Volgens mij pleit ik nergens voor een toenemend gebruik van fossiel. Ik ben wel tegen beprijzing en zo bv vliegen alleen voor de happy few bereikbaar te maken.merel schreef: ↑18 dec 2024, 09:00 De opmerkingen van @huisman doen mij denken aan iets met balk en splinter. Zelf pleit jij erg voor een toenemend gebruik van fossiele brandstoffen, terwijl het overduidelijk is dat daar de klimaatverandering door ontstaan is. Nu probeert men dit verbruik duurzamer te maken. Dit leidt toch grote milieuschade in bepaalde gebieden. Ik vraag mij echter af wat tot grotere schade leidt; het gebruik van fossiele brandstoffen of het winnen van stoffen voor de batterijen? Het grote probleem van het Westen is mijns inziens onze consumptie en het gebruik van niet duurzame producten. Dat heeft tweeërlei oorzaken. De producten worden niet meer tijdsbestendig gemaakt en kunnen vaak niet meer gerepareerd worden en daarnaast wil men steeds wat nieuws.
Daarnaast kan een ieder zelf al op kleine schaal bijdragen aan duurzamer leven; minder vlees en vis, minder kopen, seizoensgebonden eten, verzorgingsproducten zonder microplastic, vaker de fiets/trein, niet vliegen en minder vaak kleding ed aanschaffen. Daarnaast zou een bevolkingsafname de grootste winst zijn.
Veel belangrijker is dat jullie mijn punt blijkbaar niet willen begrijpen. Jullie argument is steeds: Fossiel is vervuilender. Het gaat mij erom dat je dan in een zeer grote transitie naar een optimale situatie wil. Dat is de elektrificatie van mobiliteit absoluut niet.
Zon en wind kan ik nog begrijpen alhoewel de windmolenparken op zee ook veel schade veroorzaken aan het ecosysteem.
De negatieve gevolgen van de transitie keuzes worden op zijn minst onderbelicht. In de VPRO documentaire zie je een inwoner die voor de camera er niet over durft te spreken om dat hij bang is zijn baan te verliezen.
Vergeet niet dat met de energietransitie enorme belangen en financiën zijn gemoeid. M.a.w. er zijn partijen die er schatrijk van worden o.a. door uitbuiting in de mijnbouw.
Ik ben geen klimaatontkenner maar wel een klimaatrealist. In mijn vakkenpakket zat ook het vak meteorologie (in de luchtvaart erg belangrijk) . Het klimaat kent zo ontelbaar veel variabelen dat het ondoenlijk is een verwachting uit te spreken over 50 tot 100 jaar.
Dat dit nu wel gebeurd is politiek gedreven en helaas lenen wetenschappers zich daarvoor.
Als je tijd hebt lees eens wat over het fenomeen AMOC. (Google AMOC + golfstroom) en je zult zien dat dit fenomeen alle verwachtingen kan opblazen.