Een mens die je echt bij de les houdt, als je dreigt een andere kant op te gaan, dan is gezag en een zekere autoriteit niet verkeerd. Ik denk dat ik nu ook uit eigen ervaring spreek.Terri schreef: ↑21 jan 2025, 23:04 Los van de persoon ds Blok, je hebt mensen die juist goede ervaringen hebben met dominante persoonlijkheden, omdat deze voor hen een uitstraling hebben die ze positief duiden.
Dat merkt overigens de persoon in kwestie ook en zal dan ook minder scherp deze persoon bejegenen. Er is hiërarchie, met wederzijdse ( onbewust soms) goedkeuring.
Daarentegen heb je ook personen die juist een aversie hebben tegen pittige enigszins autoritaire persoonlijkheden en dat geeft dan juist botsing en wederzijdse frictie.
Interessant onderwerp hoor, karakters![]()
Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Goed punt. Ik zou er vast niet zo goed tegen kunnen.Terri schreef: ↑21 jan 2025, 23:04 Los van de persoon ds Blok, je hebt mensen die juist goede ervaringen hebben met dominante persoonlijkheden, omdat deze voor hen een uitstraling hebben die ze positief duiden.
Dat merkt overigens de persoon in kwestie ook en zal dan ook minder scherp deze persoon bejegenen. Er is hiërarchie, met wederzijdse ( onbewust soms) goedkeuring.
Daarentegen heb je ook personen die juist een aversie hebben tegen pittige enigszins autoritaire persoonlijkheden en dat geeft dan juist botsing en wederzijdse frictie.
Interessant onderwerp hoor, karakters![]()
Ik heb zoiets ook wel eens gelezen. Maar dat zegt toch ook veel over je karakter, want als je werkelijk bescheiden gesteld bent, dan ben je in mijn beleving normaal gesproken niet zo met vergelijken bezig, en al helemaal niet met een wedstrijd 'bescheiden zijn'.
Zonde is het aantasten van God. Ontdekking daaraan geeft zielensmart en een wegschamen, en volgens mij is een natuurlijk en geestelijk gevolg daarvan nou precies niet een strijd onder elkaar wie de ergste is, laat staan dat de buitenwereld dat ook nog eens te weten komt.
Dat vermoed ik ook. Al zou ik er graag rekening mee houden dat er allerlei verschillende mensen zijn. En met een heel rigide karakter kan ik mij voorstellen dat je hier wel onenigheid over kunt krijgen. Of bijvoorbeeld als iemand zoiets zegt als emotionele hyperbool en iemand anders dat heel mathematisch gaat bestrijden.
Kortom: zulke dingen kun je niet zomaar veralgemenen. En het is al helemaal geen maatstaf voor een waar geloof.
Kortom: zulke dingen kun je niet zomaar veralgemenen. En het is al helemaal geen maatstaf voor een waar geloof.
Dan moet ik de boeken nakijken. Ik zal het citaat proberen te vinden, maar ik kan dat zeker vanavond niet meer.
U moet niet denken dat het hier om een werkelijke strijd ging, in de zin van onenigheid, dat werd zeker niet bedoeld.Job schreef: ↑21 jan 2025, 23:28Zonde is het aantasten van God. Ontdekking daaraan geeft zielensmart en een wegschamen, en volgens mij is een natuurlijk en geestelijk gevolg daarvan nou precies niet een strijd onder elkaar wie de ergste is, laat staan dat de buitenwereld dat ook nog eens te weten komt.
Het ging meer over 'de minste' te zijn, zoals Paulus zich ook 'de grootste der zondaren' noemde.
Dat laat onverlet dat als bewezen zou zijn dat iemand gecollabeerd heeft met een van de meest duivelse regimes van afgelopen eeuwen, niet als predikant had mogen fungeren.
Bedankt voor de toelichting!-DIA- schreef: ↑21 jan 2025, 23:49U moet niet denken dat het hier om een werkelijke strijd ging, in de zin van onenigheid, dat werd zeker niet bedoeld.Job schreef: ↑21 jan 2025, 23:28Zonde is het aantasten van God. Ontdekking daaraan geeft zielensmart en een wegschamen, en volgens mij is een natuurlijk en geestelijk gevolg daarvan nou precies niet een strijd onder elkaar wie de ergste is, laat staan dat de buitenwereld dat ook nog eens te weten komt.
Het ging meer over 'de minste' te zijn, zoals Paulus zich ook 'de grootste der zondaren' noemde.
Ik zou niet weten waarom niet. Los ervan ik weet in het geheel niet wat exact zijn bezigheden zijn geweest gedurende de oorlogsjaren. Bij mij functioneert nog de vergeving der zondaren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik wil niet onnodig rechtzinnig doen, maar collaborateurs zijn we allemaal. Hoe ernstig dat ook is, maar daar ligt het beslispunt niet. Wél of er schuldbelijdenis en -vergeving is geweest. Dat weten we in dit geval niet. Ik vind het lastig dat die duidelijkheid er voor de buitenwacht niet gekomen is in zijn leven, maar dat betekent niet dat die er in het geheel niet is geweest.
Ik formuleer het daarom ook voorzichtig en hypothetisch. ik ken de feiten ook niet.
Iemand die een duivels regime heeft gediend, is ongeschikt om predikant te zijn, enkel al met het oog op slachtoffers.
Dit kun je niet menen toch? Dan had er überhaupt nooit iemand dominee mogen worden. Want hét duivelse regime ligt dichterbij ons hart dan NAZI-praktijken hoor.