Lijkt me interessant om hier eens verder over van gedachten te wisselen.Maanenschijn schreef: ↑03 jan 2025, 13:42De vraag over de vernieuwing gaat ook niet alleen over culturele gewoonten. De vraag is of het volgen van moderne trends past bij bijbelse uitgangspunten.DDD schreef:Ik zie dat anders.
Het gaat erom dat de normen voor wat professioneel en representatief is, door de tijd heen verschuiven met de mogelijkheden die er zijn.
In een samenleving waarin een full-color tijdschrift de norm is, kun je natuurlijk wel een zwart-wit kerkblad blijven uitgeven. Of een blad met steunkleur. Je ziet dat de Saambinder een vormgeving heeft die aansluit bij de cultuur rond 1955/1965. Dat is vermoedelijk de tijd dat de oudste betrokkenen jong waren.
Maar voor een jongerenblad zou dat ontzettend de plank misslaan. Je kunt wel eenvoud prediken (overigens heel subjectief, want als het gaat om auto's en andere zaken is er van die eenvoud bij de betrokkenen die over zulke dingen het hoogste woord hebben, niets te zien). Maar je zult dat toch moeten doen in rapport met de samenleving en de technische ontwikkelingen.
Het is goed om kritisch te zijn op de cultuur. Maar het is niet goed om steeds de technische mogelijkheden en culturele gewoonten van 50 jaar geleden als norm te nemen. Als je afwijkt van de cultuur, dan moet daar mijns inziens een heel expliciete bijbelse norm aan ten grondslag liggen, die het ook waard is om 'smaad voor te lijden'.
Wat mij betreft, slaagt dit koor daar beter in dan koren die strikt onder toezicht staan van kerkenraden die geen onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken en die gezien hun samenstelling al snel 50 jaar achterlopen op wat als 'normaal' wordt beschouwd.
Ik ben redelijk kritisch op de erediensten in onze reformatorische/gereformeerde traditie. Ik ben van mening dat die niet aansluiten bij een actieve participatie van de gemeente. Ik zie daarin graag wat verandering. Maar verandering die alleen entourage betreffen zijn doorgaans nutteloos. Kleurig uitgelichte kerken, allerlei kleurige toga’s, bloemen en kaarsen (als voorbeelden) voegen niks toe dan vooral sfeer en (onbegrepen?) symboliek.
Ik denk dat authenticiteit veel meer toevoegt dan moderniteit. Dat merk ik ook zeker onder de jeugd. Het ultieme bewijs is daarvan de Bijbel zelf. Al eeuwen de zelfde inhoud en nog steeds actueel.
Invulling van de erediensten en eventueel ook hoe een gemeente op zondag samenkomt. Moet dat perse 2 of 3 keer zijn in een eredienst?