Hoe was je zondag [2]?

Terri

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

Ik heb menigmaal onderwijs gehad uit de geschriften van Philpot en nooit ervaren dat er een 'hek' om Christus stond of dat het voor speciaal publiek bestemd was.
Ik vond mezelf geen gelovige, tenminste, niet volgens de richtlijnen van waar ik toen kerkte. Alhoewel daar niet een heel duidelijke theologische visie was.
Ik ben daar later pas achter gekomen en vooral hoe 'ingewikkeld' het lag in kerkelijk Nederland.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik ben nu preken van een strict baptist aan het lezen, en ook hier overduidelijk, geen oproep tot geloof en bekering, het gaat over wat Christus voor de gelovige gedaan heeft.
Hij preekt wel over Christus, en geeft aan wat Christus voor de gelovigen gedaan heeft, en wenst het andere soms in een enkele zin toe. Dit is een predikant die door Philpot gewaardeerd werd. Wel wordt beschreven en gepreekt dat alle zondaren zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johann Gottfried Walther schreef: 13 jan 2025, 08:26 Gisteren onder andere Ds. J.J. Mulder over Mattheus 3:1-17 gehoord. Duidelijke inhoudsvolle preek. (Dacht nog die zou DDD wel eens kunnen beluisteren)
https://www.youtube.com/watch?v=-V_681Nyu2A
Hier nog een stukje uit die preek: https://www.youtube.com/watch?v=SyvmQeoSSgw
Wat u een "scherpe preek" noemt, is in werkelijkheid misschien wel synoniem voor een Bijbelse preek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HannekeL

Bericht door HannekeL »

Gisterenavond hadden we een hele speciale dienst in het teken van de gebedsweek voor eenheid onder christenen.

De dienst werd georganiseerd door onze Protestantse kerk, de Evangelische kerk, de Anglicaanse kerk en de Katholieke kerk samen. Deze ging door in de Anglicaanse kerk in onze stad.
De volledige dienst was in het Engels dus wel even aanpassen, gelukkig kregen we de orde van de dienst op papier en een boekje met "old and new Hymnen" om mee te zingen. De preek werd gegeven door onze dominee, ook in het Engels, ik moet er toch nog even over nadenken. De gebruikte woordenschat was niet zo heel moeilijk, maar of ik de juiste betekenis heb begrepen is maar de vraag...

Mooi en bijzonder om mee te maken, zeker voor herhaling vatbaar!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gisteren een bijzonder troostrijke zondag mogen hebben.

Gisterenmorgen Jak 2:1-17 (tot vers 13 behandeld)
De gemeenschap
1. de liefde tot Christus
2. Heeft als vrucht de onderlinge liefde

Gisteravond Luk 11: 1-13 in combinatie het laatste deel van HC zondag 20
Het werk van de Heilige Geest
1. een roepende vriend
2. en een goede Gever
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Tekst voor de prediking morgendienst:
Lukas 5, 8-10

Thema en punten van de morgendienst:
Vissen op Jezus´ Woord
1. een visserman onderschikt zich aan Jezus´ Woord
2. Petrus ongeschikt door Jezus´ Woord
3. Een zondaar geschikt voor Jezus´ Woord

Schriftlezing middagdienst:
Psalm 130 en 131

Tekst voor de prediking middagdienst:
HC 30

Thema en punten van de 2e dienst:
Vertroost door het Avondmaal (3)
1. Vaderlijke troost
2. Bevindelijke troost
3. Persoonlijke troost

Was weer een goede zondag. Dankbaar!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles

Bericht door Charles »

Een gewone zondag. Wat vooral bleef haken was de preek van ds. Lamain die ik doordeweeks had beluisterd (voor het eerste dat ik van hem een preek luisterde).
helma

Bericht door helma »

CGK Renswoude, Ds CP de Boer

Morgendienst

Mattheüs 14: 28-31

Jezus redt Petrus van zijn storm.
1) Een biddende Jezus boven de storm
2) Een angstige Petrus in de storm
3) Een triomferende Jezus over Petrus' storm

Zingen:
Ps. 89: 4 en 5
Ps. 42: 4
Ps. 107: 15 en 16
Ps. 65: 5
Ps. 138: 4

Voor mij een preek vol van verwondering. "Hoedanig één is Deze"
Een terugblik op wat de HEERE in mijn leven heeft willen doen en uitwerken.

Middagdienst

H.C. Zondag 31; icm Mattheüs 18:10-22

Sleutels van het hemelrijk, de sleutel van
De christelijke tucht.

1) Naar het bevel van Christus
2) Naar de gezindheid van Christus
3) Het Rijk van Christus

Zingen:
Ps. 101: 1 en 2
Ps. 101: 3 en 4
Ps. 101: 5, 6 , 7 en 8
Ps. 132: 6, 8 en 12
Ps. 84: 4

Aangrijpend en leerzaam.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

De zondag doorgebracht bij een kleine gemeente in Oekraïne. Mooi om te ervaren dat de Heere God Zijn kerk heeft, dwars door de verschillende culturen, talen en vormen.

Indrukwekkend zijn de verhalen van vluchtelingen uit bezet gebied, gruwelijk de foto’s. Vandaag verder naar het oosten, met de preek in ons hoofd en hart.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 27 jan 2025, 11:15 De zondag doorgebracht bij een kleine gemeente in Oekraïne. Mooi om te ervaren dat de Heere God Zijn kerk heeft, dwars door de verschillende culturen, talen en vormen.

Indrukwekkend zijn de verhalen van vluchtelingen uit bezet gebied, gruwelijk de foto’s. Vandaag verder naar het oosten, met de preek in ons hoofd en hart.
Indrukwekkend! Gods zegen en bescherming gewenst.
helma

Bericht door helma »

Een rustige zondag na een bewogen week.

Voor de dienst speelde de organist Psalm 79

Aan de beurt (!) in de serie over Petrus was Matth 16:18
"Ik zal bouwen"
Christus bouwt Gods gemeente
1. Op grond van de belijdenis van Petrus
2. Met behulp van Zijn belofte
3. Tot eer van Zijn Vader

Het was geen kerkpolitieke preek. Maar wel bemoedigend en vertroostend in het licht van de achterliggende week.

We zongen:
Ps. 118: 10 en 11
Ps. 127: 1
Ps. 132: 5,9 en 11
Ps. 87: 1, 4 en 5
Ps. 89: 1

Middagdienst
H.C. Zondag 32 icm Psalm 116

Leven uit de troost
1.Door de Heilige Geest op Christus lijken
2. Door Christus God danken
3. Door God in Christus blijven

Leerzaam!

Zingen:
Ps. 116: 10 en 11
Ps. 119: 80 en 86
Ps. 116: 1 , 2 en 3
Ps. 116: 4, 5 en 6
Ps. 116: 7, 8 en 9
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef: 03 feb 2025, 10:14 Een rustige zondag na een bewogen week.

Voor de dienst speelde de organist Psalm 79

Aan de beurt (!) in de serie over Petrus was Matth 16:18
"Ik zal bouwen"
Christus bouwt Gods gemeente
1. Op grond van de belijdenis van Petrus
2. Met behulp van Zijn belofte
3. Tot eer van Zijn Vader

Het was geen kerkpolitieke preek. Maar wel bemoedigend en vertroostend in het licht van de achterliggende week.

We zongen:
Ps. 118: 10 en 11
Ps. 127: 1
Ps. 132: 5,9 en 11
Ps. 87: 1, 4 en 5
Ps. 89: 1

Middagdienst
H.C. Zondag 32 icm Psalm 116

Leven uit de troost
1.Door de Heilige Geest op Christus lijken
2. Door Christus God danken
3. Door God in Christus blijven

Leerzaam!

Zingen:
Ps. 116: 10 en 11
Ps. 119: 80 en 86
Ps. 116: 1 , 2 en 3
Ps. 116: 4, 5 en 6
Ps. 116: 7, 8 en 9
Het was goed om ‘thuis’ te zijn. Dat de organist Psalm 79 speelde was zeer gepast en een preek op zich.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ook twee mooie preken gehoord. Over de verlamde man wiens zonden worden vergeven. En over de storm op zee, waarin de discipelen in eerste instantie een spookverschijning denken te zien als Jezus over de zee naar hen toegewandeld.
Het schip van de kerk was in nood. Er werd langdurig voor het behoud van de kerk, ook de CGK, gebeden.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 03 feb 2025, 10:32 Ook twee mooie preken gehoord. Over de verlamde man wiens zonden worden vergeven. En over de storm op zee, waarin de discipelen in eerste instantie een spookverschijning denken te zien als Jezus over de zee naar hen toegewandeld.
Het schip van de kerk was in nood. Er werd langdurig voor het behoud van de kerk, ook de CGK, gebeden.
Mag ik eens vragen? Was de uitleg van die verlamde man dat hij al geloofde voordat zijn zonden werden vergeven? Of werd dat in het midden gelaten? ( zoals toen bij ons gezegd werd, dat doet er niet toe)

Ook bij ons was er gebed voor de CGK...
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef: 03 feb 2025, 10:49
Herman schreef: 03 feb 2025, 10:32 Ook twee mooie preken gehoord. Over de verlamde man wiens zonden worden vergeven. En over de storm op zee, waarin de discipelen in eerste instantie een spookverschijning denken te zien als Jezus over de zee naar hen toegewandeld.
Mag ik eens vragen? Was de uitleg van die verlamde man dat hij al geloofde voordat zijn zonden werden vergeven? Of werd dat in het midden gelaten? ( zoals toen bij ons gezegd werd, dat doet er niet toe)
Ja. Het eerste deel van de preek zette in met de zondeval en de gevolgen en de nood van de mens. Daarna werd wel gesteld dat hij het geloof bezat. De preek was vanuit Matheus 9. De kanttekening bevestigd het daar ook, dat ook de geraakte zelf geloofde.
Plaats reactie