Ontwikkelingen HHK
Re: Ontwikkelingen HHK
Nieuwe pred plaats erbjj
Ik kan me voorstellen dat je dan zelfstandig een predikant kunt beroepen of als kleine gemeente meer een band kunt opbouwen.Martijn schreef: ↑06 jan 2025, 20:28Waarom zou het al een zelfstandige gemeente moeten zijn?Wachter schreef: ↑06 jan 2025, 20:18Wat is de reden dat Krabbendijke nog geen zelfstandige gemeente is?
Kijk, als je één grote gemeente hebt, maar wel in verschillende kerkgebouwen elke zondag samenkomt, dan zie je de andere groep wellicht zondags nooit en ook niet tijdens gemeentelijke activiteiten, als dat ook apart wordt gedaan.
Ik begrijp in dat geval daarom niet zo goed wat het voordeel is van één gemeente, verspreid over een tweetal diensten per zondag in twee verschillende kerkgebouwen. De facto zijn het twee verschillende gemeenten, maar ze zijn organisatorisch nog wel één. Dan kun je toch net zo goed met z'n allen in één groot kerkgebouw samenkomen?
Of je organiseert het bijvoorbeeld op de manier zoals de HHG Barneveld en Lunteren het doen. Je maakt er wijken van. Maar dat zou mijns inziens beter passen als er sprake is van één plaats of kern.
Spreuken 23: 23
De eerste 2 jaar was het een preekplaats ivm corona, om zoveel mogelijk mensen op zondag naar de kerk te laten gaan.Wachter schreef: ↑06 jan 2025, 20:56Ik kan me voorstellen dat je dan zelfstandig een predikant kunt beroepen of als kleine gemeente meer een band kunt opbouwen.
Kijk, als je één grote gemeente hebt, maar wel in verschillende kerkgebouwen elke zondag samenkomt, dan zie je de andere groep wellicht zondags nooit en ook niet tijdens gemeentelijke activiteiten, als dat ook apart wordt gedaan.
Ik begrijp in dat geval daarom niet zo goed wat het voordeel is van één gemeente, verspreid over een tweetal diensten per zondag in twee verschillende kerkgebouwen. De facto zijn het twee verschillende gemeenten, maar ze zijn organisatorisch nog wel één. Dan kun je toch net zo goed met z'n allen in één groot kerkgebouw samenkomen?
Of je organiseert het bijvoorbeeld op de manier zoals de HHG Barneveld en Lunteren het doen. Je maakt er wijken van. Maar dat zou mijns inziens beter passen als er sprake is van één plaats of kern.
Daarna is het een preekplaats geworden omdat de gemeente bleef groeien.
Voor het zelfstandig worden zijn een aantal randvoorwaarden gesteld voor Kruiningen. Als dat zover is dan kunnen er stappen worden gezet naar verzelfstandiging. Alles op Zijn tijd.
-
Ondertussen zijn we weken verder. In het RD heb ik niks gezien. Is het besluit wel in het kerkblad gedeeld?RD schreef: De predikant kan nog geen uitsluitsel geven over de vraag of er inmiddels een tuchtprocedure is gestart. De kerk zegt dat er nog geen scenario’s zijn voorbereid na de uitspraak van afgelopen juni. „We wilden eerst de uitkomst van het hoger beroep afwachten. Destijds is besproken dat we daarna met een reactie komen.”
Het kerkverband verwacht begin volgende week een besluit genomen te hebben over de toekomst van de predikant.
https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... mededelingMGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:09Ondertussen zijn we weken verder. In het RD heb ik niks gezien. Is het besluit wel in het kerkblad gedeeld?RD schreef: De predikant kan nog geen uitsluitsel geven over de vraag of er inmiddels een tuchtprocedure is gestart. De kerk zegt dat er nog geen scenario’s zijn voorbereid na de uitspraak van afgelopen juni. „We wilden eerst de uitkomst van het hoger beroep afwachten. Destijds is besproken dat we daarna met een reactie komen.”
Het kerkverband verwacht begin volgende week een besluit genomen te hebben over de toekomst van de predikant.
Wat is de reden dat de predikant niet direct wordt afgezet? Is er iemand met verstand van kerkrecht in de HHK die kan uitleggen hoe dat werkt?Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:18https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... mededelingMGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:09Ondertussen zijn we weken verder. In het RD heb ik niks gezien. Is het besluit wel in het kerkblad gedeeld?RD schreef: De predikant kan nog geen uitsluitsel geven over de vraag of er inmiddels een tuchtprocedure is gestart. De kerk zegt dat er nog geen scenario’s zijn voorbereid na de uitspraak van afgelopen juni. „We wilden eerst de uitkomst van het hoger beroep afwachten. Destijds is besproken dat we daarna met een reactie komen.”
Spreuken 23: 23
Dat is het meest domste wat je kunt doen in een tuchtzaak. Tucht heeft het oogmerk op boete en berouw, dus die kans zal ook aan dit echtpaar worden geboden. Dat uiteindelijk ook sprake kan zijn van een afzetting is niet de hoogste prioriteit omdat de ambtelijke werkzaamheden al zijn opgeschort.Wachter schreef: ↑07 jan 2025, 19:22Wat is de reden dat de predikant niet direct wordt afgezet? Is er iemand met verstand van kerkrecht in de HHK die kan uitleggen hoe dat werkt?Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:18https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... mededelingMGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:09Ondertussen zijn we weken verder. In het RD heb ik niks gezien. Is het besluit wel in het kerkblad gedeeld?RD schreef: De predikant kan nog geen uitsluitsel geven over de vraag of er inmiddels een tuchtprocedure is gestart. De kerk zegt dat er nog geen scenario’s zijn voorbereid na de uitspraak van afgelopen juni. „We wilden eerst de uitkomst van het hoger beroep afwachten. Destijds is besproken dat we daarna met een reactie komen.”
-
De reactie is dus we zeggen niks over het proces en de uitkomst. Het eerste lijkt mij logisch het tweede komt op mij bijzonder over. Het is blijkbaar geheim hoe een kerk omgaat met een dominee die onherroepelijk veroordeeld is. De kerk of het RD had wel wat duidelijker mogen zijn over dat de uitkomst geheim is.Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:18https://www.hersteldhervormdekerk.nl/hh ... mededelingMGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:09Ondertussen zijn we weken verder. In het RD heb ik niks gezien. Is het besluit wel in het kerkblad gedeeld?RD schreef: De predikant kan nog geen uitsluitsel geven over de vraag of er inmiddels een tuchtprocedure is gestart. De kerk zegt dat er nog geen scenario’s zijn voorbereid na de uitspraak van afgelopen juni. „We wilden eerst de uitkomst van het hoger beroep afwachten. Destijds is besproken dat we daarna met een reactie komen.”
-
Het proces van boete en berouw staat toch los van zijn ambt? Na boete en berouw kan het echtpaar weer als volwaardige leden onderdeel uitmaken van de kerk. Dat betekent niet dat iemand nog ambtsdragers moet kunnen zijn. Gezien wat de Bijbel zegt over ambtsdragers lijkt het mij een duidelijk verhaal. Dat het niet de hoogste prioriteit heeft, is al lang duidelijk. De vraag is of het überhaupt prioriteit heeft.Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:25Dat is het meest domste wat je kunt doen in een tuchtzaak. Tucht heeft het oogmerk op boete en berouw, dus die kans zal ook aan dit echtpaar worden geboden. Dat uiteindelijk ook sprake kan zijn van een afzetting is niet de hoogste prioriteit omdat de ambtelijke werkzaamheden al zijn opgeschort.Wachter schreef: ↑07 jan 2025, 19:22Wat is de reden dat de predikant niet direct wordt afgezet? Is er iemand met verstand van kerkrecht in de HHK die kan uitleggen hoe dat werkt?
- Reformer
Probeer je even voor te stellen dat jij de persoon in kwestie bent. Zou je het dan fijn vinden dat de kerk in het openbaar over proces en procedure spreekt?MGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:32Het proces van boete en berouw staat toch los van zijn ambt? Na boete en berouw kan het echtpaar weer als volwaardige leden onderdeel uitmaken van de kerk. Dat betekent niet dat iemand nog ambtsdragers moet kunnen zijn. Gezien wat de Bijbel zegt over ambtsdragers lijkt het mij een duidelijk verhaal. Dat het niet de hoogste prioriteit heeft, is al lang duidelijk. De vraag is of het überhaupt prioriteit heeft.Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:25Dat is het meest domste wat je kunt doen in een tuchtzaak. Tucht heeft het oogmerk op boete en berouw, dus die kans zal ook aan dit echtpaar worden geboden. Dat uiteindelijk ook sprake kan zijn van een afzetting is niet de hoogste prioriteit omdat de ambtelijke werkzaamheden al zijn opgeschort.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
-
Het heeft in alle kranten gestaan, waarom nu ineens geheim dan? Misschien moet men dat bedenken voordat men zulke daden begaat.Reformer schreef: ↑07 jan 2025, 20:06Probeer je even voor te stellen dat jij de persoon in kwestie bent. Zou je het dan fijn vinden dat de kerk in het openbaar over proces en procedure spreekt?MGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:32Het proces van boete en berouw staat toch los van zijn ambt? Na boete en berouw kan het echtpaar weer als volwaardige leden onderdeel uitmaken van de kerk. Dat betekent niet dat iemand nog ambtsdragers moet kunnen zijn. Gezien wat de Bijbel zegt over ambtsdragers lijkt het mij een duidelijk verhaal. Dat het niet de hoogste prioriteit heeft, is al lang duidelijk. De vraag is of het überhaupt prioriteit heeft.Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:25Dat is het meest domste wat je kunt doen in een tuchtzaak. Tucht heeft het oogmerk op boete en berouw, dus die kans zal ook aan dit echtpaar worden geboden. Dat uiteindelijk ook sprake kan zijn van een afzetting is niet de hoogste prioriteit omdat de ambtelijke werkzaamheden al zijn opgeschort.
-
Als ik de persoon in kwestie was, dan had ik het liefst dat alles achter de voordeur rechtgezet kon worden. Dat de vergaderingen geheim zijn, snap ik. Dat de uitkomst geheim is, is voor mij onbegrijpelijk. Zeker gezien wat de kinderen eerder gezegd hebben.Reformer schreef: ↑07 jan 2025, 20:06Probeer je even voor te stellen dat jij de persoon in kwestie bent. Zou je het dan fijn vinden dat de kerk in het openbaar over proces en procedure spreekt?MGG schreef: ↑07 jan 2025, 19:32Het proces van boete en berouw staat toch los van zijn ambt? Na boete en berouw kan het echtpaar weer als volwaardige leden onderdeel uitmaken van de kerk. Dat betekent niet dat iemand nog ambtsdragers moet kunnen zijn. Gezien wat de Bijbel zegt over ambtsdragers lijkt het mij een duidelijk verhaal. Dat het niet de hoogste prioriteit heeft, is al lang duidelijk. De vraag is of het überhaupt prioriteit heeft.Herman schreef: ↑07 jan 2025, 19:25Dat is het meest domste wat je kunt doen in een tuchtzaak. Tucht heeft het oogmerk op boete en berouw, dus die kans zal ook aan dit echtpaar worden geboden. Dat uiteindelijk ook sprake kan zijn van een afzetting is niet de hoogste prioriteit omdat de ambtelijke werkzaamheden al zijn opgeschort.
-
T zou mij lastig zijn om onder het Woord te zitten van een dominee waarvan je weet dat hij voor de rechter/OM etc heeft moeten verschijnen.
- Delftenaar
En omgekeerd kunnen gemeenteleden dat wel meegemaakt hebben.
Zeker, maar zij zitten niet direct in de voorbeeld- en vertrouwensrol als een dominee.Delftenaar schreef: ↑07 jan 2025, 21:05 En omgekeerd kunnen gemeenteleden dat wel meegemaakt hebben.