Gereformeerde Gemeenten

Maanenschijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef: 24 dec 2024, 11:53 Waarom is de vraag waarom de HHK een afgescheiden kerk is zo belangrijk?
Omdat het woord afgescheiden meerdere betekenissen heeft. Het duidt niet alleen dat het een kerk is die ontstaan is uit de nationale gereformeerde kerk, maar het heeft ook een aspect van zuiverheid. Een afgescheiden kerk streeft naar een zuivere kerk te zijn.
En dus buitelen nu alle afgescheiden kerken (kerkleden) over elkaar heen om de meest zuivere te zijn, om vooral niet samen op te hoeven trekken, zoiets?

Want dat lijkt me precies de vraag waar @Refojongere over ging (en de aanleiding vormde voor deze discussie).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zoals gezegd in Ouddorp was het menselijke overwegingen. De prediking kon het toen niet aan liggen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 24 dec 2024, 12:07
Maanenschijn schreef: 24 dec 2024, 11:53 Waarom is de vraag waarom de HHK een afgescheiden kerk is zo belangrijk?
Omdat het woord afgescheiden meerdere betekenissen heeft. Het duidt niet alleen dat het een kerk is die ontstaan is uit de nationale gereformeerde kerk, maar het heeft ook een aspect van zuiverheid. Een afgescheiden kerk streeft naar een zuivere kerk te zijn.
Wat is een zuivere kerk? Bedoel je daarmee om te streven naar de kenmerken van de ware kerk uit NGB artikel 29? Dat lijkt mij voor elk kerkverband een nuttig streven.

Laten alle PKN’ers, HHK’ers, O(GG)iN’ers blij zijn met hun kerkverband.Misschien zelfs trots. Dan modderen wij CGK’ers nog wel even door….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 11:49 Dat maakt de HHk nog ceen afgescheiden kerk.
Het is feitelijk geen voorzetting maar een afsplitsing. Of er taalkundig nog ruimte zit tussen afsplitsing en afscheiding vind ik niet interessant.
MGG

Bericht door MGG »

Martijn schreef: 24 dec 2024, 12:21
MGG schreef: 24 dec 2024, 09:23
Bertiel schreef: 24 dec 2024, 08:26 De afgescheidenen vinden de HHK een afscheiding en een deel van de hardliners in de PKN.
De realistischer onder de laatste groep zien een gescheurde NHK die voortgaat binnen de PKN en de HHK (zoals de realisten binnen de HHK).
Ik ben blij dat onze ds samen met de ds uit de PKN samen wekelijks hardlopen.

De GG n Ouddorp is opgericht door mannen die niet gekozen werden in de kerkenraad vande NhK. Dat staat niet in de boekjes maar is wel hetgeen Gods volk uit die jaren (wat zeer talrijk was inde NHK van toen) boos over waren
De HHK is een afscheiding en Trump heeft de verkiezingen van 2020 verloren heeft. Dat een groep mensen weigert een feit te geloven en een alternatieve waarheid heeft, doet niks van het feit af.

Interessant dat je voor het verkleinwoord van boek kiest. Past het bij 'realisme' om weinig waarde te hechten aan wat op papier staat?
Je noemt alles wat geen PKN is en 'rechts' daarvan afgescheiden zodat het kan fuseren begrijp ik dat goed?
Dat begrijp je fout. Het zijn afscheidingen en daarom noem ik het ook zo. Dat staat volledig los van dat ik voor een fusie ben. Een deel van de PKN kan wat mij betreft ook in die fusie mee.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef: 24 dec 2024, 13:43
Herman schreef: 24 dec 2024, 12:07
Wat is een zuivere kerk? Bedoel je daarmee om te streven naar de kenmerken van de ware kerk uit NGB artikel 29? Dat lijkt mij voor elk kerkverband een nuttig streven.

Laten alle PKN’ers, HHK’ers, O(GG)iN’ers blij zijn met hun kerkverband.Misschien zelfs trots. Dan modderen wij CGK’ers nog wel even door….
Dit dus....
Nee, weet dat we als HHK ers met grote regelmaat bidden voor de broeders en zusters in de CGK, ook in de zondagse erediensten, m.b.t. de grote zorgen binnen de CGK. De pijn "voelen". Maar denk niet dat als de kerk verscheurd is. Puinhopen achterblijven. Dat we daar trots op zijn of blij mee zijn! Ik in ieder geval niet. Schaamte, pijn.... verdriet. Scherpte wordt minder de diepte niet :nonnon We modderen nog steeds of weer voort. Dat wijst de praktijk wel uit. Helaas, het zuivere kerkverband is hier niet.
Zelfs niet als er geforceerd in naam samengegaan zou worden met de diverse kerkverbanden omdat we het zoeken in aantallen en grote kracht etc.....
De verdeeldheid/theologische verschillen zijn voor mij te groot. Te groot om het een bijzaak te noemen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 24 dec 2024, 14:04
Bertiel schreef: 24 dec 2024, 11:49 Dat maakt de HHk nog ceen afgescheiden kerk.
Het is feitelijk geen voorzetting maar een afsplitsing. Of er taalkundig nog ruimte zit tussen afsplitsing en afscheiding vind ik niet interessant.
Wat is voor jou de trigger om je gelijk te willen hebben dat de HHK een afgescheiden kerk is?
Waarom wil je niet dat mensen het een deel van de voortzetting van de NHK vinden?
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 24 dec 2024, 15:40
Wat is voor jou de trigger om je gelijk te willen hebben dat de HHK een afgescheiden kerk is?
Waarom wil je niet dat mensen het een deel van de voortzetting van de NHK vinden?
Jij begon over de voorzetting. Blijkbaar wil je graag iets zijn wat je niet bent. Ik houd van feiten en daarom benadruk ik die. Dit is niet door een persoonlijke betrokkenheid. Wat is jouw trigger om de HHK iets te noemen wat het niet is?

Ik vind het prima als mensen het een voorzetting van de NHK vinden. Net als dat ik het prima vind als iemand vindt dat de aarde plat is. Dat neemt niet weg dat ik de feiten blijf benoemen en aangeef als iets onjuist is. De Joden waren trots op dat zij van Abraham afstamden. Tegenwoordig willen sommige mensen graag dat hun kerk de ware/zuiverste/oudste of succesvolste kerk is. Voor mij is er maar 1 ware kerk waarvan Christus het hoofd is. Op aarde is deze kerk verdeeld over talloze kerkverbanden, losse gemeenten, groepjes en individuele mensen.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

MGG schreef: 24 dec 2024, 15:55
Bertiel schreef: 24 dec 2024, 15:40
Jij begon over de voorzetting. Blijkbaar wil je graag iets zijn wat je niet bent. Ik houd van feiten en daarom benadruk ik die. Dit is niet door een persoonlijke betrokkenheid. Wat is jouw trigger om de HHK iets te noemen wat het niet is?

Ik vind het prima als mensen het een voorzetting van de NHK vinden. Net als dat ik het prima vind als iemand vindt dat de aarde plat is. Dat neemt niet weg dat ik de feiten blijf benoemen en aangeef als iets onjuist is. De Joden waren trots op dat zij van Abraham afstamden. Tegenwoordig willen sommige mensen graag dat hun kerk de ware/zuiverste/oudste of succesvolste kerk is. Voor mij is er maar 1 ware kerk waarvan Christus het hoofd is. Op aarde is deze kerk verdeeld over talloze kerkverbanden, losse gemeenten, groepjes en individuele mensen.
Het is een feit dat de Hhk afgescheiden is net zo goed als de pkn, die zijn een fusie aangegaan en zo de vaderlandse kerk verlaten, geef je dat ook toe?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hoe dan ook is dit
a. een eindeloze discussie
b. offtopic.
Ontopic, aub!
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Kan het niet gesplitst worden?
mulder

Bericht door mulder »

Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
ik vond het erg opmerkelijk dat er een liturgie werd uitgedeeld waarbij zowel alles in SV als HSV was afgedrukt. de HSV stond in de voetnoot in wat kleiner lettertype zo kon je kiezen welke vertaling je meelas of beiden.
En nee we waren niet in Bodegraven of Houten of Vlissingen etc. wel leken er ook wat gasten te zijn misschien door flyers van de evangelisatie ofzo. ik ben als echte Ggin'er niet zo van de HSV ;) maar vond het eigenlijk een hele mooie oplossing voor de Gg en blijkbaar zoeken kerkenraden naar manieren om de verdeeldheid met vertalingen op te lossen en toch SV in de dienst zelf te gebruiken. verder ook een mooie dienst gehad
DDD

Bericht door DDD »

Dat heb ik bij ons dan ook weer nog nooit gezien. Maar goed, sommige kerkenraden zijn heel benauwd om als links te worden gezien.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

mulder schreef: 27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
ik vond het erg opmerkelijk dat er een liturgie werd uitgedeeld waarbij zowel alles in SV als HSV was afgedrukt. de HSV stond in de voetnoot in wat kleiner lettertype zo kon je kiezen welke vertaling je meelas of beiden.
En nee we waren niet in Bodegraven of Houten of Vlissingen etc. wel leken er ook wat gasten te zijn misschien door flyers van de evangelisatie ofzo. ik ben als echte Ggin'er niet zo van de HSV ;) maar vond het eigenlijk een hele mooie oplossing voor de Gg en blijkbaar zoeken kerkenraden naar manieren om de verdeeldheid met vertalingen op te lossen en toch SV in de dienst zelf te gebruiken. verder ook een mooie dienst gehad
Ben benieuwd waar je dan wel was!
JvW

Bericht door JvW »

vriend-en-metgezel schreef: 27 dec 2024, 21:04
mulder schreef: 27 dec 2024, 09:53 Eerste kerstdag waren wij in de middagdienst te gast in de Gg bij familie.
Ben benieuwd waar je dan wel was!
Want? Dan kan die gemeente ook op het verdachten-lijstje? Het zou fijn zijn als het gebruik van de HSV vrijgegeven werd, dan zijn we ook af van dergelijk gevis.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Plaats reactie