Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Helemaal eens.
Maar los daarvan: het gebruik van de HSV buiten de kerkdiensten en andere kerkelijke activiteiten of het gebruik van de HSV als toelichting bij de kerkelijke standaardtekst is toch helemaal geen probleem?
Zolang de dominee maar ook de SV-tekst noemt in de preek en op catechisatie ook de SV wordt gelezen, begrijp ik niet waarom dit nu zo gevoelig zou hoeven liggen. Maar goed, dat doet het kennelijk wel, en daarom is het goed om geen namen te noemen.
Maar los daarvan: het gebruik van de HSV buiten de kerkdiensten en andere kerkelijke activiteiten of het gebruik van de HSV als toelichting bij de kerkelijke standaardtekst is toch helemaal geen probleem?
Zolang de dominee maar ook de SV-tekst noemt in de preek en op catechisatie ook de SV wordt gelezen, begrijp ik niet waarom dit nu zo gevoelig zou hoeven liggen. Maar goed, dat doet het kennelijk wel, en daarom is het goed om geen namen te noemen.
Mooi initiatief. Ik zal het hier eens opperen bij de kerkenraad. Je merkt dat de houding t.a.v. de HSV heel langzaam wat wijzigt.
-
Waarom gelijk zo negatief, Jaco? Je reageert als door een wesp gestoken. Het was niet in Bodegraven, Houten of Vlissingen, dus dan ben ik benieuwd waar wel. Ik vind het idee van deze gemeente wel verfrissend en verbindend.JvW schreef: ↑27 dec 2024, 21:40Want? Dan kan die gemeente ook op het verdachten-lijstje? Het zou fijn zijn als het gebruik van de HSV vrijgegeven werd, dan zijn we ook af van dergelijk gevis.vriend-en-metgezel schreef: ↑27 dec 2024, 21:04Ben benieuwd waar je dan wel was!mulder schreef: ↑27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
ik vond het erg opmerkelijk dat er een liturgie werd uitgedeeld waarbij zowel alles in SV als HSV was afgedrukt. de HSV stond in de voetnoot in wat kleiner lettertype zo kon je kiezen welke vertaling je meelas of beiden.
En nee we waren niet in Bodegraven of Houten of Vlissingen etc. wel leken er ook wat gasten te zijn misschien door flyers van de evangelisatie ofzo. ik ben als echte Ggin'er niet zo van de HSVmaar vond het eigenlijk een hele mooie oplossing voor de Gg en blijkbaar zoeken kerkenraden naar manieren om de verdeeldheid met vertalingen op te lossen en toch SV in de dienst zelf te gebruiken. verder ook een mooie dienst gehad
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 28 dec 2024, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
In de meeste gevallen wordt het negatief geduid. Misschien was dat niet jouw bedoeling, in dat geval mijn excuses. Door (vele) anderen wordt het echter wel negatief opgepakt en krijgt zo’n gemeente een stickertje. En daar ben ik intussen een beetje klaar mee. Gemeenten binnen de GG durven geen enkel initiatief meer te tonen, bang om (weer) landelijk gedoe te krijgen om niets. Dat is inmiddels de gang van zaken binnen de GG…vriend-en-metgezel schreef: ↑28 dec 2024, 14:33Waarom gelijk zo negatief, Jaco? Je reageert als door een wesp gestoken. Het was niet in Bodegraven, Houten of Vlissingen, dus dan ben ik benieuwd waar wel. Ik vind het idee van deze gemeente wel verfrissend en verbindend.JvW schreef: ↑27 dec 2024, 21:40Want? Dan kan die gemeente ook op het verdachten-lijstje? Het zou fijn zijn als het gebruik van de HSV vrijgegeven werd, dan zijn we ook af van dergelijk gevis.vriend-en-metgezel schreef: ↑27 dec 2024, 21:04Ben benieuwd waar je dan wel was!mulder schreef: ↑27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
ik vond het erg opmerkelijk dat er een liturgie werd uitgedeeld waarbij zowel alles in SV als HSV was afgedrukt. de HSV stond in de voetnoot in wat kleiner lettertype zo kon je kiezen welke vertaling je meelas of beiden.
En nee we waren niet in Bodegraven of Houten of Vlissingen etc. wel leken er ook wat gasten te zijn misschien door flyers van de evangelisatie ofzo. ik ben als echte Ggin'er niet zo van de HSVmaar vond het eigenlijk een hele mooie oplossing voor de Gg en blijkbaar zoeken kerkenraden naar manieren om de verdeeldheid met vertalingen op te lossen en toch SV in de dienst zelf te gebruiken. verder ook een mooie dienst gehad
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
De Valk Wekerom?vriend-en-metgezel schreef: ↑27 dec 2024, 21:04Ben benieuwd waar je dan wel was!mulder schreef: ↑27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Fijn dat je er even op terugkomt. Ik las je voorstelstukje op dit forum waarin je ook je kerkelijke thuisbasis noemt; daardoor kan ik het begrijpen dat je op een gegeven moment klaar bent met labeltjes en stigma's: heel schadelijk voor kerkelijke gemeentes en mensen lijden daar onder. Maar mijn reactie was dus niet stigmatiserend bedoeld.JvW schreef: ↑28 dec 2024, 15:47In de meeste gevallen wordt het negatief geduid. Misschien was dat niet jouw bedoeling, in dat geval mijn excuses. Door (vele) anderen wordt het echter wel negatief opgepakt en krijgt zo’n gemeente een stickertje. En daar ben ik intussen een beetje klaar mee. Gemeenten binnen de GG durven geen enkel initiatief meer te tonen, bang om (weer) landelijk gedoe te krijgen om niets. Dat is inmiddels de gang van zaken binnen de GG…vriend-en-metgezel schreef: ↑28 dec 2024, 14:33Waarom gelijk zo negatief, Jaco? Je reageert als door een wesp gestoken. Het was niet in Bodegraven, Houten of Vlissingen, dus dan ben ik benieuwd waar wel. Ik vind het idee van deze gemeente wel verfrissend en verbindend.
Nee, want daar werd op 2e kerstdag nog uitgelegd dat 'kond gedaan' iets anders is dan 'verkondigd'.huisman schreef:De Valk Wekerom?vriend-en-metgezel schreef: ↑27 dec 2024, 21:04Ben benieuwd waar je dan wel was!mulder schreef: ↑27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
Dat is onzin en dat moet ook haast wel bedrog zijn.windorgel schreef:Nee, want daar werd op 2e kerstdag nog uitgelegd dat 'kond gedaan' iets anders is dan 'verkondigd'.huisman schreef:De Valk Wekerom?vriend-en-metgezel schreef: ↑27 dec 2024, 21:04Ben benieuwd waar je dan wel was!mulder schreef: ↑27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
-
Dat is beslist geen onzin. Verkondigen is proclameren, terwijl kond doen bekend maken is.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Gezien wat sommige gemeente tot in de treuren op de classis aandragen lijkt het wel mee te vallen.JvW schreef: ↑28 dec 2024, 15:47In de meeste gevallen wordt het negatief geduid. Misschien was dat niet jouw bedoeling, in dat geval mijn excuses. Door (vele) anderen wordt het echter wel negatief opgepakt en krijgt zo’n gemeente een stickertje. En daar ben ik intussen een beetje klaar mee. Gemeenten binnen de GG durven geen enkel initiatief meer te tonen, bang om (weer) landelijk gedoe te krijgen om niets. Dat is inmiddels de gang van zaken binnen de GG…vriend-en-metgezel schreef: ↑28 dec 2024, 14:33Waarom gelijk zo negatief, Jaco? Je reageert als door een wesp gestoken. Het was niet in Bodegraven, Houten of Vlissingen, dus dan ben ik benieuwd waar wel. Ik vind het idee van deze gemeente wel verfrissend en verbindend.
-
Wellicht heeft dat ‘tot in den treuren’ een reden…..MGG schreef: ↑28 dec 2024, 19:34Gezien wat sommige gemeente tot in de treuren op de classis aandragen lijkt het wel mee te vallen.JvW schreef: ↑28 dec 2024, 15:47In de meeste gevallen wordt het negatief geduid. Misschien was dat niet jouw bedoeling, in dat geval mijn excuses. Door (vele) anderen wordt het echter wel negatief opgepakt en krijgt zo’n gemeente een stickertje. En daar ben ik intussen een beetje klaar mee. Gemeenten binnen de GG durven geen enkel initiatief meer te tonen, bang om (weer) landelijk gedoe te krijgen om niets. Dat is inmiddels de gang van zaken binnen de GG…vriend-en-metgezel schreef: ↑28 dec 2024, 14:33Waarom gelijk zo negatief, Jaco? Je reageert als door een wesp gestoken. Het was niet in Bodegraven, Houten of Vlissingen, dus dan ben ik benieuwd waar wel. Ik vind het idee van deze gemeente wel verfrissend en verbindend.
Jaco van Westenbrugge
-
Dacht dat het te maken heeft met de Duitse herkomst van de Deux-Aes vertaling, omdat de Statenvertalers de opdracht hadden meegekregen niet onnodig af te wijken van de Deux-Aes vertaling is het in dit bekende vers niet aangepast.Evangelist schreef: ↑28 dec 2024, 19:17 Dat is beslist geen onzin. Verkondigen is proclameren, terwijl kond doen bekend maken is.
Maar sowieso, heb even online gezocht op de betekenis van verkondigen en elke site tot aan Van Dale toe geeft als eerste betekenis bekendmaken. Kond gedaan is gewoon een gedateerde vervoeging van verkondigen.
-
Dat kan Van Dale wel zeggen, maar het punt is dat er in Lukas 2:15 (kond gedaan) een ander Grieks werkwoord staat dan in vers 10 (verkondig). Dus terecht dat de statenvertalers hier een ander werkwoord hebben gebruikt.Henk J schreef: ↑28 dec 2024, 20:38Dacht dat het te maken heeft met de Duitse herkomst van de Deux-Aes vertaling, omdat de Statenvertalers de opdracht hadden meegekregen niet onnodig af te wijken van de Deux-Aes vertaling is het in dit bekende vers niet aangepast.Evangelist schreef: ↑28 dec 2024, 19:17 Dat is beslist geen onzin. Verkondigen is proclameren, terwijl kond doen bekend maken is.
Maar sowieso, heb even online gezocht op de betekenis van verkondigen en elke site tot aan Van Dale toe geeft als eerste betekenis bekendmaken. Kond gedaan is gewoon een gedateerde vervoeging van verkondigen.
Nu is ‘kond gedaan’ volstrekt archaïsch geworden en roept het verkeerde associaties op. Daarom zou de GBS er goed aan doen om het te vervangen door ‘bekend gemaakt’.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Als dat de reden is dan zou in Joh. 21 Hoedt ....mijn schapen en 1 Petrus 5 Weidt ... de kudde Gods ook met hetzelfde woord vertaald moeten zijn, omdat daar hetzelfde Griekse woord is gebruikt. Of beiden vertalen als Hoedt of beiden als Weidt.
Zo consequent is de SV wat dat betreft niet en daar zijn nog veel andere voorbeelden van te noemen.
Zo consequent is de SV wat dat betreft niet en daar zijn nog veel andere voorbeelden van te noemen.