En vergeet ds. W.C. Lamain ook niet, als we het over karakteristieke predikanten gaan hebben.

En vergeet ds. W.C. Lamain ook niet, als we het over karakteristieke predikanten gaan hebben.
Het is op zich de vraag of je goede kerkgeschiedenis kan schrijven, zonder dat je ook de donkere kant van de beschreven persoon in rekening brengt. Het gaat dan om een verhouding tussen realistisch en niet meer geestelijk, ten opzicht van een beschrijving die wel geestelijk is, maar niet meer realistisch. Wanneer je één van beide aspecten alleen toepast, dan doe je geen recht aan hoe het echt is geweest. Zouden we alleen collaboratie benadrukken, dan vergeten we dat de man ook een vruchtbaar leven in de kerk heeft gehad. Spreken we alleen over het laatste en brengen we zijn gebreken niet in rekening, dan hebben we niet meer met een echt mens te maken die ook van genade heeft moeten leven.
De bijbel heeft de zonden van de kinderen van God uitgebreid beschreven en dat maakt het zo onderscheidend van boeken die leidend zijn in andere religies.
Inderdaad. Ik zocht vanmorgen ook al naar het tot uitdrukking brengen van deze woorden.Herman schreef: ↑06 jan 2025, 20:28 In de casus van ds. P. Blok zou ik ook graag de relatie weten tussen gewetensvorming voor en na zijn bekering (1944) juist met het oog op zijn in de oorlog ingenomen positie. Geestelijken op de kansel zien vaak te makkelijk voorbij aan aardse omstandigheden die een belangrijke rol in iemands bekering spelen, zoals de storm bij John Newton en het bombardement op Rotterdam bij ds. G. Boer. Daar ben ik nu wel nieuwsgierig naar, eerlijk gezegd.
Ik dacht al dat je niet goed gelezen had…Bertiel schreef: ↑06 jan 2025, 20:30De bijbel heeft de zonden van de kinderen van God uitgebreid beschreven en dat maakt het zo onderscheidend van boeken die leidend zijn in andere religies.
De reformatorische hagiografen vergeten dat vaak. Daarom snap ik ds Heemskerk wel die zegt dat we ze beter ongelezen kunnen laten.
De Schrift noemt man en paard. Dat gebeurt in dit geval niet. Nu wordt er een suggestie gewekt. Hij, en
Maar waarom zou dit 'als een graat in je keel blijven steken'? Het is toch duidelijk dat deze dominee een eertijds heeft gehad? Zoals er wel meer dominees een eertijds midden in de zonde hebben gekend. Dat maakt de genade die hem is gegeven alleen maar wonderlijker.
Ik reageer op je statement dat je mbt Gods knechten terughoudend moet zijn.TSD schreef: ↑06 jan 2025, 21:13Ik dacht al dat je niet goed gelezen had…Bertiel schreef: ↑06 jan 2025, 20:30De bijbel heeft de zonden van de kinderen van God uitgebreid beschreven en dat maakt het zo onderscheidend van boeken die leidend zijn in andere religies.
De reformatorische hagiografen vergeten dat vaak. Daarom snap ik ds Heemskerk wel die zegt dat we ze beter ongelezen kunnen laten.
Je reactie gaat namelijk in het geheel niet in op mijn punt.
Lees nog maar eens terug, inclusief de reactie op Maanenschijn.
Verder ben ik ook geen voorstander van de meeste levensbeschrijvingen, al zijn er wel sommige hele mooie en eerlijke uitzonderingen (die van Warburton bijv.). Ik heb die van Ds Blok bewust niet gelezen. Na het lezen van de levensbeschrijving van Ds Heikoop (waarbij de schrijver in de loop van het boek helemaal lyrisch wordt over zijn dominee) afgehaakt. Maar dat terzijde
Het is geen graat in m'n keel, en het raakt me niet persoonlijk. Ik hoor ook nog zelden preken van hem lezen. Wat ik probeer te zeggen is dat er een suggestie uitgaat van deze publicatie, niet alleen voor deze dominee maar ook voor vele anderen. En dat dat jammer is, want het is in vele gevallen nog onterecht ook. Er is A gezegd zonder B. Ik ben niet benieuwd naar B, had liefst ook geen facetten van A vernomen.Herman schreef: ↑06 jan 2025, 21:21Maar waarom zou dit 'als een graat in je keel blijven steken'? Het is toch duidelijk dat deze dominee een eertijds heeft gehad? Zoals er wel meer dominees een eertijds midden in de zonde hebben gekend. Dat maakt de genade die hem is gegeven alleen maar wonderlijker.
Terughoudend omdat er geen feiten bekend zijnBertiel schreef: ↑06 jan 2025, 21:39Ik reageer op je statement dat je mbt Gods knechten terughoudend moet zijn.TSD schreef: ↑06 jan 2025, 21:13Ik dacht al dat je niet goed gelezen had…Bertiel schreef: ↑06 jan 2025, 20:30De bijbel heeft de zonden van de kinderen van God uitgebreid beschreven en dat maakt het zo onderscheidend van boeken die leidend zijn in andere religies.
Je reactie gaat namelijk in het geheel niet in op mijn punt.
Lees nog maar eens terug, inclusief de reactie op Maanenschijn.
Verder ben ik ook geen voorstander van de meeste levensbeschrijvingen, al zijn er wel sommige hele mooie en eerlijke uitzonderingen (die van Warburton bijv.). Ik heb die van Ds Blok bewust niet gelezen. Na het lezen van de levensbeschrijving van Ds Heikoop (waarbij de schrijver in de loop van het boek helemaal lyrisch wordt over zijn dominee) afgehaakt. Maar dat terzijde
In de casus van P. Blok heb ik geen idee wat er gebeurd is, echter het feit dat juist die periode niet benoemd mag worden, geeft wel veel te denken.
Het is een impliciete verdachtmaking (“geeft te denken”), niets minder.