Ik ben van bescheiden mening dat de verscheidenheid minimaal is en dat dit zeker aanzienlijk meer zou moeten en kunnen zijn.
Leespreken Gereformeerde Gemeenten
Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten
Spreuken 23: 23
Bedoel je meer verscheidenheid tussen de gelezen preken van de huidige predikanten? Of bedoel je dat ze ook meer oudvaders, puriteinen en preken van ca 1800 t/m 1950 moeten lezen?
Waarom lezen ze niet bijvoorbeeld van ds. G.H. Kersten, ds. Van Reenen, van de Breevaart, Fraanje, Floor, Heijkoop, Makkenze, Van den Oever? Oudvaders en deze predikanten zijn toch de schouders waar de GG op staat?
Een kerk is geen historische vereniging.
Ds. De Raaf citeerde onlangs in het RD één van zijn Boskoopse voorgangers die zei: "Zorg niet dat je de discipel van één predikant wordt."
Dat zou breed in de kerk wel eens wat meer aandacht mogen krijgen.
Het is heel goed als dominees dat tegen zichzelf en anderen zeggen.
Maar er zijn genoeg bijbelgetrouwe predikers voorhanden. Er zijn heel veel preken uitgegeven ook. Sommige zouden een acht kunnen krijgen, andere een 6-. Die laatste hoef je niet in de kerk te lezen.
Maar er zijn genoeg bijbelgetrouwe predikers voorhanden. Er zijn heel veel preken uitgegeven ook. Sommige zouden een acht kunnen krijgen, andere een 6-. Die laatste hoef je niet in de kerk te lezen.
Ik vond de lijst van @Mistig wel mooi. Zie ook de opmerking van @Inwoner. Preken van Hellenbroek en Boston zijn ook goed te lezen.
Dat is wel het probleem met lezen. Als je een boek in handen hebt, kun je nog eens even terugkijken als je iets niet meteen begrijpt. De ouderling leest echter stug door.
Een goede lees-ouderling past zijn snelheid aan aan wat hij leest. En herhaalt eventueel moeilijke of belangrijke zinnen.
Ik heb tijdens huisbezoek jarenlang gevraagd om preken van oudvaders, puriteinen en nadere reformatoren. Ik was niet de enige. Dat gebeurt nu wel eens in onze gemeente. Ik merk alleen dat dit gewoon niet te doen is voor de jeugd. De zinnen zijn te lang, de uitleg is soms te "ver" weg van de tekst, de voorbeelden zijn niet eigentijds en de taal is desondanks toch lastig. Ze volgen het gewoon niet en dan hebben wij nog vrij serieuze pubers die echt hun best doen om te luisteren. Geldt zelfs voor preken van De Tabernakel.
Ik ben daarom wel teruggekomen omtrent dit onderwerp en lees zulke preken nu liever thuis in mijn vrije tijd. Maar in de erediensten liever hedendaagse preken.
Ik ben daarom wel teruggekomen omtrent dit onderwerp en lees zulke preken nu liever thuis in mijn vrije tijd. Maar in de erediensten liever hedendaagse preken.
Dit wordt algemeen gesteld. Hoe is het met de jeugd in Geldermalsen (OGG)?Erskinees schreef: ↑10 jan 2025, 09:58 Ik heb tijdens huisbezoek jarenlang gevraagd om preken van oudvaders, puriteinen en nadere reformatoren. Ik was niet de enige. Dat gebeurt nu wel eens in onze gemeente. Ik merk alleen dat dit gewoon niet te doen is voor de jeugd. De zinnen zijn te lang, de uitleg is soms te "ver" weg van de tekst, de voorbeelden zijn niet eigentijds en de taal is desondanks toch lastig. Ze volgen het gewoon niet en dan hebben wij nog vrij serieuze pubers die echt hun best doen om te luisteren. Geldt zelfs voor preken van De Tabernakel.
Onze kinderen begrijpen de preken uit "Het gepredikte Woord" van Calvijn heel goed.
Dit vind ik een goede opmerking. Om de driehoek gezin-kerk-school wat meer inhoud te geven een cursus Hebreeuws verplichten voor een ieder (beginners, gevorderden).
Handelingen 2:
7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileërs?
8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotamië, en Judea, en Cappadocië, Pontus en Azië.
10 En Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libye, hetwelk bij Cyrene ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.
Laten we Pinksteren inderdaad maar terug draaien...
En daarmee zeg ik niets kwaads over een cursus Hebreeuws, is heel verrijkend, maar laat jong en oud het Evangelie toch graag in de eigen taal horen. En ja, dan is een mooie preek misschien toch niet geschikt om in de leesdienst te lezen.
7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileërs?
8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?
9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en die inwoners zijn van Mesopotamië, en Judea, en Cappadocië, Pontus en Azië.
10 En Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libye, hetwelk bij Cyrene ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten;
11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.
Laten we Pinksteren inderdaad maar terug draaien...
En daarmee zeg ik niets kwaads over een cursus Hebreeuws, is heel verrijkend, maar laat jong en oud het Evangelie toch graag in de eigen taal horen. En ja, dan is een mooie preek misschien toch niet geschikt om in de leesdienst te lezen.
- Niet meer zo actief -
Ik snap de gedachte dat 'de jeugd' (overigens wel erg algemeen gesteld) de oudvaders als zodanig niet goed begrijpt of moeite heeft met concentratie, lange zinnen, woordgebruik etc. Tegelijkertijd roepen we elkaar op om standpunten voortdurend te verifiëren aan de belijdenisgeschriften, zoals de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. Dat laatste kunnen we dan op korte termijn blijkbaar niet meer doen, omdat de aankomende generatie geen kennis meer neemt (kan nemen) van deze belijdenisgeschriften. De reden is als bovengenoemd: niet goed begrijpen, moeite met concentratie, lange zinnen, woordgebruik etc.
Over het 'aanpassen aan onze tijd' van de 3FE (etc.) is al behoorlijk gediscussieerd. Die discussie is nog lang niet ten einde, maar de ontwikkelingen gaan ondertussen razendsnel. De concentratie en de leesvaardigheid (juist ook van de oudere geschriften) bij de jeugd (en ook bij de volwassenen?) gaat echt met sprongen achteruit.
Daarom lezen we maar hedendaagse preken (?). Maar van die predikanten wordt geregeld gezegd dat dit maar nachtpitjes zijn, vergeleken met de grote lichten uit de tijd van de (nadere) Reformatie.
Wat zou jij, met inachtneming van het bovenstaande voor preek lezen als je de volgende leesdienst aan de beurt bent, en waarom?
Anders gesteld: hoe houden we de komende generatie bij de kerk?
Het is niet alleen de jeugd. Het betreft 80 procent van de gemeente. Mensen zijn niet altijd zo slim als ze eruit zien. En de mensen die het zouden kunnen aanleren, want die zijn er zeker, hebben daar ook niet altijd de motivatie voor. Nog maar afgezien van de concentratieproblemen die onze cultuur voortbrengt.Inwoner schreef: ↑10 jan 2025, 11:25Ik snap de gedachte dat 'de jeugd' (overigens wel erg algemeen gesteld) de oudvaders als zodanig niet goed begrijpt of moeite heeft met concentratie, lange zinnen, woordgebruik etc. Tegelijkertijd roepen we elkaar op om standpunten voortdurend te verifiëren aan de belijdenisgeschriften, zoals de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels. Dat laatste kunnen we dan op korte termijn blijkbaar niet meer doen, omdat de aankomende generatie geen kennis meer neemt (kan nemen) van deze belijdenisgeschriften. De reden is als bovengenoemd: niet goed begrijpen, moeite met concentratie, lange zinnen, woordgebruik etc.
Over het 'aanpassen aan onze tijd' van de 3FE (etc.) is al behoorlijk gediscussieerd. Die discussie is nog lang niet ten einde, maar de ontwikkelingen gaan ondertussen razendsnel. De concentratie en de leesvaardigheid (juist ook van de oudere geschriften) bij de jeugd (en ook bij de volwassenen?) gaat echt met sprongen achteruit.
Daarom lezen we maar hedendaagse preken (?). Maar van die predikanten wordt geregeld gezegd dat dit maar nachtpitjes zijn, vergeleken met de grote lichten uit de tijd van de (nadere) Reformatie.
Wat zou jij, met inachtneming van het bovenstaande voor preek lezen als je de volgende leesdienst aan de beurt bent, en waarom?
Anders gesteld: hoe houden we de komende generatie bij de kerk?
De belijdenisgeschriften zijn uitstekend hertaald. Het probleem is mijns inziens vooral dat een aantal mensen in de rechterflank van de GG helemaal niet wil dat mensen begrijpen wat daar daadwerkelijk staat. Ik maak me sterk dat zeker 15 predikanten in de GG de Heidelberger zo tegengesteld aan de oorspronkelijke bedoeling uitleggen, dat ze helemaal geen behoefte hebben aan een versie in normaal Nederlands. Nu valt het een belangrijk deel van de gemeente niet op als ze er wat anders van maken. Alleen zul je zoiets natuurlijk nooit in de Saambinder lezen en het is de vraag of het ook altijd bewust is.
Er zijn tegenwoordig ook best goede preken. En natuurlijk is uit de tijd van de Nadere Reformatie ook maar een fractie bewaard gebleven.
Ik zou een preek kiezen van niet meer dan 11 pagina's, en tenminste éénmaal per zondag, van een recente dominee. Een keer een uitzondering, zoals een preek van Calvijn of een oudvader, maar dan met een inleiding en toelichting, want de kerk is geen historische vereniging, maar staat wel in een traditie.