huisman schreef: ↑24 dec 2024, 13:43
Herman schreef: ↑24 dec 2024, 12:07
Maanenschijn schreef: ↑24 dec 2024, 11:53
Waarom is de vraag waarom de HHK een afgescheiden kerk is zo belangrijk?
Omdat het woord afgescheiden meerdere betekenissen heeft. Het duidt niet alleen dat het een kerk is die ontstaan is uit de nationale gereformeerde kerk, maar het heeft ook een aspect van zuiverheid. Een afgescheiden kerk streeft naar een zuivere kerk te zijn.
Wat is een zuivere kerk? Bedoel je daarmee om te streven naar de kenmerken van de ware kerk uit NGB artikel 29? Dat lijkt mij voor elk kerkverband een nuttig streven.
Laten alle PKN’ers, HHK’ers, O(GG)iN’ers blij zijn met hun kerkverband.Misschien zelfs trots. Dan modderen wij CGK’ers nog wel even door….
Dit dus....
Nee, weet dat we als HHK ers met grote regelmaat bidden voor de broeders en zusters in de CGK, ook in de zondagse erediensten, m.b.t. de grote zorgen binnen de CGK. De pijn "voelen". Maar denk niet dat als de kerk verscheurd is. Puinhopen achterblijven. Dat we daar trots op zijn of blij mee zijn! Ik in ieder geval niet. Schaamte, pijn.... verdriet. Scherpte wordt minder de diepte niet

We modderen nog steeds of weer voort. Dat wijst de praktijk wel uit. Helaas, het zuivere kerkverband is hier niet.
Zelfs niet als er geforceerd in naam samengegaan zou worden met de diverse kerkverbanden omdat we het zoeken in aantallen en grote kracht etc.....
De verdeeldheid/theologische verschillen zijn voor mij te groot. Te groot om het een bijzaak te noemen.