Ik heb inderdaad nog wel openbare schuldbelijdenis gezien. Daarom ook mijn vraag hoe deze predikant daarover dacht, en of hij daaraan heeft meegewerkt.Simon0612 schreef: ↑22 jan 2025, 17:52Tja, maar dat is volgens mij niet de praktijk van onze kerkelijke openbare schuldbelijdenis? Of bij jou in de kerk wel?Refojongere schreef: ↑22 jan 2025, 17:38Hoe lees jij dan Markus 1:5 waarin de Joden werden gedoopt terwijl ze hun zonden beleden? En denk je niet dat Saulus voordat hij mocht beginnen als apostel niet zijn zonden heeft beleden als grootste der zondaren? Daar komt hij na zijn bekering veelvuldig op terug zelfs.
Ik wil niet zeggen dat het allemaal openbaar moet of moest. Want het was toen allemaal bij dominee Blok niet bekend. Ik hoop dat hij het bij de kerkenraad beleden zal hebben.
Precies dat dikgedrukte, en dat weten wij allemaal niet. Terwijl we hier met de farizeeërs al de stenen oprapen om de overspelige vrouw te stenigen.
En wat betreft het laatste: daar zie ik hier niets van terug. Hooguit wat vergaande diagnoses op grond van op zich begrijpelijke redeneringen.
Maar los daarvan: mijn probleem zit hem niet zozeer in deze predikant alleen, maar meer in een systeem waarin dit kan gebeuren. Want kennelijk wist iedereen ervan. Mijn familie is nooit zo van het roddelen geweest, dus ik heb er nooit iets expliciet over meegekregen, maar ik zal er vast onbewust ook wat over meegekregen hebben, en ik begrijp nu wel waarom er mensen waren die niet met veel stichting naar hem konden luisteren. Het is natuurlijk niet toevallig dat je op het idee komt om zo'n naam in te typen.
Dat had in mijn beleving niets met mijn ergernis over vermeende geschiedvervalsing in de Opperzaalboekjes te maken, maar nu ik dit allemaal op een rijtje zet, toch ook weer wel.
Maar de verantwoordelijkheid van het kerkelijk systeem en van de uitgever vind ik veel groter. Want ik zou natuurlijk zelf ook geen haar beter zijn, vrees ik.