Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

DDD

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef: 22 jan 2025, 17:52
Refojongere schreef: 22 jan 2025, 17:38
Simon0612 schreef: 22 jan 2025, 17:29
DDD schreef: 22 jan 2025, 17:15

Nee toch? Openbare schuldbelijdenis is toch in de kerk?
Openbare schuldbelijdenis doe je toch als je als lid van een gemeente/kerk de fout in gaat? Openbare schuldbelijdenis doe je toch niet voor zonden die je gedaan hebt in de tijd voordat je als lid in een kerk/gemeente bent toegetreden?
Hoe lees jij dan Markus 1:5 waarin de Joden werden gedoopt terwijl ze hun zonden beleden? En denk je niet dat Saulus voordat hij mocht beginnen als apostel niet zijn zonden heeft beleden als grootste der zondaren? Daar komt hij na zijn bekering veelvuldig op terug zelfs.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal openbaar moet of moest. Want het was toen allemaal bij dominee Blok niet bekend. Ik hoop dat hij het bij de kerkenraad beleden zal hebben.
Tja, maar dat is volgens mij niet de praktijk van onze kerkelijke openbare schuldbelijdenis? Of bij jou in de kerk wel?
Precies dat dikgedrukte, en dat weten wij allemaal niet. Terwijl we hier met de farizeeërs al de stenen oprapen om de overspelige vrouw te stenigen.
Ik heb inderdaad nog wel openbare schuldbelijdenis gezien. Daarom ook mijn vraag hoe deze predikant daarover dacht, en of hij daaraan heeft meegewerkt.

En wat betreft het laatste: daar zie ik hier niets van terug. Hooguit wat vergaande diagnoses op grond van op zich begrijpelijke redeneringen.

Maar los daarvan: mijn probleem zit hem niet zozeer in deze predikant alleen, maar meer in een systeem waarin dit kan gebeuren. Want kennelijk wist iedereen ervan. Mijn familie is nooit zo van het roddelen geweest, dus ik heb er nooit iets expliciet over meegekregen, maar ik zal er vast onbewust ook wat over meegekregen hebben, en ik begrijp nu wel waarom er mensen waren die niet met veel stichting naar hem konden luisteren. Het is natuurlijk niet toevallig dat je op het idee komt om zo'n naam in te typen.

Dat had in mijn beleving niets met mijn ergernis over vermeende geschiedvervalsing in de Opperzaalboekjes te maken, maar nu ik dit allemaal op een rijtje zet, toch ook weer wel.

Maar de verantwoordelijkheid van het kerkelijk systeem en van de uitgever vind ik veel groter. Want ik zou natuurlijk zelf ook geen haar beter zijn, vrees ik.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 22 jan 2025, 17:59
Simon0612 schreef: 22 jan 2025, 17:52
Refojongere schreef: 22 jan 2025, 17:38
Simon0612 schreef: 22 jan 2025, 17:29
Openbare schuldbelijdenis doe je toch als je als lid van een gemeente/kerk de fout in gaat? Openbare schuldbelijdenis doe je toch niet voor zonden die je gedaan hebt in de tijd voordat je als lid in een kerk/gemeente bent toegetreden?
Hoe lees jij dan Markus 1:5 waarin de Joden werden gedoopt terwijl ze hun zonden beleden? En denk je niet dat Saulus voordat hij mocht beginnen als apostel niet zijn zonden heeft beleden als grootste der zondaren? Daar komt hij na zijn bekering veelvuldig op terug zelfs.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal openbaar moet of moest. Want het was toen allemaal bij dominee Blok niet bekend. Ik hoop dat hij het bij de kerkenraad beleden zal hebben.
Tja, maar dat is volgens mij niet de praktijk van onze kerkelijke openbare schuldbelijdenis? Of bij jou in de kerk wel?
Precies dat dikgedrukte, en dat weten wij allemaal niet. Terwijl we hier met de farizeeërs al de stenen oprapen om de overspelige vrouw te stenigen.
Ik heb inderdaad nog wel openbare schuldbelijdenis gezien. Daarom ook mijn vraag hoe deze predikant daarover dacht, en of hij daaraan heeft meegewerkt.

En wat betreft het laatste: daar zie ik hier niets van terug. Hooguit wat vergaande diagnoses op grond van op zich begrijpelijke redeneringen.

Maar los daarvan: mijn probleem zit hem niet zozeer in deze predikant alleen, maar meer in een systeem waarin dit kan gebeuren. Want kennelijk wist iedereen ervan. Mijn familie is nooit zo van het roddelen geweest, dus ik heb er nooit iets expliciet over meegekregen, maar ik zal er vast onbewust ook wat over meegekregen hebben, en ik begrijp nu wel waarom er mensen waren die niet met veel stichting naar hem konden luisteren. Het is natuurlijk niet toevallig dat je op het idee komt om zo'n naam in te typen.

Dat had in mijn beleving niets met mijn ergernis over vermeende geschiedvervalsing in de Opperzaalboekjes te maken, maar nu ik dit allemaal op een rijtje zet, toch ook weer wel.
Ik herken me in wat je hier schrijft.

Bij mij raakt het aan een of andere ergernis. In mijn omgeving zijn/waren enkele mensen die zich plegen uit te drukken zoals ds. Blok dat ook deed, in die gezelschapstaal, maar in hun levenswandel en hun omgang met andere mensen blijkt weinig liefde voor de medemens en veel waardering voor de eigen bekeringsgeschiedenis. Ik zal proberen om dat verder niet op anderen, ook niet postuum op ds. Blok te projecteren, maar tegelijkertijd zie ik wel parallellen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ook in Hervormde kring was er redelijk wat NSB aanhang. Bijvoorbeeld in Hedel of Vinkeveen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Er waren uiteenlopende motivaties om NSB lid te worden. Arme boeren omdat de NSB voor hen opkwam. Anderen omdat ze bang waren voor het opkomende communisme. Tegelijkertijd is het niet goed te praten.

Toch: ik heb persoonlijk weinig op met het veroordelen van mensen die in hun jonge jaren zo lang geleden fout zijn geweest. Hoevelen onder ons, inclusief ikzelf, hebben in hun jeugd dwaze en zondige keuzes gemaakt. We zijn geen haar beter als hen die in de WOII zijn opgegroeid, en toen een verkeerde afslag hebben genomen. Hen op hun dwaze keuzes in hun jeugd afrekenen past ons niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

J.C. Philpot schreef: 22 jan 2025, 19:35 Ook in Hervormde kring was er redelijk wat NSB aanhang. Bijvoorbeeld in Hedel of Vinkeveen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001

Er waren uiteenlopende motivaties om NSB lid te worden. Arme boeren omdat de NSB voor hen opkwam. Anderen omdat ze bang waren voor het opkomende communisme. Tegelijkertijd is het niet goed te praten.

Toch: ik heb persoonlijk weinig op met het veroordelen van mensen die in hun jonge jaren zo lang geleden fout zijn geweest. Hoevelen onder ons, inclusief ikzelf, hebben in hun jeugd dwaze en zondige keuzes gemaakt. We zijn geen haar beter als hen die in de WOII zijn opgegroeid, en toen een verkeerde afslag hebben genomen. Hen op hun dwaze keuzes in hun jeugd afrekenen past ons niet.
Fouten in je jeugd zoals een biertje teveel of een keer ruzie met je docent enz vind ik van een andere orde dan heulen met een vijand die miljoenen mensen gedood hebben, en actief meegedaan aan jodenvervolging, en andere landgenoten verraden. Dat is geen vergelijking. Die oorlog heeft generaties beschadigt en verdriet aangedaan.
J.C. Philpot

Scheepsbel schreef: 22 jan 2025, 19:42Fouten in je jeugd zoals een biertje teveel of een keer ruzie met je docent enz vind ik van een andere orde dan heulen met een vijand die miljoenen mensen gedood hebben, en actief meegedaan aan jodenvervolging, en andere landgenoten verraden. Dat is geen vergelijking. Die oorlog heeft generaties beschadigt en verdriet aangedaan.
De NSB was al eerder als de oorlog actief (1931). Daarnaast waren er zoals gezegd meerdere motivaties waarom men lid was van de NSB.

Je kunt daarom een NSB lidmaatschap niet per definitie gelijkstellen aan het ondersteunen of daadwerkelijk meedoen met Jodenvervolging.

Al had men in de loop van de oorlog beter kunnen weten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 22 jan 2025, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Scheepsbel

J.C. Philpot schreef: 22 jan 2025, 19:48
Scheepsbel schreef: 22 jan 2025, 19:42Fouten in je jeugd zoals een biertje teveel of een keer ruzie met je docent enz vind ik van een andere orde dan heulen met een vijand die miljoenen mensen gedood hebben, en actief meegedaan aan jodenvervolging, en andere landgenoten verraden. Dat is geen vergelijking. Die oorlog heeft generaties beschadigt en verdriet aangedaan.
De NSB was al eerder als de oorlog actief. Daarnaast waren er zoals gezegd meerdere motivaties waarom men lid was van de NSB.

Je kunt daarom een NSB lidmaatschap niet per definitie gelijkstellen aan het ondersteunen of daadwerkelijk meedoen met Jodenvervolging.

Iedereen wist waar de nsb voor stond, er bestaat geen exuses dat je als christen, en ok dat was ds Blok nog niet, daar bij aansluit, dat is geen onbezonnen beslissing van een puber.
J.C. Philpot

Scheepsbel schreef: 22 jan 2025, 19:50Iedereen wist waar de nsb voor stond, er bestaat geen exuses dat je als christen, en ok dat was ds Blok nog niet, daar bij aansluit, dat is geen onbezonnen beslissing van een puber.
Zoals ik eerder aan heb gegeven is het niet goed te praten. En tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor de diversiteit aan motivaties.

Daarnaast stuurden NSB ouders hun kinderen naar de Jeugdstorm. Als jij in zo'n gezin was opgegroeid, was jij ook NSBer geworden.

Hoe fout dat ook was en is (en dat is het), ik heb geen behoefte om hier mensen 80 jaar na dato op af te rekenen. Die hier wellicht heel hun leven last van hebben gehad.

Open bespreken op een eerlijke manier: helemaal voor. Vooral om voor onszelf hiervan te leren. Maar ik vind het een symptoom van onze cancel cultuur dat we mensen daar nu nog op afrekenen, en er boven gaan staan.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 22 jan 2025, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Scheepsbel

J.C. Philpot schreef: 22 jan 2025, 19:59
Scheepsbel schreef: 22 jan 2025, 19:50Iedereen wist waar de nsb voor stond, er bestaat geen exuses dat je als christen, en ok dat was ds Blok nog niet, daar bij aansluit, dat is geen onbezonnen beslissing van een puber.
Zoals ik eerder aan heb gegeven is het niet goed te praten. En tegelijkertijd moeten we ook oog hebben voor de diversiteit aan motivaties.

Daarnaast stuurden NSB ouders hun kinderen naar de Jeugdstorm. Als jij in zo'n gezin was opgegroeid, was jij ook NSBer geworden.

Hoe fout dat ook was en is (en dat is het), ik heb geen behoefte om hier mensen 80 jaar na dato op af te rekenen. Die hier wellicht heel hun leven last van hebben gehad.
Wat je dan weer niet terug ziet in die mensen dat ze daar last van hadden, integendeel zelfs.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is goed om te weten, maar ik zie hier niemand die iemand daar wel op afrekent. Om te voorkomen dat je opmerking suggestief is: waar doel je op met 'afrekenen'?
J.C. Philpot

Scheepsbel schreef: 22 jan 2025, 20:03Wat je dan weer niet terug ziet in die mensen dat ze daar last van hadden, integendeel zelfs.
Als ze destijds personen kwaad hebben gedaan, waren die het waarmee ze het goed moesten maken.

Maar waarom zouden deze personen aan jou moeten laten merken, dat ze er spijt van hebben?

George Whitefield
pierre27

Bericht door pierre27 »

De NSB was al eerder als de oorlog actief (1931). Daarnaast waren er zoals gezegd meerdere motivaties waarom men lid was van de NSB.

Ik begrijp ook niet dat er klakkeloos ingevuld gaat worden hoe mensen zich dienden te gedragen met vooral de kennis van nu. We waren het land waar het gros van de bevolking aan accomodatie deed in WOII. Los van het feit dat het me ergelijk is dat de pennevruchten van ds P. Blok zelfs lasterlijk worden neergezet. Ik vind daar ook iets van.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
helma

Bericht door helma »

Hij was in de oorlogsjaren wél christen, gezien de brieven naar huis.

Het is denk ik niet alleen het NSBverleden wat mensen het meest dwars zit maar vooral het gegeven dat hij het verzweeg in interviews en uiteindelijk zijn eigengeschreven levensbeschrijving.

Toen ik het boek las heb ik geen enkel moment gedacht dat hij iets fouts verzweeg toen hij aangaf niets te willen vermelden over de oorlogsjaren. Ik dacht in mijn argeloosheid dat hij wellicht te bescheiden was om te vermelden dat hij verzetsdaden had gedaan.

Martijn

Bericht door Martijn »

pierre27 schreef: 22 jan 2025, 10:21
Martijn schreef: 22 jan 2025, 10:07
pierre27 schreef: 21 jan 2025, 15:10
Job schreef: 20 jan 2025, 19:47 Ik pakte net het bewuste boek (de autobiografie) erbij om eens te kijken hoe hij met deze episode omging. Omdat het boek is opgedeeld in hoofdstukken op basis van jaartallen, is dat gemakkelijk. Onder "1939-1946, Blinde ogen geopend" wordt nauwelijks iets over de oorlog vermeld. Ik lees er het volgende:

"Toch had ik een zekere drang om boven mijn vrienden uit te groeien. Door zelfstudie wilde ik een grote plaats in de maatschappij verwerven. Zo meende ik een geslaagd mens te worden. Alle middelen daartoe zijn dan toegestaan. Hoe bitter is het als de Heere daar later op terugkomt en laat zien hoe fel-vijandig men is tegen God en Zijn Woord. Als de Heere de mens laat doorgaan, zal hij verstikken in zijn zonde en dwaasheid. Dat de Heere hem niet wegveegt van voor Zijn aangezicht wordt later als een wonder ervaren. In het licht daarvan is het niet toegestaan te roemen over de diepten van een mensenbestaan. Gods Woord spreekt van een ruisende kuil en modderig slijk. Wat door genade als zonde wordt ontdekt, is een oorzaak van diepe smart en walging. Wee mijner, dat ik zo gezondigd heb.
(...) Wat ervaren werd als ramp en tegenspoed, verlies en schande, was een oorzaak dat ik niet steeds dieper zou wegzinken in de poel van het verderf. (...). Zo leefde ik tot april 1944. In de diepste zin een leven zonder God. Maar daar moest ik aan ontdekt worden."

Hierna verhaalt hij van zijn omkering. Ik denk dat je dit deel als schuldbekentenis moet lezen. Maar misschien zoek ik er teveel in.
Mooi aangehaald Job, toen ik dit alles las moest ik er ook aan denken. Ook die zonden van indertijd zijn gereinigd door Zijn bloed! Dit staat natuurlijk niet in die dossiers.
Toen ik je reactie las moest ik denken aan de tekst dat wie zijn zonde belijdt en laat die zal barmhartigheid geschieden.
Maar toen ik dat opzocht las ik er nog wat voor: Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.

Ik kan vragen hieromtrent wel begrijpen. Het is al eerder geschreven, met een autobiografie lijkt het alsof die periode toegedekt wordt.
Hoe zie jij dat?
Hoewel ik de vragen wel kan begrijpen deel ik niet alle conclusies. Ik weet niet in hoeverre deze zonden zijn beleden. We zijn als zondaren de zonden van een andere zondaar aan het beoordelen. Mij past mildheid in het beoordelen. In de voor hem (ds. P.Blok) kenmerkende stijl geeft hij summier aan hoe God hem in die weg tegemoet gekomen is.
Ik begrijp je wel.
Maar waar mensen wel vragen bij hebben. Het was dus blijkbaar publiek bekend en ook hebben er mensen schade/nadeel van ondervonden. Dan hoort daar toch een openbare schuldbelijdenis in welke vorm dan ook bij.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 22 jan 2025, 20:10

Ik begrijp ook niet dat er klakkeloos ingevuld gaat worden hoe mensen zich dienden te gedragen met vooral de kennis van nu. We waren het land waar het gros van de bevolking aan accomodatie deed in WOII. Los van het feit dat het me ergelijk is dat de pennevruchten van ds P. Blok zelfs lasterlijk worden neergezet. Ik vind daar ook iets van.
Het is natuurlijk niet zo dat 'het gros van de bevolking' meer dan een jaar in de gevangenis zat, ná de veroordeling.
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 22 jan 2025, 20:08
Scheepsbel schreef: 22 jan 2025, 20:03Wat je dan weer niet terug ziet in die mensen dat ze daar last van hadden, integendeel zelfs.
Als ze destijds personen kwaad hebben gedaan, waren die het waarmee ze het goed moesten maken.

Maar waarom zouden deze personen aan jou moeten laten merken, dat ze er spijt van hebben?
Omdat een biografie zonder zelfkennis ook weinig kan zeggen over Godskennis en over Christuskennis. Die zaken zijn niet los verkrijgbaar. Dat is toch helemaal niet iets wat enige uitleg behoeft? Het spreekt mijns inziens uitermate vanzelf waarom dit relevant is.
Plaats reactie