De aantrekkingskracht van radicaal rechts op de geref. gezindte

MGG

Re: De aantrekkingskracht van radicaal rechts op de geref. gezindte

Bericht door MGG »

Scheepsbel schreef: 21 jan 2025, 19:08
refo schreef: 21 jan 2025, 18:53
Delftenaar schreef: 21 jan 2025, 18:37 De zin over weer nuchter gaan denken over genoemde thema's onderschrijf ik volledig.

Alleen ga je dat bij figuren als Trump, waarbij het alleen gaat om zijn ego, echt niet op langere termijn halen.
Daarvoor is een "normale" politicus nodig i.p.v. een baby in de verpakking van een oude en verzuurde man.
:nonnon
We moeten hier toch met respect spreken over ambtsdragers? Of hoeft dat niet als je uit Delft komt?
Is trump in dezelfde categorie als een door God geroepen predikant of ouderling en diaken?
Trump is geen onderdeel van onze overheid. Voor inwoners van de VS telt wat artikel 36 van de NGB schrijft.
Terri

Bericht door Terri »

Waar komt die uitzonderlijke afkeer ( ik noem het haat) voor Trump toch vandaan? Het is mijn type totaal niet, laat dat duidelijk zijn. Maar vandaag hoorde ik iemand die helemaal uit haar/zijn dak ging omdat Trump nogal stevig de uitspraak had gedaan dat er maar 2 soorten mensen zijn, nl man en vrouw.
Het was een gruwel....
De redelijkheid is dan toch weg? En sowieso , hier in dat kleine Nederland, waar maak je je druk over denk ik dan.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Terri schreef: 21 jan 2025, 19:22 Waar komt die uitzonderlijke afkeer ( ik noem het haat) voor Trump toch vandaan? Het is mijn type totaal niet, laat dat duidelijk zijn. Maar vandaag hoorde ik iemand die helemaal uit haar/zijn dak ging omdat Trump nogal stevig de uitspraak had gedaan dat er maar 2 soorten mensen zijn, nl man en vrouw.
Het was een gruwel....
De redelijkheid is dan toch weg? En sowieso , hier in dat kleine Nederland, waar maak je je druk over denk ik dan.
Precies terri, Nederlanders maken zich graag druk om zaken waar ze geen enkele invloed op hebben, en de rede is al snel verloren. Als men met dezelfde energie bezig zou zijn met zaken dichter bij zichzelf zou Nederland al een stuk leefbaarder zijn.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Nee.

Maar ik ben bang dat sommige personen dat wel zo ervaren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 21 jan 2025, 19:22 Waar komt die uitzonderlijke afkeer ( ik noem het haat) voor Trump toch vandaan? Het is mijn type totaal niet, laat dat duidelijk zijn. Maar vandaag hoorde ik iemand die helemaal uit haar/zijn dak ging omdat Trump nogal stevig de uitspraak had gedaan dat er maar 2 soorten mensen zijn, nl man en vrouw.
Het was een gruwel....
Er zijn inderdaad mensen die helemaal overstuur raken van dingen die twintig jaar geleden nog algemeen aanvaard waren.

Maar Trump blijft wel iemand die ongeveer de bestorming van het Capitool heeft aangemoedigd en nu de schuldigen vrijspreekt. Iemand die heel liberaal met de waarheid omgaat, iemand die veel meer om zichzelf lijkt te geven dan om het land en iemand die onberekenbaar is. Daarbij heeft hij veel macht. Ook iemand als Berlusconi kreeg veel kritiek, maar Italie heeft niet de invloed die VS heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: 21 jan 2025, 19:11
Scheepsbel schreef: 21 jan 2025, 19:08
Delftenaar schreef: 21 jan 2025, 18:37 De zin over weer nuchter gaan denken over genoemde thema's onderschrijf ik volledig.

Alleen ga je dat bij figuren als Trump, waarbij het alleen gaat om zijn ego, echt niet op langere termijn halen.
Daarvoor is een "normale" politicus nodig i.p.v. een baby in de verpakking van een oude en verzuurde man.
We moeten hier toch met respect spreken over ambtsdragers? Of hoeft dat niet als je uit Delft komt?
Is trump in dezelfde categorie als een door God geroepen predikant of ouderling en diaken?
Trump is geen onderdeel van onze overheid. Voor inwoners van de VS telt wat artikel 36 van de NGB schrijft.
Nederland is geen Amerika, en andersom. Maar de machten, de regeringen, daar lezen we wel iets over wat zowel voor Amerika, voor ons, en voor alle landen geldt.
Zie hiervoor Rom. 13, waar ook staat dat er geen macht dan van God, en de machten die er zijn die zijn van God gegeven.
Trump kan niets doen, als God hem dat belet, maar wat hij doet of wat hij nalaat, daarvoor is het wel ten volle verantwoordelijk.
Het valt me wel op, dat er veel 'gescholden' wordt op Trump, en dan vaak in één adem met Wilders. Schelden past een christen niet. Het is vanzelf wel wat anders om dan blij te zijn met een leider als Trump, en wat dat betreft kunnen we ook niet echt blij zijn met mensen als Wilders, of om een heel andere kant te noemen, het meer en meer opkomende Libertijnse denken wat zich ook meer doet zien in vanouds conservatieve partijen als de VVD.

Hier Romeinen 13:
Over verschuldigde gehoorzaamheid aan het gezag.
De apostel vermaant voorts de gelovigen zich den overheden met schuldige gehoorzaamheid te onderwerpen, dewijl hun beroeping van God is, en die zulks niet doen, daarmede zichzelven straffen op den hals halen, en hun consciënties kwetsen.

1 Alle ziel zij den machten, over haar gesteld, onderworpen; want er is geen macht dan van God, en de machten, die er zijn, die zijn van God geordineerd.
2 Alzo dat die zich tegen de macht stelt, de ordinantie van God wederstaat; en die ze wederstaan, zullen over zichzelven een oordeel halen.
3 Want de oversten zijn niet tot een vreze den goeden werken, maar den kwaden. Wilt gij nu de macht niet vrezen, doe het goede, en gij zult lof van haar hebben;
4 Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet te vergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene, die kwaad doet.
5 Daarom is het nodig onderworpen te zijn, niet alleen om der straffe, maar ook om des gewetens wil.
6 Want daarom betaalt gij ook schattingen; want zij zijn dienaars van God, in ditzelve geduriglijk bezig zijnde.
7 Zo geeft dan een iegelijk wat gij schuldig zijt, schatting dien gij de schatting, tol dien gij den tol, vreze dien gij de vreze, eer dien gij de eer schuldig zijt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

Begin er mee zou ik zeggen!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Profesto

Bericht door Profesto »

Waarom gaat dit topic opeens over Trump?

En verder wil ik opmerken dat sommigen de begrippen rechts en conservatief door elkaar halen. Tussen die twee begrippen staat geen =-teken.
Job

Bericht door Job »

Profesto schreef: 22 jan 2025, 07:51 Waarom gaat dit topic opeens over Trump?

En verder wil ik opmerken dat sommigen de begrippen rechts en conservatief door elkaar halen. Tussen die twee begrippen staat geen =-teken.
Het topic gaat er wat mij betreft juist over hoe (christelijk)-conservatief (meestal al rechts) soms zo ogenschijnlijk makkelijk kan doorvloeien of doorbreken naar rechts-radicalisme.

Maar ik heb de hoop al opgegeven dat we het daar goed over kunnen hebben.
Henk J

Bericht door Henk J »

Het huidige radicaal-rechts (PVV deels en FvD) en conservatief rechts (Ja21, BBB) zet zich stevig af tegen ontwikkelingen op het gebied van gender, vaccinatiedwang of abortus waar de gereformeerde gezindte ook op tegen is. Dat schept een band, zeker ook omdat andere partijen (D66, PvdA/GL, VVD) juist op die gebieden het 'gaspedaal' willen intrappen. Met name abortus is natuurlijk al een lange strijd waarin de christelijke partijen steeds meer medestanders zijn verloren, als er dan nu een paar bijkomen die ook nog eens stevig van leer trekken (zie recent Van Meijeren) dan trekt dat wel. Voeg daar wat complotdenkerij aan toe wat ontstaan is rondom corona (wat ook een bizarre tijd was) en mensen zijn ineens meer verbonden met FvD dan met de SGP. FvD trekt nog veel steviger op tegen allerlei internationale ontwikkelingen die de nationale soevereiniteit ondermijnen, ze zien een soort 17e eeuws Nederland als het ideaal. En dat matcht met onze gezindte want daarin zien wij de 17e eeuw ook wel vaak als ideaal, een grote gereformeerde volkskerk, de Spanjaarden weggejaagd, bloeiende handel, een overheid die een Statenbijbel uitgeeft, een nationale synode waarin de gereformeerde leer zwart op wit werd gezet.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: 22 jan 2025, 09:10 Het huidige radicaal-rechts (PVV deels en FvD) en conservatief rechts (Ja21, BBB) zet zich stevig af tegen ontwikkelingen op het gebied van gender, vaccinatiedwang of abortus waar de gereformeerde gezindte ook op tegen is. Dat schept een band, zeker ook omdat andere partijen (D66, PvdA/GL, VVD) juist op die gebieden het 'gaspedaal' willen intrappen. Met name abortus is natuurlijk al een lange strijd waarin de christelijke partijen steeds meer medestanders zijn verloren, als er dan nu een paar bijkomen die ook nog eens stevig van leer trekken (zie recent Van Meijeren) dan trekt dat wel. Voeg daar wat complotdenkerij aan toe wat ontstaan is rondom corona (wat ook een bizarre tijd was) en mensen zijn ineens meer verbonden met FvD dan met de SGP. FvD trekt nog veel steviger op tegen allerlei internationale ontwikkelingen die de nationale soevereiniteit ondermijnen, ze zien een soort 17e eeuws Nederland als het ideaal. En dat matcht met onze gezindte want daarin zien wij de 17e eeuw ook wel vaak als ideaal, een grote gereformeerde volkskerk, de Spanjaarden weggejaagd, bloeiende handel, een overheid die een Statenbijbel uitgeeft, een nationale synode waarin de gereformeerde leer zwart op wit werd gezet.
Mooie reflectie, daar kan ik goed in mee!
Plaats reactie