Dat weet ik. Daarom zei ik bewust veel dominees. Persoonlijk vind ik een nieuwe keuken prima. Wij zouden zelf ook een keuken die wij lelijk vinden vervangen.Bauke schreef: ↑16 dec 2024, 09:07Nou..... Hier en daar zijn er toch behoorlijke verbouwingen geweest omdat de predikant de keuken of het huis niet mooi genoeg vond. In de GG is dat bij één broeder een terugkerend verschijnsel.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31Een eigen woning is fiscaal aantrekkelijk. De prijsstijgingen zullen dankzij de bevolkingsgroei waarschijnlijk niet zomaar stoppen. Ook hierdoor is het financieel gezien voordeliger om zelf een huis te kopen.Job schreef: ↑14 dec 2024, 22:50Ik schaam me om ermee voor de dag te komen maar ik heb geen economische voelsprieten. Weinig kaas van gegetenWat is hier anders aan dan vroeger toen volgens mij gewoon elke (GG-) predikant de pastorie van de gemeente bewoonde? Ik lees de laatste tijd veel verhuisberichten van predikanten in de Saambinder, ik weet niet of het allemaal om nieuwe pastorieën gaat of dat men particulier wat koopt. Maar ik heb niet helder waardoor het kopen van een eigen woning meer lijkt te gebeuren dan vroeger. Ds. Michielse uit Sliedrecht is bijvoorbeeld gelijk al naar een eigen gekochte woning (tegenover de pastorie) verhuisd. In mijn eigen herinnering was ds. J. J.van Eckeveld de eerste die zijn pastorie verruilde voor een eigen woning, maar hij was al jong predikant en had dus al vele jaren geen eigen woning.
Los daarvan heb je bij een eigen huis meer vrijheid. Je kan een huis zoeken wat bij de gezinssituatie past. Zonder overleg kan je verbouwen en zaken aanpassen. Stel in de pastorie zit een badkamer en keuken van 5 jaar oud in een stijl die jij lelijk vindt. Ga je dan indirect aan de gemeente vragen of zij voor de vervanging willen betalen? Veel dominees zullen dat bezwaarlijk vinden. Zeker als het een wat kleinere gemeente is.
Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Serieus? Gewoon een goed functionerend geheel, wat niet helemaal in je smaak past, om die reden vervangen?MGG schreef: ↑16 dec 2024, 09:17Dat weet ik. Daarom zei ik bewust veel dominees. Persoonlijk vind ik een nieuwe keuken prima. Wij zouden zelf ook een keuken die wij lelijk vinden vervangen.Bauke schreef: ↑16 dec 2024, 09:07Nou..... Hier en daar zijn er toch behoorlijke verbouwingen geweest omdat de predikant de keuken of het huis niet mooi genoeg vond. In de GG is dat bij één broeder een terugkerend verschijnsel.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31Een eigen woning is fiscaal aantrekkelijk. De prijsstijgingen zullen dankzij de bevolkingsgroei waarschijnlijk niet zomaar stoppen. Ook hierdoor is het financieel gezien voordeliger om zelf een huis te kopen.Job schreef: ↑14 dec 2024, 22:50
Ik schaam me om ermee voor de dag te komen maar ik heb geen economische voelsprieten. Weinig kaas van gegetenWat is hier anders aan dan vroeger toen volgens mij gewoon elke (GG-) predikant de pastorie van de gemeente bewoonde? Ik lees de laatste tijd veel verhuisberichten van predikanten in de Saambinder, ik weet niet of het allemaal om nieuwe pastorieën gaat of dat men particulier wat koopt. Maar ik heb niet helder waardoor het kopen van een eigen woning meer lijkt te gebeuren dan vroeger. Ds. Michielse uit Sliedrecht is bijvoorbeeld gelijk al naar een eigen gekochte woning (tegenover de pastorie) verhuisd. In mijn eigen herinnering was ds. J. J.van Eckeveld de eerste die zijn pastorie verruilde voor een eigen woning, maar hij was al jong predikant en had dus al vele jaren geen eigen woning.
Los daarvan heb je bij een eigen huis meer vrijheid. Je kan een huis zoeken wat bij de gezinssituatie past. Zonder overleg kan je verbouwen en zaken aanpassen. Stel in de pastorie zit een badkamer en keuken van 5 jaar oud in een stijl die jij lelijk vindt. Ga je dan indirect aan de gemeente vragen of zij voor de vervanging willen betalen? Veel dominees zullen dat bezwaarlijk vinden. Zeker als het een wat kleinere gemeente is.
Bedankt voor de uitleg MGG. Wat ik er hier en daar wel van hoor is dat blije bouwcommissies als vanzelf al die nieuwe dingen aanbieden en dat een dominee er niet eens om hoeft te vragen. De visgraatvloeren en matzwarte elementen zijn niet aan te slepen.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31
Een eigen woning is fiscaal aantrekkelijk. De prijsstijgingen zullen dankzij de bevolkingsgroei waarschijnlijk niet zomaar stoppen. Ook hierdoor is het financieel gezien voordeliger om zelf een huis te kopen.
Maar het lijkt me hoe dan ook een ongemakkelijke positie ja.
Ik denk dan dat hier ook een taak ligt voor de commissie van beheer. Als zij zien dat de keuken prima is, dan gewoon zo laten.Zeeuw schreef: ↑16 dec 2024, 09:25Serieus? Gewoon een goed functionerend geheel, wat niet helemaal in je smaak past, om die reden vervangen?MGG schreef: ↑16 dec 2024, 09:17Dat weet ik. Daarom zei ik bewust veel dominees. Persoonlijk vind ik een nieuwe keuken prima. Wij zouden zelf ook een keuken die wij lelijk vinden vervangen.Bauke schreef: ↑16 dec 2024, 09:07Nou..... Hier en daar zijn er toch behoorlijke verbouwingen geweest omdat de predikant de keuken of het huis niet mooi genoeg vond. In de GG is dat bij één broeder een terugkerend verschijnsel.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31
Een eigen woning is fiscaal aantrekkelijk. De prijsstijgingen zullen dankzij de bevolkingsgroei waarschijnlijk niet zomaar stoppen. Ook hierdoor is het financieel gezien voordeliger om zelf een huis te kopen.
Anderzijds moeten ze bij een nieuwe keuken kiezen voor een gemiddeld model; niet extravagant of zo.
Als iedereen er blij mee is, is dat prima toch?Job schreef: ↑16 dec 2024, 09:28Bedankt voor de uitleg MGG. Wat ik er hier en daar wel van hoor is dat blije bouwcommissies als vanzelf al die nieuwe dingen aanbieden en dat een dominee er niet eens om hoeft te vragen. De visgraatvloeren en matzwarte elementen zijn niet aan te slepen.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31
-
Ik zei lelijk. Niet helemaal mijn smaak is prima. De huidige keuken en badkamer zijn door de vorige eigenaren uitgezocht. Niet helemaal mijn smaak, maar goed en mooi genoeg om niet te vervangen. Stel er zat een fel paarse keuken in, dan had ik hem wel vervangen of laten wrappen.Zeeuw schreef: ↑16 dec 2024, 09:25Serieus? Gewoon een goed functionerend geheel, wat niet helemaal in je smaak past, om die reden vervangen?MGG schreef: ↑16 dec 2024, 09:17Dat weet ik. Daarom zei ik bewust veel dominees. Persoonlijk vind ik een nieuwe keuken prima. Wij zouden zelf ook een keuken die wij lelijk vinden vervangen.Bauke schreef: ↑16 dec 2024, 09:07Nou..... Hier en daar zijn er toch behoorlijke verbouwingen geweest omdat de predikant de keuken of het huis niet mooi genoeg vond. In de GG is dat bij één broeder een terugkerend verschijnsel.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31
Ah ok, dat klinkt al minder drastisch :-).MGG schreef: ↑16 dec 2024, 09:34Ik zei lelijk. Niet helemaal mijn smaak is prima. De huidige keuken en badkamer zijn door de vorige eigenaren uitgezocht. Niet helemaal mijn smaak, maar goed en mooi genoeg om niet te vervangen. Stel er zat een fel paarse keuken in, dan had ik hem wel vervangen of laten wrappen.Zeeuw schreef: ↑16 dec 2024, 09:25Serieus? Gewoon een goed functionerend geheel, wat niet helemaal in je smaak past, om die reden vervangen?
Ik zou als kerkvoogdij/ commissie van beheer ook gewoon nuchter blijven. Ik kan me nog allerlei te gekke voorstellen herinneren toen onze predikant met drie/vier thuiswonende kinderen bij ons kwam. Dan is de pastorie net te klein, zeg maar, om in één weekend alle zoons en vriendinnen keurig in een eigen kamer te laten slapen. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en zijn alle kinderen zo trouwlustig gebleken, dat de pastorie feitelijk drie of vier kamers leegstand kent.
Job schreef: ↑14 dec 2024, 20:03Maar bij mijn weten wordt de pastorie lang niet altijd afgestoten.Scheepsbel schreef: ↑14 dec 2024, 19:39 Het is wel lastiger voor predikanten een hypotheek te krijgen gezien de bijzonder verdiensten die hij heeft, je ziet in de GG hoek bv dat men al vermogen bezit en dat maakt het een stuk makkelijker, voor de gemeente is het een hele financiële last minder:
In het geval van Sliedrecht wel.
Nou, het lijkt mij materialistisch en zondig.Tiberius schreef: ↑16 dec 2024, 09:32Als iedereen er blij mee is, is dat prima toch?Job schreef: ↑16 dec 2024, 09:28Bedankt voor de uitleg MGG. Wat ik er hier en daar wel van hoor is dat blije bouwcommissies als vanzelf al die nieuwe dingen aanbieden en dat een dominee er niet eens om hoeft te vragen. De visgraatvloeren en matzwarte elementen zijn niet aan te slepen.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31
-
In hervormde gemeenten is het gebruikelijk dat de dominee 'op beroep' komt preken en dan ook nader kennis maakt met kerkenraad en (eventueel) kerkvoogdij. Doet me denken aan ds. Pieters dat die het standpunt had dat hij nooit tijdens zo'n kennismakingsgesprek de pastorie wilde zien, als zijn voorganger erin kon wonen kon hij er ook wel in wonen.
Ik ben van mening dat je je wel enigzins mag aanpassen aan de gemeente die je bezoekt.merel schreef: ↑12 dec 2024, 17:27Waarom erger jij je daaraan?Bourdon16 schreef: ↑12 dec 2024, 16:13 Bij ons zie ik sinds kort af en toe een vrouw met een broek aan in de kerk.
Zondag zag ik voor het eerst ook een vrouw in een broek aan het heilig avondmaal gaan.
Van het één krijg je het ander, dat is gewoon zo.
Mijn eerste reactie was toch wel ergernis. Daarna dacht ik, misschien is het een gast (ik kende haar niet) en wist ze ook niet wat hier de gewoonte is/was.
-
Eens hoor. Belangrijkste is altijd of we het hier en nu doen en niet zoeken naar toen en daar.ejvl schreef: ↑16 dec 2024, 08:13Ik zei in elk gval zeker niet dat je je bekeringservaring moet kunnen aanwijzen. Maar ik geloof wel van harte dat een waar gelovige in elk geval 1x heeft beleefd en ervaren wat de inhoud van zondag 7 is, namelijk een vast vertrouwen dat de zaligheid en vergeving van zonden geschonken zijn.Refojongere schreef: ↑16 dec 2024, 07:15 JanRap,
Ik ben het met je eens. Al die onderscheidingen kunnen het verwarrende maken. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat er verschil is tussen zwak en sterk geloof. Klein en groot geloof. Dat zijn bijbelse termen.
En het blijft altijd ingewikkeld om zwak geloof van nabijkomend geloof te onderscheiden. Zwak geloof moet gestimuleerd worden sterk te worden. Alleen niet zoals Posthoorn zegt: pas als je je bekeringservaring kunt aanwijzen dan ben je er. Blijf bij Jezus woorden: heb je Mij lief?
Blijf bij de Catechismus. Niet: hoe ben je rechtvaardig geworden, maar: hoe ben je rechtvaardig in het hier en nu.
Het zwakke geloof wordt gestimuleerd om conclusies te trekken aan de hand van zondag 23 en zo sterker te worden.
En dat is letterlijk wat er staat bij de vraag, wat is een waar geloof?
En dat heeft ook niets te maken met een zwak of sterk geloof want ook een zwak geloof beleeft dat, misschien niet zo sterk of krachtdadig of juist geleidelijk of veel aangevochten of het al snel weer kwijt, maar zondag 7 zal toch gekend moeten worden en de een zal het kunnen aanwijzen met tijd, plaats en datum en de andere niet maar dat doet niets af van de inhoud.
Wat vind jij dan van de salaris van predikanten? In de CGK hebben ze een universitaire opleiding. Als je 10 jaar predikant bent in een gemeente van 400 leden verdien je 53667,-per jaar (dit is inclusief vakantiegeld) Komt nog wat vergoedingen bij maar die dekken meestal daadwerkelijk gemaakte kosten.DDD schreef: ↑16 dec 2024, 10:00Nou, het lijkt mij materialistisch en zondig.Tiberius schreef: ↑16 dec 2024, 09:32Als iedereen er blij mee is, is dat prima toch?Job schreef: ↑16 dec 2024, 09:28Bedankt voor de uitleg MGG. Wat ik er hier en daar wel van hoor is dat blije bouwcommissies als vanzelf al die nieuwe dingen aanbieden en dat een dominee er niet eens om hoeft te vragen. De visgraatvloeren en matzwarte elementen zijn niet aan te slepen.MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:31
In mijn werkomgeving verdienen de universitair geschoolde (Meestal TU Delft) na 10 jaar werkomgeving gemiddeld tussen de 80000,- en 100000,-met uitschieters tot 135000,- Dit bij een werkweek van 36 uur.
Ik weet niet of dit voor alle beroepsgroepen geldt met een universitaire opleiding maar het salaris van een predikant zit niet erg hoog in de boom. Kijk zelf maar.
https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... ie-1.0.pdf
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik heb een post-academische opleiding en verdien niet meer voor een voltijd baan. Dus ik ben niet helemaal de juiste persoon om dat aan te vragen.huisman schreef: ↑16 dec 2024, 10:35Wat vind jij dan van de salaris van predikanten? In de CGK hebben ze een universitaire opleiding. Als je 10 jaar predikant bent in een gemeente van 400 leden verdien je 53667,-per jaar (dit is inclusief vakantiegeld) Komt nog wat vergoedingen bij maar die dekken meestal daadwerkelijk gemaakte kosten.DDD schreef: ↑16 dec 2024, 10:00Nou, het lijkt mij materialistisch en zondig.Tiberius schreef: ↑16 dec 2024, 09:32Als iedereen er blij mee is, is dat prima toch?Job schreef: ↑16 dec 2024, 09:28
Bedankt voor de uitleg MGG. Wat ik er hier en daar wel van hoor is dat blije bouwcommissies als vanzelf al die nieuwe dingen aanbieden en dat een dominee er niet eens om hoeft te vragen. De visgraatvloeren en matzwarte elementen zijn niet aan te slepen.
In mijn werkomgeving verdienen de universitair geschoolde (Meestal TU Delft) na 10 jaar werkomgeving gemiddeld tussen de 80000,- en 100000,-met uitschieters tot 135000,- Dit bij een werkweek van 36 uur.
Ik weet niet of dit voor alle beroepsgroepen geldt met een universitaire opleiding maar het salaris van een predikant zit niet erg hoog in de boom. Kijk zelf maar.
https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... ie-1.0.pdf
Ik vind de salarissen in jouw werkomgeving exorbitant, maar dat is een kwestie van perspectief. Daar ben ik mij wel van bewust. In de GG verdienen predikanten in beginsel het salaris van een basisschooldirecteur, heb ik mij wel laten vertellen. Dat is een prima salaris.