Klimaatverandering

Zeeuw

Re: Klimaatverandering

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 19 dec 2024, 22:24
Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 19 dec 2024, 19:16
Zeeuw schreef: Dat denk ik ook niet.
Een andere vraag, niet specifiek aan jou, maar is er al iemand in het bezit van/bezig met batterijen thuis? Ik vind het zonde straks in de zomer mijn panelen per dag 25 kwh te laten opwekken en net als nu 0,1. Maar....die batterijen hebben nu de capaciteit van 2 donkere dagen.
Niet bezig met batterijen. Wel ben ik me aan het oriënteren in een boiler/watervat van ca. 400 liter waar ik warm water mee produceer met opgewekte stroom.

Het liefst met een dubbele wisselaar, waarmee ik mijn cv-circuit door het warme water kan laten lopen. Een mooie winterdag kan dan meehelpen met het verwarmen van mijn cv-water.

Ook heb ik inmiddels onze voorkamer/kantoor verwarmd met infra-rood panelen.
Zet je zo een vat dan op zolder oid?
Nee, kan ik in de kelder kwijt.
Ok, dat is wel een interessante oplossing.
Quercus

Bericht door Quercus »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef: 19 dec 2024, 18:27
Zeeuw schreef: 19 dec 2024, 18:18 Jij bent dan ongetwijfeld een groot voorstander van kernernergie.
Ja, een stabiel systeem kan mijns inziens niet zonder kernenergie.
Dat denk ik ook niet.
Een andere vraag, niet specifiek aan jou, maar is er al iemand in het bezit van/bezig met batterijen thuis? Ik vind het zonde straks in de zomer mijn panelen per dag 25 kwh te laten opwekken en net als nu 0,1. Maar....die batterijen hebben nu de capaciteit van 2 donkere dagen.
Niet bezig met batterijen. Wel ben ik me aan het oriënteren in een boiler/watervat van ca. 400 liter waar ik warm water mee produceer met opgewekte stroom.

Het liefst met een dubbele wisselaar, waarmee ik mijn cv-circuit door het warme water kan laten lopen. Een mooie winterdag kan dan meehelpen met het verwarmen van mijn cv-water.

Hoeveel zonnepaneelcapaciteit heb je, dat je daar in de donkere dagen nog significante energie uit kunt halen?
Wellicht reeds overwogen, maar vind je het niet veel interessanter om de energie direct te gebruiken zonder boiler, maar dan in de vorm van een warmtepomp? Stel: Je haalt een scop van 4 (zeer goed mogelijk), dan heb je vier keer zoveel aan je zonnepanelenopbrengst.
Quercus

Bericht door Quercus »

Hoopvol schreef:Ik zit er aan te denken om een zonneboiler setje op dak te leggen. De verwachting is dat ik dan vanaf maart tot oktober geen gas verbruik voor het warm water. Het voordeel van een zonneboiler set is dat je geen energie terug levert, maar dat je alleen bespaard.

En ik zit er ook aan te denken om in de zomer mijn zonnepanelen uit te laten schakelen op het moment dat ik ga terugleveren. Een meting op de p1 poort van de elektrameter en bij teruglevering of een boiler o.i.d. opwarmen of de zonnepanelen afregelen.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat en hoe ik het ga doen.
Een enorm nadeel van de zonneboiler is dat je er maar een ding mee kan: warm tapwater maken in de lente en zomer.. En in de zomer is dat veel meer dan je nodig hebt, en dan haal je dus veel onnuttige warmte in huis waar je niet op zit te wachten.
In de winter daarentegen doen ze weinig tot niks. Ze doen dus teveel of te weinig.

Zonnepanelen zijn eigenlijk superieur omdat de elektriciteit universeel toepasbaar is, óók om een boiler te verwarmen, en als dit een warmtepompboiler is, dan is het ook nog eens 3 keer zo efficiënt. En die kun je dus ook het hele jaar door gebruiken.

Dus als je overtollige energie hebt van je zonnepanelen, denk dan aan een wpboiler.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Quercus schreef:
Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef: 19 dec 2024, 18:27 Ja, een stabiel systeem kan mijns inziens niet zonder kernenergie.
Dat denk ik ook niet.

Hoeveel zonnepaneelcapaciteit heb je, dat je daar in de donkere dagen nog significante energie uit kunt halen?
Wellicht reeds overwogen, maar vind je het niet veel interessanter om de energie direct te gebruiken zonder boiler, maar dan in de vorm van een warmtepomp? Stel: Je haalt een scop van 4 (zeer goed mogelijk), dan heb je vier keer zoveel aan je zonnepanelenopbrengst.
Ik heb 42 panelen. Ca. 15.000 Kw opbrengst. Ons oude huis (1760) met oude rieten kap is erg moeilijk goed te isoleren. Ik heb altijd begrepen dat bij gebruik van een warmtepomp goede isolatie een eerste vereiste is. Daarnaast hebben we veel inhoud te verwarmen. Ca. 1600 kuub.

Al verwarmen we de ruimten wel selectief en per ruimte afzonderlijk geregeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gian

Bericht door Gian »

Herman schreef: 18 dec 2024, 09:07 De hele duurzaamheidsagenda is om de klimaatdeugers de gelegenheid te geven om op kosten van de overheid gesubsidieerde geelectrificeerde SUV's te rijden. Dat is de essentie van het beleid van Groenlinks/PvdA die werkelijk niets meer van doen heeft met het opkomen voor de arbeider. Want die rijdt gewoon heel duurzaam een dieselauto van 10 jaar oud. Verband wel fossiele brandstoffen, maar gebruikt geen andere grondstoffen.

Als ik iets niet geloof is het de klimaatagenda. Zowel de verklaringen als de maatregelen. Ik ben niet tegen hernieuwbare energie overigens, maar ik ga me het hoofd er niet over breken of ik daarmee moreel beter ben als iemand met een ouderwetse gaskachel.
Eens.

En voor allen die klimaatangst hebben, de bijbel zegt dat de aarde zal verslijten als een kleed. Dit kleed zal verwisselt worden zoals iemand een gewaad wisselt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Toch mis ik wel de notie dat een christen zorgvuldig met de aarde om moet gaan.

Het is eenvoudig om klimaatverandering af te doen als activisme, of juist om de ogen te sluiten voor de neveneffecten van ‘groen’, of om de Bijbelse noties er bij te halen. Die zijn allemaal waar. En daarbij blijven we vaak zelf buiten schot.

Volgens mij ben ik een redelijk nuchter mens, maar probeer wel in zekere mate verantwoordelijkheid te nemen om de schepping niet zwaarder te belasten dan mogelijk. Ik ben voorzitter van een coöperatie die agrarisch natuurbeheer op meer dan 5000 ha (samen met boeren en buitenlui) organiseert. En mogelijk gaat zich dat in 2025 bijna verdubbelen. Ik kan erg blij worden van de resultaten, maar ook van de omslag in de landbouw die dit teweeg brengt.

Ook in de omgang met de schepping zal verantwoording moeten worden afgelegd, is mijn overtuiging. De zondeval heeft zeer grote gevolgen gehad voor iets waarvan de Heere God zei: ‘En zie, het was zeer goed’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
refo

Bericht door refo »

Toen ik klein was zei men dat in 2000 alle olie en gas op zou zijn. Hahaha.
Niemand deed wat. Tot de energiecrisis van 1973. De olie werd schaars en steeds duurder. Men ging isoleren. Het viel allemaal nogal mee, maar goed was het dat men oog kreeg voor schaarste.
Zo zie ik deze crisis ook. Wakeupcall dat alle energie eindig is, maar vooral fossiele.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: 21 dec 2024, 10:26
Quercus schreef:
Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef: Dat denk ik ook niet.

Ik heb 42 panelen. Ca. 15.000 Kw opbrengst. Ons oude huis (1760) met oude rieten kap is erg moeilijk goed te isoleren. Ik heb altijd begrepen dat bij gebruik van een warmtepomp goede isolatie een eerste vereiste is. Daarnaast hebben we veel inhoud te verwarmen. Ca. 1600 kuub.

Al verwarmen we de ruimten wel selectief en per ruimte afzonderlijk geregeld.
Volgens mij is dat niet meer zo. Het hangt maar net af van de capaciteit van de warmtepomp(en), las ik pas.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 19 dec 2024, 18:31 Een andere vraag, niet specifiek aan jou, maar is er al iemand in het bezit van/bezig met batterijen thuis? Ik vind het zonde straks in de zomer mijn panelen per dag 25 kwh te laten opwekken en net als nu 0,1. Maar....die batterijen hebben nu de capaciteit van 2 donkere dagen.
Als straks de salderingsregeling ophoudt te bestaan, koop ik een thuisbatterij. Ik verbruik in de nacht gemiddeld zo'n 3 kWh. Dan moet een 5 kWh batterij voldoende zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 24 dec 2024, 10:32
Zeeuw schreef: 19 dec 2024, 18:31 Een andere vraag, niet specifiek aan jou, maar is er al iemand in het bezit van/bezig met batterijen thuis? Ik vind het zonde straks in de zomer mijn panelen per dag 25 kwh te laten opwekken en net als nu 0,1. Maar....die batterijen hebben nu de capaciteit van 2 donkere dagen.
Als straks de salderingsregeling ophoudt te bestaan, koop ik een thuisbatterij. Ik verbruik in de nacht gemiddeld zo'n 3 kWh. Dan moet een 5 kWh batterij voldoende zijn.
En hoe wek je dan voldoende op in de donkere dagen? Ik wek op een goede dag in de zomer 25 kWh op, nu met geluk 2. Per dag, 24 uur, zitten wij rond de 7,5 qua verbruik.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Er was onlangs op het consumentenprogramma Radar op tv een discussie waarin de meerwaarde van thuisbatterijen nogal ter discussie stonden.

Andere zaken op dit gebied schijnen meer zoden aan de dijk te zetten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 24 dec 2024, 20:10
En hoe wek je dan voldoende op in de donkere dagen? Ik wek op een goede dag in de zomer 25 kWh op, nu met geluk 2. Per dag, 24 uur, zitten wij rond de 7,5 qua verbruik.
Niet. Op topdagen wek ik rond de 30 kWh op.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Delftenaar schreef: 24 dec 2024, 22:36 Er was onlangs op het consumentenprogramma Radar op tv een discussie waarin de meerwaarde van thuisbatterijen nogal ter discussie stonden.

Welke andere zaken?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 25 dec 2024, 12:30
Delftenaar schreef: 24 dec 2024, 22:36 Er was onlangs op het consumentenprogramma Radar op tv een discussie waarin de meerwaarde van thuisbatterijen nogal ter discussie stonden.

Welke andere zaken?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ken een ondernemer die kleine windmolentjes op bedrijfsdaken plaatst. Wellicht is dat op termijn iets voor de particulier. Maar…dat mag niet gaan fluiten voor de buren.

We zitten nu op een vakantiepark met veel warmtepompen. Wat maken die dingen een vervelende fluitende herrie.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Gewoon nieuwe kerncentrales dan word het ook weer goedkoper en is er altijd genoeg capaciteit. Weg met windmolens of andere veel te dure oplossingen.
Plaats reactie