Persoonlijk vind ik verschil zitten tussen aanvullen met hoe de weg eruit zag ( misschien) of wat dan ook voor concrete dingen die je uit bronnen kan halen. Als dat je een bijbelse figuur, allerlei geestelijke aanvechtingen toebedeeld waar de Schrift hier niet over spreekt, maar wat we zo gewoon en behaaglijk zijn gaan vinden. Vanuit onszelf redenerend. Hoe zuiver is dat? En daarom mijn vraag ; is het wel.zo "onschuldig"?Henk J schreef: ↑23 dec 2024, 14:01In het voorbeeld wat jij geeft lijkt het er meer op dat de dominee zich is gaan voorstellen hoe het ongeveer gegaan zal zijn (wat natuurlijk altijd gebaseerd is op eigen inlevingsvermogen) op de momenten die de Bijbel niet beschrijft en daar even wat tijd van de preek mee vult.Lilian1975 schreef: ↑23 dec 2024, 13:35 Maar is dat wel zo onschuldig als het lijkt of hoe er vaak over gepraat wordt?
Ik kan Schrift met Schrift vergelijken. Maar zie dan nergens staan dat ze aangevochten, al twijfelend naar Elisabeth gaat....bijvoorbeeld.
En nogmaals er zaten echt ook mooie en bevindelijk bijbelse lijnen in de verdere preek hoor.
Wanneer valt iets onder aan het Woord toe of afdoen? Waarom niet gewoon laten staan de overgave die Maria liet zien. Rotsvaste vertrouwen. Dat haar naar Elisabeth deed gaan?
Waarom direct alleen twijfel toebedelen terwijl aanvechtingen in de Schrift ook veel diverser zijn? Maar waar hier nogmaals niet over gesproken wordt?
Ze ging nb als jong, ongetrouwd meisje ( 14 /16 jaar) een reis van pakweg 100 km maken! Alleen hé? Direct? Ook in die tijd niet zonder gevaren!
Waarom niet de lijn dat het gelovig horen van het Woord, reactie geeft. Net als de herders...
Waarom zou de Heere dit " bedenken" niet in Zijn Woord hebben laten opnemen? Omdat het er niet was? En het misschien ook helemaal niet zo positief is hoe wij er over zijn gaan spreken?