Ontwikkelingen HHK

JanRap

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door JanRap »

2e Hans schreef: 02 jan 2025, 10:11
Ambtenaar schreef: 02 jan 2025, 10:03
JanRap schreef: 01 jan 2025, 21:59 Feit blijft dat de afgescheiden in die dagen schandalig zijn behandeld door het kerkbestuur. Zoals dat ook een feit was in 2004.
Dit is een mening, geen feit.
Inderdaad en ook behoorlijk generaliserend… daarmee doe je niet iedereen recht.
@ Ambtenaar@ 2e Hans, Als u een neiging tot generaliseren bespeurt, dan trek ik het boetekleed aan. Dat herken ik bij mezelf. Feiten over de schandalige behandeling zijn na te zoeken in de kleine kerkgeschiedenis. Die liegen er niet om. In 1834 hebben vooraanstaande lieden als van Hall en Groen van Prinsterer daar ernstig tegen geageerd! Ook in 2004 zijn er brieven gepubliceerd, door de synode geschreven aan hervomde predikanten die niet 'mee gingen naar de PKN, of 'Hervormd wilden blijven' ( het is maar hoe u het opvat).
In die brieven werd hen op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze hun pastorie moesten verlaten. Ze werden in die brieven aangesproken als mijnheer en niet als dominee. Ik vind dat schandalig. Als lid van de Hervormde Kerk heb ik ook diverse bezwaren ingediend tegen de fusie, heb het zeer sterke vermoeden dat die brieven na ( zeer zorgvuldige) registratie, de prullenbak werden ingekieperd. Is dat schandalig of niet? De hersteld geworden ( of hervormd gebleven) dr. R. van Kooten sprak direct na de scheuring over de synode die besloot tot fusie als over een boze stiefmoeder. Helaas heeft hij het optreden van de synode daarmee treffend getypeerd.
En dan de dankdienst in Utrecht. Schandalig vond ik het. Die schuld dragen we als PKNners mee 2025 in. Ik kan dat niet vergeten en wil het niet vergeten.
DDD

Bericht door DDD »

Wat was er mis met de dankdienst?

Ik denk dat een hoop mensen opgelucht waren dat het gelukt was. Soms is het vertrek van mensen ook een gezegende onttrekking. Ik kan me voorstellen dat dit voor een groot deel van de betrokkenen de verzuchting was.

Iemand die zich afscheidt, zolang er geen andere kerkenraad is die hem tot dominee benoemt, heeft die functie toch ook niet meer?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

JanRap schreef: 02 jan 2025, 10:46 Die liegen er niet om. In 1834 hebben vooraanstaande lieden als van Hall en Groen van Prinsterer daar ernstig tegen geageerd!
Een verhaal kent altijd twee kanten, al zal ik zeker niet ontkennen dat er soms wel heel erg rigoureus is opgetreden
In die brieven werd hen op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze hun pastorie moesten verlaten.
Logisch. Ze bewoonden een woning van een kerk die zij hadden verlaten.
Ze werden in die brieven aangesproken als mijnheer en niet als dominee.
Lijkt me een vrij normale gang van zaken. Dominee is geen beschermde titel.
Als lid van de Hervormde Kerk heb ik ook diverse bezwaren ingediend tegen de fusie, heb het zeer sterke vermoeden dat die brieven na ( zeer zorgvuldige) registratie, de prullenbak werden ingekieperd. Is dat schandalig of niet?
Ik zou zeggen, get a life. Het is meer dan 20 jaar geleden.
En dan de dankdienst in Utrecht. Schandalig vond ik het. Die schuld dragen we als PKNners mee 2025 in. Ik kan dat niet vergeten en wil het niet vergeten.
Ik heb er geen minuut wakker van gelegen. Er zijn belangrijkere zaken dan geneuzel over kerkfusies en -scheuringen.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Het spreken over een kerk als “boze stiefmoeder” is mijns inziens ook ongepast. Over en weer was de toon niet goed. “2 kijven, 2 schuld” lijkt hier van toepassing.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

JanRap schreef: 02 jan 2025, 10:46
JanRap schreef: 01 jan 2025, 21:59 Feit blijft dat de afgescheiden in die dagen schandalig zijn behandeld door het kerkbestuur. Zoals dat ook een feit was in 2004.
@ Ambtenaar@ 2e Hans, Als u een neiging tot generaliseren bespeurt, dan trek ik het boetekleed aan. Dat herken ik bij mezelf. Feiten over de schandalige behandeling zijn na te zoeken in de kleine kerkgeschiedenis. Die liegen er niet om. In 1834 hebben vooraanstaande lieden als van Hall en Groen van Prinsterer daar ernstig tegen geageerd! Ook in 2004 zijn er brieven gepubliceerd, door de synode geschreven aan hervomde predikanten die niet 'mee gingen naar de PKN, of 'Hervormd wilden blijven' ( het is maar hoe u het opvat).
In die brieven werd hen op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt dat ze hun pastorie moesten verlaten. Ze werden in die brieven aangesproken als mijnheer en niet als dominee. Ik vind dat schandalig. Als lid van de Hervormde Kerk heb ik ook diverse bezwaren ingediend tegen de fusie, heb het zeer sterke vermoeden dat die brieven na ( zeer zorgvuldige) registratie, de prullenbak werden ingekieperd. Is dat schandalig of niet? De hersteld geworden ( of hervormd gebleven) dr. R. van Kooten sprak direct na de scheuring over de synode die besloot tot fusie als over een boze stiefmoeder. Helaas heeft hij het optreden van de synode daarmee treffend getypeerd.
Een hele hoop van wat je schrijft kan ik meemaken.
Er zijn forummers zoals Ambtenaar en DDD die de hele fusie en het einde van de Hervormde Kerk (zoals ds. M.A. van den Berg, ds. L.J. Geluk het verwoorden) maar geneuzel vinden. Het predikaat afgescheidene, daar liggen ze niet wakker van. De hartstochtelijke pleidooien van de Gereformeerde Bond in de jaren 90, de kerkelijk ontheemden zoals dr. W. Aalders na 2004. Men heeft er niks mee en ze tonen geen enkel inlevingsvermogen op dit vlak.

Treurig, maar hervormden en afgescheidenen. Het blijft een ingewikkeld verhaal.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat geen geneuzel. Ik heb er mijn profielwerkstuk over geschreven, al heette dat toen nog anders.

Maar met alle respect voor gevoeligheden behoeft de waarheid geen geweld te worden aangedaan.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

De uitspraak van van Kooten was: ze hebben euthanasie op mijn moeder gepleegd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Refojongere schreef: 02 jan 2025, 18:58
JanRap schreef: 02 jan 2025, 10:46
Een hele hoop van wat je schrijft kan ik meemaken.
Er zijn forummers zoals Ambtenaar en DDD die de hele fusie en het einde van de Hervormde Kerk (zoals ds. M.A. van den Berg, ds. L.J. Geluk het verwoorden) maar geneuzel vinden. Het predikaat afgescheidene, daar liggen ze niet wakker van. De hartstochtelijke pleidooien van de Gereformeerde Bond in de jaren 90, de kerkelijk ontheemden zoals dr. W. Aalders na 2004. Men heeft er niks mee en ze tonen geen enkel inlevingsvermogen op dit vlak.

Treurig, maar hervormden en afgescheidenen. Het blijft een ingewikkeld verhaal.
Ben je hervormd of afgescheiden op basis van geboorte, huidige kerk, hoe je jezelf identificeert of op basis van andere criteria?
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 02 jan 2025, 19:28 De uitspraak van van Kooten was: ze hebben euthanasie op mijn moeder gepleegd
Zo'n extreme uitspraak laat wat mij betreft goed zien hoe emoties de overhand kunnen nemen en ratio ondersneeuwt. Helaas zien we dit verschijnsel bij elke kerkscheuring. Ik ben daarom maar gestopt met het lezen van persoonlijke beschouwingen over 1953.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 02 jan 2025, 19:58
Bertiel schreef: 02 jan 2025, 19:28 De uitspraak van van Kooten was: ze hebben euthanasie op mijn moeder gepleegd
Zo'n extreme uitspraak laat wat mij betreft goed zien hoe emoties de overhand kunnen nemen en ratio ondersneeuwt. Helaas zien we dit verschijnsel bij elke kerkscheuring. Ik ben daarom maar gestopt met het lezen van persoonlijke beschouwingen over 1953.
Inderdaad. Je zult het toch bestaan als ouder over je kind te zeggen als het huwelijk je niet aanstaat.

Het is mijns inziens geen wijze uitspraak.
Reformer

Bericht door Reformer »

Positief nieuws: twee nieuwe preekplaatsen (ochtenddiensten) binnen de HHK. Vanaf a.s. zondag in Veenendaal, en vanaf april in Sliedrecht.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Tweede gemeente in Veenendaal?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Reformer

Bericht door Reformer »

Bertiel schreef: 02 jan 2025, 20:58 Tweede gemeente in Veenendaal?
Vooralsnog alleen een tweede preekplaats, in het Ichthus College, waar, naast de Brugkerk, ochtenddiensten worden gehouden.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Helaas zijn beide uitspraken “stiefmoeder” en “euthanasie” gedaan en vonden velen dat geweldig.

Zelf heb ik meer gehad aan het vurige bidden om ontferming en vergeving van andere predikanten. Toen nog hervormd en later verdeeld over beide kerken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 02 jan 2025, 10:51 Wat was er mis met de dankdienst?

Ik denk dat een hoop mensen opgelucht waren dat het gelukt was. Soms is het vertrek van mensen ook een gezegende onttrekking. Ik kan me voorstellen dat dit voor een groot deel van de betrokkenen de verzuchting was.

Iemand die zich afscheidt, zolang er geen andere kerkenraad is die hem tot dominee benoemt, heeft die functie toch ook niet meer?
Zover ik weet zijn alle dominees die van NHK HHK werden niet nog een keer bevestigd door andere predikanten.
Plaats reactie