Gelezen, gedacht, gehoord...

Bourdon16

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bourdon16 »

-DIA- schreef: 17 dec 2024, 10:47 Het zal niemand onbekend behoeven te zijn dat ik niet bepaald en fan ben van refoweb.
Maar toch niet niet alles is verkeerd. We moeten alles ook niet over één kam scheren.
En soms hoor je wel eens wat, en dan merk je dat ouderen soms verrassend meer weten
dan je verwacht. Deze mensen weten wat ze zeggen uit de ondervinding, op wat ze zelf
meemaakten aan veranderingen.
De vraag kan wel eens oprecht worden gesteld of jongeren dit nog bewust weten.
Ik geloof dat het niet meer weten een grote oorzaak is van veel ellende in de kerken.
Misschien moeten we toch eens luisteren wat oudere predikanten uit de praktijk nog weten.
Dan zouden we misschien beseffen dat we verder van de plaats zijn dan we misschien denken.

https://www.youtube.com/watch?v=F92UYzsvX48
Ik hoor hem graag. Ik zal dit ook eens beluisteren.
Henk J

Bericht door Henk J »

De rouwdienst voorafgaand aan de begrafenis van ds. Veldman, geleid door zijn zoon dr. M. Veldman.
https://www.sermonaudio.com/sermons/1214241830134877
Ontroerend om te horen hoe zijn zoon over zijn vader mag spreken. Indrukwekkend vond ik ook het gedeelte waarin dr. M. Veldman de vraag oproept waarom er niet meer vreugde was in met name de laatste levensmomenten van ds. Veldman. Maar ds. Veldman is niet als een dominee of als een gearriveerd christen gestorven maar als een zondaar die het elke keer weer van genade moest en mocht hebben. En genade van God komt niet op commando maar komt op Zijn tijd.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi artikel over enerzijds het gevaar van een extreme opvoeding, en anderzijds over Gods genade in het leven van mensen.
https://www.eo.nl/artikel/ex-drugsversl ... ander-mens

Opmerkelijk is dan weer dat het Reformatorisch Dagblad uit dit artikel bleek te hebben geciteerd, toen hij vroeg om een SV in de gevangenis.
Het RD had mijns inziens beter kunnen vermelden hoe ouders in hun zucht om hun kinderen te beinvloeden onbedoeld een slechte invloed op kinderen kunnen hebben, zeker als deze kinderen graag doen wat hun ouders juist lijkt (wat mijns inziens al helemaal het streven van ouders niet zou moeten zijn).

En nog een artikel.
Allebei uit Visie, die deze keer weer erg de moeite waard was.

https://www.eo.nl/artikel/marije-raakte ... an-new-age

En ook nog iets over het belang van woningbouw door kerkelijke gemeenten. Dat is ook actueel (geweest) in onze gemeente, dus extra boeiend.
Laatst gewijzigd door DDD op 23 dec 2024, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

DDD schreef: 23 dec 2024, 00:48 Een mooi artikel over enerzijds het gevaar van een extreme opvoeding, en anderzijds over Gods genade in het leven van mensen.
https://www.eo.nl/artikel/ex-drugsversl ... ander-mens

Kleine ergernis was dan weer dat het Reformatorisch Dagblad uit dit artikel bleek te hebben geciteerd, toen hij vroeg om een SV in de gevangenis, zonder te vermelden dat de geinterviewde uit een zeer behoudend CGK-gezin komt, en daarmee dus de SV al kende uit zijn jeugd. Het is toch een beetje misleidend om dan alleen dat laatste te vermelden.

Het RD had beter kunnen vermelden hoe ouders in hun zucht om hun kinderen te beinvloeden onbedoeld een slechte invloed op kinderen kunnen hebben, zeker als deze kinderen graag doen wat hun ouders juist lijkt (wat mijns inziens al helemaal het streven van ouders niet zou moeten zijn).

En nog een artikel.
Allebei uit Visie, die deze keer weer erg de moeite waard was.

https://www.eo.nl/artikel/marije-raakte ... an-new-age

En ook nog iets over het belang van woningbouw door kerkelijke gemeenten. Dat is ook actueel (geweest) in onze gemeente, dus extra boeiend.
Dat stond er wel bij. Niet specifiek CGK, maar er stond wel 'reformatorisch gezin'.
DDD

Bericht door DDD »

O, dan trek ik mijn beschuldiging in. Ik kon het zo snel niet terugvinden.
helma

Bericht door helma »

"Dominees worden geacht feiten te laten spreken en niet de menselijke fantasie, al ontkomen we niet helemaal aan dat laatste. Het is eigen aan de menselijke geest om zich een voorstelling van gebeurtenissen te willen maken, maar uitlegkunde staat haaks op inlegkunde.
Een reeds overleden voorganger, ..., prees de slapende Eutychus met zijn onfortuinlijke val uit het venster.... „Eindelijk iemand die erbuiten valt”, riep de eerwaarde.... „Waar haalt hij het vandaan…?” vroegen enkele bewonderaars. „Uit zijn dikke duim”, zei iemand begiftigd met nuchterheid en gevoel voor humor"
Ds J Belder.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef: 23 dec 2024, 09:42 "Dominees worden geacht feiten te laten spreken en niet de menselijke fantasie, al ontkomen we niet helemaal aan dat laatste. Het is eigen aan de menselijke geest om zich een voorstelling van gebeurtenissen te willen maken, maar uitlegkunde staat haaks op inlegkunde.
Een reeds overleden voorganger, ..., prees de slapende Eutychus met zijn onfortuinlijke val uit het venster.... „Eindelijk iemand die erbuiten valt”, riep de eerwaarde.... „Waar haalt hij het vandaan…?” vroegen enkele bewonderaars. „Uit zijn dikke duim”, zei iemand begiftigd met nuchterheid en gevoel voor humor"
Ds J Belder.
Ik moet denken aan een.preek van gisteren. Waar Maria gelovig aanvaard wat de engel zegt en dan naar Elisabeth gaat. Maar waar dan in een paar zinnen tussendoor "toegevoegd" wordt. Ze zal best wel een hart vol zorg hebben gehad ( staat hier niet) . Getwijfeld hebben ( staat hier niet) . Aangevochten zijn (staat hier niet). Om daarna de ontmoeting tussen Elisabeth en Maria, de Koning en Johannes, Zijn Heraut te beschrijven. ( waar echt heel mooie lijnen inzaten)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Lilian1975 schreef: 23 dec 2024, 12:21
helma schreef: 23 dec 2024, 09:42 "Dominees worden geacht feiten te laten spreken en niet de menselijke fantasie, al ontkomen we niet helemaal aan dat laatste. Het is eigen aan de menselijke geest om zich een voorstelling van gebeurtenissen te willen maken, maar uitlegkunde staat haaks op inlegkunde.
Ds J Belder.
Ik moet denken aan een.preek van gisteren. Waar Maria gelovig aanvaard wat de engel zegt en dan naar Elisabeth gaat. Maar waar dan in een paar zinnen tussendoor "toegevoegd" wordt. Ze zal best wel een hart vol zorg hebben gehad ( staat hier niet) . Getwijfeld hebben ( staat hier niet) . Aangevochten zijn (staat hier niet). Om daarna de ontmoeting tussen Elisabeth en Maria, de Koning en Johannes, Zijn Heraut te beschrijven. ( waar echt heel mooie lijnen inzaten)
Ach, ik hoorde onlangs een preek waarin Elisabet zich vijf maanden verborgen hield en ze nog onder de wet was en dat het in de zesde maand tot een doorbraak kwam in de ontmoeting met Maria. En de hoorders werd ook de beleving van zo'n zesde maand toegewenst. Want dat is toch nodig.
Lilian1975

Ja zo kan het ook nog. Maar waar komt de behoefte toch vandaan om allerlei zaken die niet in de Schrift beschreven staan toe te voegen?
Henk J

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: 23 dec 2024, 13:14 Ja zo kan het ook nog. Maar waar komt de behoefte toch vandaan om allerlei zaken die niet in de Schrift beschreven staan toe te voegen?
Ds. Belder geeft voor een deel al antwoord op die vraag in zijn column, het is eigen aan de menselijke geest om zich een voorstelling van de gebeurtenissen te maken. En dan ga je snel zaken toevoegen die je bij jezelf herkent maar die uiteindelijk een toevoeging aan het Woord zijn. En soms is er door Schrift met Schrift te vergelijken ook echt wel iets meer te zeggen dan er in eerste instantie staat, maar zeker niet altijd.
Lilian1975

Henk J schreef: 23 dec 2024, 13:28
Lilian1975 schreef: 23 dec 2024, 13:14 Ja zo kan het ook nog. Maar waar komt de behoefte toch vandaan om allerlei zaken die niet in de Schrift beschreven staan toe te voegen?
Ds. Belder geeft voor een deel al antwoord op die vraag in zijn column, het is eigen aan de menselijke geest om zich een voorstelling van de gebeurtenissen te maken. En dan ga je snel zaken toevoegen die je bij jezelf herkent maar die uiteindelijk een toevoeging aan het Woord zijn. En soms is er door Schrift met Schrift te vergelijken ook echt wel iets meer te zeggen dan er in eerste instantie staat, maar zeker niet altijd.

Maar is dat wel zo onschuldig als het lijkt of hoe er vaak over gepraat wordt?

Ik kan Schrift met Schrift vergelijken. Maar zie dan nergens staan dat ze aangevochten, al twijfelend naar Elisabeth gaat....bijvoorbeeld.

En nogmaals er zaten echt ook mooie en bevindelijk bijbelse lijnen in de verdere preek hoor.
Henk J

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef: 23 dec 2024, 13:35 Maar is dat wel zo onschuldig als het lijkt of hoe er vaak over gepraat wordt?

Ik kan Schrift met Schrift vergelijken. Maar zie dan nergens staan dat ze aangevochten, al twijfelend naar Elisabeth gaat....bijvoorbeeld.

En nogmaals er zaten echt ook mooie en bevindelijk bijbelse lijnen in de verdere preek hoor.
In het voorbeeld wat jij geeft lijkt het er meer op dat de dominee zich is gaan voorstellen hoe het ongeveer gegaan zal zijn (wat natuurlijk altijd gebaseerd is op eigen inlevingsvermogen) op de momenten die de Bijbel niet beschrijft en daar even wat tijd van de preek mee vult.
Job

Bericht door Job »

Henk J schreef: 23 dec 2024, 14:01
Lilian1975 schreef: 23 dec 2024, 13:35 Maar is dat wel zo onschuldig als het lijkt of hoe er vaak over gepraat wordt?

In het voorbeeld wat jij geeft lijkt het er meer op dat de dominee zich is gaan voorstellen hoe het ongeveer gegaan zal zijn (wat natuurlijk altijd gebaseerd is op eigen inlevingsvermogen) op de momenten die de Bijbel niet beschrijft en daar even wat tijd van de preek mee vult.
Nou, als het tijdvulling zou zijn is het redelijk onschuldig, alhoewel ik dat niet vind passen binnen een eredienst. Maar vaker gebeurt het dat er details worden toegevoegd om de geestelijke ervaring kloppend te maken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Vanuit een wat milder perspectief (niet dat ik het daarmee meteen goedkeur): als je denkt vanuit de overtuiging dat een waar geloof een aangevochten geloof is, dan is het logisch om te denken dat Maria's geloof ook aangevochten zal zijn.

Het probleem wordt wel groot als dat vervolgens vanuit het vermoeden van Maria's aangevochten geloof de stelling dat waar geloof een aangevochten geloof wordt onderbouwd. Want dan is de cirkel rond.
- Niet meer zo actief -
Terri

Bericht door Terri »

Ds J Belder.
Oh die dominee Belder, menigmaal bezorgt hij me een glimlach.
De anekdote op zich is dan weer andere koek.... :D
Plaats reactie