Zoals ik schrijf: het kan een lokaal beeld zijn. En ik schrijf vanuit een persoonlijke waarneming (vanuit overlevering).Scheepsbel schreef:Waar haal je vandaan dat de oog geen stelling nam? Volgens mij zaten daar grote verzetshelden tussen zoals ds van de Poel.Maanenschijn schreef: ↑22 jan 2025, 09:28Toch kan ik meer met Ambtenaar meevoelen. Ondanks dat hij volgens mij niet uit de GG komt, ook nooit geweest is.pierre27 schreef:Blijkbaar laat de geschiedenis een ander beeld zien van hoe men er toen tegenaan keek. War dat betreft is het promotie-onderzoek van mijn vriend rondom dit thema meer dan duidelijk.
Ik vind het tamelijk flauw dat jij mijn blik op dit punt als kenmerk ziet voor de GG. Los ervan dat je er zelf vandaan komt is het gewoon kinderachtig. Je zou die snerende houding een keer los moeten laten.
In en voor de oorlog was er behoorlijk meningsverschil hoe NSB en de ontwikkelingen in Duitsland beoordeeld moesten worden. Dat is ook in ons familieverband wel een onderwerp van gesprek geweest. Mijn hervormde (vaders) kant was actief in verzet en had joden en andere onderduikers in huis. De predikant van de dorpskerk had hier een coördinerende rol in. De laksheid / het weinig stelling nemen tegen het regime vanuit destijds de GG en OGG werd moeilijk begrepen.
Ik besef mij dat het best lokaal geweest kan zijn en wil dus niet generaliseren.
Overigens gaat het mij over een algemeen beeld, niet of hier of daar een grote verzetsheld was.