Ontwikkelingen HHK

Bertiel

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Knielen en buigen

Helft van de kerkenraad is eruit andere helft van toenmalige kerkenraad aan einde van vierjarige periode.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Lilian1975 schreef: 28 dec 2024, 17:46
Bertiel schreef: 28 dec 2024, 17:42
Mannetje schreef: 28 dec 2024, 16:31
Bertiel schreef: 28 dec 2024, 16:23 Verstoorde verhouding tussen predikant en kerkenraad
Verdrietig!
Allemaal knieproblemen.
Knielproblemen.
Denk ik?

En de kr die staat nog rechtop in de consistorie. Alleen de ds moet die verlaten?
[/quote

Een goed verstaander kan begrijpen dat knie en of knieproblemen hetzelfde zijn
JanRap

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: 28 dec 2024, 16:05
JanRap schreef: 28 dec 2024, 07:54
Bertiel schreef: 27 dec 2024, 21:44 Ik weet het wel. En de blijden is slechts een heel klein smaldeel van de gemeente.
@Bertiel, Ik ben bang dat een losmaking ( zeer globaal gesproken) meer en meer een typisch fenomeen van onze tijd is. In de rechterflank van de ger. gezindte hebben we alles immers perfect voor elkaar. Een kerkgenootschap waar we ons thuis voelen omdat het aan onze verwachtingen voldoet. Fraaie kerkgebouwen, vaak in een neo-klassiek stijltje, inclusief royaal aangelegde en fraai betegelde parkeerterreinen. Orgels van gerenommeerde bouwers, liefst drie klavieren voor de gemeenten die een beetje willen meetellen en niet op een euro hoeven te kijken. Indrukwekkende technische installaties. Alleen.... perfecte dominees hebben we nog niet. Die ontbreken nog in dit ideale plaatje. Want het zijn ook maar 'mannetjes uit het stof verrezen'. Je huivert inmiddels als je bedenkt dat door zo'n losmaking een aantal mensen voor hun leven getekend is
En wat is de verhaal bij alle losmakingen in de linker, niet-refoflank? Bijv PKN Stedum, Achterberg, Bruchem, Ameide, St Annaland, Ridderkerk etc etc

Waren dat ook allemaal gemeenten die het perfect voor elkaar hadden?
@Refojongere, daarom schreef ik ook 'zeer globaal'. Misschien, dat geef ik toe, was het iets te globaal. Zo globaal dat mijn posting niet geloofwaardig overkwam. Het is een zwak punt van me dat ik te veel gefocust ben op o.a. gelikte kerkgebouwen met protserige orgels. Zeker voor afgescheiden kerken lijkt het mij dat enige bescheidenheid, enige soberheid passend is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik kan altijd wel genieten van mooie kerken met mooie orgels: Westerkerk Amsterdam, Domkerk Utrecht, Nieuwe Kerk Delft, Notre Dame Parijs, Dom van Keulen. Jij niet?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ouddorp schreef: 28 dec 2024, 16:38 Als je naar de losmakingen van de afgelopen jaren kijkt, kun je concluderen dat deze zowel links als rechts voorkomen.

Ds. Muilwijk is al in september 2022 met ziekteverlof gegaan. Al snel bleek dat een verstoorde verhouding met de kerkenraad hieraan ten grondslag lag. Spanningen uit de coronatijd hebben hieraan bijgedragen (bijvoorbeeld gedoe over beelduitzendingen). Als gevolg hiervan ontstonden er (vrij kleine, maar duidelijk aanwezige) kampen in de gemeente die bijvoorbeeld de ds. of de kerkenraad steunden, en een grote middengroep die het liefst geen gedoe wilde. Met name de lange duur van de onduidelijkheid is funest. In Stellendam bijvoorbeeld is de angel veel sneller uit het conflict verdwenen.
Uiteindelijk hebben jullie wel beelduitzending zie ik. Jammer dat er zo discussie over zoiets moet zijn vind ik, maar goed.
JanRap

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: 28 dec 2024, 23:20 Ik kan altijd wel genieten van mooie kerken met mooie orgels: Westerkerk Amsterdam, Domkerk Utrecht, Nieuwe Kerk Delft, Notre Dame Parijs, Dom van Keulen. Jij niet?
@ refojongere, Je, u, moest een weten hoe ik van die kerkgebouwen genoot. En van de orgels...
En van de middeleeuwse Groninger kerken.
Refojongere

JanRap schreef: 30 dec 2024, 08:46
Refojongere schreef: 28 dec 2024, 23:20 Ik kan altijd wel genieten van mooie kerken met mooie orgels: Westerkerk Amsterdam, Domkerk Utrecht, Nieuwe Kerk Delft, Notre Dame Parijs, Dom van Keulen. Jij niet?
@ refojongere, Je, u, moest een weten hoe ik van die kerkgebouwen genoot. En van de orgels...
Precies, maar afgescheiden kerken mogen dat dus niet? Ik kan het als hervormde op zich snappen hoor. Ik heb het meest met oud gereformeerden die zich als een noodverband hebben gezien en lang in schuren kerkten. Door een mooie kerk te bouwen maak je een scheur definitiever.

Ik ben erg ambivalent tegenover de nieuwe hersteld hervormde kerken. Had het liefst een oplossing zoals in Montfoort en Garderen waar beide gemeenten in de Dorpskerk zitten. Dat hadden ze eerder in Ouddorp, Elspeet, Doornspijk, Gameren. Dan had je plaatselijk veel meer hervormd gevoel in de HHK gehad: we horen in de Dorpskerk. Nu is dat helaas niet meer. Deels te wijten aan de CBZ PKN, deels aan de HHK.

Het is een slimme zet: Pak ze de naam Ned Herv af en het kerkgebouw en zie: het is gewoon een afgescheiden kerk. Self fulfilling prophecy.
Wauwie

Bericht door Wauwie »

Refojongere schreef: 30 dec 2024, 20:29
Precies, maar afgescheiden kerken mogen dat dus niet? Ik kan het als hervormde op zich snappen hoor. Ik heb het meest met oud gereformeerden die zich als een noodverband hebben gezien en lang in schuren kerkten. Door een mooie kerk te bouwen maak je een scheur definitiever.

Ik ben erg ambivalent tegenover de nieuwe hersteld hervormde kerken. Had het liefst een oplossing zoals in Montfoort en Garderen waar beide gemeenten in de Dorpskerk zitten. Dat hadden ze eerder in Ouddorp, Elspeet, Doornspijk, Gameren. Dan had je plaatselijk veel meer hervormd gevoel in de HHK gehad: we horen in de Dorpskerk. Nu is dat helaas niet meer. Deels te wijten aan de CBZ PKN, deels aan de HHK.

Het is een slimme zet: Pak ze de naam Ned Herv af en het kerkgebouw en zie: het is gewoon een afgescheiden kerk. Self fulfilling prophecy.
Je kan niemand iets afpakken wat ze niet zijn. Er kunnen hooguit (rechtsgeldige) afspraken over gemaakt worden. Dat is na 1 mei 2004 gebeurd en vervolgens ook weer betwist. Nu twintig jaar verder zijn en nog steeds op terugkomen. Dat is niet heel slim.
Refojongere

Bestr Wauwie,

1. Het is slechts een verklaring waarom de HHK gezien wordt als een afgescheiden kerk. Ik denk dat de naam en de gebouwen daar de grootste rol in spelen. Niet zozeer de kerkcultuur. Die is veelal hetzelfde als voor 2004. Uitzonderingen daargelaten waar veel instroom uit de GG is. En ja, het hervormde verdwijnt ook doordat alle kaartenbakleden automatisch PKN zijn geworden ook in plaatsen waar de HHK vele malen groter is dan de PKN.
2. Je vergeet dat de plaatselijke hervormde gemeenten zelf verantwoordelijk waren voor hun gebouwen, restauraties, onderhoud. Als dan de hele gemeente niet met een fusie meegaat en de fusiekerk dan de sleutels opeist. De sleutels worden vervolgens gegeven aan een noodkerkenraad van buiten de woonplaats, tja, ik kan me voorstellen dat dit als onrecht is ervaren.
3. Het uitnodigen van PKN dominees in HHK gemeenten gebeurt daar waar de gemeente niet gescheurd is en het gebouw geheel voor de HHK beschikbaar is gesteld door de PKN: Abbenbroek, Spijk, Andelst. Of waar het een andere constructie is omdat het een evangelisatie/buitengewone wijkgemeente is geweest zonder historische hervormde kerk: Apeldoorn, Schiedam, Voorschoten.
deschpin

Bericht door deschpin »

Refojongere schreef: 30 dec 2024, 20:29

opgericht per 1 mei 2004. dus nieuw.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Hoe voelt dat nu, steeds maar herhalen hoe nieuw en afgescheiden de HHK is?

Velen in de HHK wensen in een Hervormd (eenheid in verscheidenheid, volkskerkgedachte) spoor te gaan. Ik sterk de indruk dat de (andere?) afgescheidenen dat niet gunnen en de PKN-ers het niet kunnen hebben. Slechts mijn indruk hoor, gebaseerd op mijn onderbuik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Geen indruk, het staat hier gewoon zwart op wit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ararat

Bericht door Ararat »

Ik krijg de indruk dat best wat gelovigen andere gelovigen graag een stickertje van een kerkverband of - genootschap opplakken om daar vervolgens iets van te vinden. Maar ook dat is een onderbuikgevoeletje.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Maanenschijn schreef: 31 dec 2024, 17:34 Hoe voelt dat nu, steeds maar herhalen hoe nieuw en afgescheiden de HHK is?

Velen in de HHK wensen in een Hervormd (eenheid in verscheidenheid, volkskerkgedachte) spoor te gaan. Ik sterk de indruk dat de (andere?) afgescheidenen dat niet gunnen en de PKN-ers het niet kunnen hebben. Slechts mijn indruk hoor, gebaseerd op mijn onderbuik.
Zowel het topic over GerGem als dit topic zijn m.i. zo voorspelbaar en weinig nuttig. Ik verbaas me steeds over het geklets over ledenaantallen en de bijkomend gespeculeer en gevoel daarbij.

Daarom ook hier voor komend jaar wat ongevraagde tips van mijn kant:

Wordt spiegelkijker!

Wie het onkruid in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het bij de buren niet.

Bidt om de goede oogst en ga voort met wieden.

Goede jaarwisseling: jij in jouw klein hoekje en ik in het mijn.
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef: 31 dec 2024, 17:34 Hoe voelt dat nu, steeds maar herhalen hoe nieuw en afgescheiden de HHK is?

Ik gun jou en anderen van harte het Hervormde gevoel. Spreekt ook liefde uit voor je kerkelijke achtergrond.
Mijn (over)grootouders van mijn vaders kant komen uit Ulrum en zijn dus letterlijk kinderen van de afscheiding

Als CGK’er heb ik dus ook weinig met het ‘Hervormde’ spoor maar herken wel de liefde en betrokkenheid op je eigen kerkverband. Ik heb waarschijnlijk meer kritiek op de CGK als buitenstaanders. Toch blijf ik het pijnlijk vinden als zij ‘mijn’ CGK bekritiseren.

Ik zag datzelfde bij GGlid die uit liefde tot de GG soms pijnlijk werd getroffen door allerlei kritiek op de GG.

We zijn allemaal een beetje gevoelig als het op ‘onze’ kerk aankomt. Lijkt mij een gezonde gevoeligheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie