Ontwikkelingen HHK

Geytenbeekje

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Reformer schreef: 02 jan 2025, 20:56 Positief nieuws: twee nieuwe preekplaatsen (ochtenddiensten) binnen de HHK. Vanaf a.s. zondag in Veenendaal, en vanaf april in Sliedrecht.
CGK Sliedrecht heeft geen plek meer?
JanRap

Bericht door JanRap »

Geytenbeekje schreef: 02 jan 2025, 21:15
DDD schreef: 02 jan 2025, 10:51 Wat was er mis met de dankdienst?

Ik denk dat een hoop mensen opgelucht waren dat het gelukt was. Soms is het vertrek van mensen ook een gezegende onttrekking. Ik kan me voorstellen dat dit voor een groot deel van de betrokkenen de verzuchting was.

Iemand die zich afscheidt, zolang er geen andere kerkenraad is die hem tot dominee benoemt, heeft die functie toch ook niet meer?
Zover ik weet zijn alle dominees die van NHK HHK werden niet nog een keer bevestigd door andere predikanten.
@ DDD Wat was er mis met de dankdienst? De PKN is ontstaan met de kleinst mogelijke meerderheid van stemmen, vele tienduizenden bleven achter, en dan danken?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 02 jan 2025, 19:17 Ik vind dat geen geneuzel. Ik heb er mijn profielwerkstuk over geschreven, al heette dat toen nog anders.

Maar met alle respect voor gevoeligheden behoeft de waarheid geen geweld te worden aangedaan.
Welke waarheid? Jij doelt op de juridische waarheid. Ja, dan heb je gelijk. Juridisch gezien is de hervormde kerk een afscheiding van de Roomse. Maar zo zag Calvijn het niet.

Er is namelijk ook de confessionele en historische waarheid. Je neemt in de waarheid niet de zienswijze mee van prominente en erudiete hervormden zoals dr. Aalders, L.J. Geluk en prof Balke. Waarom niet? Doen zij de waarheid geweld aan volgens jou?

Het punt is dat de confessie bepalend is voor de identiteit van de hervormde kerk en niet het verbond (zie het boekje van dr W Verboom/prof Op 't Hof Belijdenis en Verbond). De reden dat de gereformeerden in de NHK bleven was met name de confessie.

Ik weet niet of je de volgende passage in je profielwerkstuk hebt geciteerd:

In een Open Brief op de Hervormingsdag 1986 vraagt een tiental Hervormden (C. den Boer, G. de Fijter, J. van der Graaf, P. Kolijn, S. Meyers, L.H. Oosten, C. Snoei, H.J. Stoutjesdijk, P.H. van Trigt en N.A. de Waal) aan de Combisynode onder andere 'frustreer met het proces die minderheid niet, die altijd in grote liefde tot de kerk der vaderen wars was van afscheiding maar vandaag even wars is van een samengaan van kerken zonder deugdelijk fundament, waardoor in feite de nieuw te vormen kerk zich afscheidt van de Hervormde Kerk in dit land'.

Dus afscheiding wordt hier in lijn met Calvijn afgemeten aan de belijdenis en niet juridisch geduid. Ook wordt er gesproken van een nieuwe kerk...
Refojongere

MGG schreef: 02 jan 2025, 19:55
Refojongere schreef: 02 jan 2025, 18:58
JanRap schreef: 02 jan 2025, 10:46
2e Hans schreef: 02 jan 2025, 10:11

Inderdaad en ook behoorlijk generaliserend… daarmee doe je niet iedereen recht.
@ Ambtenaar@ 2e Hans, Als u een neiging tot generaliseren bespeurt, dan trek ik het boetekleed aan. Dat herken ik bij mezelf. Feiten over de schandalige behandeling zijn na te zoeken in de kleine kerkgeschiedenis. Die liegen er niet om. In 1834 hebben vooraanstaande lieden als van Hall en Groen van Prinsterer daar ernstig tegen geageerd! Ook in 2004 zijn er brieven gepubliceerd, door de synode geschreven aan hervomde predikanten die niet 'mee gingen naar de PKN, of 'Hervormd wilden blijven' ( het is maar hoe u het opvat).
In die brieven werd hen op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze hun pastorie moesten verlaten. Ze werden in die brieven aangesproken als mijnheer en niet als dominee. Ik vind dat schandalig. Als lid van de Hervormde Kerk heb ik ook diverse bezwaren ingediend tegen de fusie, heb het zeer sterke vermoeden dat die brieven na ( zeer zorgvuldige) registratie, de prullenbak werden ingekieperd. Is dat schandalig of niet? De hersteld geworden ( of hervormd gebleven) dr. R. van Kooten sprak direct na de scheuring over de synode die besloot tot fusie als over een boze stiefmoeder. Helaas heeft hij het optreden van de synode daarmee treffend getypeerd.
En dan de dankdienst in Utrecht. Schandalig vond ik het. Die schuld dragen we als PKNners mee 2025 in. Ik kan dat niet vergeten en wil het niet vergeten.
Een hele hoop van wat je schrijft kan ik meemaken.
Er zijn forummers zoals Ambtenaar en DDD die de hele fusie en het einde van de Hervormde Kerk (zoals ds. M.A. van den Berg, ds. L.J. Geluk het verwoorden) maar geneuzel vinden. Het predikaat afgescheidene, daar liggen ze niet wakker van. De hartstochtelijke pleidooien van de Gereformeerde Bond in de jaren 90, de kerkelijk ontheemden zoals dr. W. Aalders na 2004. Men heeft er niks mee en ze tonen geen enkel inlevingsvermogen op dit vlak.

Treurig, maar hervormden en afgescheidenen. Het blijft een ingewikkeld verhaal.
Ben je hervormd of afgescheiden op basis van geboorte, huidige kerk, hoe je jezelf identificeert of op basis van andere criteria?
Ik zie mensen uit de hervormde gemeente van Oud Alblas net zo als hervormd als de hervormden uit de hervormde gemeente Staphorst die niet meegegaan is in de PKN.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 02 jan 2025, 21:51
JanRap schreef: 02 jan 2025, 10:46 @ Ambtenaar@ 2e Hans, Als u een neiging tot generaliseren bespeurt, dan trek ik het boetekleed aan. Dat herken ik bij mezelf. Feiten over de schandalige behandeling zijn na te zoeken in de kleine kerkgeschiedenis. Die liegen er niet om. In 1834 hebben vooraanstaande lieden als van Hall en Groen van Prinsterer daar ernstig tegen geageerd! Ook in 2004 zijn er brieven gepubliceerd, door de synode geschreven aan hervomde predikanten die niet 'mee gingen naar de PKN, of 'Hervormd wilden blijven' ( het is maar hoe u het opvat).
In die brieven werd hen op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze hun pastorie moesten verlaten. Ze werden in die brieven aangesproken als mijnheer en niet als dominee. Ik vind dat schandalig. Als lid van de Hervormde Kerk heb ik ook diverse bezwaren ingediend tegen de fusie, heb het zeer sterke vermoeden dat die brieven na ( zeer zorgvuldige) registratie, de prullenbak werden ingekieperd. Is dat schandalig of niet? De hersteld geworden ( of hervormd gebleven) dr. R. van Kooten sprak direct na de scheuring over de synode die besloot tot fusie als over een boze stiefmoeder. Helaas heeft hij het optreden van de synode daarmee treffend getypeerd.
En dan de dankdienst in Utrecht. Schandalig vond ik het. Die schuld dragen we als PKNners mee 2025 in. Ik kan dat niet vergeten en wil het niet vergeten.
Er zijn forummers zoals Ambtenaar en DDD die de hele fusie en het einde van de Hervormde Kerk (zoals ds. M.A. van den Berg, ds. L.J. Geluk het verwoorden) maar geneuzel vinden. Het predikaat afgescheidene, daar liggen ze niet wakker van. De hartstochtelijke pleidooien van de Gereformeerde Bond in de jaren 90, de kerkelijk ontheemden zoals dr. W. Aalders na 2004. Men heeft er niks mee en ze tonen geen enkel inlevingsvermogen op dit vlak.

Ben je hervormd of afgescheiden op basis van geboorte, huidige kerk, hoe je jezelf identificeert of op basis van andere criteria?
Ik zie mensen uit de hervormde gemeente van Oud Alblas net zo als hervormd als de hervormden uit de hervormde gemeente Staphorst die niet meegegaan is in de PKN.
Dit is geen antwoord op de vraag. Nog los van dat het heel vaag. Alle leden van de HHK Staphorst zijn hervormd. Zie je de kaartenbakleden en overkomers uit andere kerkverbanden ook als hervormd?
Refojongere

MGG schreef: 02 jan 2025, 21:55
Refojongere schreef: 02 jan 2025, 21:51

Dit is geen antwoord op de vraag. Nog los van dat het heel vaag. Alle leden van de HHK Staphorst zijn hervormd. Zie je de kaartenbakleden en overkomers uit andere kerkverbanden ook als hervormd?
Ja.
Refojongere

Geytenbeekje schreef: 02 jan 2025, 21:16
Reformer schreef: 02 jan 2025, 20:56 Positief nieuws: twee nieuwe preekplaatsen (ochtenddiensten) binnen de HHK. Vanaf a.s. zondag in Veenendaal, en vanaf april in Sliedrecht.
CGK Sliedrecht heeft geen plek meer?
Geytenbeekje. Deze mensen willen hervormd zijn, maar niet PKN. Waarschijnlijk gaat het om hervormden die nu naar Hardinxveld-Giessendam gaan die een combinatie met Sliedrecht vormt. Waarom zouden die opeens CGK moeten worden?
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Refojongere schreef: 02 jan 2025, 22:09 Waarom zouden die opeens CGK moeten worden?
Waar zijn alle CGK-ers in Sliedrecht gebleven?

Helaas ik duid extra preekplaatsen niet sowieso positief…
Refojongere

2e Hans schreef: 02 jan 2025, 22:35
Refojongere schreef: 02 jan 2025, 22:09 Waarom zouden die opeens CGK moeten worden?

Het hangt er vanaf of het ontstaat uit de zgn circulation of the saints of dat het geboortegroei of missionaire werfkracht is
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Een gemeente die groeiende is, kan er voor kiezen geen groot nieuw gebouw te realiseren maar op te splitsen. Lijkt me wel positief.

Groei kan ook ontstaan door aanwas uit andere hervormde gemeenten (door een aantrekkelijke woonomgeving bijvoorbeeld), huwelijken, geboorten etc.

Of dat in Sliedrecht zo is weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat de beide CGK’s daar leeglopen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Refojongere schreef: 02 jan 2025, 22:46
2e Hans schreef: 02 jan 2025, 22:35

Het hangt er vanaf of het ontstaat uit de zgn circulation of the saints of dat het geboortegroei of missionaire werfkracht is
Dat ben ik wel met je eens, en wat is het in dit geval? Gezien jouw positieve eerdere bericht gaat het in deze plaatsen dus vooral om voorheen niet-kerkelijke of randkerkelijke mensen en/of een stevig geboorteoverschot?
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Er zijn inmiddels al aardig wat gemeenten binnen de HHK die meerdere preeklocaties of meerdere diensten beleggen door ruimtegebrek. Onze gemeente (Ridderkerk) ook, die barst nu ook uit z'n voegen... een nieuwe preeklocatie hebben we nog steeds niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

MGG

Bericht door MGG »

Mauries06 schreef: 02 jan 2025, 23:26 Er zijn inmiddels al aardig wat gemeenten binnen de HHK die meerdere preeklocaties of meerdere diensten beleggen door ruimtegebrek. Onze gemeente (Ridderkerk) ook, die barst nu ook uit z'n voegen... een nieuwe preeklocatie hebben we nog steeds niet.

Hoe komt het dat er geen nieuwe preeklocatie is? Als ik mij niet vergis is het ruimtegebrek niet iets van de laatste jaren.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

We hadden een poosje als nieuwe preeklocatie De Open Hofkerk in Hendrik-Ido-Ambacht, en daar hebben we ongeveer een jaar gekerkt. Totdat die gemeente, die alleen 's ochtends een dienst hadden, niet meer mee wilde werken, en wij dus weer genoodzaakt werden in onze eigen kerk te kerken. Daardoor is er nu nog steeds geen nieuwe preeklocatie terwijl de gemeente nog door groeit.

2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Maanenschijn schreef: 02 jan 2025, 23:12 Een gemeente die groeiende is, kan er voor kiezen geen groot nieuw gebouw te realiseren maar op te splitsen. Lijkt me wel positief.

Groei kan ook ontstaan door aanwas uit andere hervormde gemeenten (door een aantrekkelijke woonomgeving bijvoorbeeld), huwelijken, geboorten etc.

Of dat in Sliedrecht zo is weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat de beide CGK’s daar leeglopen.
De nieuwe Bethelkerk uit 2023 is nog steeds groot (1000 zitplaatsen) er is wel degelijk sprake van krimp. In 1935 werd een nieuw kerkgebouw gebouwd, een grote bakstenen zaalkerk met 1.498 zitplaatsen. Het was toen het grootste kerkgebouw van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Rond 2004 zat deze kerk echt nog vol en had men 2 predikanten. Inmiddels is er wel een groeiende GerGem en HHK ter plaatse. De PKN heeft veel mensen zien komen, die voorheen CGK waren (vooral toen ds. Klaassen in PKN Sliedrecht stond).

Is het positief als er meer kerkverbanden ontstaan?

M.i.: het getuigt van zelfhandhaving, hoogmoed en ongehoorzaamheid door te zeggen dat de kerkelijke verdeeldheid alleen door de Heere opgelost kan worden en er zelf niet alles aan te doen.
Plaats reactie