Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

:langue
MGG schreef: 19 dec 2024, 10:28
Job schreef: 19 dec 2024, 10:21
GG links schreef: 19 dec 2024, 09:49 Wat een geneuzel over de pastorie. Gaan we het ook nog hebben over de auto's die ze rijden?
Ik kom op weg naar de kerk altijd langs onze parkeerplek voor de gastpredikanten en er zijn er aardig wat die de gemeente met een goed geweten kunnen onderwijzen als het gaat om verantwoord leven en het gevaar van materialisme. Die rijden een goede auto maar niet overdreven. Maar er zijn er ook een paar die het recht van spreken over dit onderwerp zelf ondergraven. Die zoeven weg in een reusachtige glanzende zwarte bak, recent model, met vier ringen op de voorkant of een cirkeltje met vier taartpuntjes: blauw, wit, blauw, wit. Die laatsten hebben meestal een defecte richtingaanwijzer, een bekend probleem bij BMW. Gelukkig zijn dat er niet veel, hoor. Maar als de saamgeschoolde puberjongens bij de kerkdeur met open mond de dominee nastaren, niet per se om de Boodschap die hij bracht maar vanwege het vliegdekschip waarmee hij vliegt, dan rijzen er wat vraagtekens bij mij.

Geldt ook voor andere beroepen en trouwens voor elke christen: er wordt op ons gelet. Al helemaal in dienst van de Koning. Practice what you preach.
Die openmond is waarschijnlijk als een dominee de onbegrijpelijke keus voor BMW gemaakt heeft.
😀 jullie hebben wel humor Job en MGG. Alleen de auto met kerstster wordt niet genoemd
Die mag toch in december wel ?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Er was eens (en nee, dit is geen sprookje), een predikant die onder zijn ruitenwisser na een preekbeurt in den lande het briefje vond met daarop de tekst: deze auto is te breed voor de smalle weg
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvD

Bericht door CvD »

Ik ken er ook eentje. De dominee had een nieuwe auto gekocht met zo'n ster. Hij liet hem trots aan zijn ouderling zien. Het enige wat die ouderling zij nou dominee u meester reed op een veulen.
MGG

Bericht door MGG »

GG links schreef: 19 dec 2024, 10:30 :langue
MGG schreef: 19 dec 2024, 10:28
Job schreef: 19 dec 2024, 10:21
GG links schreef: 19 dec 2024, 09:49 Wat een geneuzel over de pastorie. Gaan we het ook nog hebben over de auto's die ze rijden?
Ik kom op weg naar de kerk altijd langs onze parkeerplek voor de gastpredikanten en er zijn er aardig wat die de gemeente met een goed geweten kunnen onderwijzen als het gaat om verantwoord leven en het gevaar van materialisme. Die rijden een goede auto maar niet overdreven. Maar er zijn er ook een paar die het recht van spreken over dit onderwerp zelf ondergraven. Die zoeven weg in een reusachtige glanzende zwarte bak, recent model, met vier ringen op de voorkant of een cirkeltje met vier taartpuntjes: blauw, wit, blauw, wit. Die laatsten hebben meestal een defecte richtingaanwijzer, een bekend probleem bij BMW. Gelukkig zijn dat er niet veel, hoor. Maar als de saamgeschoolde puberjongens bij de kerkdeur met open mond de dominee nastaren, niet per se om de Boodschap die hij bracht maar vanwege het vliegdekschip waarmee hij vliegt, dan rijzen er wat vraagtekens bij mij.

Geldt ook voor andere beroepen en trouwens voor elke christen: er wordt op ons gelet. Al helemaal in dienst van de Koning. Practice what you preach.
Die openmond is waarschijnlijk als een dominee de onbegrijpelijke keus voor BMW gemaakt heeft.
😀 jullie hebben wel humor Job en MGG. Alleen de auto met kerstster wordt niet genoemd
Die mag toch in december wel ?
Als hij het als evangelisatie middel gebruikt wel ;).
GG links

Bericht door GG links »

CvD schreef: 19 dec 2024, 11:22 Ik ken er ook eentje. De dominee had een nieuwe auto gekocht met zo'n ster. Hij liet hem trots aan zijn ouderling zien. Het enige wat die ouderling zij nou dominee u meester reed op een veulen.
Ja en had geen mobieltje. Die ouderling heeft wel een hele rare kijk erop.
CvD

Bericht door CvD »

GG links schreef: 19 dec 2024, 11:38
CvD schreef: 19 dec 2024, 11:22 Ik ken er ook eentje. De dominee had een nieuwe auto gekocht met zo'n ster. Hij liet hem trots aan zijn ouderling zien. Het enige wat die ouderling zij nou dominee u meester reed op een veulen.
Toen had je ook nog geen mobiel.
GG links

Bericht door GG links »

CvD schreef: 19 dec 2024, 11:47
Nee en ook geen auto's
GG links

Bericht door GG links »

GG links schreef: 19 dec 2024, 11:50
CvD schreef: 19 dec 2024, 11:47
Nee en ook geen auto's. Als een ruime auto ook een ruim evangelie betekent dan ben ik dik tevreden.
helma

Bericht door helma »

Ik gaf nog wel eens wat boodschappen aan een alleenstaande moeder die het niet breed had. Gewoon doorsneeproducten die in een gezin onmisbaar zijn. Totdat ik haar een paar keer in de huishouding hielp en een keer haar royaal gevulde koelkast zag, met producten en merken die voor mij te duur waren om te betalen. Ik had al gauw mijn oordeel klaar; die hoefde ik niet meer te helpen met boodschappen. Ze moest eerst maar wat bezuinigen op haar inkopen.
Later sprak ik iemand die aangaf wel eens wat boodschappen te brengen hier en daar en dat ze dan altijd bewust wat duurdere royalere dingen gaf zodat iemand zich ook eens echt verwend voelde.
Het schaamrood steeg naar mijn kaken. Helma had weer eens te snel haar oordeel klaar gehad.

Een les voor mij om altijd bedenken dat niet altijd alles is wat het lijkt.
Ik geef de les maar door.
CvD

Bericht door CvD »

helma schreef: 19 dec 2024, 12:37 Ik gaf nog wel eens wat boodschappen aan een alleenstaande moeder die het niet breed had. Gewoon doorsneeproducten die in een gezin onmisbaar zijn. Totdat ik haar een paar keer in de huishouding hielp en een keer haar royaal gevulde koelkast zag, met producten en merken die voor mij te duur waren om te betalen. Ik had al gauw mijn oordeel klaar; die hoefde ik niet meer te helpen met boodschappen. Ze moest eerst maar wat bezuinigen op haar inkopen.
Later sprak ik iemand die aangaf wel eens wat boodschappen te brengen hier en daar en dat ze dan altijd bewust wat duurdere royalere dingen gaf zodat iemand zich ook eens echt verwend voelde.
Het schaamrood steeg naar mijn kaken. Helma had weer eens te snel haar oordeel klaar gehad.

Mooi dat je dit deelt Helma.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Waarom niet? Ik heb eens een predikant in het kader van hebzucht horen zeggen 'Gij in uw weldoortimmerde woning', terwijl hij zelf zijn pastorie voor een paar ton had laten verbouwen.
Idd, waarom mag je het niet over aardse en materiele dingen hebben die meestal toch behoorlijk zichtbaar zijn voor anderen die het héél wat moeilijker hebben om rond te komen en dan te horen krijgen: je moet niet zo aards en materialistisch zijn en leven en als predikant zelf iedere maand de huisvesting, energie enz. in de zak houden, 2 auto's voor de deur hebben die nog meer kostten dan een modaal inkomen.
Om over de overdaad aan (merk) kleding/schoenen en moderne gadgets maar te zwijgen.

(Zal wel weer een sneer krijgen dat ik niet zo jaloers moet zijn of dat ik ieder het zijne moet gunnen en dat ze universitair geschoold zijn enzovoort.
Maar waarheid is hard, ook dat weet ik)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
GG links

Bericht door GG links »

Orchidee schreef: 19 dec 2024, 13:23
merel schreef:
Waarom niet? Ik heb eens een predikant in het kader van hebzucht horen zeggen 'Gij in uw weldoortimmerde woning', terwijl hij zelf zijn pastorie voor een paar ton had laten verbouwen.
Idd, waarom mag je het niet over aardse en materiele dingen hebben die meestal toch behoorlijk zichtbaar zijn voor anderen die het héél wat moeilijker hebben om rond te komen en dan te horen krijgen: je moet niet zo aards en materialistisch zijn en leven en als predikant zelf iedere maand de huisvesting, energie enz. in de zak houden, 2 auto's voor de deur hebben die nog meer kostten dan een modaal inkomen.
Om over de overdaad aan (merk) kleding/schoenen en moderne gadgets maar te zwijgen.

(Zal wel weer een sneer krijgen dat ik niet zo jaloers moet zijn of dat ik ieder het zijne moet gunnen en dat ze universitair geschoold zijn enzovoort.
Maar waarheid is hard, ook dat weet ik)
Van mij krijg je geen sneer hoor, ik denk er alleen anders over. De arbeider (ook een predikant,) is zijn of haar loon waardig. Er zijn genoeg mensen die door pa en ma rijk geworden zijn of door een vroegere baan. Daar mogen ze wat mij betreft van leven en hoeven niet alles weg te geven. Ik denk niet dat er veel GG-predikanten zijn die vanuit hun tractement overdadig kunnen leven. Anders moet de kerk daar wat aan doen. Maar ik gun een ieder het zijne. Of dat nu in een Twingo is of in een BMW. Wat bedoel je eigenlijk met de waarheid is hard?
GGG038

Bericht door GGG038 »

Maanenschijn schreef: 18 dec 2024, 10:59 Tja, altijd lastig die pastorie.

Onze HHG predikant woont in een nette dertien-in-een-dozijn tweekapper, de (zelfde) plaatselijke GG predikant huurt zelf een woning in het buitengebied en staat daar de pastorie leeg. In een aangrenzend dorp heeft de GG predikant in 2024 intrek genomen in een nieuw gebouwd herenhuis (kosten ca.€ 1.000.000). Ik zit er niet zo mee, behoudens de vraag of de financiële beschikbare middelen op een verantwoorde manier worden aangewend (ten dienste van het Evangelie). Maar die vraag is breder dan alleen een pastorie.
Geef dan voor de volledigheid ook weer dat de oude pastorie is verkocht (opbrengst ca. € 800.000).
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GGG038 schreef:
Maanenschijn schreef: 18 dec 2024, 10:59 Tja, altijd lastig die pastorie.

Onze HHG predikant woont in een nette dertien-in-een-dozijn tweekapper, de (zelfde) plaatselijke GG predikant huurt zelf een woning in het buitengebied en staat daar de pastorie leeg. In een aangrenzend dorp heeft de GG predikant in 2024 intrek genomen in een nieuw gebouwd herenhuis (kosten ca.€ 1.000.000). Ik zit er niet zo mee, behoudens de vraag of de financiële beschikbare middelen op een verantwoorde manier worden aangewend (ten dienste van het Evangelie). Maar die vraag is breder dan alleen een pastorie.
Geef dan voor de volledigheid ook weer dat de oude pastorie is verkocht (opbrengst ca. € 800.000).
Nee, voor € 605.000, op 20 juni van dit jaar.

Het gaat me om het punt van de besteding van het geld. Voor de opbrengst van de oude pastorie had ook een mooi tweekapper worden aangeschaft ;) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef: 19 dec 2024, 12:37 Ik gaf nog wel eens wat boodschappen aan een alleenstaande moeder die het niet breed had. Gewoon doorsneeproducten die in een gezin onmisbaar zijn. Totdat ik haar een paar keer in de huishouding hielp en een keer haar royaal gevulde koelkast zag, met producten en merken die voor mij te duur waren om te betalen. Ik had al gauw mijn oordeel klaar; die hoefde ik niet meer te helpen met boodschappen. Ze moest eerst maar wat bezuinigen op haar inkopen.

Dat zou mij ook heel goed kunnen overkomen. Een overhaast oordeel hebben, is een zonde waar mensen -vooral met een eigen mening- zo eenvoudig voor bloot liggen. Jezus heeft daar al over gesproken en het is een goede waarschuwing inderdaad. Dank voor het delen.
Plaats reactie