refo schreef: ↑02 jan 2025, 23:25
Jona sprak maar één zin, zonder evangelisatie of zending. Paulus sprak met theologen, althans filosofen, wat toen ongeveer hetzelfde was.
Paulus heeft alleen Christus en Die gekruisigd gepreekt volgens zijn eigen woorden.
Wij AD 2025 preken liever de wet, maar die kan niets uitwerken.
Waartoe dient de Wet gepredikt te worden, én het Evangelie? Evenwichtig.
Kan dat zonder de Wet? Hoe verstaat u dan Romeinen 7?
TSD schreef: ↑02 jan 2025, 23:18
Maar als we weer even teruggaan naar waar de discussie over ging.
DDD stelde dat het aanzeggen van het oordeel en de oproep tot bekering niet het uitgangspunt bij zending en evangelisatie is, integendeel zelfs. (Dat laatste komt DDD nu deels van terug, begrijp ik?)
Valcke en Huisman zetten daar tegenover dat dit een essentieel onderdeel is van zending en evangelisatie. Dat is onderbouwd met diverse Bijbelgedeelten (via Jona en Paulus, waarbij DDD de onderbouwing via Jona bestrijdt omdat wat Jona deed niet als navolgenswaardig is opgeschreven, een bijzondere bestrijding imo, want dan zou je ook de prediking van Jona daaronder moeten scharen (als niet navolgenswaardig), een prediking die overigens veel vrucht heeft gedragen en een exegese die ik nog nooit heb gehoord).
Ik kan me helemaal vinden in de inhoudelijke lijn van Valcke en Huisman. En het is ook nogal essentieel. Want dit verschil in visie heeft niet alleen gevolgen voor de Woordverkondiging (in context van zending en evangelisatie), maar in feit ook voor de visie op geloof en over hoe mensen tot geloof komen / gebracht worden. Wie de lijn van DDD gaat volgen komt toch echt op een ander spoor. Nogal fundamenteel, lijkt me.
Het uitgangspunt van ons denken lijkt hier te zijn de dogmatische bril waardoor wij de Bijbel lezen. Terwijl de zendingsopdracht heel eenvoudig is: onderwijs de volken. Dus het uitgangspunt is de Bijbel. Daarin openbaart de Heere Zich aan mensen. Dus vertellen over de Schepper die een volmaakte wereld voortbracht, een mens die in zonde viel en een Zaligmaker (Handelingen 4:12) Die Zichzelf gaf als Redder voor zondaren. Daar komt het oordeel, de oproep tot bekering en de blijde boodschap van het heil gewoon in mee.
TSD schreef: ↑02 jan 2025, 23:18
Maar als we weer even teruggaan naar waar de discussie over ging.
DDD stelde dat het aanzeggen van het oordeel en de oproep tot bekering niet het uitgangspunt bij zending en evangelisatie is, integendeel zelfs. (Dat laatste komt DDD nu deels van terug, begrijp ik?)
Valcke en Huisman zetten daar tegenover dat dit een essentieel onderdeel is van zending en evangelisatie. Dat is onderbouwd met diverse Bijbelgedeelten (via Jona en Paulus, waarbij DDD de onderbouwing via Jona bestrijdt omdat wat Jona deed niet als navolgenswaardig is opgeschreven, een bijzondere bestrijding imo, want dan zou je ook de prediking van Jona daaronder moeten scharen (als niet navolgenswaardig), een prediking die overigens veel vrucht heeft gedragen en een exegese die ik nog nooit heb gehoord).
Ik kan me helemaal vinden in de inhoudelijke lijn van Valcke en Huisman. En het is ook nogal essentieel. Want dit verschil in visie heeft niet alleen gevolgen voor de Woordverkondiging (in context van zending en evangelisatie), maar in feit ook voor de visie op geloof en over hoe mensen tot geloof komen / gebracht worden. Wie de lijn van DDD gaat volgen komt toch echt op een ander spoor. Nogal fundamenteel, lijkt me.
Het uitgangspunt van ons denken lijkt hier te zijn de dogmatische bril waardoor wij de Bijbel lezen. Terwijl de zendingsopdracht heel eenvoudig is: onderwijs de volken. Dus het uitgangspunt is de Bijbel. Daarin openbaart de Heere Zich aan mensen. Dus vertellen over de Schepper die een volmaakte wereld voortbracht, een mens die in zonde viel en een Zaligmaker (Handelingen 4:12) Die Zichzelf gaf als Redder voor zondaren. Daar komt het oordeel, de oproep tot bekering en de blijde boodschap van het heil gewoon in mee.
Het ging in mijn opmerking helemaal niet over een zendingsopdracht. Het ging over de boodschap die m.i. een theoloog des vaderlands zou moeten brengen. Dat is het oordeel aanzeggen over alle goddeloosheid en bandeloosheid in ons vaderland waar jij en ik deel vanuit maken, en de oproep tot bekering. Dat is Evangelie. De HEERE heeft geen lust in de dood van de goddeloze maar dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven.
Het lijkt wel of wij een boodschap zonder oordeel, zonder hel willen horen of verkondigen. Dat is niet de Boodschap die Jezus bracht tijdens Zijn rondwandeling op aarde. De Zaligmaker is gekomen om te redden van het eeuwige verderf. Het onuitblusselijk vuur (Markus 9 : 42 - 48).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD schreef: ↑02 jan 2025, 23:18
Maar als we weer even teruggaan naar waar de discussie over ging.
DDD stelde dat het aanzeggen van het oordeel en de oproep tot bekering niet het uitgangspunt bij zending en evangelisatie is, integendeel zelfs. (Dat laatste komt DDD nu deels van terug, begrijp ik?)
Valcke en Huisman zetten daar tegenover dat dit een essentieel onderdeel is van zending en evangelisatie. Dat is onderbouwd met diverse Bijbelgedeelten (via Jona en Paulus, waarbij DDD de onderbouwing via Jona bestrijdt omdat wat Jona deed niet als navolgenswaardig is opgeschreven, een bijzondere bestrijding imo, want dan zou je ook de prediking van Jona daaronder moeten scharen (als niet navolgenswaardig), een prediking die overigens veel vrucht heeft gedragen en een exegese die ik nog nooit heb gehoord).
Ik kan me helemaal vinden in de inhoudelijke lijn van Valcke en Huisman. En het is ook nogal essentieel. Want dit verschil in visie heeft niet alleen gevolgen voor de Woordverkondiging (in context van zending en evangelisatie), maar in feit ook voor de visie op geloof en over hoe mensen tot geloof komen / gebracht worden. Wie de lijn van DDD gaat volgen komt toch echt op een ander spoor. Nogal fundamenteel, lijkt me.
Maar als we dan kijken hoe onze gezindte evangelisatie bedrijft. Dat begint vaak met een inloophuis, maaltijden voor de buurt etc. Een stichting als Sjofar gaat al meer confronterend te werk met ambulancebussen maar er zijn er genoeg die dat te schreeuwerig vinden. Om nog maar te zwijgen van een straatprediker als Robbie Smitsman, dat vinden we vaak niet de juiste manier. En zo zitten we in de praktijk met onze gezindte toch grotendeels op de lijn die DDD schetst.
De zendingsopdracht beoogt het overzetten van mensen in het Koninkrijk door metanoia: dat is wat wij met bekering vertalen. Feitelijk betekent metanoia: tot andere gedachten komen. Meer concreet: tot een compleet andere gezindheid en gerichtheid komen. Dat heeft gevolgen voor hoe het leven eruit gaat zien: een andere levenswandel. Wanneer die metanoia uitblijft, zijn er ook gevolgen: buiten het Koninkrijk blijven en dat betekent een eeuwige rampzaligheid.
Maar bij zending en evangelisatie moeten we eerst maar eens bij het begin beginnen. Dat begint vaak heel eenvoudig en kernachtig: begin met vertellen wat er in de Bijbel staat. Dat moet noodzakelijkerwijs zo eenvoudig zijn dat een kind het kan begrijpen. Paulus spreekt dan ook niet voor niets over zuigelingen en volwassenen in het geloof. Laten we er maar vanuit gaan dat er eerst zuigelingen in het geloof moeten zijn.
Op dit forum hebben we er een handje van om alles theologisch op punt te willen krijgen, maar doorwrochte theologie is niet allereerst wat we aan onze eigen kinderen voorleggen, nietwaar?
Laat die theologen des vaderlands dus maar even voor wat ze zijn.
Een doorwrochte theologie leg je niet voor aan kinderen of buitenkerkelijken, maar deze moet natuurlijk wel de grondslag zijn van ons evangeliseren. Dat lijkt me duidelijk.
We moeten inderdaad van de theoloog des vaderlands geen zendeling of evangelist maken. Daar zijn ze simpelweg niet voor bedoeld. Het is een ambassadeur voor de theologie in ons land, ze reflecteren op actuele gebeurtenissen bijvoorbeeld. Al is het wel duidelijk dat een theoloog een Bijbelse boodschap moet brengen, en dat is de boodschap van zonde en genade, dood en leven, Adam en Christus. En daar komen alle Bijbelse waarheden samen.
Het doel van een evangelist of zendeling is om heidenen die blind zijn voor het Evangelie de ogen te openen: In wie de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is, 2 Kor. 4:4. En Om te verschijnen aan hen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods; om onze voeten te richten op de weg des vredes, Lukas 1:79.
Het openen van de ogen heeft als doel dat mensen zich gaan bekeren: En zeggende: Mannen, waarom doet gij deze dingen? Wij zijn ook mensen van gelijke bewegingen als gij, en verkondigen u, dat gij u van deze ijdele dingen zoudt bekeren tot de levende God, Die gemaakt heeft de hemel, en de aarde, en de zee, en al wat daarin is; Hand. 14:15.
Het doel van bekering is het ontvangen van vergeving van zonden: En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volkeren, beginnende van Jeruzalem, Luk. 24:47 en het verkrijgen van een erfdeel onder de heiligen: En nu, broeders, ik beveel u Gode, en het woord Zijner genade, Die machtig is u op te bouwen, en u een erfdeel te geven onder al de geheiligden, Hand. 20:32.
En wat het gevolg is van bekering legt Johannes de Doper helder uit in Lukas 8:8-14. Vruchten van bekering zijn barmhartigheid betonen, naastenliefde en tevredenheid.
Henk J schreef: ↑03 jan 2025, 09:06
Maar als we dan kijken hoe onze gezindte evangelisatie bedrijft. Dat begint vaak met een inloophuis, maaltijden voor de buurt etc. Een stichting als Sjofar gaat al meer confronterend te werk met ambulancebussen maar er zijn er genoeg die dat te schreeuwerig vinden. Om nog maar te zwijgen van een straatprediker als Robbie Smitsman, dat vinden we vaak niet de juiste manier. En zo zitten we in de praktijk met onze gezindte toch grotendeels op de lijn die DDD schetst.
Ja dat is zo. Dan denk ik, dat we eerst onszelf hebben te bekeren. Als een George Wishart en Thomas Cranmer.
Maanenschijn schreef: ↑03 jan 2025, 09:41
Misschien een wat onwetende vraag, maar wat is de functie van de Theoloog des Vaderlands?
Je bent ambassadeur van je vakgebied in de maatschappij. Het is ook als een prijs bedoelt voor je bijdrage aan de theologie van het jaar ervoor. Je hebt dus een taak veel interviews en lezingen te geven.
Waarom gesprekken op dit forum misgaan is wel erg duidelijk in dit topic.
1. Topicstarter (DIA) heeft terechte vragen bij het fenomeen ‘theoloog des vaderlands’
2. huisman is het daar mee eens en vult aan hoe z.i. een theoloog des vaderlands ons vaderland zou moeten aanspreken.
3. @DDD trekt dit in een zendings en evangelisatie context.
4. @Valcke toont aan dat wat huisman zegt Bijbels is en wat @DDD zegt niet.
5. @DDD neemt wat terug van zijn eerdere bericht.
6. @Ad Anker neemt tussendoor huisman en @Valcke nog even op de hak.
Daarna gaat het gesprek ‘bloemkolen’ en vooral over zending en evangelisatie wat echt een ander onderwerp is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman schreef: ↑03 jan 2025, 09:03
Het ging in mijn opmerking helemaal niet over een zendingsopdracht. Het ging over de boodschap die m.i. een theoloog des vaderlands zou moeten brengen. Dat is het oordeel aanzeggen over alle goddeloosheid en bandeloosheid in ons vaderland waar jij en ik deel vanuit maken, en de oproep tot bekering. Dat is Evangelie. De HEERE heeft geen lust in de dood van de goddeloze maar dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven.
Het lijkt wel of wij een boodschap zonder oordeel, zonder hel willen horen of verkondigen. Dat is niet de Boodschap die Jezus bracht tijdens Zijn rondwandeling op aarde. De Zaligmaker is gekomen om te redden van het eeuwige verderf. Het onuitblusselijk vuur (Markus 9 : 42 - 48).
Eens. Al gaat het hier wel om mensen die de Naam van Jezus misbruiken of die de boodschap van het Evangelie niet aannamen maar juist tegenstonden. De Zaligmaker is dus gekomen om te redden van het eeuwige verderf. Dát is de boodschap. Gastvrijheid aan hen die het Evangelie verkondigen wordt beloond (vers 41) het actief tegenstaan bestraft (vers 42). Daar mag ook voor gewaarschuwd worden. Ook hier weer veel aandacht voor de vruchten van het geloof, immers, daaraan kent men de boom.
Maanenschijn schreef: ↑03 jan 2025, 09:41
Misschien een wat onwetende vraag, maar wat is de functie van de Theoloog des Vaderlands?
Je bent ambassadeur van je vakgebied in de maatschappij. Het is ook als een prijs bedoelt voor je bijdrage aan de theologie van het jaar ervoor. Je hebt dus een taak veel interviews en lezingen te geven.
Vakgebied... Dat is een woord dat me even deed denken. Kunnen we het ambt een vak noemen? Het valt me vaker op, predikant wordt steeds meer als een gewoon beroep, waar je een diploma voor haalt of niet. Een predikant wordt beroepen, en heeft geen baas, althans, niet zoals in een bedrijf. Toch lijkt me de praktijk dat het meer als een gewoon beroep wordt gezien. Dan krijg je ook mensen die erkent worden als specialisten of vertegenwoordigers van een vakgroep.
Ik denk ook dat we dit aan onszelf hebben te danken, immers, trekken we zelf niet het ambt naar beneden?