Mannetje schreef: ↑21 jan 2025, 08:36
Dat handgebaar, mwah, nee, als dat bedoeld zou zijn als h...groet, dan is het wel een heel slechte. Ik vermoed dat je er 80 jaar geleden om bestraft zou worden als je het zo slecht deed...
Het tweede punt vind ik veel ernstiger.
En ja, ik vrees dat onze westerse beschaving, breder dan de USA alleen, in de nadagen verkeert.
Is er een reden waarom je twijfelt aan het brengen van de Hitlergroet? Musk staat bekend als antisemiet. Recent prees hij nog een gesprek tussen twee ontkenners van de Holocaust aan als 'interessant'.
Dat Trump de Bijbel niet aanraakte, lijkt mij per ongeluk.
Ik heb iets van de ceremonie gisteren gehoord en vond het continue gebruik van God en de Bijbel verschrikkelijk. Dat was het natuurlijk ook bij vorige (Democratische) presidenten die zich niets aan Gods woord gelegen lieten liggen, maar deze manier om God voor je eigen straatje te gebruiken is walgelijk. 'Ik ben door God gered om Amerika weer groot te maken.'
Of - in de woorden van de Republikein Lauren Boebert - 'Jezus had niet genoeg automatische wapens om te voorkomen dat de overheid van zijn land Hem vermoordde'.
Ik vind het jammer dat vanuit de Nederlandse kerken zo vaak wordt gezwegen. In een gesprek durfde een rechtse GB-predikant Trump wel 'een verschijning van de antichrist' te noemen, maar in het openbaar niet.
De enige die zich wel duidelijk uitsprak was een gastpredikant in het gebed in de dienst een week na de aanslag: 'En we denken ook aan het volk in nood in Amerika. U hebt iets van Uw werken getoond in de aanslag, in de bewaring door de aanslag heen van één van de presidentskandidaten, van Trump. Heere, wij bidden van u dat in dit alles Uw stem wordt opgemerkt en dat ook hij die bijna dodelijk getroffen werd, zal beseffen dat U God bent, opdat hij buigt voor U.'
Dit zwijgen is ook opvallend gezien de gewoonte om de seculiere liberalen wel openbaar aan te vallen, wat overigens volkomen terecht is.
Bijvoorbeeld tegen het evangelische denken wordt - terecht - gewaarschuwd. Het lijkt wel aantrekkelijk, maar er zitten ook gevaarlijke kanten aan.