Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

DDD

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door DDD »

Ik weet er niets van, en ik heb er ook geen enkel idee bij.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

DDD schreef: 18 jan 2025, 14:14 Ik weet er niets van, en ik heb er ook geen enkel idee bij.
Vanwaar je nieuwsgierigheid dan over dat schoolbestuur ?
Scheepsbel

---knip---
Laatst gewijzigd door Tiberius op 20 jan 2025, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Deze beschuldiging is dermate zwaar en beschadigend voor met name genoemde personen en hun nabestaanden, en bovendien voor ons niet te verifiëren, dat we besloten hebben deze van het forum te verwijderen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat staat dus niet in die documenten, of daar heeft mevr. Biemond-Boer niet over bericht. Het lijkt me belangrijk dat we wel feitelijk blijven en niet met vermeende feiten en ongefundeerde verdachtmakingen gaan strooien.
TSD

Bericht door TSD »

Scheepsbel schreef: 18 jan 2025, 14:22 ---knip---
Ik kan me de heftigheid van zo’n trauma zeker voorstellen.

En Jodenhaat kwam helaas in heel Europa heel breed in de samenleving voor, dat was bepaald niet voorbehouden aan nazi-Duitsland helaas…

Hoe ben je te weten gekomen dat je familieleden ook daadwerkelijk door (de latere Ds) Blok zijn verraden? Stond dat ook in die documenten?
huisman

Bericht door huisman »

In het artikel staat dat het al wel bekent was dat ds. P. Blok NSB’er was geweest en na de oorlog een gevangenisstraf van 1 jaar en 4 maanden heeft gekregen en geen overheidsfuncties mocht bekleden.
Zou het curatorium destijds (nog geen 10 jaar na de veroordeling) daar ook vragen over hebben gesteld?

Ik ben toch echt verbijsterd dat dit toen blijkbaar zo weinig ophef heeft veroorzaakt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Scheepsbel

huisman schreef: 18 jan 2025, 14:27 In het artikel staat dat het al wel bekent was dat ds. P. Blok NSB’er was geweest en na de oorlog een gevangenisstraf van 1 jaar en 4 maanden heeft gekregen en geen overheidsfuncties mocht bekleden.
Zou het curatorium destijds (nog geen 10 jaar na de veroordeling) daar ook vragen over hebben gesteld?

Ik ben toch echt verbijsterd dat dit toen blijkbaar zo weinig ophef heeft veroorzaakt
Omdat wat ik zei, hoe men algemeen dacht binnen de GG door het gedrag van ds Kersten.
parsifal

Bericht door parsifal »

TSD schreef: 18 jan 2025, 14:26
Ik kan me de heftigheid van zo’n trauma zeker voorstellen.

En Jodenhaat kwam helaas in heel Europa heel breed in de samenleving voor, dat was bepaald niet voorbehouden aan nazi-Duitsland helaas…

Hoe ben je te weten gekomen dat je familieleden ook daadwerkelijk door (de latere Ds) Blok zijn verraden? Stond dat ook in die documenten?
Mee eens. Ook in VS bijvoorbeeld, waar Henry Ford zijn geld gebruikte om Jodenhaat te promoten.
Dit is geen excuus trouwens, want er was ook Denemarken in Europa, waar de (weinige) Joden echt volwaardig werden behandeld en toen het nodig was bijna allemaal geholpen werden naar neutraal Zweden te ontsnappen.
Maar in Nederland hadden Joden het tot 1940 redelijk, maar er was bij veel mensen wel echt afkeer.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
huisman

Bericht door huisman »

Scheepsbel schreef: 18 jan 2025, 14:32
huisman schreef: 18 jan 2025, 14:27 In het artikel staat dat het al wel bekent was dat ds. P. Blok NSB’er was geweest en na de oorlog een gevangenisstraf van 1 jaar en 4 maanden heeft gekregen en geen overheidsfuncties mocht bekleden.

Omdat wat ik zei, hoe men algemeen dacht binnen de GG door het gedrag van ds Kersten.
Dat stel jij veel te algemeen. Ten eerste waarschuwde ds. Kersten tegen de NSB. Zijn pro Duitse houding was wel verwerpelijk. Verder waren ook GG predikanten die radicaal andere keuzes maakten dan ds. Kersten waaronder ds. R. Kok en ik dacht ook ds. Fraanje. Lees de studie van ds. Golverdingen over die tijd.

Dit is ook een interessant artikel.
https://www.nd.nl/cultuur/boeken/590549 ... r-gestraft
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ik kan me goed indenken dat dit heel pijnlijk voor je moet zijn. Ik wens je veel wijsheid en kracht om hier mee om te gaan.
Je vader wist op het moment van zijn huwelijk, en later tijdens de doop van de kinderen, niet wie het gedaan had; mag ik vragen, als het niet te persoonlijk of te pijnlijk is, heeft hij het later wel geweten? Heeft Blok hem bijvoorbeeld later persoonlijk opgezocht, of is je vader op een andere manier ooit geinformeerd?

parsifal schreef: 18 jan 2025, 14:44 Mee eens. Ook in VS bijvoorbeeld, waar Henry Ford zijn geld gebruikte om Jodenhaat te promoten.
(...)
En Thomas J. Watson, de oprichter van IBM. Het boek 'IBM and the Holocaust' door Edwin Black vond ik werkelijk schokkend.
Terri

Bericht door Terri »

Maar even los van je mening over de bezetter, de ideologie van de NSB, wat brengt je überhaupt ertoe om mensen te verraden?
Ik doel nu niet op de anekdote van @Scheepsbel overigens, maar het feit dat je iemand verraadt?
Kan iemand daar een soort (milde) verklaring voor geven, of heb je dan ( helaas) een vreselijk karakter?
huisman

Bericht door huisman »

Terri schreef: 18 jan 2025, 15:44 Maar even los van je mening over de bezetter, de ideologie van de NSB, wat brengt je überhaupt ertoe om mensen te verraden?
Ik doel nu niet op de anekdote van @Scheepsbel overigens, maar het feit dat je iemand verraadt?
Kan iemand daar een soort (milde) verklaring voor geven, of heb je dan ( helaas) een vreselijk karakter?
Ligt aan je perspectief. Als ik een winkeldief betrap verraad ik hem aan het personeel. De dief vindt mij een verrader. De winkeleigenaar vindt mij een goede klant.
M.a.w. verraders zien hun verraad als een goede daad. Daar heb je geen vreselijk karakter voor nodig maar alleen je Adam-natuur.
Als je iets weet van de Stasi in de DDR weet je dat 1 op de 50 inwoners informant was en dus andere burgers verraadde
Verraden kan ook uit angst voor eigen leven gebeuren. Bij de NSB was het uit een verwerpelijke overtuiging.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Terri schreef: 18 jan 2025, 15:44 Maar even los van je mening over de bezetter, de ideologie van de NSB, wat brengt je überhaupt ertoe om mensen te verraden?
Ik denk dat dit vraagstuk moeilijk los te koppelen is van de ideologie.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn geweest die namen hebben genoemd omdat ze gemarteld werden, of bezweken onder de dreiging daarvan, of toegaven onder de enorme psychologische druk ('we weten waar je familie woont', etc.).
Bij anderen is het wellicht inderdaad een zwart karakter geweest; of het euforische machtsgevoel of satanisch genoegen om te kunnen beslissen over het verloop van een mensenleven. Die verhalen ken ik helaas van overlevenden van een Jappenkamp.
Terri

Bericht door Terri »

@ Huisman Ik bedoelde eigenlijk mensen verraden die niets kwaads in de zin hebben, onschuldigen zo gezegd. Een winkeldief is iets anders.
Er zijn vele mensen met enkel de adam-natuur die absoluut niet zullen verraden. Dus er zit dan toch echt ergens een extra kwaadaardigheid in je of een stoornis wellicht?

@Edelweiss, ja, om je eigen hachie te redden doet een mens inderdaad dingen die hij ws zelf niet voor mogelijk had gehouden. En onder druk/marteling, maar dan is het niet echt vrijwillig meer.

Ik word van verraden altijd zo akelig......De geschiedenis van Judas die Jezus verried met een kus... dit gebeurde bewust...
KDD

Bericht door KDD »

huisman schreef: 18 jan 2025, 14:45
Scheepsbel schreef: 18 jan 2025, 14:32

Dat stel jij veel te algemeen. Ten eerste waarschuwde ds. Kersten tegen de NSB. Zijn pro Duitse houding was wel verwerpelijk. Verder waren ook GG predikanten die radicaal andere keuzes maakten dan ds. Kersten waaronder ds. R. Kok en ik dacht ook ds. Fraanje. Lees de studie van ds. Golverdingen over die tijd.

Dit is ook een interessant artikel.
https://www.nd.nl/cultuur/boeken/590549 ... r-gestraft
Ik las pas dat ds. Kersten geld verzamelde voor joden die ondergedoken waren. Het probleem is dat we niet alles weten en dat er veel verborgen werk gedaan is in die tijd dat nooit de daglicht zal zien. Ik vind de ervaringen van Scheepsbel en zijn familie wel erg. Het doet me denken aan Ahitofel. Als hij, zoals velen denken, de vader van Bathsheba was dan kan ik ook begrijpen waarom hij zichzelf uiteindelijk tegen David keerde.
Plaats reactie