Maanenschijn schreef: ↑04 jan 2025, 12:49
DDD schreef:Zeeuw schreef: ↑04 jan 2025, 11:03
Ararat schreef: ↑03 jan 2025, 20:15
Eens! Maar dat ontken(de) ik ook in het geheel niet, toch?
Het lijkt me goed voor het voorkomen van overgevoeligheden dat al langere tijd bekend is wat de consequentie is van groei.
Vwb dat laatste: dat neemt het niet echt weg is mijn ervaring. Het lastige aan groei is het kantelmoment. Bij 5% capaciteitstekort in de morgendienst en 15% overcapaciteit in de middagdienst, wat ga je dan doen op termijn? Grote beslissingen ophangen aan verwachtingen, of die 5% op laten lopen, zodat iedereen kan merken dat het echt in de knel komt en er dus meer draagvlak ontstaat.
Grote beslissingen zijn toch niet nodig? Je opent gewoon een tweede preekplaats in een leegstaand oud dorpskerkje in de buurt.
- gaat de eigen predikant de diensten invullen of alleen gastpredikanten?
- is de kerkenraad te verdelen of moet die uitgebreid worden?
- zijn er voldoende kosters/organisten?
- hoe ga je om met groepsvorming en/of het gemeente-zijn?
Etc, etc.
Het is niet alleen ergens een deur van het slot doen.
En dan, twee ochtend diensten in het eigen gebouw is ook een optie. Daar is geen ander gebouw voor nodig.
Daar kun je natuurlijk verschillende gedachten over hebben. Maar aangezien alle opties hun voor- en nadelen hebben, kun je daar eindeloos over praten of gewoon wat doen. Ik vind het in ieder geval geen grote beslissing. In principe is het allemaal prima.
Mijn voorkeur zou hebben: eigen dominee(s) in beide preekplaatsen en zelfde beleidskeuzes, tenzij op voorhand duidelijk is dat er een smaldeel van de gemeente is dat net wat anders in het gemeenteleven staat. Als de gemeente een zelfstandige gemeente wordt, de kerkenraad splitsen. En anders bij elkaar houden. Het ligt ook aan de hoeveelheid bestuurlijk talent in een gemeente.
Kosters en organisten vinden, lijkt me een overzichtelijker probleem dan het vinden van mensen om een hele verbouwing te regelen. Van het geld van een verbouwing kun je heel wat betaalde kosteruren inzetten, en vaak kan het ook (deels) vrijwillig.
Twee diensten in het eigen gebouw kan ook, maar is weinig missionair en daarnaast belast dat kosters en organisten evenveel of nog meer, vanwege de lange of onregelmatige diensten. Het zou mooi zijn als de nieuwe gemeente ook weer nieuwe leden trekt, vooral natuurlijk als daarbij geen circulatie van gelovigen plaatsvindt.
Bij grote beslissingen denk ik aan een investering van 5 of 10 miljoen euro. Maar dat is persoonlijk.