Ik ben blij dat je dit ten slotte (ik neem aan op grond van de Schriftgegevens die ik aanreikte) kunt erkennen.
Daarmee zijn mijn zorgen overigens niet weg, want zo'n post van jou komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.
Ik ben blij dat je dit ten slotte (ik neem aan op grond van de Schriftgegevens die ik aanreikte) kunt erkennen.
Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Wees nu eens eerlijk, wie is er meer Schriftuurlijk dan Huisman? En wie denkt er nu in een heel andere richting?DDD schreef: ↑02 jan 2025, 20:35Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Ik reageer gewoon extreem op de nogal boude uitspraken van huisman. En daarmee val ik in dezelfde val, namelijk dat ik zelf ook iets zeg wat niet schriftuurlijk is, of althans, wat je ook onschriftuurlijk zou kunnen uitleggen.
Ik denk namelijk dat huisman het met jouw lijn ook wel eens zou zijn, alleen was dat mijns inziens niet wat hij schreef.
Laat ik mij toch weer verleiden maar dit was mijn ‘boude’ uitspraak : Als een theoloog des vaderlands zijn roeping zou verstaan zou hij het oordeel moeten aankondigen en oproepen tot bekering.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 20:35Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Ik reageer gewoon extreem op de nogal boude uitspraken van huisman. En daarmee val ik in dezelfde val, namelijk dat ik zelf ook iets zeg wat niet schriftuurlijk is, of althans, wat je ook onschriftuurlijk zou kunnen uitleggen.
Ik denk namelijk dat huisman het met jouw lijn ook wel eens zou zijn, alleen was dat mijns inziens niet wat hij schreef.
Kijk, dat moeten we gewoon kunnen zeggen. Of kan dat niet meer?huisman schreef: ↑02 jan 2025, 20:52Laat ik mij toch weer verleiden maar dit was mijn ‘boude’ uitspraak : Als een theoloog des vaderlands zijn roeping zou verstaan zou hij het oordeel moeten aankondigen en oproepen tot bekering.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 20:35Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Dat is m.i. geen boude maar een Bijbelse uitspraak. Als er goddeloosheid, losbandigheid, praktijken als abortus, homo-huwelijk, hulp bij zelfdoding, godslastering in een ‘vaderland’ zijn en soms zelfs tot wet zijn gemaakt moet zo’n ‘vaderland’ het oordeel worden aangezegd en tot bekering van hun goddeloze wegen worden opgeroepen. Dat zou een theoloog des vaderlands moeten doen. Niet polderen met de ‘briesende leeuw’.
Dat voel ik vanzelf nu ook wel aan.
Ik zeg niet dat het in een theologisch gesprek nooit een goede stap kan zijn om daar het accent op te leggen. Daarom noemde ik het ook een interessante uitspraak. Maar in zijn algemeenheid denk ik niet dat zulke bijdragen menselijkerwijs gesproken bijdragen aan bekering van een land.huisman schreef: ↑02 jan 2025, 20:52Laat ik mij toch weer verleiden maar dit was mijn ‘boude’ uitspraak : Als een theoloog des vaderlands zijn roeping zou verstaan zou hij het oordeel moeten aankondigen en oproepen tot bekering.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 20:35Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Dat is m.i. geen boude maar een Bijbelse uitspraak. Als er goddeloosheid, losbandigheid, praktijken als abortus, homo-huwelijk, hulp bij zelfdoding, godslastering in een ‘vaderland’ zijn en soms zelfs tot wet zijn gemaakt moet zo’n ‘vaderland’ het oordeel worden aangezegd en tot bekering van hun goddeloze wegen worden opgeroepen. Dat zou een theoloog des vaderlands moeten doen. Niet polderen met de ‘briesende leeuw’.
De manier waarop zeker wel. Ik vind wat van de toon die huisman c.s. meent te moeten aanslaan. Over de essentie kan hier gewoon gesproken worden. Maar de hautaine wijze waarop dat gebeurt deed me deze reactie plaatsen waar ik nog steeds achter sta. Alstublieft, ik heb veel moeite met het zelf aangemeten brevet van rechtzinnigheid bij sommigen hier.
1. Ik denk dat Ezechiël 33 : 11 in alle kracht mag/moet klinken in onze samenleving en in onze kerken.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 21:03Ik zeg niet dat het in een theologisch gesprek nooit een goede stap kan zijn om daar het accent op te leggen. Daarom noemde ik het ook een interessante uitspraak. Maar in zijn algemeenheid denk ik niet dat zulke bijdragen menselijkerwijs gesproken bijdragen aan bekering van een land.huisman schreef: ↑02 jan 2025, 20:52Laat ik mij toch weer verleiden maar dit was mijn ‘boude’ uitspraak : Als een theoloog des vaderlands zijn roeping zou verstaan zou hij het oordeel moeten aankondigen en oproepen tot bekering.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 20:35Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Het boek Jona staat in de bijbel niet om te vertellen hoe je tot bekering moet oproepen en welke geweldige resultaten dat opleverde, maar wel om te laten zien dat ook als je niet anders doet dan tegenwerken, God alsnog aan zijn eer komt.
Fijn @Ad Anker. De uitspraken van @DDD zijn fijnzinnig en die van huisman hautain met een zelf aangemeten brevet van rechtzinnigheid. Heb ik je zo goed samengevat?Ad Anker schreef: ↑02 jan 2025, 21:11De manier waarop zeker wel. Ik vind wat van de toon die huisman c.s. meent te moeten aanslaan. Over de essentie kan hier gewoon gesproken worden. Maar de hautaine wijze waarop dat gebeurt deed me deze reactie plaatsen waar ik nog steeds achter sta. Alstublieft, ik heb veel moeite met het zelf aangemeten brevet van rechtzinnigheid bij sommigen hier.
"Laat ik met toch weer verleiden", "ik ben blij dat je dit tenslotte kunt erkennen". Dat hoeft toch niet?
Je kunt van alles vinden over toonzetting. Toch zouden we juist met een oordeel daarover zeer terughoudend moeten zijn, zeker wanneer we aan de andere kant bespeuren dat het hier wel ging om een wezenlijke zaken die niemand onverschillig zouden mogen laten. Dan kunnen er inderdaad verontwaardigde reacties komen... zeer begrijpelijk. Liever een felle reactie dan een onverschillige, zou ik zeggen.Ad Anker schreef: ↑02 jan 2025, 21:11De manier waarop zeker wel. Ik vind wat van de toon die huisman c.s. meent te moeten aanslaan. Over de essentie kan hier gewoon gesproken worden. Maar de hautaine wijze waarop dat gebeurt deed me deze reactie plaatsen waar ik nog steeds achter sta. Alstublieft, ik heb veel moeite met het zelf aangemeten brevet van rechtzinnigheid bij sommigen hier.
"Laat ik met toch weer verleiden", "ik ben blij dat je dit tenslotte kunt erkennen". Dat hoeft toch niet?
Wat huisman betreft is dat inderdaad een redelijke weergave van wat ik bedoelde. Ik zie niet in waarom DDD hier wordt ingebracht. Over dat forumlid heb ik het nog niet gehad, volgens mij.huisman schreef: ↑02 jan 2025, 21:30Fijn @Ad Anker. De uitspraken van @DDD zijn fijnzinnig en die van huisman hautain met een zelf aangemeten brevet van rechtzinnigheid. Heb ik je zo goed samengevat?Ad Anker schreef: ↑02 jan 2025, 21:11De manier waarop zeker wel. Ik vind wat van de toon die huisman c.s. meent te moeten aanslaan. Over de essentie kan hier gewoon gesproken worden. Maar de hautaine wijze waarop dat gebeurt deed me deze reactie plaatsen waar ik nog steeds achter sta. Alstublieft, ik heb veel moeite met het zelf aangemeten brevet van rechtzinnigheid bij sommigen hier.
Waarom? Dat is juist de samenvatting van het hele boek. God is genadig, alleen zint dat Jona niet.huisman schreef: ↑02 jan 2025, 21:281. Ik denk dat Ezechiël 33 : 11 in alle kracht mag/moet klinken in onze samenleving en in onze kerken.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 21:03Ik zeg niet dat het in een theologisch gesprek nooit een goede stap kan zijn om daar het accent op te leggen. Daarom noemde ik het ook een interessante uitspraak. Maar in zijn algemeenheid denk ik niet dat zulke bijdragen menselijkerwijs gesproken bijdragen aan bekering van een land.huisman schreef: ↑02 jan 2025, 20:52Laat ik mij toch weer verleiden maar dit was mijn ‘boude’ uitspraak : Als een theoloog des vaderlands zijn roeping zou verstaan zou hij het oordeel moeten aankondigen en oproepen tot bekering.DDD schreef: ↑02 jan 2025, 20:35
Nee, dat heeft eerlijk gezegd helemaal niet met de schriftgegevens te maken. Ik kan er nog wel meer noemen. Ook Jezus spreekt over de Geest die de wereld van gerechtigheid en van oordeel zal overtuigen. Er is op dit punt naar mijn idee helemaal geen verschil van inzicht. En bij het nalezen was mij de volledige logische consequentie van het woord 'integendeel' niet opgevallen.
Het boek Jona staat in de bijbel niet om te vertellen hoe je tot bekering moet oproepen en welke geweldige resultaten dat opleverde, maar wel om te laten zien dat ook als je niet anders doet dan tegenwerken, God alsnog aan zijn eer komt.
2. Jouw visie op waarom Jona in de Bijbel staat is op zijn minst onvolledig. In jouw visie is Jona 4 : 11 (laatste vers van het Bijbelboek Jona) een overbodige tekst.