ex-GerGem topic

Forummer

ex-GerGem topic

Bericht door Forummer »

Omdat in het GG topic nogal eens verzucht wordt dat er ex-GGers reageren, hier een topic om daarover eens door te spreken.

Hier mogen ook die-hard GerGemmers reageren zonder dat we boos worden :love
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mannetje

Re: ex-GerGem topic

Bericht door Mannetje »

Ik wens u een goed gesprek.
- Niet meer zo actief -
Forummer

Bericht door Forummer »

In een andere discussie ging het over gekleurde reacties door ervaringen uit het verleden.

Wie herkent dit bij zichzelf?
Ik in ieder geval wel. Tegelijkertijd maken ervaringen je tot de persoon die je nu bent, en dat is niet erg.

Het is goed om te realiseren dat mijn ervaringen met de GG niet dezelfde zijn als die van andere (ex)GGers. Maar mijn ervaringen zijn wel reëel. Laten we daarom elkaar respecteren en elkaar serieus nemen in wat we zeggen, of we het er nu mee eens zijn of niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben ook niet meer lid van het kerkgenootschap waar ik in ben geboren. Ik heb echter geen enkele behoefte om me te profileren als ex-MijnEerdereDenominatie, of daar vaak op terug te komen.

Maar blijkbaar is voor anderen hun voormalige kerkgenootschap dusdanig bepalend voor hun identiteit of in hun huidige leven, dat ze die behoefte wel voelen.

Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen. Maar desondanks veel succes met dit ex-GG topic.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Forummer

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef: 15 jan 2025, 13:02 Ik ben ook niet meer lid van het kerkgenootschap waar ik in ben geboren. Ik heb echter geen enkele behoefte om me te profileren als ex-MijnEerdereDenominatie, of daar vaak op terug te komen.

Maar blijkbaar is voor anderen hun voormalige kerkgenootschap dusdanig bepalend voor hun identiteit of in hun huidige leven, dat ze die behoefte wel voelen.

Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen. Maar desondanks veel succes met dit ex-GG topic.
Wat je in je jeugd meekrijgt, vormt je. En als je voortdurend de boodschap krijgt dat van kerkverband veranderen absoluut niet mag, vormt je dat ook. Veel heeft ook te maken met wat men meegemaakt heeft. Er zijn tal van oorzaken te noemen, maar ik wil niet meteen al de negativiteit induiken.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Een positief topic dus. Nou ben benieuwd naar alle positieve verhalen
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mogen toekomstige ex-gergemmers ook alvast meedoen?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat zijn alle GerGemmers...
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat weet ik, maar dat was niet mijn vraag. :jongle
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Ad Anker schreef: 15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Maar als die prediking en catechese niet meer voluit Bijbels is heb je goede grond om een andere plek te zoeken, en voor ons was dat zo in de GG.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ad Anker schreef: 15 jan 2025, 17:56 Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Wat moet ik hiermee? Bij huwelijk mag het wel. Als je in een woonplaats gaat wonen waar je kerkverband niet is mag je ook wijzigen. Als je in dezelfde plaats woont en je meisje is van een ander kerkverband is het logisch dat de man het meisje volgt 🙂.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 15 jan 2025, 18:17
Wat moet ik hiermee? Bij huwelijk mag het wel. Als je in een woonplaats gaat wonen waar je kerkverband niet is mag je ook wijzigen. Als je in dezelfde plaats woont en je meisje is van een ander kerkverband is het logisch dat de man het meisje volgt 🙂.
Persoonlijk zouden wij niet ergens gaan wonen waarbij naar de GG blijven gaan geen goede optie is. Tenzij wij een duidelijke roeping voelen. Naast dat je ergens door geboorte geplaatst wordt, kies je zelf voor belijdenis doen trouwen en kinderen laten dopen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Ik proef in jouw denken een kerk/geloofsgemeenschap met een hekje. Niet een denken als onderdeel van de kerk, lands/wereld breed. Als je denkt in een kader kun je uit dat kader stappen als ingewikkeld beschouwen. Als je je weet deel uit te maken van een geloofsgemeenschap, verdeeld onder verschillende denominaties, is het minder ingewikkeld.

In mijn wei lopen schapen. Een deel van de schapen lopen bij een ander in de wei. Het is de zelfde kudde. Soms wisselen ze van wei. Maar het is de zelfde kudde, waar de zelfde zorg aan besteed wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef: 15 jan 2025, 18:41
Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk ingewikkeld als je door God door geboorte ergens geplaatst wordt, je daar het teken en zegel ontvangt van Zijn verbond, Hij jou vervolgens met al Zijn liefde naloopt door je te onderwijzen door prediking en catechese en dat je dan vervolgens zegt: Dank U wel, maar ik zoek toch maar een ander plekje op.
Ik proef in jouw denken een kerk/geloofsgemeenschap met een hekje. Niet een denken als onderdeel van de kerk, lands/wereld breed. Als je denkt in een kader kun je uit dat kader stappen als ingewikkeld beschouwen. Als je je weet deel uit te maken van een geloofsgemeenschap, verdeeld onder verschillende denominaties, is het minder ingewikkeld.

In mijn wei lopen schapen. Een deel van de schapen lopen bij een ander in de wei. Het is de zelfde kudde. Soms wisselen ze van wei. Maar het is de zelfde kudde, waar de zelfde zorg aan besteed wordt.
Mogen ze zelf kiezen om welke wei ze lopen? M.a.w. staat het hek altijd open?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie