Afscheid en intrede [2]

sleeve

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door sleeve »

DDD schreef: 14 jan 2025, 12:04
Evangelist schreef: 14 jan 2025, 11:41
sleeve schreef: 14 jan 2025, 10:52
Mistig schreef: 20 nov 2024, 15:47 Bevestiging en intrede ds. Heijkamp is op zondag 26 januari 2025.

https://www.gergeminfo.nl/agenda/bevest ... g-heijkamp

Nu kan iedereen weer rustig slapen.
Bevestiging en intrede op zondag in de Ger. Gem? Zijn daar meer voorbeelden van?
In mijn omgeving gebeurt dat echt niet op zondag in de Ger Gem (in Ned). Alleen de hervormden doen dat, want die krijgen door de weeks de mensen niet naar de kerk. Maar ik ben echt verbaasd over deze post.
Mooi dat ds. Heijkamp dat op zondag doet! Gewoon in de eigen gemeente, zonder allerlei bijzonderheden-shoppers. Hopelijk volgen er meer in het land.
De kerkenraad bepaalt zoiets, denk je ook niet? Dat zou althans zo moeten zijn. Al kan het heel goed zijn om rekening te houden met de persoonlijke voorkeuren van alle betrokkenen.

Ik ben naar aanleiding van de opmerking van Sleeve wel benieuwd op welke dagen een aantal bekende oudvaders intrede deden.
Haha het was een speldenprik om niet mijn persoonlijk opvatting te ventileren. Mijn persoonlijke opvatting is juist dat het wel op zondag moet plaatsvinden.
Daarom pas ik de vraag over de oudvaders en op welke dag zij intrede deden graag door naar de voorstanders om deze events op doordeweekse dagen te laten plaatsvinden.

Deze week vindt er in mijn omgeving weer een intrede plaats. Dit event vindt plaats in een grotere kerk elders om de grote stroom toeschouwers van elders getuige te kunnen laten zijn. Laat het een zaak van de gemeente op zondag zijn. Toeschouwers moeten dan zelf maar uitmaken of zij er bij kunnen/willen zijn, of de livestream op afstand volgen.

Dit even terzijde: hoor niet thuis in dit topic: in mijn omgeving is er nog een Ger Gem die nog een stapje verder gaat. Zij dopen al (!!) hun kinderen op doordeweekse dagen. Het is wel toegestaan op 2e paasdag en 2e pinksterdag en 2e kerstdag, mits deze dagen niet op zondag vallen.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij, maar het komt wel zeer vroom over.
Bobber

Bericht door Bobber »

Inwoner schreef: 18 okt 2024, 14:27
Klaasje schreef: 18 okt 2024, 14:20
Job schreef: 17 okt 2024, 07:38
Refogast schreef: 16 okt 2024, 23:30
Gaat hij met emeritaat?
Ja.

Ik begreep dat die het pas in de januari vergadering aanvraagt in de classis

Toch wel weer ernstig dat het hier al weer rondzingt, voordat betrokkene het zelf aan gaat vragen.
Pijnlijk!!
Woensdag 26 maart 2025 afscheid volgens kerktijden
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

sleeve schreef: 14 jan 2025, 13:33
DDD schreef: 14 jan 2025, 12:04
Evangelist schreef: 14 jan 2025, 11:41
sleeve schreef: 14 jan 2025, 10:52

Bevestiging en intrede op zondag in de Ger. Gem? Zijn daar meer voorbeelden van?
In mijn omgeving gebeurt dat echt niet op zondag in de Ger Gem (in Ned). Alleen de hervormden doen dat, want die krijgen door de weeks de mensen niet naar de kerk. Maar ik ben echt verbaasd over deze post.
Mooi dat ds. Heijkamp dat op zondag doet! Gewoon in de eigen gemeente, zonder allerlei bijzonderheden-shoppers. Hopelijk volgen er meer in het land.
De kerkenraad bepaalt zoiets, denk je ook niet? Dat zou althans zo moeten zijn. Al kan het heel goed zijn om rekening te houden met de persoonlijke voorkeuren van alle betrokkenen.

Ik ben naar aanleiding van de opmerking van Sleeve wel benieuwd op welke dagen een aantal bekende oudvaders intrede deden.
Haha het was een speldenprik om niet mijn persoonlijk opvatting te ventileren. Mijn persoonlijke opvatting is juist dat het wel op zondag moet plaatsvinden.
Daarom pas ik de vraag over de oudvaders en op welke dag zij intrede deden graag door naar de voorstanders om deze events op doordeweekse dagen te laten plaatsvinden.

Deze week vindt er in mijn omgeving weer een intrede plaats. Dit event vindt plaats in een grotere kerk elders om de grote stroom toeschouwers van elders getuige te kunnen laten zijn. Laat het een zaak van de gemeente op zondag zijn. Toeschouwers moeten dan zelf maar uitmaken of zij er bij kunnen/willen zijn, of de livestream op afstand volgen.

Dit even terzijde: hoor niet thuis in dit topic: in mijn omgeving is er nog een Ger Gem die nog een stapje verder gaat. Zij dopen al (!!) hun kinderen op doordeweekse dagen. Het is wel toegestaan op 2e paasdag en 2e pinksterdag en 2e kerstdag, mits deze dagen niet op zondag vallen.
Ik kan er met mijn hoofd niet bij, maar het komt wel zeer vroom over.
Wat heeft dat met vroom te maken?
Martijn

Bericht door Martijn »

Bobber schreef: 14 jan 2025, 14:14
Inwoner schreef: 18 okt 2024, 14:27
Klaasje schreef: 18 okt 2024, 14:20
Job schreef: 17 okt 2024, 07:38

Ja.

Ik begreep dat die het pas in de januari vergadering aanvraagt in de classis

Toch wel weer ernstig dat het hier al weer rondzingt, voordat betrokkene het zelf aan gaat vragen.
Pijnlijk!!
Woensdag 26 maart 2025 afscheid volgens kerktijden
Nog even terugkomend op de opmerking van @Inwoner. Ds en zijn vrouw waren er zelf ook nogal open over en deelden het zelf ook mee ruim voordat het besproken was op de classis. Hoezo pijnlijk dan?
Iemand

Bericht door Iemand »

DDD schreef: 14 jan 2025, 12:04 Ik ben naar aanleiding van de opmerking van Sleeve wel benieuwd op welke dagen een aantal bekende oudvaders intrede deden.
Ik vind dit wel een interessante vraag, dus heb er even naar gezocht, maar ik ben bang dat de voorstanders van doordeweekse dagen in dit geval weinig aan oudvaders hebben. Alle intredepredikaties die ik kon vinden zijn op zondag gehouden.

- zondag 3 april 1639 te Wijdenes en Oosterleek, Johannes Visscherus
- zondag 21 november 1683 te Rotterdam, Wilhelmus à Brakel
- zondag 14 december 1687 te Franeker, Johannes d'Outrein
- zondag 24 februari 1732 te Ingen, Bernhard de Moor
- zondag 13 juni 1734 te Broek, Bernhard de Moor
- zondag 1 mei 1740 te Utrecht, Johannes Boskoop
- zondag 23 juli 1747 te Westzanen, Wilhelmus Wilhelmius
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Iemand schreef: 14 jan 2025, 19:36
DDD schreef: 14 jan 2025, 12:04 Ik ben naar aanleiding van de opmerking van Sleeve wel benieuwd op welke dagen een aantal bekende oudvaders intrede deden.
Ik vind dit wel een interessante vraag, dus heb er even naar gezocht, maar ik ben bang dat de voorstanders van doordeweekse dagen in dit geval weinig aan oudvaders hebben. Alle intredepredikaties die ik kon vinden zijn op zondag gehouden.

Misschien hadden al deze mannen ook wel een baard. Dat betekent toch niet dat wij ook onze predikanten moeten verplichten opeens allemaal een baard te laten groeien?
Laatst gewijzigd door Wachter op 14 jan 2025, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Dat is wel de manier waarop Gód onderscheid schiep tussen mannen en vrouwen. Leert de natuur zelf niet....

(Sorry, was een inkoppertje)
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

helma schreef: 14 jan 2025, 19:52 Dat is wel de manier waarop Gód onderscheid schiep tussen mannen en vrouwen. Leert de natuur zelf niet....

Jawel. Maar ik trek de lijn even door.

Prima dat ds. Heijkamp het op een andere manier wil. Geen probleem. Maar laten we zijn visie hierover niet tot norm verheffen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Intrede en afscheid is wel iets van de eigen kerkelijke gemeente, en geen gebeuren voor half Nederland.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Johann Gottfried Walther schreef: 14 jan 2025, 20:12 Intrede en afscheid is wel iets van de eigen kerkelijke gemeente, en geen gebeuren voor half Nederland.
Inderdaad. Net als een doopdienst trouwens.
DDD

Bericht door DDD »

Wachter schreef: 14 jan 2025, 19:47

Misschien hadden al deze mannen ook wel een baard. Dat betekent toch niet dat wij ook onze predikanten moeten verplichten opeens allemaal een baard te laten groeien?
Waarom zou dat het niet betekenen?
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wachter schreef: 14 jan 2025, 19:56
helma schreef: 14 jan 2025, 19:52 Dat is wel de manier waarop Gód onderscheid schiep tussen mannen en vrouwen. Leert de natuur zelf niet....

Prima dat ds. Heijkamp het op een andere manier wil. Geen probleem. Maar laten we zijn visie hierover niet tot norm verheffen.
Noem eens 5 geestelijke of Bijbelse argumenten om dit op een doordeweekse dag te doen?
Hartelijke groet,
Evangelist
Wachter
Verbannen

Bericht door Wachter »

Evangelist schreef: 14 jan 2025, 21:49
Wachter schreef: 14 jan 2025, 19:56

Noem eens 5 geestelijke of Bijbelse argumenten om dit op een doordeweekse dag te doen?
1. Je kunt twee keer vaker naar de kerk, de genademiddelen.
2. Je bent niet alleen als gemeente maar ook als kerkverband een huisgezin, binnen Gods Koninkrijk, Paulus bezocht ook veel verschillende gemeenten tijdens zijn reizen. Het zorgt voor binding met elkaar. Anders krijg je alleen maar meer afstand en vervreemding.
3. Familie is op zondag in de eigen gemeente, dus die kan nu ook aanwezig zijn.
4. Het voorkomt shopgedrag tijdens de zondagse (!) erediensten (zie punt 2) en je hoeft je eigen onderlinge bijeenkomsten dus niet na te laten.
5. Ds. R.A.M. Visser is nu een vrije zondag verhinderd om een vacante gemeente te dienen, waardoor de levendige verkondiging daar niet gebracht kan worden. Ik zie dat classispredikanten ds. A.T. Huijser en ds. A. Schreuder D.V. 26 januari as. ook in de middag niet preken. Dus dat zijn dan nog 2 preekbeurten meer...
Spreuken 23: 23
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn best veel dominees die maar twee keer op een zondag preken. Die kunnen dan ook prima komen, waarschijnlijk.

Maar goed, ik vind dat je wel goede argumenten aanvoert. Behalve de eerste. De genademiddelen zijn geen loterij ofzo. Als de zondagse prediking goed in elkaar zit, behoeft er heus niet nog een kerkdienst te zijn door de weeks. Die tijd kun je mijns inziens beter gebruiken om de Bijbel en de psalmen uit je hoofd te leren of iets anders geestelijk nuttigs te doen.

Het is me nooit opgevallen dat mensen die drie keer per zondag of doordeweeks naar de kerk gingen, zo'n bijzonder inzicht in de Schrift zouden hebben. Dat bedoel ik niet cynisch. Maar overdaad schaadt. Wat voor iemand overdaad is, kan per persoon verschillen.
Iemand

Bericht door Iemand »

Wachter schreef: 14 jan 2025, 19:47

De tijd van baarden was toen al voorbij, deze mannen hadden allemaal lang haar of een pruik.
Plaats reactie