http://www.preekvanhetjaar.nl

rekcor

http://www.preekvanhetjaar.nl

Bericht door rekcor »

Wat is de mooiste preek van het jaar? Wat is de mooiste preek aller tijden?

Zie http://www.preekvanhetjaar.nl/

P.S. Ik vrees dat 'de rechterflank' een beetje ondervertegenwoordigd is, misschien iets voor volgend jaar?
Hendrikus

Re: http://www.preekvanhetjaar.nl

Bericht door Hendrikus »

De uitslag van een wedstrijd zegt minstens zoveel over de jury als over de deelnemers...

# Anne van der Meiden (voorzitter) - theoloog, emeritus hoogleraar communicatie
# Lenette van Dongen - cabaretière
# Jacobine Geel - programmamaakster NCRV, winnares eerste preek van het jaar
# Pieter van der Ven - redacteur Trouw, winnaar Templetonprice voor religiejournalistiek
# Marjoleine de Vos - dichteres, publiciste in VolZin, NRC en Happinez

Met alle respect voor ieders capaciteit en verdienste: van dit college verwacht ik ook geen hoge waardering voor een degelijke gereformeerdebondspreek, om maar niet rechtser te noemen...
olfie

Bericht door olfie »

Ik verwacht niet dat de rechterflank hieraan mee gaat doen, en ik vindt heel het idee erachter ook verwerpelijk.
Waar gaat de preek nu nog om?
Een wedstrijdje wie het beste kan preken?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

wat een belachelijk iets. slaat echt helemaal nergens op.
memento

Bericht door memento »

Met alle respect voor ieders capaciteit en verdienste: van dit college verwacht ik ook geen hoge waardering voor een degelijke gereformeerdebondspreek, om maar niet rechtser te noemen...
Misschien een spannende, 'rechtse' predikant nomineren volgend jaar? Zoals ds. Pieters of ds. Budding....
olfie

Bericht door olfie »

Schepper & Co radio.... :cry:
plebe

Bericht door plebe »

dit is net zo absurd als preken op een internetsite rangschikken op predikant. Waar gaat het met een een preek nu over- om Wie?

De preek van het jaar is dus net zo zielig als "onze" refo-gekte om predikers....
Gelooft het evangelie en bekeert u !
olfie

Bericht door olfie »

Eigenlijk zonde dat we hier kostbare bits en bytes aan verspillen op de server.... :roll:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moest gefilterd worden door Kliksafe. :wink:
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

plebe schreef:dit is net zo absurd als preken op een internetsite rangschikken op predikant. Waar gaat het met een een preek nu over- om Wie?

De preek van het jaar is dus net zo zielig als "onze" refo-gekte om predikers....
dit is wel even appels met peren vergelijken! Preken rangschikken op predikant is helemaal niet verkeerd, het gaat erom met welke gedachte je op predikant zoekt. Ligt dus helemaal aan jezelf.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Als ik de voorwaarden op die site goed gelezen heb, kunnen bijvoorbeeld ook imams meedoen. :wink:
2. De preek dient in een godsdienstige bijeenkomst gehouden/voorgedragen te zijn. Deelname staat open voor alle voorgangers, ook niet-officiële (i.c. leken).
en dit zijn de beoordelingscriteria:
9. De beoordeling vindt plaats aan de hand van criteria, zoals:
* begrijpelijkheid
* heeft de preek een duidelijk doel?
* verbeeldingskracht
* uitdagend, moedgevend
* werpt de tekst belangwekkende vragen op?
* is de conclusie goed?
* is de preek theologisch goed gefundeerd?
* oratorisch vermogen
Ik vind het hele idee maar niks. Een preek is er niet voor de mooiigheid, maar tot eer van God en tot redding van zondaren. :?

Overigens staan onder het kopje "De mooiste preek ooit" wel de namen van Calvijn, Luther, Augustinus en Chrysostomus.
rekcor

Bericht door rekcor »

Niet allemaal van die Pavlovreacties mensen. Het grote positieve punt is dat er tenminste aandacht wordt besteed aan de goede preek.

Ik vind de punten:

* begrijpelijkheid
* heeft de preek een duidelijk doel?
* verbeeldingskracht
* uitdagend, moedgevend
* werpt de tekst belangwekkende vragen op?
* is de conclusie goed?
* is de preek theologisch goed gefundeerd?
* oratorisch vermogen

erg belangrijk, juist omdat de preek "tot eer van God en tot redding van zondaren" is. Schoonheid is namelijk ook tot eer van God en een goed uitgevoerde preek draagt meer bij aan de redding van zondaren dan een slechte.

(Nu niet zeggen: de Heilige Geest bekeert zondaren en niet de preek. Dat is ten diepste wel waar, maar het houdt geen rekening met onze eigen verantwoordelijkheid en met het feit dat Hij middelijkerwijs werkt)
olfie

Bericht door olfie »

Het negatieve is dat er enkel aandacht wordt besteed aan de uiterlijke zaken.
Het punt van goede theologische fundering is m.i. net zo waardevol in de beoordeling als een zandkorrel op het strand.
Als vrouwen al toegelaten worden om te preken, dan is het theologisch fundament al verdwenen.
En een preek kan voor de een geweldig mooi zijn, terwijl de ander dat niet zo ervaart.
Het gaat hier alleen over de middelmatige zaken + dat heel het idee van preken top x mij doet walgen.
Straks krijgen we praktijken als dat die en die artiest op nummer 1 staat in de top 2000 zo staat Ds. die en die op nr. 1 in de beste preken aller tijden...
"En dan nu Ds. (....) méééétttttt... een preek over (...)".. Nee ik denk ook niet dat heel het idee tot eer van God strekt.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

olfie schreef:.....Als vrouwen al toegelaten worden om te preken, dan is het theologisch fundament al verdwenen.
Ga daarover eens in discussie met Hilde, de dochter van wijlen prf. dr. C. Graafland.
Zij kan je vast het e.e.a. hierover vertellen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

rekcor schreef:Niet allemaal van die Pavlovreacties mensen. Het grote positieve punt is dat er tenminste aandacht wordt besteed aan de goede preek.

Ik vind de punten:
...
erg belangrijk, juist omdat de preek "tot eer van God en tot redding van zondaren" is.
Allemaal mooi en aardig, maar geldt dat ook voor de preek van een imam? Die kan nl. ook door z'n medegelovigen worden getipt voor de preek van het jaar. :wink:
Plaats reactie