en amper een zitplaats aanbieden op de achterste bank. Zo niet de Heere, alhoewel Hij ook in Davids geval de zonden niet door de vingers heeft gezien.
Waarachtige schuldbelijdenis is vanzelfsprekend wel een vereiste.