Wachter schreef: ↑14 jan 2025, 19:29
Konijntje schreef: ↑14 jan 2025, 19:09
Scheepsbel schreef: ↑14 jan 2025, 13:04
GG links schreef: ↑14 jan 2025, 12:52
Ik ben een echte GG-er. Maar ik heb nog nooit een preek van ds. Kersten horen voorlezen. Wel van ds. A.T. Vergunst, ijsselstein, Baan, Vreugdenhil en van der Net etc. Ik vind dat zeker geen gemis.
En vanwaaruit denk je dat zij hun preken schrijven? Uiteraard vanuit Gods Woord, maar met de dogmatiek van ds Kersten ernaast, en Comrie.
In hoeverre ben je bekend met de Ger. Gem.?
Genoemde predikanten staan qua prediking namelijk op enige afstand van ds. Kersten en dr. Comrie. Je treft bij genoemde predikanten een ruim(er) aanbod van genade aan. Dat is binnen de Ger. Gem. algemeen bekend.
Overigens is mijn ervaring binnen de Ger. Gem. dat er zelden preken van ds. Kersten worden gelezen. Ik heb vrij lang in een vacante gemeente gezeten (midden Ger. Gem.). Zover ik weet, heb ik niet eerder een leespreek van ds. Kersten gehoord.
Ds. Kersten wordt zeker nog regelmatig gelezen. Althans wel in gemeenten waar ik bekenden heb, in ieder geval enige tijd geleden nog in een gemeente waar één der predikanten die hierboven genoemd wordt predikant was/is (ik laat even in het midden welke gemeente).
En zeer recent werd in een andere gemeente nog preken gelezen van wijlen ds. A. Hoogerland en wijlen ds. W.C. Lamain.
Heeft het RD daar recent onderzoek naar gedaan? Ik herinner mij een vragenformulier over dit onderwerp. Volgens mij is er nog geen artikel over verschenen.
Overigens herinner ik mij dat er vrij recent nog een preek is gelezen van wijlen ds. G. van Reenen. Het ging over het jubeljaar. De lijn werd doorgetrokken naar het geestelijk leven. Ik heb zelden zo'n allegorische preek gehoord.
Over het algemeen wordt in mijn gemeente een preek gelezen van een predikant uit de Ger. Gem. die nog in leven is, bijvoorbeeld ds. A. Schot of ds. A. Moerkerken. Helaas nooit van een predikant die GG Links noemde.