Ontwikkelingen HHK

helma

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door helma »

Refojongere schreef:Voelt dat dit deel dat daar kerkt zich wel thuis in de HHK of is het een voorstadium van vertrek zoals we helaas in veel herv gemeenten hebben gezien?
Geen idee...
Martijn

Bericht door Martijn »

Refojongere schreef: 03 jan 2025, 21:58 Voelt dat dit deel dat daar kerkt zich wel thuis in de HHK of is het een voorstadium van vertrek zoals we helaas in veel herv gemeenten hebben gezien?
Een deel van de voorgangers daar is scribent bij Het Zoeklicht. Naar mijn idee kan dat prima samen gaan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Dat is mooi als het kan samengaan. Maar ik ben wel heel erg voor trouw aan de eigen gemeenschap met wie je bidt en optrekt. Het is bemoedigend om ook trouw in de middagdiensten op te merken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Refojongere schreef: 04 jan 2025, 00:09 Dat is mooi als het kan samengaan. Maar ik ben wel heel erg voor trouw aan de eigen gemeenschap met wie je bidt en optrekt. Het is bemoedigend om ook trouw in de middagdiensten op te merken.
In veel gemeenten waar iedereen overal vandaan komt heb ik niet het idee dat mensen veel met elkaar optrekken. Ik denk dat voor de meesten de kenniskring verhoudingsgewijs meer bestaat uit andere mensen dan gemeenteleden. Uiteindelijk heb je ook te maken met karakters
Ararat

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: 04 jan 2025, 00:20
Refojongere schreef: 04 jan 2025, 00:09 Dat is mooi als het kan samengaan. Maar ik ben wel heel erg voor trouw aan de eigen gemeenschap met wie je bidt en optrekt. Het is bemoedigend om ook trouw in de middagdiensten op te merken.
In veel gemeenten waar iedereen overal vandaan komt heb ik niet het idee dat mensen veel met elkaar optrekken. Ik denk dat voor de meesten de kenniskring verhoudingsgewijs meer bestaat uit andere mensen dan gemeenteleden. Uiteindelijk heb je ook te maken met karakters
Hoeveel procent van de kenniskring mag van buiten de gemeente komen?
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Ararat schreef: 04 jan 2025, 07:44 Hoeveel procent van de kenniskring mag van buiten de gemeente komen?
Wat een rare vraag weer…leg even uit:
Waarom deze vraag?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Geytenbeekje schreef: 04 jan 2025, 00:20
Als het goed is, is een gemeente een familie. Dat staat niet letterlijk in het NT, maar gelet op de eigenschappen en bewoordingen die er in de brieven in het NT staan dien je dat m.i. echt zo te zien. Als er onderling niet veel vriendschappen en contacten zijn, mist er een wezenlijk onderdeel in de gemeente. Het probleem is natuurlijk dat bij ons alles zo wezenlijk gefocust is op de woordverkondiging op zondag, dat het gemeente-zijn verder niet veel voorstelt in onze gezindte.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

2e Hans schreef: 04 jan 2025, 09:05
Ararat schreef: 04 jan 2025, 07:44 Hoeveel procent van de kenniskring mag van buiten de gemeente komen?
Waarom deze vraag?
Ik denk dat het seintje in het geintje je ontgaat...
- Niet meer zo actief -
helma

Bericht door helma »

Je kennissen kunnen er ook wel voor kiezen de 2e dienst naar de Maranatha te gaan...
Martijn

Bericht door Martijn »

Even ter verduidelijking. Ik ken de situatie in Veenendaal verder niet.
Wat ik zelf lees in het Zoeklicht en op zondag bij ons in de gemeente aan prediking hoor, dat kan mijns inziens prima samengaan.
Zeker ik ben ook voorstander van trouw aan de eigen gemeente en zal het zelf niet snel doen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 03 jan 2025, 20:15
Zeeuw schreef: 03 jan 2025, 19:00
Ararat schreef: 03 jan 2025, 16:55
2e Hans schreef: 03 jan 2025, 15:44

Omdat er een band is tussen de leden.
- Hoe ga je splitsen?

- Verenigingen en sociale netwerken lopen goed.
- De gemeente is in wijken gesplitst en horen elke zondag dezelfde boodschap.
- er is verbondenheid en eenheid.

Waarom splitsen?
Zoals ik zei: splitsen ligt gevoelig. Ook binnen de gemeente dus. Maar ik zou zelf absoluut niet één van de 1900 gemeenteleden willen zijn.
De situatie die je schetst komt op me over als iets wat de kerkenraad en kerkvoogdij overkomen is, zonder op tijd visie ontwikkeld te hebben mbt gemeentegroei.
En dat is onontbeerlijk voor deze thematiek.
Ook met het hebben van een visie ontkom je niet aan gevoeligheden en pijn bij welke optie dan ook gekozen wordt.
Eens! Maar dat ontken(de) ik ook in het geheel niet, toch?
Het lijkt me goed voor het voorkomen van overgevoeligheden dat al langere tijd bekend is wat de consequentie is van groei.
Vwb dat laatste: dat neemt het niet echt weg is mijn ervaring. Het lastige aan groei is het kantelmoment. Bij 5% capaciteitstekort in de morgendienst en 15% overcapaciteit in de middagdienst, wat ga je dan doen op termijn? Grote beslissingen ophangen aan verwachtingen, of die 5% op laten lopen, zodat iedereen kan merken dat het echt in de knel komt en er dus meer draagvlak ontstaat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: 02 jan 2025, 18:58 Er zijn forummers zoals Ambtenaar en DDD die de hele fusie en het einde van de Hervormde Kerk (zoals ds. M.A. van den Berg, ds. L.J. Geluk het verwoorden) maar geneuzel vinden. Het predikaat afgescheidene, daar liggen ze niet wakker van. De hartstochtelijke pleidooien van de Gereformeerde Bond in de jaren 90, de kerkelijk ontheemden zoals dr. W. Aalders na 2004. Men heeft er niks mee en ze tonen geen enkel inlevingsvermogen op dit vlak.
Ik zie het nut niet om in het verleden te blijven hangen. Er zullen ongetwijfeld fouten zijn gemaakt, het heeft echter weinig zin om daar op te blijven terugkomen. Kijk naar de toekomst.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 04 jan 2025, 11:03

Zoals ik zei: splitsen ligt gevoelig. Ook binnen de gemeente dus. Maar ik zou zelf absoluut niet één van de 1900 gemeenteleden willen zijn.
De situatie die je schetst komt op me over als iets wat de kerkenraad en kerkvoogdij overkomen is, zonder op tijd visie ontwikkeld te hebben mbt gemeentegroei.
Ook met het hebben van een visie ontkom je niet aan gevoeligheden en pijn bij welke optie dan ook gekozen wordt.
Het lijkt me goed voor het voorkomen van overgevoeligheden dat al langere tijd bekend is wat de consequentie is van groei.
Vwb dat laatste: dat neemt het niet echt weg is mijn ervaring. Het lastige aan groei is het kantelmoment. Bij 5% capaciteitstekort in de morgendienst en 15% overcapaciteit in de middagdienst, wat ga je dan doen op termijn? Grote beslissingen ophangen aan verwachtingen, of die 5% op laten lopen, zodat iedereen kan merken dat het echt in de knel komt en er dus meer draagvlak ontstaat.
Grote beslissingen zijn toch niet nodig? Je opent gewoon een tweede preekplaats in een leegstaand oud dorpskerkje in de buurt.
Ararat

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef: 04 jan 2025, 10:14
2e Hans schreef: 04 jan 2025, 09:05
Waarom deze vraag?
Ik denk dat het seintje in het geintje je ontgaat...
:)
Ararat

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef: 04 jan 2025, 11:03

Ik snap waar je aan refereert :)
Maar ik sprak over het formaat van de gemeente, jij over capaciteit (van het gebouw).

In mijn ogen is een kantelmoment niet lastig als men inziet dat een gemeente groot genoeg is en dat er een logische geografische splitsing mogelijk is van een aanzienlijk deel van die gemeente. Vervolgens is het een kwestie van datumprikken en praktische zaken regelen.

En ja, ik beschrijf dit nu even puur zakelijk.
Plaats reactie