Het huurwaardeforfait wordt bij het inkomen geteld, dus hier wordt belasting over geheven. Er is geen vrijstelling voor predikanten. Er wordt binnen de GG niet altijd in een pastorie van de kerk gewoond, in de PKN ook niet. Andere kerken weet ik niet.Scheepsbel schreef: ↑14 dec 2024, 20:19Klopt ik bedoel ook de gevallen dat dit wel gebeurd, en niet in elk kerkverband is dit het geval, ik vermoed in de oog dat men altijd in een pastorie woont zover ik weet, en GGIn ook. Weet eigenlijk niet of dit belast word of dat een predikant dan vrijgesteld is.Job schreef: ↑14 dec 2024, 20:03Maar bij mijn weten wordt de pastorie lang niet altijd afgestoten.Scheepsbel schreef: ↑14 dec 2024, 19:39 Het is wel lastiger voor predikanten een hypotheek te krijgen gezien de bijzonder verdiensten die hij heeft, je ziet in de GG hoek bv dat men al vermogen bezit en dat maakt het een stuk makkelijker, voor de gemeente is het een hele financiële last minder:
Ik kan me voorstellen dat een gemeente op een gegeven moment de keuze maakt om te verkopen. Je kunt het geld beter besteden aan Woordverkondiging dan aan stenen.