Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Scheepsbel

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Scheepsbel »

J.C. Philpot schreef: 23 jan 2025, 07:11
Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 06:46Verschillende motivaties zeg je, maar je keurt het wel af, wat is dan je boodschap?
De boodschap is dat elk geval apart beoordeeld moet worden. De ene persoon was lid vanaf 1931 omdat hij als boer bijna niet rond kon komen. De ander is in de loop van de oorlog lid geworden, stond achter het jodenstandpunt en heeft onderduiker verraden. Niet elke geval is hetzelfde.
Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 06:46Ik heb teveel ellende gezien althans de nasleep ervan van deze beweging dat ik nooit met droge ogen zou kunnen beweren ach voordat de oorlog begon had men een begrijpend motivatie om uit bv armoede of als boer zich aan te sluiten bij zo’n extreme beweging.
En dat is precies het punt. Jij hebt de uitkomst van de oorlog in gedachten, die men voor de oorlog nog niet had.
We hebben het hier over een predikant die in de oorlog heulde met de Duitsers. 1931 doet er niet toe.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 07:23We hebben het hier over een predikant die in de oorlog heulde met de Duitsers. 1931 doet er niet toe.
Ik probeer mijn standpunten uitgebreid te onderbouwen met de redenen waarom ik iets vind. Ik vind het prima als je met een enkele zin daarop wilt reageren, zonder inhoudelijk op de aangevoerde motivatie in de gaan. Maar dan ga ik daar op mijn beurt liever niet wederom verder op in. Het kost mij te veel tijd om telkens met een uitgebreide posting te reageren op 1 enkele zin :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Scheepsbel

J.C. Philpot schreef: 23 jan 2025, 07:28
Scheepsbel schreef: 23 jan 2025, 07:23We hebben het hier over een predikant die in de oorlog heulde met de Duitsers. 1931 doet er niet toe.
Ik probeer mijn standpunten uitgebreid te onderbouwen met de redenen waarom ik iets vind. Ik vind het prima als je met een enkele zin daarop wilt reageren, zonder inhoudelijk op de aangevoerde motivatie in de gaan. Maar dan ga ik daar op mijn beurt liever niet wederom verder op in. Het kost mij te veel tijd om telkens met een uitgebreide posting te reageren op 1 enkele zin :)
Omdat ik met al die motivatie nog steeds niet begrijp waarom je motiveert over iets wat niet met het draadje te maken heeft, we hebben het over fouten in de oorlog en niet ervoor, of men nu wel of niet uit domheid lid werd, in de oorlog was de nsb duidelijk fout met gruwelijke daden tot gevolg, dat was niet na de oorlog pas duidelijk.
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef: 23 jan 2025, 07:22 Een interessante Podcast over de NSBer Jacob Luitjens, die na de oorlog via Zuid Amerika (waar hij zich in een Mennonitische kolonie liet dopen) naar Canada vluchtte. En na tientallen jaren vanuit Canada werd uitgeleverd aan Nederland.
https://verhalen.trouw.nl/de-schrik-van-roden/

Hij komt zelf op een gegeven moment (ouder dan 100 jaar op dat moment) aan het woord. Ik vind het heel jammer dat hij niet duidelijker afstand neemt van zijn verleden. Tegelijkertijd is het een inkijkje in hoe men na de oorlog met exNSBers is omgegaan, en de ontwikkelling daarin in de loop der jaren. Een interessant inkijkje.

Verder (en nu specifiek naar aanleiding van ds. P. Blok):
Sommigen spreken hun verbazing uit over het zwijgen van ds. P. Blok. Echter het zwijgen verbaasd mij niets. De hele generatie van in de oorlog zweeg over hun oorlogservaringen. Men noemt dit achteraf "de stille generatie". Er moest hard gewerkt worden aan de wederopbouw van Nederland, en er werd collectief gezwegen. Kinderen van deze generatie die nu nog geïnterviewden hoor je dat heel vaak zeggen: mijn vader zei nooit wat over wat hij meemaakte in de Oorlog.

Was het beter geweest dat ds. Blok hier anders mee omgegaan was? Ongetwijfeld. Dat had genade voor de grootste der zondaren doen schitteren. Een biografie was daar een mooie gelegenheid voor. Al kan ik me sowieso niet zo goed verplaatsen in het schrijven van een autobiografie. Maar nogmaals: wie ben ik om hem daarom te ver- of beoordelen? De Heere weet wat zijn motivatie was.

Zoals ik niet meedoe aan het omverhalen van standbeelden van Michiel de Ruyter en Jan Pieterszoon Coen met de normen en kennis van nu, zoals er in de wereld gebeurt, doe ik ook niet mee met van hun sokkel halen van predikanten om hun eertijds gedurende de oorlog. Dat wil niet zeggen dat we er niet over mogen spreken, en er voor onze tijd lering uit mogen of moeten trekken.
J.C.Philpot, je bent in deze uitgebreide reactie heel helder en zuiver. Ik vind het ook een goede houding om het verleden in de juiste proporties te zien. Met jou en wat anderen ben ik het eens dat enige openheid in de woestijnreis veel beter was geweest.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Adagio

Bericht door Adagio »

In de Bijbel vinden we dat een profeet Gods bewust heeft gelogen.

Een jonge profeet zei tegen een oude broeder: "Want een woord is tot mij geschied door het woord des HEEREN: Gij zult aldaar noch brood eten, noch water drinken; gij zult niet wederkeren, gaande door den weg door denwelken gij gegaan zijt."

Daarop lees je dat die jonge profeet een raad krijgt van die oude broeder: "En hij zeide tot hem: Ik ben ook een profeet gelijk gij, en een engel heeft tot mij gesproken door het woord des HEEREN, zeggende: Breng hem weder met u in uw huis, dat hij brood ete en water drinke. Doch hij loog hem." Let op het nadrukkelijke woordje: 'ook'. Was de oude natuur broodnijdig? Het staat er niet bij, wel dat hij loog.

Maar de Heere sprak daarna toch tot de oude profeet, hij was zeker door God geroepen, en luisterde als de Heere sprak. "En hij riep tot den man Gods die uit Juda gekomen was, zeggende: Zo zegt de HEERE: Daarom dat gij den mond des HEEREN zijt wederspannig geweest, en niet gehouden hebt het gebod dat u de HEERE uw God geboden had".

Die oude had gelogen, en de jonge was ongehoorzaam aan God. "Zo toog hij heen, en een leeuw vond hem op den weg en doodde hem; en zijn dode lichaam lag geworpen op den weg, en de ezel stond daarbij, ook stond de leeuw bij het dode lichaam." "Het geschiedde nu nadat hij hem begraven had, dat hij sprak tot zijn zonen, zeggende: Als ik zal gestorven zijn, zo begraaft mij in dat graf waarin de man Gods begraven is, en legt mijn beenderen bij zijn beenderen. Want de zaak zal gewisselijk geschieden, die hij door het woord des HEEREN uitgeroepen heeft tegen het altaar dat te Bethel is, en tegen al de huizen der hoogten, die in de steden van Samaría zijn."
J.C. Philpot

Zwijgen is niet hetzelfde als liegen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Profesto

Bericht door Profesto »

J.C. Philpot schreef: 23 jan 2025, 08:22 Zwijgen is niet hetzelfde als liegen.
Hoe kijk je dan aan tegen de uitspraken van Ds. Blok in het eerder gelinkte interview, o.a. dat hij bewaard is gebleven voor uitbrekende zonden?
Adagio

Bericht door Adagio »

J.C. Philpot schreef: 23 jan 2025, 08:22 Zwijgen is niet hetzelfde als liegen.
Inderdaad, zwijgen kan zowel liefde als bedrog zijn.
Die oude profeet wordt hier in zijn Adamsbestaan eerlijk geschilderd. Vertalingen van 'kahas': bedriegen, liegen, falen, mager worden, teleurstellend zijn, onwaar zijn, ontoereikend zijn, leugenaars blijken te zijn, logenstraffen, ontkennen, veinzen, vals handelen, ineenkrimpen, gehoorzaamheid veinzen".
Ik bedoel maar te zeggen: het is paardewerk om iets goeds van de menselijke natuur te vertellen, ook al moet en mag degene door de grote Pottenbakker geroepen zijn het Woord te verkondigen. Wie zou dan daarvoor de eer moeten krijgen?
Laatst gewijzigd door Adagio op 23 jan 2025, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

Profesto schreef: 23 jan 2025, 08:25Hoe kijk je dan aan tegen de uitspraken van Ds. Blok in het eerder gelinkte interview, o.a. dat hij bewaard is gebleven voor uitbrekende zonden?
Als hij actief meegewerkt zou hebben aan het verklikken van onderduikers is dat niet waar. Maar ik weet te weinig over wat er naast het NSB lidmaatschap in de oorlog is gebeurd, omdat te kunnen beoordelen.

George Whitefield
J.C. Philpot

Adagio schreef: 23 jan 2025, 08:33Ik bedoel maar te zeggen: het is paardewerk om iets goeds van de menselijke natuur te vertellen, ook al moet en mag degene door de grote Pottenbakker geroepen zijn het Woord te verkondigen.
Mee eens. Het is belangrijk dat we die menselijke natuur goed kennen, maar ook dat we die zelf meedragen. Dan verheerlijken en verguizen we de ander niet. Dan zijn we realistisch, en staan we tegelijkertijd er niet boven.

George Whitefield
Profesto

Bericht door Profesto »

J.C. Philpot schreef: 23 jan 2025, 08:33
Profesto schreef: 23 jan 2025, 08:25Hoe kijk je dan aan tegen de uitspraken van Ds. Blok in het eerder gelinkte interview, o.a. dat hij bewaard is gebleven voor uitbrekende zonden?
Als hij actief meegewerkt zou hebben aan het verklikken van onderduikers is dat niet waar. Maar ik weet te weinig over wat er naast het NSB lidmaatschap in de oorlog is gebeurd, omdat te kunnen beoordelen.
Wat in ieder geval duidelijk werd uit de archieven is dat hij op pad was met een groep NSB-ers om joodse gebouwen te bekladden. Waarover hij in zijn verdediging zegt dat hij slechts de emmer met kalk droeg.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wat wil @Profesto - en anderen - nu eigenlijk? Een strip in de Saambinder waarbij ds. Blok in verhelderende plaatjes alsnog in enkele kleurrijke pagina's wordt geëxecuteerd?
Zou dat afdoende genoegdoening zijn?
Of pleiten ze ervoor om familieleden te excommuniceren en door de GG als paria weg te laten zetten? Of is het bijbelse voorbeeld van Gibeon en het ophangen van een aantal nakomelingen van Saul n.a.v. van zijn misdaden navolgingswaardig en zal dat de noodzakelijke voldoening brengen?
HHR

Bericht door HHR »

Eerlijk gezegd begint me dit draadje tegen te staan.
Ja, ik vind het ook jammer dat ds Blok in zijn leven niet met ferme bewoordingen afstand heeft genomen van deze kwestie.
En dat dit nieuws feitelijk besproken wordt is prima.

Maar toch, als we iets van ons zelf hebben leren kennen, durven we toch niet boven iemand anders te gaan staan?
En dat proef ik in verschillende reacties wel terug.
En om dan te speculeren en te oordelen over een overleden iemand, over daden die hij in zijn jeugd heeft gedaan, lijkt me verre van passend.
Ik heb ook dingen gedaan in mijn jeugd die ik echt niet zomaar deel met iedereen, maar wel beleden heb voor God.
Vermoedelijk ben ik daarin niet de enige hier.

Wat mij betreft kan dit draadje op slot.
Scheepsbel

Wim Anker schreef: 23 jan 2025, 08:54 Wat wil @Profesto - en anderen - nu eigenlijk? Een strip in de Saambinder waarbij ds. Blok in verhelderende plaatjes alsnog in enkele kleurrijke pagina's wordt geëxecuteerd?
Zou dat afdoende genoegdoening zijn?
Of pleiten ze ervoor om familieleden te excommuniceren en door de GG als paria weg te laten zetten? Of is het bijbelse voorbeeld van Gibeon en het ophangen van een aantal nakomelingen van Saul n.a.v. van zijn misdaden navolgingswaardig en zal dat de noodzakelijke voldoening brengen?
wat een rare grove opmerkingen zeg, er is niks vreemd aan hier over te praten na zo,n berichtgeving zoals in het rd stond, voor velen zal het een shock zijn dat hun eens zo geliefde dominee dit alles verzwegen heeft, niemand wil dat hier straf op staat of een veroordeling van wie dan ook, gevoelens mogen geuit worden toch? het komt erg kinderlijk over wat je zegt hier.
CvD

Bericht door CvD »

HHR schreef: 23 jan 2025, 08:57 Eerlijk gezegd begint me dit draadje tegen te staan.
Ja, ik vind het ook jammer dat ds Blok in zijn leven niet met ferme bewoordingen afstand heeft genomen van deze kwestie.
En dat dit nieuws feitelijk besproken wordt is prima.

Maar toch, als we iets van ons zelf hebben leren kennen, durven we toch niet boven iemand anders te gaan staan?
En dat proef ik in verschillende reacties wel terug.
En om dan te speculeren en te oordelen over een overleden iemand, over daden die hij in zijn jeugd heeft gedaan, lijkt me verre van passend.
Ik heb ook dingen gedaan in mijn jeugd die ik echt niet zomaar deel met iedereen, maar wel beleden heb voor God.
Vermoedelijk ben ik daarin niet de enige hier.

Wat mij betreft kan dit draadje op slot.
Ik ben het helemaal met je eens HHR het is nu echt de splinter versus balk verhaal aan het worden.
Plaats reactie