Kleine vreugden

TSD

Re: Kleine vreugden

Bericht door TSD »

Scheepsbel schreef: 27 dec 2024, 13:13
DDD schreef: 27 dec 2024, 13:03 @Scheepsbel:
Dat begrijp ik. Nu ik denk te weten wie je bent, zal ik dat ook niet meer doen, spijt mij dat oprecht, en het is terecht dat dat is geschrapt. Overigens ging ik er al voor dat ik daar een idee over had, vanuit dat de moderatoren dit inmiddels wel zouden hebben gecontroleerd, dus van die gedachte was ik al genezen.

Maar los daarvan zegt het ook wel iets dat iemand tot zulke vermoedens komt. Het zou mijns inziens goed zijn als je andere mensen wat minder veroordeelt en niet zulke vreemde dingen schrijft.

Ik stel vast dat je mij niet begrijpt. Dat is verder prima. Misschien vind je dat niet fijn, maar ik vind het niet fijn dat jij lelijke dingen over mij schrijft zonder te begrijpen wat mijn punt is.

Je denkt extreem zwart-wit en het lijkt me beter om daar geen wedstrijdje van te maken en zeker niet voor onderwerpen waar je je tot vandaag nog nooit druk om gemaakt hebt.

@parsifal:
Die neiging heb ik ook, al vind ik wel storend dat je daarmee iedere keer suggereert dat de naam van de Geest ook kan worden afgekort. Wat natuurlijk ook wel weer heel bevindelijk is, net als tutoyeren van God.

Maar goed, ik denk ook nogal zwart-wit, van nature.

@refo:
Dus er zijn volgens jou twee namen, of 'Geest' is een ingekorte versie van de echte naam?
Jammer als dat je verweer is dat ik zou oordelen,
Zaken waar ik mij nooit om druk gemaakt heb? En weet jij? Ik oordeel niet maar ik erger mij aan jouw gedrag, je keuzes en de dingen die je zegt en niet tot Gods eer zijn.
En dat is verder geen oordeel, toch?
Misschien toch eens goed om rustig je eigen reacties door te lezen, waar steeds en nogal oordelende toon in zit.
Job

Bericht door Job »

Stel je voor, DDD, dat mijn vrouw Janne-marie heet. Waarschijnlijk zullen veel mensen een variant schrijven: Janne-Marie bijvoorbeeld. Maar als ik in alles (dus tot en met haar naam) van die meid houd, dan stel ik het erg op prijs als je haar naam gewoon schrijft zoals ze heet: Janne-marie. Ongeacht of je dat volgens de spellingregels juist vind en ook als je eraan twijfelt of haar ouders het wel echt zo hebben bedoeld. Het is een kwestie van fatsoen om mensen geen pijn te willen doen of te ergeren. Dat geldt helemaal op geloofsgebied. Bovendien: hoeveel kost dit je nu helemaal? Als het om de eerbiediging van Gods Naam gaat, zou ik zeggen: ga toch aan de veilige kant zitten. Hoe moeilijk kan het zijn?
Laatst gewijzigd door Job op 27 dec 2024, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

En zoals je weet, gaat het in de Bijbel heel vaak over de Geest. Dat laat dus wat mij betreft zien, dat dát de naam is, en dat het woord heilige alleen een toevoeging is, ter onderscheiding van het meer algemene woord geest.

Of denk je dat de bijbelschrijvers een halve naam gebruiken als afkorting?

Het is hetzelfde als 'om aan de veilige kant te blijven' de naam alsnog met een hoofdletter M te spellen. Maar dat is dus waar ik nu precies bezwaar tegen heb.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je met uitgerekend dit voorbeeld komt. Dat wekt toch de indruk dat je mijn principiele bezwaar niet hebt begrepen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Eigenwijsheid getuigt niet altijd van wijsheid ;) .

Je hebt twee dingen tegen @DDD: Verreweg de meeste Nederlandse Bijbelvertalingen schrijven heilige met hoofdletter. Niet de minste taalkundigen hebben geoordeeld dat juist dat de juiste schrijfwijze is.

Het tweede is dat je je in deze niet gedraagt zoals Romeinen 14 vraagt om een broeder/zuster die in zijn of haar geweten geraakt wordt tegemoet te komen. En dat lees ik in de bijdrage van @Job.

Maar goed, ik bemoei me er verder niet mee, want het zou een kleine vreugde kunnen overschaduwen :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe dat zo? Ik heb de naam nog niet gespeld en bovendien heb ik al eerder geschreven dat ik er naar neig om dan de naam maar verkeerd te spellen.

Dat is dus hetzelfde als dat ik Janne-Marie zou schrijven bij iemand die Janne-marie heet, omdat mijn buren en familie dat eerbiediger vinden, zonder doorslaggevend te laten zijn hoe zij werkelijk heet. Maar dan in de richting van God die zich niet zo in zijn Woord heeft geopenbaard.

Dit gesprek gaat er echter primair over of ik iets verkeerd zie. Dus iets meer clementie met mijn gewetensbezwaren zou wel passend zijn.
Maanenschijn

DDD schreef:Hoe dat zo? Ik heb de naam nog niet gespeld en bovendien heb ik al eerder geschreven dat ik er naar neig om dan de naam maar verkeerd te spellen.

Dat is dus hetzelfde als dat ik Janne-Marie zou schrijven bij iemand die Janne-marie heet, omdat mijn buren en familie dat eerbiediger vinden, zonder doorslaggevend te laten zijn hoe zij werkelijk heet. Maar dan in de richting van God die zich niet zo in zijn Woord heeft geopenbaard.

Dit gesprek gaat er echter primair over of ik iets verkeerd zie. Dus iets meer clementie met mijn gewetensbezwaren zou wel passend zijn.
Aah, dan had ik jouw welwillende houding over het hoofd gezien. Dat is zowaar een kleine vreugde!
DDD

Bericht door DDD »

Los daarvan ben ik nog wel heel benieuwd welke taalkundigen of theologen hebben geoordeeld dat Heilige Geest de juiste Nederlandse schrijfwijze is.

Ik vind het overigens geen hoofdzaak in de dogmatiek.
Maanenschijn

DDD schreef:Los daarvan ben ik nog wel heel benieuwd welke taalkundigen of theologen hebben geoordeeld dat Heilige Geest de juiste Nederlandse schrijfwijze is.

Ik vind het overigens geen hoofdzaak in de dogmatiek.
Is dat een vraag aan mij?

Ik zou zeggen, verdiep je in de commissies die zich bezig (hebben ge-)houden met vertalen. Het resultaat daarvan beschikbaar.
DDD

Bericht door DDD »

Toevallig heb ik daar een paar meter boeken over, maar toch is mij dat niet bekend. Dus ik vraag me af of dat klopt. In de NBV21 zijn de eerbiedskapitalen weer toegevoegd, maar is de naam van de heilige Geest wel gelijk gebleven.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 27 dec 2024, 21:21 Eigenwijsheid getuigt niet altijd van wijsheid ;) .

Je hebt twee dingen tegen @DDD: Verreweg de meeste Nederlandse Bijbelvertalingen schrijven heilige met hoofdletter. Niet de minste taalkundigen hebben geoordeeld dat juist dat de juiste schrijfwijze is.

Het tweede is dat je je in deze niet gedraagt zoals Romeinen 14 vraagt om een broeder/zuster die in zijn of haar geweten geraakt wordt tegemoet te komen. En dat lees ik in de bijdrage van @Job.

Maar goed, ik bemoei me er verder niet mee, want het zou een kleine vreugde kunnen overschaduwen :) .
De regels uit het auteursboekje van KokBoekencentrum:
Auteursboekje KokBoekencentrum schreef: Hoofdletters (kapitaal):

• Namen van God, Christus, heilige Geest. Bijvoorbeeld: Vader, Zoon, Jezus, de
Almachtige, de Levende. In de NBV krijgen veel woorden géén hoofdletter meer.
In letterlijke citaten uit de NBV mag dat niet aangepast worden aan de eigen
voorkeur. In de teksten van onze auteurs wijken wij enigszins van de NBV-regels af. Bij woorden die naar God verwijzen houden wij aan: Hij met hoofdletter
en woorden als hem, zich, zelf en wie niet
~~Soli Deo Gloria~~
Maanenschijn

In alle digitale versies kom ik het kapitaal tegen bij heilige. Boeiend dat in de papieren versies dat anders is. Dat is dan niet consequent.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 27 dec 2024, 21:45 Toevallig heb ik daar een paar meter boeken over, maar toch is mij dat niet bekend. Dus ik vraag me af of dat klopt. In de NBV21 zijn de eerbiedskapitalen weer toegevoegd, maar is de naam van de heilige Geest wel gelijk gebleven.
En omdat jij op een forum zit waar de SV/HSV de gebruikelijk Bijbelvertalingen zijn schrijven wij Heilige Geest.

Het is misschien wel aardig om recalcitrant te zijn maar soms verwordt het tot het gedrag van een dreinende peuter.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We kunnen het gewoon in de forumregels opnemen, als dat helpend is voor DDD?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Na een weekje vakantie vandaag weer met de groep een paar minuten de Oosterschelde in. Prachtig rustig water onder een blauwe lucht en een zonnetje. Dat was weer even genieten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 28 dec 2024, 13:25
En omdat jij op een forum zit waar de SV/HSV de gebruikelijk Bijbelvertalingen zijn schrijven wij Heilige Geest.

Het is misschien wel aardig om recalcitrant te zijn maar soms verwordt het tot het gedrag van een dreinende peuter.
Dat betekent nog steeds niet dat het taalkundig juist is. In de grondtekst staan ook geen hoofdletters.
Plaats reactie