Klimaatverandering

refo

Re: Klimaatverandering

Bericht door refo »

merel schreef: 17 dec 2024, 21:26 @huisman, waarom ben ik blind voor de feiten? Ik heb niets eens een elektrische fiets of auto. Deze documentaire is daarom oud nieuws
Huisman is niet blind voor de feiten. Die neemt het vliegtuig ter verbetering van het klimaat.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 17 dec 2024, 21:26 @huisman, waarom ben ik blind voor de feiten? Ik heb niets eens een elektrische fiets of auto.
Door je reactie op de schokkende documentaire. Je schreef: Dat is toch allang bekend.
Dat interpreteerde ik als. Daar hoeven we toch niet meer van te schrikken.
Ik schrok wel van de beelden. En dat verkopen als groen en duurzaam is schandalig.

Maar ik ben blij dat jij nog niet meedoet aan die elektrische gekte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is je reinste onzin.

Je sluit je ogen voor allerlei andere ongemakkelijke waarheden, en kiest er een uit die jou bevalt. Zoals refo al benoemt: het doet weinig onder voor de duistere humor van Trump.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef: 17 dec 2024, 21:37
merel schreef: 17 dec 2024, 21:26 @huisman, waarom ben ik blind voor de feiten? Ik heb niets eens een elektrische fiets of auto. Deze documentaire is daarom oud nieuws
Huisman is niet blind voor de feiten. Die neemt het vliegtuig ter verbetering van het klimaat.
Ik ben niet zo heel erg duurzaam maar ik vlieg minimaal. In 2024 2 maal . De jaren daarvoor meestal 0 maal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 dec 2024, 21:43 Dit is je reinste onzin.

Je sluit je ogen voor allerlei andere ongemakkelijke waarheden, en kiest er een uit die jou bevalt. Zoals refo al benoemt: het doet weinig onder voor de duistere humor van Trump.
Wat is je reinste onzin? Excuses voor de vraag maar je berichten zijn vandaag niet zo helder.
DDD

Bericht door DDD »

Je recente berichten in dit draadje, behalve het laatste, zijn een rare vorm van eenzijdig framen. Het is geen onschuldige humor. De vraag is, wat je er zelf van gaat geloven.

Dat is hetzelfde probleem als bij Trump.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 17 dec 2024, 19:05
Ambtenaar schreef: 17 dec 2024, 18:37
huisman schreef: 17 dec 2024, 17:35 Docu (VPRO) over de Nikkelmijnen voor onze elektrische transitie. Ben benieuwd of @DDD en @ambtenaar dit goed kunnen praten. Elektrisch rijden heeft een enorme milieu schade tot gevolg.

https://youtu.be/6uZH18WHxTg?si=SCQzzsg0qwRFMaUY

Dit geldt ook voor de Kobaltmijnen in Afrika.

https://www.nationalgeographic.nl/natuu ... roversieel

https://nos.nl/l/2490162

Waarom hoor je de klimaatpartijen zoals GL/PvdA en D66 hier nooit over? In de eerste documentaire zie je dat mensen zelfs bang zijn om de feiten te vertellen.
Dit is een bekend probleem, dat deels met innovatie kan worden opgelost. Zoals o.a. door kobalt vrije accus.

Vooralsnog is de schade die wordt veroorzaakt door elektrificatie gerelateerde schade veel lager dan de schade die door de fossiele industrie wordt veroorzaakt.

Het is een belangrijk aandachtspunt, maar jij kijkt in dit geval niet verder dan je spreekwoordelijke neus lang is.
Ga jij dit maar uitleggen aan de inwoners van Congo en Nieuw-Caledonië? Dit is gewoon westerse uitbuiting. Koloniale fratsen om ons een goed (klimaat) gevoel te geven en de derde wereld wordt opnieuw het afvalputje.
Onvoorstelbaar dat wij een goed gevoel hebben als we de ene vervuilende industrie vervangen door een andere.
Milieuschade is wat anders dan klimaatverandering. Niet perse minder erg, maar het hoeft niet samen te gaan. Verder denk ik wel dat er iets te zeggen is voor dat je door het nieuwe meer technologische vooruitgang kan verwachten bij de nieuwe technologie, waar nog veel te ontdekken valt, dan bij de oude technologie. Een groot deel van het probleem zit ook in de uitbuiting. Ik heb zo het vermoeden dat als de grondstoffen in bijvoorbeeld Noorwegen en Zweden gewonnen zouden worden het met minder schade (maar met veel hogere kosten ) zou gebeuren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 17 dec 2024, 19:42 Jij accepteert collateral damage in deze landen en bent blij dat de negatieve effecten jou niet raken maar ver van je bed blijven. Mijn overtuiging is nog steeds en wordt steeds sterker dat de elektrificatie van onze mobiliteit een grote fout is. Kreeg vandaag de ontwikkeling van elektrisch vliegen onder ogen. Ook daar gaan steeds meer fabrikanten in mee. Echt waanzin. Zolang er voor accu’s deze stoffen nodig zijn (die trouwens nog sneller eindig zijn dan olie en gas) is de schade groot voor mens en milieu. Alleen is die schade in andere werelddelen en dan is het probleem natuurlijk veel kleiner. :deg
De directe negatieve gevolgen van de olie- en gasindustrie raken mij ook niet. De mensen die in de omgeving daarvan wonen raakt het wel.

Niet om de misstanden bij winning van aardmetalen te bagatelliseren, maar verontwaardigd zijn daarover en alle misstanden en gevolgen bij en van olie- en gaswinning te negeren is eenzijdig. Het is aangetoond dat elektrificatie leidt tot lagere uitstoot van allerlei stoffen, wat in algemene zin bijdraagt aan klimaatverandering, biodiversiteit en ecologie. En ook vliegtuigen zullen op den duur niet meer vliegen op kerosine, dat vergt echter nog meer technologische ontwikkelingen.
MGG

Bericht door MGG »

Wie gelooft nog in groene groei? Auto's rijden steeds zuiniger en mede als gevolg daarvan rijden veel mensen een SUV. Het rupsje nooit genoeg zorgt ervoor dat efficiëntie verloren gaat. Als we dezelfde eisen aan een auto stellen al 70 jaar geleden, dan was de uitstoot veel lager.

Hetzelfde telt voor vliegen. Het moet milieubewuster.. op PVDD na durft bijna niemand duidelijk te zeggen dat het of fors aan welvaart inleveren is of het milieu naar de knoppen laten gaan.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 dec 2024, 21:59 Je recente berichten in dit draadje, behalve het laatste, zijn een rare vorm van eenzijdig framen. Het is geen onschuldige humor. De vraag is, wat je er zelf van gaat geloven.

Dat is hetzelfde probleem als bij Trump.
Nu ben je niet eerlijk. Mijn berichten zijn steeds van onderbouwing voorzien. VPRO documentaire, Volkskrant artikel, NOS en RD berichten.
Ik frame niet eenzijdig maar laat de ‘slechte’ feiten zien van de transitie. Dat is jou en @Ambtenaar niet welgevallig en jullie weerlegging is de vervuiling door fossiel.

Mijn oprechte verbazing is dat het rijke westen door uitbuiting en milieu vernietiging op kleine schaal denken groen en duurzaam te zijn. Verder dat de wetenschap blijkbaar niets beters kon verzinnen dan accu’s in honderden miljoenen stuks te produceren.
En dat groen en duurzaam. Denk toch echt dat jij in sprookjes geloofd.

Jouw fascinatie met Trump is niet de mijne. Ik heb helemaal niets met deze man.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het eens met die slechte feiten. Ik wijs er alleen op dat dit niet betekent dat we maar gewoon door kunnen gaan.

En dan vergelijk jij dat met Mao, maar dat is onterecht.

Maar elektrisch rijden is wél duurzamer dan op fossiele brandstoffen rijden. Want die misstanden bij de accuproductie zijn geen noodzakelijk kwaad. Ze zijn een voorbeeld van ongelijkheid in de wereld, die ligt aan tekortschietende overheden en aan een gebrek aan democratie.

Fossiele brandstoffen zijn -bij de huidige stand van zaken- altijd slecht, hoe goed de overheid ook functioneert.

Ik probeer binnen de mij beschikbare mogelijkheden te doen wat ik kan. Ik rijd met de trein, ik fiets veel, ik vlieg al jaren niet meer (wat niet wil zeggen dat ik dat nooit meer zal doen, maar ik denk daar heel goed over na) en ik rijd elektrisch, en laad de auto noodgevallen daargelaten in principe alleen bij voldoende wind of zon. Het probleem zit hem echter in politieke keuzes. Het is onzin om dan hier wat mensen te verwijten dat er dingen niet goed gaan terwijl je zelf je ogen sluit voor een heleboel andere dingen.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 17 dec 2024, 22:42 Wie gelooft nog in groene groei? Auto's rijden steeds zuiniger en mede als gevolg daarvan rijden veel mensen een SUV. Het rupsje nooit genoeg zorgt ervoor dat efficiëntie verloren gaat. Als we dezelfde eisen aan een auto stellen al 70 jaar geleden, dan was de uitstoot veel lager.

Hetzelfde telt voor vliegen. Het moet milieubewuster.. op PVDD na durft bijna niemand duidelijk te zeggen dat het of fors aan welvaart inleveren is of het milieu naar de knoppen laten gaan.
Precies.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 17 dec 2024, 22:51

Mijn oprechte verbazing is dat het rijke westen door uitbuiting en milieu vernietiging op kleine schaal denken groen en duurzaam te zijn. Verder dat de wetenschap blijkbaar niets beters kon verzinnen dan accu’s in honderden miljoenen stuks te produceren.
Waar hoor je mij ontkennen dat winning van bepaalde aardmetalen voor de energietransitie leidt tot directe schade?

Je moet dingen echter afwegen. En dan verdient de elektrificatie, alles afwegende, vrij gemakkelijk de voorkeur boven een wereld die draait op fossiele brandstoffen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 dec 2024, 23:05 Ik ben het eens met die slechte feiten. Ik wijs er alleen op dat dit niet betekent dat we maar gewoon door kunnen gaan.

En dan vergelijk jij dat met Mao, maar dat is onterecht.

Maar elektrisch rijden is wél duurzamer dan op fossiele brandstoffen rijden. Want die misstanden bij de accuproductie zijn geen noodzakelijk kwaad. Ze zijn een voorbeeld van ongelijkheid in de wereld, die ligt aan tekortschietende overheden en aan een gebrek aan democratie.

Fossiele brandstoffen zijn -bij de huidige stand van zaken- altijd slecht, hoe goed de overheid ook functioneert.

Ik probeer binnen de mij beschikbare mogelijkheden te doen wat ik kan. Ik rijd met de trein, ik fiets veel, ik vlieg al jaren niet meer (wat niet wil zeggen dat ik dat nooit meer zal doen, maar ik denk daar heel goed over na) en ik rijd elektrisch, en laad de auto noodgevallen daargelaten in principe alleen bij voldoende wind of zon. Het probleem zit hem echter in politieke keuzes. Het is onzin om dan hier wat mensen te verwijten dat er dingen niet goed gaan terwijl je zelf je ogen sluit voor een heleboel andere dingen.
Jij kunt danken dat je niet bent zoals die huisman. Gefeliciteerd met je goede duurzame daden. Ik vind het altijd fijn als mensen zich goed voelen.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 17 dec 2024, 23:54
huisman schreef: 17 dec 2024, 22:51

Waar hoor je mij ontkennen dat winning van bepaalde aardmetalen voor de energietransitie leidt tot directe schade?

Je moet dingen echter afwegen. En dan verdient de elektrificatie, alles afwegende, vrij gemakkelijk de voorkeur boven een wereld die draait op fossiele brandstoffen.
Toch missen jullie mijn punt. Als wij van fossiel afgaan zadel ons dan niet opnieuw op met grote schade aan milieu en mensen.

Die vergelijking met fossiel is niet mijn punt. Een seriemoordenaar die van 1 moord per maand gaat naar 1 moord per kwartaal krijgt ook geen compliment van mij. Jullie (@Ambtenaar en @DDD ) feliciteren hem.
Plaats reactie