Leespreken Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten
ik zie een ander tijdstip, maar dat is niet correct idd, ik weet het van één GG enkel.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Weleens meegemaakt. Tijdens de dienst stapten er steeds meer mensen op. Er is in die dienst zo'n 30 man opgestapt.J.C. Philpot schreef: ↑15 jan 2025, 08:46Ik weet ook wel van mensen die bij bepaalde predikanten thuisblijven. Dat kan ik soms al moeilijk begrijpen. Maar om zelfs tijdens een dienst weg te lopen?
Als dat echt gebeurt, vind ik het bizar. Het voorbeeld dat je daar ook mee afgeeft naar je kinderen.
- J.C. Philpot
Wat was de motivatie van deze personen? De leespreek die gelezen werd?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat weet ik niet, het was bij een dominee. Ik meen dat ds. Van Andel voor zou gaan maar die was ziek. Er kwam een andere dominee en tijdens de dienst stapten steeds meer mensen op. Wie de vervangende dominee was weet ik niet.J.C. Philpot schreef: ↑15 jan 2025, 11:28Wat was de motivatie van deze personen? De leespreek die gelezen werd?
Schandalig.
Tenzij je vanwege gezondheid de kerk uit moet blijf je zitten. Is het echt erg, dan neem je later contact op met de voorganger en geef je eerlijk je mening.
Tenzij je vanwege gezondheid de kerk uit moet blijf je zitten. Is het echt erg, dan neem je later contact op met de voorganger en geef je eerlijk je mening.
- Niet meer zo actief -
Waarom is dit in algemene zin schandalig? Directe feedback op geponeerde stellingen of uitspraken die onjuist zijn of als zodanig worden ervaren lijkt mij niet onheus of schandalig. Dat is meestal effectiever dan achteraf een mailtje sturen.
Ik heb nooit aanleiding gevoeld om op te stappen, maar voor mij is dit wel legitiem als een predikant over bepaalde grenzen zou gaan.
Scherp, daar heb je natuurlijk gelijk in

Dominee Moerkerken heb ik met regelmaat horen voorgaan. Ik vond het een fijne predikant: kon goed uitleggen. Hoewel ik niet achter zijn standenleer sta. Wat dat betreft vond ik zijn laatste interview in het RD mild en eigenlijk ook fijn om te lezen dat hij de standenleer zelf nuanceerde.
https://www.rd.nl/artikel/1102431-minde ... -schrijver
Opvallend is dat het aandeel oude schrijvers die voor 1900 overleden in de GG flink is afgenomen: rond 1990 dateerde nog 17 procent van de leespreken in deze kerken van voor 1900, nu is dit 7,5 procent. In de GGiN daalde ditzelfde aandeel sinds 1990 van 43 naar 29 procent, terwijl het aandeel van eigen predikanten na 1907 toenam van de helft naar drie op de vijf.
Het onderzoek zegt niet zoveel, omdat onduidelijk is welke gemeenten meededen en in hoeverre die representatief zijn.
Daar zou je iets over kunnen zeggen als ook nog levende predikanten worden meegenomen, maar die zijn niet gepubliceerd.
Daar zou je iets over kunnen zeggen als ook nog levende predikanten worden meegenomen, maar die zijn niet gepubliceerd.
Inderdaad. Ik vind het onderzoek dus totaal niet representatief. Er zijn gemeenten binnen de gezindte, waar nooit van overleden predikanten wordt gelezen.
-
Op dit forum worden tal van persoonlijke ervaringen en meningen als feiten gepresenteerd. Dit onderzoek heeft een onderbouwing, maar die kan een stuk beter. Bij het lezen vielen mij best wat bijzonderheden op. Bijvoorbeeld dat 1% van de reacties uit de GGIN aangeeft nooit leesdienst te hebben
Ik zeg niet dat dat die informatie niet klopt, maar hij is totaal niet volledig.
Als je over een fenomeen schrijft zoals leesdiensten en je slaat alle levende predikanten over, dan komt het er feitelijk op neer dat je nog nauwelijks iets zinnigs zegt, in ieder geval over de linkerflank van het bevindelijk gereformeerd kerkelijk spectrum, voor zover daar leesdiensten zijn.
Als je over een fenomeen schrijft zoals leesdiensten en je slaat alle levende predikanten over, dan komt het er feitelijk op neer dat je nog nauwelijks iets zinnigs zegt, in ieder geval over de linkerflank van het bevindelijk gereformeerd kerkelijk spectrum, voor zover daar leesdiensten zijn.
Bij ons hebben we drie diensten, en één daarvan, de middagdienst, is vrijwel altijd een leespreek. Vaak zijn het Bijbellezingen of vervolgstoffen. Het valt mij ook wel op dat we veel preken uit eigen kerkverband horen, en minder oudvaders. Af en toe wel een preek van Wulfert Floor.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Waarschijnlijk is dat een dominee of zijn vrouw..MGG schreef: ↑05 apr 2025, 17:18Op dit forum worden tal van persoonlijke ervaringen en meningen als feiten gepresenteerd. Dit onderzoek heeft een onderbouwing, maar die kan een stuk beter. Bij het lezen vielen mij best wat bijzonderheden op. Bijvoorbeeld dat 1% van de reacties uit de GGIN aangeeft nooit leesdienst te hebben
Het klopt in ieder geval wel dat preken van dominees van voor 1900 steeds minder worden gelezen in de GG(iN). De vraag is of dat positief of negatief is.