Deze vraag wil ik nog even accentueren. Weet iemand dit? Het zou helpen het mailbericht aan ds. Van Aalst te duiden. Als het over schuldvergeving door de Heere gaat zal er toch ook altijd ruimhartig schuldbelijden aan vooraf gaan aan mensen?Job schreef: ↑20 jan 2025, 12:43Even voor mijn duidelijkheid hoor, is er ook sprake geweest van openbare schuldbelijdenis in deze casus?Erskinees schreef: ↑18 jan 2025, 13:14Ik vond het wel een wat bijzonder schrijfsel. Het is natuurlijk een mooi (!) getuigenis, zeker in de normaal erg zakelijke Saambinder. En bij Hem is vergeving. Maar om iemands naam zo proberen te zuiveren met citaten uit een persoonlijke mail terwijl een ander, los kerkverband bepaalde beslissingen heeft genomen, ik weet niet zo wat ik er van moet vinden.
Gereformeerde Gemeenten
Uit: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
jaJob schreef: ↑20 jan 2025, 12:43Even voor mijn duidelijkheid hoor, is er ook sprake geweest van openbare schuldbelijdenis in deze casus?Erskinees schreef: ↑18 jan 2025, 13:14Ik vond het wel een wat bijzonder schrijfsel. Het is natuurlijk een mooi (!) getuigenis, zeker in de normaal erg zakelijke Saambinder. En bij Hem is vergeving. Maar om iemands naam zo proberen te zuiveren met citaten uit een persoonlijke mail terwijl een ander, los kerkverband bepaalde beslissingen heeft genomen, ik weet niet zo wat ik er van moet vinden.
Wat verheugend! Wat verdrietig dat er dan verder geen publiekelijk herstel is gekomen. Maar goed. Hij is het nu te boven.KDD schreef: ↑20 jan 2025, 22:00jaJob schreef: ↑20 jan 2025, 12:43Even voor mijn duidelijkheid hoor, is er ook sprake geweest van openbare schuldbelijdenis in deze casus?Erskinees schreef: ↑18 jan 2025, 13:14Ik vond het wel een wat bijzonder schrijfsel. Het is natuurlijk een mooi (!) getuigenis, zeker in de normaal erg zakelijke Saambinder. En bij Hem is vergeving. Maar om iemands naam zo proberen te zuiveren met citaten uit een persoonlijke mail terwijl een ander, los kerkverband bepaalde beslissingen heeft genomen, ik weet niet zo wat ik er van moet vinden.
Is het kerkrechtelijk mogelijk dat de classis of synode hem hersteld als predikant, ook om gebruik te maken van al zijn geschriften op de Theologische School in Noord Amerika?
Are you sure KDD? Het RD heeft dat bericht maar dat is later ingetrokken omdat het fout was. Uit voorbede een paar weken na de afzetting heb ik ook kunnen opmaken dat er nog geen schuldbelijdenis gedaan was. Dan moet het dus recentelijk gebeurt zijn maar daar heb ik niets over gehoord ..Job schreef: ↑20 jan 2025, 22:16Wat verheugend! Wat verdrietig dat er dan verder geen publiekelijk herstel is gekomen. Maar goed. Hij is het nu te boven.KDD schreef: ↑20 jan 2025, 22:00jaJob schreef: ↑20 jan 2025, 12:43Even voor mijn duidelijkheid hoor, is er ook sprake geweest van openbare schuldbelijdenis in deze casus?Erskinees schreef: ↑18 jan 2025, 13:14
Ik vond het wel een wat bijzonder schrijfsel. Het is natuurlijk een mooi (!) getuigenis, zeker in de normaal erg zakelijke Saambinder. En bij Hem is vergeving. Maar om iemands naam zo proberen te zuiveren met citaten uit een persoonlijke mail terwijl een ander, los kerkverband bepaalde beslissingen heeft genomen, ik weet niet zo wat ik er van moet vinden.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Vandaar ook mijn vraag, ik was hier niet van op de hoogte en keek dan ook blij verrast op van het mailbericht over schuld bekennen én vergeven.KB_ schreef: ↑21 jan 2025, 09:39Are you sure KDD? Het RD heeft dat bericht maar dat is later ingetrokken omdat het fout was. Uit voorbede een paar weken na de afzetting heb ik ook kunnen opmaken dat er nog geen schuldbelijdenis gedaan was. Dan moet het dus recentelijk gebeurt zijn maar daar heb ik niets over gehoord ..
Dat denk ik ook niet. Bovendien zou het richting de slachtoffers zeker niet kies zijn. Sowieso dat bericht van ds. Van Aalst in de Saambinder niet.
Dat is de toedek-cultuur. In de kerk wordt vaak de dader de hand boven het hoofd gehouden.
Een aardig inkijkje is het boek 'Het hele dorp wist het'.
Was er in deze zaak sprake van slachtoffers? Ik hoef geen details maar het maakt wel uit voor de beoordeling lijkt mij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, dat. Maar dat blijkt wel iets selectiefs. Er zijn ook predikanten afgezet waar ik geen ambtsbroeder met warmte over heb horen spreken daarna. Over ds. Vogelaar meende ik meerdere dominees met een zeker ongeloof over de terechtheid van zijn afzetting te hebben horen bidden. Let op: zo heb ik dat geinterpreteerd, ik kan het niet hard maken, al herhaalde zich het meermaals. Ik dacht dat dat waarschijnlijk aan mij lag, maar het bericht van ds. Van Aalst bevestigt me er voorzichtig toch in. Als (daarom belangrijk om dat zeker te weten) er daadwerkelijk geen openbare schuldbelijdenis heeft plaatsgevonden, dan is dit schrijven een miskenning van de broeders overzee en van eventuele slachtoffers.
Al heb ik er natuurlijk alle begrip voor als mensen het bijna niet kunnen geloven wanneer het een fijne collega betreft. Dat herken ik ook wel. Maar toch, als het werkelijk zo is dat je niet gelooft dat je broeder tot een bepaald iets in staat is, dan geloof je zelf niet wat je als dominee preekt.
100% eens.Job schreef: ↑21 jan 2025, 10:27Ja, dat. Maar dat blijkt wel iets selectiefs. Er zijn ook predikanten afgezet waar ik geen ambtsbroeder met warmte over heb horen spreken daarna. Over ds. Vogelaar meende ik meerdere dominees met een zeker ongeloof over de terechtheid van zijn afzetting te hebben horen bidden. Let op: zo heb ik dat geinterpreteerd, ik kan het niet hard maken, al herhaalde zich het meermaals. Ik dacht dat dat waarschijnlijk aan mij lag, maar het bericht van ds. Van Aalst bevestigt me er voorzichtig toch in. Als (daarom belangrijk om dat zeker te weten) er daadwerkelijk geen openbare schuldbelijdenis heeft plaatsgevonden, dan is dit schrijven een miskenning van de broeders overzee en van eventuele slachtoffers.
Al heb ik er natuurlijk alle begrip voor als mensen het bijna niet kunnen geloven wanneer het een fijne collega betreft. Dat herken ik ook wel. Maar toch, als het werkelijk zo is dat je niet gelooft dat je broeder tot een bepaald iets in staat is, dan geloof je zelf niet wat je als dominee preekt.
Yes, I am sure. Verder ga ik er niets over zeggen. Het is triest genoeg. En je kan dit niet vergelijken met de boek, 'Het hele dorp wist het'. Dat vind ik een kwalijke insinuatie.KB_ schreef: ↑21 jan 2025, 09:39Are you sure KDD? Het RD heeft dat bericht maar dat is later ingetrokken omdat het fout was. Uit voorbede een paar weken na de afzetting heb ik ook kunnen opmaken dat er nog geen schuldbelijdenis gedaan was. Dan moet het dus recentelijk gebeurt zijn maar daar heb ik niets over gehoord ..
Daarbij is het jammer dat op een forum als dit openbaar geroerd wordt in dit soort zaken. De vraag is: welk doel hebben we hiermee op het oog?KDD schreef: ↑21 jan 2025, 11:11Yes, I am sure. Verder ga ik er niets over zeggen. Het is triest genoeg. En je kan dit niet vergelijken met de boek, 'Het hele dorp wist het'. Dat vind ik een kwalijke insinuatie.KB_ schreef: ↑21 jan 2025, 09:39Are you sure KDD? Het RD heeft dat bericht maar dat is later ingetrokken omdat het fout was. Uit voorbede een paar weken na de afzetting heb ik ook kunnen opmaken dat er nog geen schuldbelijdenis gedaan was. Dan moet het dus recentelijk gebeurt zijn maar daar heb ik niets over gehoord ..
De 'drie zeven' van Socrates blijven leerzaam en actueel..