Klimaatverandering

huisman

Re: Klimaatverandering

Bericht door huisman »

merel schreef: 18 dec 2024, 09:00 De opmerkingen van @huisman doen mij denken aan iets met balk en splinter. Zelf pleit jij erg voor een toenemend gebruik van fossiele brandstoffen, terwijl het overduidelijk is dat daar de klimaatverandering door ontstaan is. Nu probeert men dit verbruik duurzamer te maken. Dit leidt toch grote milieuschade in bepaalde gebieden. Ik vraag mij echter af wat tot grotere schade leidt; het gebruik van fossiele brandstoffen of het winnen van stoffen voor de batterijen? Het grote probleem van het Westen is mijns inziens onze consumptie en het gebruik van niet duurzame producten. Dat heeft tweeërlei oorzaken. De producten worden niet meer tijdsbestendig gemaakt en kunnen vaak niet meer gerepareerd worden en daarnaast wil men steeds wat nieuws.

Daarnaast kan een ieder zelf al op kleine schaal bijdragen aan duurzamer leven; minder vlees en vis, minder kopen, seizoensgebonden eten, verzorgingsproducten zonder microplastic, vaker de fiets/trein, niet vliegen en minder vaak kleding ed aanschaffen. Daarnaast zou een bevolkingsafname de grootste winst zijn.
Volgens mij pleit ik nergens voor een toenemend gebruik van fossiel. Ik ben wel tegen beprijzing en zo bv vliegen alleen voor de happy few bereikbaar te maken.

Veel belangrijker is dat jullie mijn punt blijkbaar niet willen begrijpen. Jullie argument is steeds: Fossiel is vervuilender. Het gaat mij erom dat je dan in een zeer grote transitie naar een optimale situatie wil. Dat is de elektrificatie van mobiliteit absoluut niet.
Zon en wind kan ik nog begrijpen alhoewel de windmolenparken op zee ook veel schade veroorzaken aan het ecosysteem.

De negatieve gevolgen van de transitie keuzes worden op zijn minst onderbelicht. In de VPRO documentaire zie je een inwoner die voor de camera er niet over durft te spreken om dat hij bang is zijn baan te verliezen.
Vergeet niet dat met de energietransitie enorme belangen en financiën zijn gemoeid. M.a.w. er zijn partijen die er schatrijk van worden o.a. door uitbuiting in de mijnbouw.

Ik ben geen klimaatontkenner maar wel een klimaatrealist. In mijn vakkenpakket zat ook het vak meteorologie (in de luchtvaart erg belangrijk) . Het klimaat kent zo ontelbaar veel variabelen dat het ondoenlijk is een verwachting uit te spreken over 50 tot 100 jaar.
Dat dit nu wel gebeurd is politiek gedreven en helaas lenen wetenschappers zich daarvoor.

Als je tijd hebt lees eens wat over het fenomeen AMOC. (Google AMOC + golfstroom) en je zult zien dat dit fenomeen alle verwachtingen kan opblazen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Ik heb nergens aangegeven dat fossiel veel meer vervuilt. Dat weet ik namelijk niet. Wel vind ik dat wij als samenleving na moeten denken over een energietransitie. Zoals ZWP aangaf hebben wij jarenlang stoffen uit de grond gehaald en verbrand. Dat is gewoon niet juist. Blijkbaar is de transitie naar batterijen ook niet juist.
Ik vind daarom dat mensen in de eerste plaats veel meer na moeten denken over hun consumptie gedrag. Waarom sperziebonen eten in december die ergens vanuit midden Afrika naar Nederland gevlogen worden of bessen uit Chili? Daar heb ik heel veel moeite mee. Ik sprak afgelopen week een meisje van 11. Zij gaf aan liever geen aardappelen te eten, want dan eet je elke dag dezelfde groente. Verder dan een wortel, boontje, broccoli en bloemkool kwam zij niet. Zij heeft geen flauw idee wat 'eten met de seizoenen mee' inhoudt. Haar ouders blijkbaar ook niet. Als mensen zich bewust worden van hun consumptiegedrag kan al heel veel gewonnen worden. En dan niet alleen op het gebied van voedsel.
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 18 dec 2024, 09:43 Ik las vorige week een artikel over zonne-energie: https://fd.nl/samenleving/1539846/de-zo ... onnestroom

Een paar punten:
- Zonne-energie groeit snel: Zonne-energie groeit sneller dan verwacht en is goedkoper dan fossiele brandstoffen. Het is een technologie die zich blijft ontwikkelen en steeds efficiënter wordt.
- Vergelijking met fossiele brandstoffen: Traditionele energiebronnen zoals kolen, olie en gas worden gezien als de norm, maar zonne-energie biedt een duurzamer alternatief.
- Natuurlijke energiebronnen: De aarde heeft overvloedige natuurlijke energiebronnen zoals zon, wind, waterkracht, geothermie en biomassa, die allemaal benut kunnen worden.
- Technologische vooruitgang: Zonne-energie is vergelijkbaar met microchips in termen van technologische vooruitgang, met steeds meer vermogen voor steeds minder geld. Nieuwe materialen zoals perovskiet kunnen de efficiëntie van zonnepanelen aanzienlijk verhogen.
- Wereldwijde adoptie: Zonne-energie wordt wereldwijd steeds meer geadopteerd, ook in ontwikkelingslanden. Het is een goedkope en veilige technologie die eenvoudig te installeren is.

Zijn we er dan? Nee, er blijft een overgangsfase. Maar dingen uit de grond halen en verbranden heeft uiteindelijk zijn beste tijd gehad. "De afgelopen tweehonderd jaar hebben we vooral op grote schaal vuurtjes gestookt, met alles wat we konden vinden: hout, turf, kolen, olie en gas. Een tamelijk primitieve praktijk, die ons weliswaar veel welvaart bracht, maar ook veel nevenschade, zoals een vervuilde en gevaarlijk warme atmosfeer. Tja, we wisten niet beter en konden niet beter."

….en toen scheen er geen zon.

https://rd.nl/artikel/1088886

Zon en wind zullen nooit leveringszekerheid bieden maar in een mix moeten met m.i. kernenergie of gasgestookte centrales. Fossiel is namelijk niet altijd zo vies.

https://www.wattisduurzaam.nl/45742/ene ... overbodig/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 18 dec 2024, 00:08 Toch missen jullie mijn punt. Als wij van fossiel afgaan zadel ons dan niet opnieuw op met grote schade aan milieu en mensen.

Die vergelijking met fossiel is niet mijn punt. Een seriemoordenaar die van 1 moord per maand gaat naar 1 moord per kwartaal krijgt ook geen compliment van mij. Jullie (@Ambtenaar en @DDD ) feliciteren hem.
Ik mis jouw punt niet. Dat lijkt me wel helder uit mijn bijdragen. Ik deel ook geen complimenten uit voor winning van zeldzame aardmetalen, maar zie het als een noodzakelijk kwaad. De schade van klimaatverandering is groter dan de lokale schade, ook voor landen waar nu mijnen zijn.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 19 dec 2024, 17:18
huisman schreef: 18 dec 2024, 00:08 Toch missen jullie mijn punt. Als wij van fossiel afgaan zadel ons dan niet opnieuw op met grote schade aan milieu en mensen.

Die vergelijking met fossiel is niet mijn punt. Een seriemoordenaar die van 1 moord per maand gaat naar 1 moord per kwartaal krijgt ook geen compliment van mij. Jullie (@Ambtenaar en @DDD ) feliciteren hem.
Ik mis jouw punt niet. Dat lijkt me wel helder uit mijn bijdragen. Ik deel ook geen complimenten uit voor winning van zeldzame aardmetalen, maar zie het als een noodzakelijk kwaad. De schade van klimaatverandering is groter dan de lokale schade, ook voor landen waar nu mijnen zijn.
Jij bent dan ongetwijfeld een groot voorstander van kernernergie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: 19 dec 2024, 18:18 Jij bent dan ongetwijfeld een groot voorstander van kernernergie.
Ja, een stabiel systeem kan mijns inziens niet zonder kernenergie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 19 dec 2024, 18:27
Zeeuw schreef: 19 dec 2024, 18:18 Jij bent dan ongetwijfeld een groot voorstander van kernernergie.
Dat denk ik ook niet.
Een andere vraag, niet specifiek aan jou, maar is er al iemand in het bezit van/bezig met batterijen thuis? Ik vind het zonde straks in de zomer mijn panelen per dag 25 kwh te laten opwekken en net als nu 0,1. Maar....die batterijen hebben nu de capaciteit van 2 donkere dagen.
CvD

Bericht door CvD »

Duidelijke uitleg over de haalbaarheid een betaalbaarheid van de thuisbatterij voor particulieren. Vindt zelf ook lastig maar tot 2027 mogen we nog weg strepen. Al vindt ik wel dat de terug leverings kosten helemaal geschrapt moeten.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-w ... sbatterije
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Dat denk ik ook niet.
Een andere vraag, niet specifiek aan jou, maar is er al iemand in het bezit van/bezig met batterijen thuis? Ik vind het zonde straks in de zomer mijn panelen per dag 25 kwh te laten opwekken en net als nu 0,1. Maar....die batterijen hebben nu de capaciteit van 2 donkere dagen.
Niet bezig met batterijen. Wel ben ik me aan het oriënteren in een boiler/watervat van ca. 400 liter waar ik warm water mee produceer met opgewekte stroom.

Het liefst met een dubbele wisselaar, waarmee ik mijn cv-circuit door het warme water kan laten lopen. Een mooie winterdag kan dan meehelpen met het verwarmen van mijn cv-water.

Ook heb ik inmiddels onze voorkamer/kantoor verwarmd met infra-rood panelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 19 dec 2024, 19:16
Zeeuw schreef:
Dat denk ik ook niet.
Niet bezig met batterijen. Wel ben ik me aan het oriënteren in een boiler/watervat van ca. 400 liter waar ik warm water mee produceer met opgewekte stroom.

Het liefst met een dubbele wisselaar, waarmee ik mijn cv-circuit door het warme water kan laten lopen. Een mooie winterdag kan dan meehelpen met het verwarmen van mijn cv-water.

Zet je zo een vat dan op zolder oid?
JvW

Bericht door JvW »

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe cv-ketel of all-electric warmtepomp. Ik ben er nog niet uit eigenlijk…. Als je naar de langere termijn kijkt dan lijkt een warmtepomp toch voordeliger. Maar ik twijfel een beetje of we het wel warm krijgen binnen.
Overigens wel met een 300 liter vat voor warm water. Die past prima bij ons in de schuur (staat aan de bijkeuken gebouwd).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Ik zit er aan te denken om een zonneboiler setje op dak te leggen. De verwachting is dat ik dan vanaf maart tot oktober geen gas verbruik voor het warm water. Het voordeel van een zonneboiler set is dat je geen energie terug levert, maar dat je alleen bespaard.

En ik zit er ook aan te denken om in de zomer mijn zonnepanelen uit te laten schakelen op het moment dat ik ga terugleveren. Een meting op de p1 poort van de elektrameter en bij teruglevering of een boiler o.i.d. opwarmen of de zonnepanelen afregelen.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat en hoe ik het ga doen.
CvD

Bericht door CvD »

Hoopvol schreef: 19 dec 2024, 21:13 Ik zit er aan te denken om een zonneboiler setje op dak te leggen. De verwachting is dat ik dan vanaf maart tot oktober geen gas verbruik voor het warm water. Het voordeel van een zonneboiler set is dat je geen energie terug levert, maar dat je alleen bespaard.

En ik zit er ook aan te denken om in de zomer mijn zonnepanelen uit te laten schakelen op het moment dat ik ga terugleveren. Een meting op de p1 poort van de elektrameter en bij teruglevering of een boiler o.i.d. opwarmen of de zonnepanelen afregelen.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat en hoe ik het ga doen.
Dat klinkt ook wel interessant.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef: 19 dec 2024, 19:16
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef: 19 dec 2024, 18:27 Ja, een stabiel systeem kan mijns inziens niet zonder kernenergie.
Dat denk ik ook niet.

Zet je zo een vat dan op zolder oid?
Nee, kan ik in de kelder kwijt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Misschien is dit een mooie oplossing voor de batterijproblemen die huisman noemde:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bdffb8c1/
Plaats reactie