Simon0612 schreef: ↑13 jan 2025, 14:24
Wachter schreef: ↑13 jan 2025, 11:54
Simon0612 schreef: ↑13 jan 2025, 11:47
Wachter schreef: ↑13 jan 2025, 08:19
Welke visie? Want ik verander soms ook van mening hoor.
Op de beloften en in het verlengde daarvan de uitwendige roeping.
Ik heb een wezenlijke verandering doorgemaakt aangaande de beloften. Maar de uitwendige roeping is niet alleen voor de uitverkoren. Dat heeft ds. Kersten ook nooit gezegd.
Wie zegt dat wel dan, dat de uitwendige roeping alleen voor de uitverkorenen is?
Dit leert men o.a. in de GGiN:
Wij onderscheiden dan ook een uitwendige en een inwendige roeping door Gods Woord. In de natuur is, en dat houden wij o.m. staande tegen de Luthersen, geen roeping ter zaligheid. Alleen door Zijn Woord maakt God de weg des levens bekend aan ieder, wie het Evangelie gepredikt wordt. Ja, Hij dringt door Zijn knechten bij hen aan, zoals Paulus zegt: "Zo zijn wij dan gezanten van Christus' wege, alsof God door ons bade, wij bidden van Christus' wege: laat u met God verzoenen." Ezechiël drong aan, als een herder achter de schapen betaamt. En toch, hoe ernstig het oordeel van verdoemenis wordt voorgesteld en de nodiging tot Christus door het Evangelie aan het hart wordt gelegd, toch draagt dat Woord niet bij allen vrucht ter bekering. De Heere Jezus zegt het ons Zelf in de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard: "Velen zijn geroepen, maarweinigen uitverkoren."
De uitwendige roeping is de roeping ter zaligheid die zonder onderscheid aan allen en een iegelijk moet worden verkondigd met bevel van geloof en bekering. Dus de nodiging ter zaligheid gaat uit tot iedereen! Dat de vrucht daarvan alleen geldt voor de uitverkorenen, moge duidelijk zijn. Iedereen wordt echter het Evangelie om niet aangeboden. Maar de onbekeerden en verdoemden gaan verloren om eigen schuld, vanwege hun ongeloof. Want als het Evangelie en de nodiging ter zaligheid aan de onbekeerden en de verdoemden niet zou worden aangeboden, maar uitwendig alleen zou komen tot de uitverkorenen, kan men de verantwoordelijkheid van het om eigen schuld verloren gaan ook nooit aan de ongelovigen opleggen.