Presidentsverkiezingen USA 2024

TSD

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door TSD »

Herman schreef: 21 jan 2025, 09:10
TSD schreef: 21 jan 2025, 09:04
Herman schreef: 21 jan 2025, 08:57 Over 11 uur is de oorlog voorbij.
Wat je dan ook van die besluiten mag vinden, hij maakt wel waar wat hij belooft.
Dat vergoelijkt natuurlijk niets. Zijn besluiten gaan ten koste van iets.
Tsja Herman, maar dit heeft hij tijdens de hele campagne geroepen en zo heeft hij de meerderheid van de stemmers achter zich gekregen. Dus dan moet je echt even naar miljoenen mensen kijken en niet naar die ene persoon die doet waarvoor hij het Witte Huis in is gestemd.

Het pleit voor hem dat hij doet wat hij zegt. En nee, ik sta ook niet inhoudelijk achter elk decreet, integendeel.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

TSD schreef: 21 jan 2025, 09:27
Herman schreef: 21 jan 2025, 09:10
Wat je dan ook van die besluiten mag vinden, hij maakt wel waar wat hij belooft.
Dat vergoelijkt natuurlijk niets. Zijn besluiten gaan ten koste van iets.
Tsja Herman, maar dit heeft hij tijdens de hele campagne geroepen en zo heeft hij de meerderheid van de stemmers achter zich gekregen. Dus dan moet je echt even naar miljoenen mensen kijken en niet naar die ene persoon die doet waarvoor hij het Witte Huis in is gestemd.

Het pleit voor hem dat hij doet wat hij zegt. En nee, ik sta ook niet inhoudelijk achter elk decreet, integendeel.
Dat vind ik ook te simpel. Veel mensen hebben gestemd op Trump omdat hij iets aan de dure supermarktprijzen zou gaan doen. Maar daar heb ik dan geen decreet over gelezen. Wel over het ontnemen van het recht aan immigrantenkinderen om Amerikaan te worden. En over het opzeggen van het lidmaatschap van de WHO, plannen om het Panamakanaal terug in bezit te nemen enz.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

TSD schreef:
Ik snap dat dit een kwinkslag is naar de belofte van Trump die hij uiteraard niet letterlijk waar gaat maken.

Je kan veel van Trump zeggen, maar uit zijn eerste tientallen decreten blijkt dat hij betrouwbaar is voor zijn kiezers, hij doet wat hij zegt en geeft prioriteit aan hetgeen hij altijd heeft gezegd belangrijk te vinden. Wat je dan ook van die besluiten mag vinden, hij maakt wel waar wat hij belooft.

En ook wat Oekraïne betreft, natuurlijk is einde oorlog binnen 24 uur grootspraak, maar als je dat even als hyperbool leest als “heel snel nadat ik president ben”, dan gaat hij waarschijnlijk ook die belofte waar maken.
Trump zal daar de oorlog niet voorbij laten zijn. Hooguit het wapengekletter.

Ten koste van gezinnen, landsgrenzen, grondstoffen en trauma’s.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik snap dat dit een kwinkslag is naar de belofte van Trump die hij uiteraard niet letterlijk waar gaat maken.

Je kan veel van Trump zeggen, maar uit zijn eerste tientallen decreten blijkt dat hij betrouwbaar is voor zijn kiezers, hij doet wat hij zegt en geeft prioriteit aan hetgeen hij altijd heeft gezegd belangrijk te vinden. Wat je dan ook van die besluiten mag vinden, hij maakt wel waar wat hij belooft.

En ook wat Oekraïne betreft, natuurlijk is einde oorlog binnen 24 uur grootspraak, maar als je dat even als hyperbool leest als “heel snel nadat ik president ben”, dan gaat hij waarschijnlijk ook die belofte waar maken.
Dat hij de Capitool bestormers direct gratie verleent is nu een van de beloften die ik graag gebroken had gezien, omdat het Trump's visie op democratie toch wel weergeeft.

Ook weer over Panama kanaal spreken is verontrustend. Hoe extra importbelasting inflatie gaat bestrijden is me een raadsel. Maar we zullen zien.

Met de vogelgriep die rondgaat (en ja Biden heeft daar een potje van gemaakt) vind ik het ook verontrustend dat Trump uit WHO stapt. Het hoeft niet fout te gaan, maar het blijft goed om vinger aan pols te houden over hele wereld.

En Biden heeft m.i. een fout gemaakt met zijn laatste gratie acties. Dit doet rechtstaat geen goed (al zou vervolging van bijvoorbeeld Fauci dat ook niet doen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef: 21 jan 2025, 10:02

Dat hij de Capitool bestormers direct gratie verleent is nu een van de beloften die ik graag gebroken had gezien, omdat het Trump's visie op democratie toch wel weergeeft.

Ook weer over Panama kanaal spreken is verontrustend. Hoe extra importbelasting inflatie gaat bestrijden is me een raadsel. Maar we zullen zien.

Met de vogelgriep die rondgaat (en ja Biden heeft daar een potje van gemaakt) vind ik het ook verontrustend dat Trump uit WHO stapt. Het hoeft niet fout te gaan, maar het blijft goed om vinger aan pols te houden over hele wereld.

En Biden heeft m.i. een fout gemaakt met zijn laatste gratie acties. Dit doet rechtstaat geen goed (al zou vervolging van bijvoorbeeld Fauci dat ook niet doen).
Ik vind dat gratie verlenen door welke president dan ook sowieso merkwaardig. Zijn er aan het gratie verlenen door de president in de VS ook wettelijke beperkingen? Zijn er delicten waarvoor zelfs de president geen gratie kan verlenen? Bv. Moord of ernstige zedendelicten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 21 jan 2025, 10:16
parsifal schreef: 21 jan 2025, 10:02

Ik vind dat gratie verlenen door welke president dan ook sowieso merkwaardig. Zijn er aan het gratie verlenen door de president in de VS ook wettelijke beperkingen? Zijn er delicten waarvoor zelfs de president geen gratie kan verlenen? Bv. Moord of ernstige zedendelicten.
Het gebeurt natuurlijk in veel landen (ook in Nederland). In VS zijn straffen vaak erg hoog en ik kan me voorstellen dat er soms goede reden is voor gratie (goed gedrag van iemand die jaren na op jonge leeftijd een misdaad te hebben begaan nog vast zit), of gegronde twijfel terwijl juridische mogelijkheden zijn uitgeput (Lucy Letby nu in VK misschien).
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Philip

Bericht door Philip »

Mannetje schreef: 21 jan 2025, 08:36 Dat handgebaar, mwah, nee, als dat bedoeld zou zijn als h...groet, dan is het wel een heel slechte. Ik vermoed dat je er 80 jaar geleden om bestraft zou worden als je het zo slecht deed...

Het tweede punt vind ik veel ernstiger.

En ja, ik vrees dat onze westerse beschaving, breder dan de USA alleen, in de nadagen verkeert.
Is er een reden waarom je twijfelt aan het brengen van de Hitlergroet? Musk staat bekend als antisemiet. Recent prees hij nog een gesprek tussen twee ontkenners van de Holocaust aan als 'interessant'.
Dat Trump de Bijbel niet aanraakte, lijkt mij per ongeluk.
Ik heb iets van de ceremonie gisteren gehoord en vond het continue gebruik van God en de Bijbel verschrikkelijk. Dat was het natuurlijk ook bij vorige (Democratische) presidenten die zich niets aan Gods woord gelegen lieten liggen, maar deze manier om God voor je eigen straatje te gebruiken is walgelijk. 'Ik ben door God gered om Amerika weer groot te maken.'
Of - in de woorden van de Republikein Lauren Boebert - 'Jezus had niet genoeg automatische wapens om te voorkomen dat de overheid van zijn land Hem vermoordde'.

Ik vind het jammer dat vanuit de Nederlandse kerken zo vaak wordt gezwegen. In een gesprek durfde een rechtse GB-predikant Trump wel 'een verschijning van de antichrist' te noemen, maar in het openbaar niet.
De enige die zich wel duidelijk uitsprak was een gastpredikant in het gebed in de dienst een week na de aanslag: 'En we denken ook aan het volk in nood in Amerika. U hebt iets van Uw werken getoond in de aanslag, in de bewaring door de aanslag heen van één van de presidentskandidaten, van Trump. Heere, wij bidden van u dat in dit alles Uw stem wordt opgemerkt en dat ook hij die bijna dodelijk getroffen werd, zal beseffen dat U God bent, opdat hij buigt voor U.'

Dit zwijgen is ook opvallend gezien de gewoonte om de seculiere liberalen wel openbaar aan te vallen, wat overigens volkomen terecht is.
Bijvoorbeeld tegen het evangelische denken wordt - terecht - gewaarschuwd. Het lijkt wel aantrekkelijk, maar er zitten ook gevaarlijke kanten aan.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 21 jan 2025, 08:54Trump deed weinig, maar feit blijft dat Poetin zich tijdens zijn regering relatief goed gedroeg.
Wat is relatief goed? Tijdens zijn regering werd er nog steeds geschoten in Oekraine en bovendien vergiftigde Poetin politieke tegenstanders, ook in Europa: Sergei Skripal in 2017 in Groot-Brittannie bijvoorbeeld en Navalny in Rusland in september 2020.
TSD schreef:En ook wat Oekraïne betreft, natuurlijk is einde oorlog binnen 24 uur grootspraak, maar als je dat even als hyperbool leest als “heel snel nadat ik president ben”, dan gaat hij waarschijnlijk ook die belofte waar maken.
Om een vredesovereenkomst te sluiten heb je meerdere partijen nodig. Deze opmerkingen van Trump hinten erop dat hij en Poetin al gesproken hebben en dat Poetin niet geinteresseerd is in een vredesovereenkomst.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Philip schreef: 21 jan 2025, 10:53
Mannetje schreef: 21 jan 2025, 08:36 Dat handgebaar, mwah, nee, als dat bedoeld zou zijn als h...groet, dan is het wel een heel slechte. Ik vermoed dat je er 80 jaar geleden om bestraft zou worden als je het zo slecht deed...

En ja, ik vrees dat onze westerse beschaving, breder dan de USA alleen, in de nadagen verkeert.
Is er een reden waarom je twijfelt aan het brengen van de Hitlergroet? Musk staat bekend als antisemiet. Recent prees hij nog een gesprek tussen twee ontkenners van de Holocaust aan als 'interessant'.
(...)
Ja, als ik naar het hele fragment kijk, dan wordt de groet beslist niet op een hitlergroetmanier gebracht. Dat Musk niet pluis is, zal zeker waar zijn, maar hier is het meer inlegkunde dan uitlegkunde om er een dergelijke groet van te maken.
- Niet meer zo actief -
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Mannetje schreef: 21 jan 2025, 11:06Ja, als ik naar het hele fragment kijk, dan wordt de groet beslist niet op een hitlergroetmanier gebracht. Dat Musk niet pluis is, zal zeker waar zijn, maar hier is het meer inlegkunde dan uitlegkunde om er een dergelijke groet van te maken.
Het lijkt meer op de Mussolini groet (of de Romeinse groet). Dat maakt het allemaal niet veel beter. Daar komt bij dat Musk de AfD aanprijst in Duitsland: de partij heeft veel extreemrechtse elementen. Hem het voordeel van de twijfel geven is nogal naief.
Philip

Bericht door Philip »

Mannetje schreef: 21 jan 2025, 11:06

(...)
Ja, als ik naar het hele fragment kijk, dan wordt de groet beslist niet op een hitlergroetmanier gebracht. Dat Musk niet pluis is, zal zeker waar zijn, maar hier is het meer inlegkunde dan uitlegkunde om er een dergelijke groet van te maken.
Wat zien je dan als alternatieve verklaring voor het gebaar? Waarom deed Musk dit?
Mogelijk week Musk bewust iets af van de gewone manier om eventueel later te kunnen ontkennen.
KDD

Bericht door KDD »

Mannetje schreef: 21 jan 2025, 11:06

(...)
Eens. Het volgende werd gezegd, "Bedankt dat je dit mogelijk hebt gemaakt. Dank je wel, mijn hart gaat uit naar jou". En toen maakte hij een gebaar van zijn hart naar de mensen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mannetje schreef: 21 jan 2025, 11:06 Ja, als ik naar het hele fragment kijk, dan wordt de groet beslist niet op een hitlergroetmanier gebracht. Dat Musk niet pluis is, zal zeker waar zijn, maar hier is het meer inlegkunde dan uitlegkunde om er een dergelijke groet van te maken.
Het is een klassieke Bellamy groet, zoals in de tijd voor de nazi's als sinds 1890 in het publiek domein werd gedaan. Die groet is op enig moment verboden. Het is ongeveer hetzelfde, maar net niet helemaal. De associatie met conservatief rechts is natuurlijk heel duidelijk aanwezig. Dus een interpretatie waar we geen rekening hoeven te houden met historische elementen, vind ik veel te mager.
Philip

Bericht door Philip »

Bij mijn weten zijn de Bellamy-groet en de Hitlergroet gelijk aan elkaar. Wikipedia meldt (met bron):

In his Pulitzer Prize-winning biography Lindbergh (1998), author A. Scott Berg explains that interventionist propagandists would photograph Lindbergh and other isolationists using this salute from an angle that left out the American flag, so it would be indistinguishable to observers from the Nazi salute.

De Bellamy-groet is gericht op de Amerikaanse vlag. Daar was hier geen sprake van geloof ik. Dus dan is het toch een Hitlergroet?
parsifal

Bericht door parsifal »

Musk zal het echt niet als soort Hitler-groet bedoeld hebben. Hij ontkende dat zelf ook, wat het effect een beetje weg zou halen.

Musk heeft verder wel enge ideeen over de toekomst van technologie en transhumanisme. Lang is Bill Gates gezien als de verpersoonlijking van het kwaad, maar zijn werk zit toch voor een groot deel in het bestrijden van ziekten en een poging de armsten rijker te maken (en dit gaat niet altijd op beste manier). Musk en bijvoorbeeld Bezos lijken minder gericht op het belang van de zwakkeren in de wereld.

We zullen zien hoe het verder gaat. Ik hoop dat zowel Democraten als Republikeinen zich weer door juiste ideologie laten drijven, waarbij problemen benoemd kunnen worden, maar ook mensen veilig kunnen zijn (inclusief de homos die hand in hand willen lopen). En een klimaat proberen te realiseren, waarbij de vraag om abortus afneemt en ook moedersterfte afneemt en waarin de levensverwachting omhoog gaat. Je kunt zo veel zeggen over hoe goed het economisch met de VS gaat, maar als je een gemiddelde levensverwachting hebt die drie jaar minder is dan in Nederland, dan is er echt iets mis. Zeggen dat de economische groei dat waard is maakt je ongeloofwaardig als pro-lifer.
Plaats reactie