Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Tuinman

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tuinman »

JanRap schreef: 16 dec 2024, 06:53
Refojongere schreef: 14 dec 2024, 23:49 Een citaat uit een recensie van de proeve des geloofs van ds. G.J. van Aalst (GG):
Kenmerkend voor het toevluchtnemend vertrouwen is dat Jezus boven alles dierbaar wordt. In het overgevend vertrouwen geeft de ziel zich aan Christus over zoals Hij haar wordt aangeboden. Het rustend vertrouwen betekent dat men de volle zekerheid mag hebben dat Christus zijn Borg en Zaligmaker is. Van Aalst bestrijdt dat dit de eerste geloofsdaad is. Dat zou inhouden dat men moet weten behouden te zijn, voordat men daadwerkelijk het geloof beoefent. Van Aalst onderstreept dat elke gelovige, hoe zwak zijn geloof ook is, rechtvaardig is in de vierschaar van God. Het ware geloof is altijd ook een rechtvaardigend geloof.

Niet elke gelovige heeft echter in zijn eigen geweten de zekerheid dat hij waarachtig gelooft.
@ Refojongere, Mooi van u dat u op de late zaterdagavond deze handreiking geeft. Bedankt daarvoor. Maar als ik goed lees dan is de dogmatiek uitgebreid met drie begrippen: 1. Toevluchtnemend vertrouwen. 2. Overgevend vertrouwen 3. Rustend vertrouwen. Stel nu eens dat u of ik geestelijk bankroet zijn verklaard? Geestelijk failliet? Dan zouden we, terugkomend op de drie genoemde punten toch moeten gaan nakijken bij onszelf of we een van de drie genoemde zaken tegenkomen? Maar... we hebben niets, we zijn failliet. Dan zijn we toch niet echt geholpen? Ook hier weer mijn steeds terugkerende refrein: laten we in ons spraakgebruik ons houden aan de Schrift en de belijdenissen. Sommige zinnen zijn wel voluit reformatorisch. 'Ds. van Aalst onderstreept dat elke gelovige, hoe zwak zijn geloof ook is, rechtvaardig is in de vierschaar voor God'. En: ' Het ware geloof is ook altijd een rechtvaardigend geloof '. Uw laatste opmerking zet echter wel weer veel op losse schroeven. ' Niet elke gelovige heeft echter in zijn eigen geweten de zekerheid dat hij waarachtig gelooft'. Het zou ons kunnen helpen als we daar de kloeke taal van zondag 23 naast zouden zetten. Daar spreekt het nochtans van het geloof. Ondanks een consciëntie die ons, naast het vel andere, ook nog aanklaagt dat we geen volkomen geloof hebben.
Een prachtig citaat te midden van het gesprek over pastorieën en woningen. ds. G.J. van Aalst heeft veel geschreven. Maar het boek 'proeve des geloofs' is van een zeker ds. van Aalst uit de zeventiende/achttiende eeuw. Een oudvader zou je kunnen zeggen. Zie de website van de stichting Gereformeerd Erfgoed.
Job

Bericht door Job »

GGG038 schreef: 16 dec 2024, 09:52
Job schreef: 14 dec 2024, 20:03
Scheepsbel schreef: 14 dec 2024, 19:39 Het is wel lastiger voor predikanten een hypotheek te krijgen gezien de bijzonder verdiensten die hij heeft, je ziet in de GG hoek bv dat men al vermogen bezit en dat maakt het een stuk makkelijker, voor de gemeente is het een hele financiële last minder:
Maar bij mijn weten wordt de pastorie lang niet altijd afgestoten.

In het geval van Sliedrecht wel.
Dat lijkt me wijs voor een gemeente die nog maar kort bestaat.
JanRap

Bericht door JanRap »

ejvl schreef: 16 dec 2024, 08:13
Refojongere schreef: 16 dec 2024, 07:15 JanRap,

Ik ben het met je eens. Al die onderscheidingen kunnen het verwarrende maken. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er verschil is tussen zwak en sterk geloof. Klein en groot geloof. Dat zijn bijbelse termen.

En het blijft altijd ingewikkeld om zwak geloof van nabijkomend geloof te onderscheiden. Zwak geloof moet gestimuleerd worden sterk te worden. Alleen niet zoals Posthoorn zegt: pas als je je bekeringservaring kunt aanwijzen dan ben je er. Blijf bij Jezus woorden: heb je Mij lief?

Blijf bij de Catechismus. Niet: hoe ben je rechtvaardig geworden, maar: hoe ben je rechtvaardig in het hier en nu.

Het zwakke geloof wordt gestimuleerd om conclusies te trekken aan de hand van zondag 23 en zo sterker te worden.
Ik zei in elk gval zeker niet dat je je bekeringservaring moet kunnen aanwijzen. Maar ik geloof wel van harte dat een waar gelovige in elk geval 1x heeft beleefd en ervaren wat de inhoud van zondag 7 is, namelijk een vast vertrouwen dat de zaligheid en vergeving van zonden geschonken zijn.
En dat is letterlijk wat er staat bij de vraag, wat is een waar geloof?
En dat heeft ook niets te maken met een zwak of sterk geloof want ook een zwak geloof beleeft dat, misschien niet zo sterk of krachtdadig of juist geleidelijk of veel aangevochten of het al snel weer kwijt, maar zondag 7 zal toch gekend moeten worden en de een zal het kunnen aanwijzen met tijd, plaats en datum en de andere niet maar dat doet niets af van de inhoud.
Vind dit lastig. Als u stelt: 1x heeft beleefd. Houdt het geloof dan ook een keer op? Een christen gelooft toch 24/7? Al weet ik dat het aangevochten geloof kan zijn, klein geloof, en wat al niet meer. Geloof houdt pas op als het in aanschouwen mag overgaan toch?
JanRap

Bericht door JanRap »

Tuinman schreef: 16 dec 2024, 10:41
JanRap schreef: 16 dec 2024, 06:53
Refojongere schreef: 14 dec 2024, 23:49 Een citaat uit een recensie van de proeve des geloofs van ds. G.J. van Aalst (GG):
Kenmerkend voor het toevluchtnemend vertrouwen is dat Jezus boven alles dierbaar wordt. In het overgevend vertrouwen geeft de ziel zich aan Christus over zoals Hij haar wordt aangeboden. Het rustend vertrouwen betekent dat men de volle zekerheid mag hebben dat Christus zijn Borg en Zaligmaker is. Van Aalst bestrijdt dat dit de eerste geloofsdaad is. Dat zou inhouden dat men moet weten behouden te zijn, voordat men daadwerkelijk het geloof beoefent. Van Aalst onderstreept dat elke gelovige, hoe zwak zijn geloof ook is, rechtvaardig is in de vierschaar van God. Het ware geloof is altijd ook een rechtvaardigend geloof.

Niet elke gelovige heeft echter in zijn eigen geweten de zekerheid dat hij waarachtig gelooft.
@ Refojongere, Mooi van u dat u op de late zaterdagavond deze handreiking geeft. Bedankt daarvoor. Maar als ik goed lees dan is de dogmatiek uitgebreid met drie begrippen: 1. Toevluchtnemend vertrouwen. 2. Overgevend vertrouwen 3. Rustend vertrouwen. Stel nu eens dat u of ik geestelijk bankroet zijn verklaard? Geestelijk failliet? Dan zouden we, terugkomend op de drie genoemde punten toch moeten gaan nakijken bij onszelf of we een van de drie genoemde zaken tegenkomen? Maar... we hebben niets, we zijn failliet. Dan zijn we toch niet echt geholpen? Ook hier weer mijn steeds terugkerende refrein: laten we in ons spraakgebruik ons houden aan de Schrift en de belijdenissen. Sommige zinnen zijn wel voluit reformatorisch. 'Ds. van Aalst onderstreept dat elke gelovige, hoe zwak zijn geloof ook is, rechtvaardig is in de vierschaar voor God'. En: ' Het ware geloof is ook altijd een rechtvaardigend geloof '. Uw laatste opmerking zet echter wel weer veel op losse schroeven. ' Niet elke gelovige heeft echter in zijn eigen geweten de zekerheid dat hij waarachtig gelooft'. Het zou ons kunnen helpen als we daar de kloeke taal van zondag 23 naast zouden zetten. Daar spreekt het nochtans van het geloof. Ondanks een consciëntie die ons, naast het vel andere, ook nog aanklaagt dat we geen volkomen geloof hebben.
Een prachtig citaat te midden van het gesprek over pastorieën en woningen. ds. G.J. van Aalst heeft veel geschreven. Maar het boek 'proeve des geloofs' is van een zeker ds. van Aalst uit de zeventiende/achttiende eeuw. Een oudvader zou je kunnen zeggen. Zie de website van de stichting Gereformeerd Erfgoed.
@ Tuinman, dankuwel voor waardevolle aanvulling. Dom van me. Had niet in de gaten dat het een oudvader was. Klinkt wat vervelend, vond de uitspraken dat elke gelovige, hoe zwak zijn geloof ook is, rechtvaardig is in de vierschaar voor God, en dat het ware geloof altijd rechtvaardigend is, ook al niet van die uitspraken die nu specifiek des G.G.'s zijn. Al zal men dit zeker zo belijden.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 16 dec 2024, 10:41
huisman schreef: 16 dec 2024, 10:35
DDD schreef: 16 dec 2024, 10:00
Tiberius schreef: 16 dec 2024, 09:32
Als iedereen er blij mee is, is dat prima toch?
Nou, het lijkt mij materialistisch en zondig.
Wat vind jij dan van de salaris van predikanten? In de CGK hebben ze een universitaire opleiding. Als je 10 jaar predikant bent in een gemeente van 400 leden verdien je 53667,-per jaar (dit is inclusief vakantiegeld) Komt nog wat vergoedingen bij maar die dekken meestal daadwerkelijk gemaakte kosten.
In mijn werkomgeving verdienen de universitair geschoolde (Meestal TU Delft) na 10 jaar werkomgeving gemiddeld tussen de 80000,- en 100000,-met uitschieters tot 135000,- Dit bij een werkweek van 36 uur.

Ik weet niet of dit voor alle beroepsgroepen geldt met een universitaire opleiding maar het salaris van een predikant zit niet erg hoog in de boom. Kijk zelf maar.

https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... ie-1.0.pdf
Ik heb een post-academische opleiding en verdien niet meer voor een voltijd baan. Dus ik ben niet helemaal de juiste persoon om dat aan te vragen.

Ik vind de salarissen in jouw werkomgeving exorbitant, maar dat is een kwestie van perspectief. Daar ben ik mij wel van bewust. In de GG verdienen predikanten in beginsel het salaris van een basisschooldirecteur, heb ik mij wel laten vertellen. Dat is een prima salaris.
In mijn werkomgeving zijn de salarissen na 10-20 jaar ongeveer die van een predikant met een uitloop naar 6500. En dan zonder onkostenvergoeding. Recent iemand gesproken die overstapt van de overheid naar de rechterlijke macht (met 20 jaar ervaring op dat specifieke rechtsgebied). Ook dan om en nabij 7000 salaris.
Dus de normen in het vakgebied van MGG zijn zeker niet algemeen geldend.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Salarissen zijn nooit algemeen geldend en ook niet per definitie aan een opleiding gekoppeld, er zijn universitair opgeleiden die minder verdienen dan een stucadoor, zzp er dat wel, maar ook predikanten hebben niet in elk kerkverband een vast salaris en zeker niet gebonden aan een cao. De bedragen lijken allemaal erg hoog maar gezien het dure leven is dat niet heel erg hoog, wat wel weer benadrukt dat armen het vreselijk moeilijk hebben en daar door die dikke verdieners meer naar omgekeken mag worden.
ejvl

Bericht door ejvl »

JanRap schreef: 16 dec 2024, 11:17
Vind dit lastig. Als u stelt: 1x heeft beleefd. Houdt het geloof dan ook een keer op? Een christen gelooft toch 24/7? Al weet ik dat het aangevochten geloof kan zijn, klein geloof, en wat al niet meer. Geloof houdt pas op als het in aanschouwen mag overgaan toch?
Het geloof houdt nooit op.
Wat ik er mee bedoel, iemand kan niet zeggen een waar gelovige te zijn zonder de inhoud van zondag 7 te kennen, dus een weten en stellig vertrouwen dat de zonden vergeven zijn.
Met dat 1x bedoel ik dus mee dat dat in elk geval gekend is (geweest). Dat iemand wellicht tijden in het donker daarna kan verkeren (wat overigens geen vrucht is maar een gevolg van de zonde), doet niet af van de inhoud van zondag 7.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Job schreef:
JvW schreef: 14 dec 2024, 19:15
merel schreef: 14 dec 2024, 19:09 Is het niet ook zo dat een bepaald percentage van de waarde van de pastorie bij het inkomen wordt opgeteld? Volgens mij heb ik daar wat over gelezen.
Dat klopt. En als predikant moet je het doen met de pastorie die eigenlijk net niet bij de gezinssituatie past. Tel daarbij op dat veel gemeenten vacant zijn en dat de pastorie dus het grootste deel van de tijd leeg staat. Ik snap wel dat er steeds meer kerkelijke gemeenten zijn zonder pastorie.
Ik begrijp het ook wel, maar er zijn ook vele gemeenten mét pastorie. Hier en daar verneem ik weleens dat niet iedereen begrijpt dat de dominee niet in de door hen altijd goed verzorgde pastorie gaat wonen, of het stiekem zelfs helemaal niet leuk vindt.
In onze gemeente word tot nu toe altijd een pastorie gekocht op wens en plek van de komende predikant en zijn gezin.
Redelijk uniek dus eigenlijk begrijp ik?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef: 17 dec 2024, 20:44
Job schreef:
JvW schreef: 14 dec 2024, 19:15
merel schreef: 14 dec 2024, 19:09 Is het niet ook zo dat een bepaald percentage van de waarde van de pastorie bij het inkomen wordt opgeteld? Volgens mij heb ik daar wat over gelezen.
Dat klopt. En als predikant moet je het doen met de pastorie die eigenlijk net niet bij de gezinssituatie past. Tel daarbij op dat veel gemeenten vacant zijn en dat de pastorie dus het grootste deel van de tijd leeg staat. Ik snap wel dat er steeds meer kerkelijke gemeenten zijn zonder pastorie.
Ik begrijp het ook wel, maar er zijn ook vele gemeenten mét pastorie. Hier en daar verneem ik weleens dat niet iedereen begrijpt dat de dominee niet in de door hen altijd goed verzorgde pastorie gaat wonen, of het stiekem zelfs helemaal niet leuk vindt.
In onze gemeente word tot nu toe altijd een pastorie gekocht op wens en plek van de komende predikant en zijn gezin.
Redelijk uniek dus eigenlijk begrijp ik?
Volgens mij is dat redelijk uniek, ja. Maar jullie predikanten staan in het algemeen erg lang in de gemeente.
Er zijn best wel wat hervormde gemeenten waar iedere vijf jaar een andere predikant komt. Dan lijkt het me een ingewikkelde zaak om steeds een andere pastorie te kopen en de vorige te verkopen.

In mijn gemeente doen altijd enorme verhalen de ronde over hoe predikanten reageren op de pastorie. De een wenste (en kreeg) een geluiddichte muziekkamer voor de kinderen. Die scoorde geen bonuspunten, zeg maar, en had een stroeve start in de gemeente. Want wat zou die muziekkamer niet gekost hebben? De ander was zóóó blij met zóóó'n mooie pastorie, nee, er hoefde totaal niets veranderd te worden, en maakte daarmee een plezierige indruk, waarmee zijn start veel eenvoudiger was.
Terwijl de eerste van de twee in een pastorie kwam waar zijn voorganger dertig jaar gewoond had en waar het voorzichtig gezegd behoorlijk uitgeleefd was. Er moest compleet gerenoveerd worden, en daarbij wilden de kerkrentmeesters graag rekening houden met de wensen van de predikant. De ander kwam in een pastorie die vijf jaar daarvoor nog helemaal was opgeleukt voor een gezin van dezelfde omvang en in dezelfde leeftijdsgroep.
merel

Bericht door merel »

haha waren dat de laatste twee predikanten?

In mijn vorige gemeente werd een constructie gemaakt dat de predikant een eigen huis naar keuze kocht. In hoeverre hij daarvoor een vergoeding kreeg van vanuit de CGK, weet ik niet. Wel was ook bedongen dat op het moment dat hij een beroep zou aannemen, de kerkenraad voor de overbruggende periode de hypotheekkosten zou overnemen. Dat lijkt mij ook billijk.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Zullen we weer ontopic gaan? ::please
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Tja, altijd lastig die pastorie.

Onze HHG predikant woont in een nette dertien-in-een-dozijn tweekapper, de (zelfde) plaatselijke GG predikant huurt zelf een woning in het buitengebied en staat daar de pastorie leeg. In een aangrenzend dorp heeft de GG predikant in 2024 intrek genomen in een nieuw gebouwd herenhuis (kosten ca.€ 1.000.000). Ik zit er niet zo mee, behoudens de vraag of de financiële beschikbare middelen op een verantwoorde manier worden aangewend (ten dienste van het Evangelie). Maar die vraag is breder dan alleen een pastorie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 18 dec 2024, 10:59 Tja, altijd lastig die pastorie.

Onze HHG predikant woont in een nette dertien-in-een-dozijn tweekapper, de (zelfde) plaatselijke GG predikant huurt zelf een woning in het buitengebied en staat daar de pastorie leeg. In een aangrenzend dorp heeft de GG predikant in 2024 intrek genomen in een nieuw gebouwd herenhuis (kosten ca.€ 1.000.000). Ik zit er niet zo mee, behoudens de vraag of de financiële beschikbare middelen op een verantwoorde manier worden aangewend (ten dienste van het Evangelie). Maar die vraag is breder dan alleen een pastorie.
Misschien denk ik te romantisch over herdershutten maar als je dan toch in een dorp predikant bent, lijkt het me mooi als zo'n pastorie voor ieder bereikbaar is. Je ontvangt vermoedelijk toch veel gemeenteleden (of is dat een achterhaald idee?). Als de herder in het buitengebied gaat wonen is dat toch minder het geval. Maar misschien biedt het ook wel meer privacy, achteraf wonen.

Ik heb ook nog wat argumenten bedacht om er voor mezelf milder naar te (proberen te) kijken, die kastelen van huizen: zie binnen de GG best veel studenten die goed boerden in hun vorige bestaan en een stap terug doen qua aanbod pastorie. Daar wil ik dan ook weer niet te hard over oordelen. En verder: als ik zie in wat voor kasten sommige gemeenteleden wonen, dan mogen kerk en kerkelijke gebouwen niet tekort komen.

Maar moeizaam blijft het toch een beetje.
refo

Bericht door refo »

Job schreef: 18 dec 2024, 15:17
Maanenschijn schreef: 18 dec 2024, 10:59 Tja, altijd lastig die pastorie.

Misschien denk ik te romantisch over herdershutten maar als je dan toch in een dorp predikant bent, lijkt het me mooi als zo'n pastorie voor ieder bereikbaar is. Je ontvangt vermoedelijk toch veel gemeenteleden (of is dat een achterhaald idee?). Als de herder in het buitengebied gaat wonen is dat toch minder het geval. Maar misschien biedt het ook wel meer privacy, achteraf wonen.

Ik heb ook nog wat argumenten bedacht om er voor mezelf milder naar te (proberen te) kijken, die kastelen van huizen: zie binnen de GG best veel studenten die goed boerden in hun vorige bestaan en een stap terug doen qua aanbod pastorie. Daar wil ik dan ook weer niet te hard over oordelen. En verder: als ik zie in wat voor kasten sommige gemeenteleden wonen, dan mogen kerk en kerkelijke gebouwen niet tekort komen.

Maar moeizaam blijft het toch een beetje.
Een predikant is vooral een leraar. Soms is hij ook een herder, maar lang niet altijd. Er is maar één goede Herder, de andere zijn huurlingen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Als predikant ben je een beetje een schaap met vijf poten.
In de eerste plaats leraar: dat klopt. Maar het herder zijn valt niet te ontkennen en hoort ook bij de functie.
Plaats reactie