Klimaatverandering

huisman

Re: Klimaatverandering

Bericht door huisman »

Docu (VPRO) over de Nikkelmijnen voor onze elektrische transitie. Ben benieuwd of @DDD en @ambtenaar dit goed kunnen praten. Elektrisch rijden heeft een enorme milieu schade tot gevolg.

https://youtu.be/6uZH18WHxTg?si=SCQzzsg0qwRFMaUY

Dit geldt ook voor de Kobaltmijnen in Afrika.

https://www.nationalgeographic.nl/natuu ... roversieel

https://nos.nl/l/2490162

Waarom hoor je de klimaatpartijen zoals GL/PvdA en D66 hier nooit over? In de eerste documentaire zie je dat mensen zelfs bang zijn om de feiten te vertellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Dat is toch allang bekend? Daarom is het ook beter om je te verplaatsen met OV, fiets of lopend.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 17 dec 2024, 17:35 Docu (VPRO) over de Nikkelmijnen voor onze elektrische transitie. Ben benieuwd of @DDD en @ambtenaar dit goed kunnen praten. Elektrisch rijden heeft een enorme milieu schade tot gevolg.

Waarom hoor je de klimaatpartijen zoals GL/PvdA en D66 hier nooit over? In de eerste documentaire zie je dat mensen zelfs bang zijn om de feiten te vertellen.
Dit is een bekend probleem, dat deels met innovatie kan worden opgelost. Zoals o.a. door kobalt vrije accus.

Vooralsnog is de schade die wordt veroorzaakt door elektrificatie gerelateerde schade veel lager dan de schade die door de fossiele industrie wordt veroorzaakt.

Het is een belangrijk aandachtspunt, maar jij kijkt in dit geval niet verder dan je spreekwoordelijke neus lang is.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 17 dec 2024, 18:37
huisman schreef: 17 dec 2024, 17:35 Docu (VPRO) over de Nikkelmijnen voor onze elektrische transitie. Ben benieuwd of @DDD en @ambtenaar dit goed kunnen praten. Elektrisch rijden heeft een enorme milieu schade tot gevolg.

Dit is een bekend probleem, dat deels met innovatie kan worden opgelost. Zoals o.a. door kobalt vrije accus.

Vooralsnog is de schade die wordt veroorzaakt door elektrificatie gerelateerde schade veel lager dan de schade die door de fossiele industrie wordt veroorzaakt.

Het is een belangrijk aandachtspunt, maar jij kijkt in dit geval niet verder dan je spreekwoordelijke neus lang is.
Ga jij dit maar uitleggen aan de inwoners van Congo en Nieuw-Caledonië? Dit is gewoon westerse uitbuiting. Koloniale fratsen om ons een goed (klimaat) gevoel te geven en de derde wereld wordt opnieuw het afvalputje.
Onvoorstelbaar dat wij een goed gevoel hebben als we de ene vervuilende industrie vervangen door een andere.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 17 dec 2024, 19:05
Ga jij dit maar uitleggen aan de inwoners van Congo en Nieuw-Caledonië? Dit is gewoon westerse uitbuiting. Koloniale fratsen om ons een goed (klimaat) gevoel te geven en de derde wereld wordt opnieuw het afvalputje.
Onvoorstelbaar dat wij een goed gevoel hebben als we de ene vervuilende industrie vervangen door een andere.
De negatieve effecten van de fossielvrije industrie zijn veel lager dan die van de fossiele industrie. Ik begrijp jouw verontwaardiging daarom niet. Jij wilt doorgaan met heel veel schade veroorzaken in plaats van veel minder schade veroorzaken en daarmee ben je niet bepaald rationeel bezig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je kunt je stem tegen onrecht verheffen, zonder dat uit te spelen tegen een of andere gewenste transitie.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 17 dec 2024, 19:16
huisman schreef: 17 dec 2024, 19:05
De negatieve effecten van de fossielvrije industrie zijn veel lager dan die van de fossiele industrie. Ik begrijp jouw verontwaardiging daarom niet. Jij wilt doorgaan met heel veel schade veroorzaken in plaats van veel minder schade veroorzaken en daarmee ben je niet bepaald rationeel bezig.
Jij accepteert collateral damage in deze landen en bent blij dat de negatieve effecten jou niet raken maar ver van je bed blijven. Mijn overtuiging is nog steeds en wordt steeds sterker dat de elektrificatie van onze mobiliteit een grote fout is. Kreeg vandaag de ontwikkeling van elektrisch vliegen onder ogen. Ook daar gaan steeds meer fabrikanten in mee. Echt waanzin. Zolang er voor accu’s deze stoffen nodig zijn (die trouwens nog sneller eindig zijn dan olie en gas) is de schade groot voor mens en milieu. Alleen is die schade in andere werelddelen en dan is het probleem natuurlijk veel kleiner. :deg
DDD

Bericht door DDD »

Waarom zou ik dit moeten goedpraten? Ik praat dit niet goed, maar ik praat ook Pernis niet goed, en de gifspuiterij op lelies.

Elektrisch rijden is stukken beter dan fossiel, maar we zijn er nog niet. Ik reis dan ook vrijwel altijd met de trein. Maar als het regent gebruik ik (ook) de auto. De busverbindingen zijn in mijn omgeving niet ideaal.

Wat mij betreft, zou privé autorijden ook verboden mogen worden. Maar zolang dat is toegestaan, zijn elektrische auto's voor zover ik nu kan zien, de beste optie. Het is ontzettend jammer dat het prachtige OV-netwerk dat er voor de tweede wereldoorlog was, zo is afgebroken.

Batterijen staan nog in de kinderschoenen. Dit soort problemen moet zeker worden opgelost. Maar dieselrijden of benzine is sowieso nooit onschadelijk te maken, voor zover nu bekend.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 dec 2024, 19:44 Waarom zou ik dit moeten goedpraten? Ik praat dit niet goed, maar ik praat ook Pernis niet goed, en de gifspuiterij op lelies.

Elektrisch rijden is stukken beter dan fossiel, maar we zijn er nog niet. Ik reis dan ook vrijwel altijd met de trein. Maar als het regent gebruik ik (ook) de auto. De busverbindingen zijn in mijn omgeving niet ideaal.

Wat mij betreft, zou privé autorijden ook verboden mogen worden. Maar zolang dat is toegestaan, zijn elektrische auto's voor zover ik nu kan zien, de beste optie. Het is ontzettend jammer dat het prachtige OV-netwerk dat er voor de tweede wereldoorlog was, zo is afgebroken.

Batterijen staan nog in de kinderschoenen. Dit soort problemen moet zeker worden opgelost. Maar dieselrijden of benzine is sowieso nooit onschadelijk te maken, voor zover nu bekend.

Dit heet wegkijken. Denk niet dat je de VPRO documentaire hebt gezien. Als dat wel zo is begrijp ik je bijdrage nog minder. In deze gebieden wordt de natuur compleet verwoest. Wat achterblijft is de dood. Nog afgezien van het menselijke leed in de Kobalt-mijnen. Maar het rijke westen wil accu’s. Honderden miljoenen accu’s.

Verder is jouw zicht op staat en burger nogal dictatoriaal. Privé autorijden verbieden behoort bij praktijken van dictators als Mao en Stalin maar blijkbaar ook bij @DDD.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk een volkomen willekeurig verwijt. Ik ben tegen alle drie, waar jij je concentreert op slechts een fenomeen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 dec 2024, 20:07 Dat is natuurlijk een volkomen willekeurig verwijt. Ik ben tegen alle drie, waar jij je concentreert op slechts een fenomeen.
Kun je wat duidelijker zijn. Ik heb maar een klein denkraam.

Je bent tegen alle drie? Tegen Mao, Stalin en @DDD ? Of bedoel je wat anders?
DDD

Bericht door DDD »

Dat ook.

Maar ik had het over alle drie de genoemde schadelijke ontwikkelingen. Ik licht er niet één willekeurig uit. Ik vind dat jij dat wel doet.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 dec 2024, 20:43 Dat ook.

Maar ik had het over alle drie de genoemde schadelijke ontwikkelingen. Ik licht er niet één willekeurig uit. Ik vind dat jij dat wel doet.
Zal het toelichten. We moeten van fossiel af. Dan verwacht ik duurzame, innovatieve oplossingen. We wisselen nu het ene vervuilende probleem in voor het ander vervuilende maar noemen dat opeens groen. Dat valt mij van de wetenschap tegen dat ze niet met veel betere oplossingen zijn gekomen.
We gaan dezelfde problemen weer opzoeken. Vervuiling (zie documentaire) schaarste ( deze metalen zijn veel sneller ‘op’ dan fossiel) Afhankelijkheid van ‘verkeerde’ regimes (Ditmaal China ).

Nog een leerzaam bericht uit de Volkskrant. Lees ook eens wat feiten is mijn advies.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/tr ... oogle.com/

Blijkbaar zijn jullie (@ambtenaar, @merel en @DDD) behoorlijk blind voor de feiten en komen jullie niet verder dan: Dit wisten wij toch al (@merel) tot ja maar fossiel is ook slecht (@ambtenaar en @DDD).

Nog een nabrander. Het is in grote delen van Europa zonloos en windloos weer. Drijft de stroomprijzen enorm op. Niet in Frankrijk want die hebben naast wind en zon veel kernenergie. https://rd.nl/artikel/1088886

Hoe een klimaatpartij als GL/PvdA onze stroomvoorziening zonder fossiel en kernenergie willen organiseren is een raadsel.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet het, daarom doe ik al een week geen was. Een kleine bijdrage aan het stroomtekort zeg maar. Maar er zijn ook problemen die je niet in je eentje kunt oplossen. Daarvoor vertrouw ik dan op deskundigen.
merel

Bericht door merel »

@huisman, waarom ben ik blind voor de feiten? Ik heb niets eens een elektrische fiets of auto. Deze documentaire is daarom oud nieuws
Plaats reactie