ZWP schreef: ↑12 dec 2024, 15:38
Zeeuw schreef: ↑12 dec 2024, 15:10
ZWP schreef: ↑12 dec 2024, 15:02
Erskinees schreef: ↑12 dec 2024, 11:28
Het verschil in christen/wereld zou niet in broek/jurk terug te vinden moeten zijn. Inderdaad wel in eenvoudigheid, kuisheid, duidelijk onderscheiden geslacht, wellicht merkloos etc. Juist door het vasthouden aan broek/rok raken de echte Bijbelse noties over kleding totaal ondergesneeuwd.
En ja, dan ben ik blij dat in de middenflank deze traditie verdwijnt. Wel hoop ik dat onze gezindte de focus gaat leggen op Bijbelse kledij. Dat laatste gebeurt helaas niet. Maar dat is geen reden om maar strikt te blijven vasthouden aan de oude traditie.
Ik ben het met je eens dat dát veel belangrijker waarden zijn dan of je een rok aan hebt of om elk been een rok.
Het viel me gisteren op een ouderavond van een reformatorische school op dat lang niet alle vrouwelijke leerlingen een rok droegen. Als je ziet hoe (waarschijnlijk diezelfde) meiden er overdag bij lopen ben ik ook blij.
Maar wellicht verdient dit zijspoor een eigen topic (kledingregels). Of dat bestaat wellicht al.
Ik was gisteravond op een ouderavond en alle dames (docenten, ouders en leerlingen) droegen een fatsoenlijke rok. Misschien vind ik iets sneller fatsoenlijk dan anderen, maar het was keurig.
Ik vind de laatste zin altijd zo een slap argument. Dat is voor mij de categorie 'ik geef mijn kinderen thuis alcohol, anders gaan ze naar het café'.
Dat is in Zeeland dan anders dan hier (Driestar)? Zou kunnen. We zijn het er toch over eens dat een broek is de meeste gevallen 'kuiser' is dan een korte rok.
Maar wat vind jij van de waarden die Erskinees benoemt: "eenvoudigheid, kuisheid, duidelijk onderscheiden geslacht, wellicht merkloos". Daarbij kom je niet automatisch bij een rok uit.
Overigens, over alcohol: ik geen inderdaad liever m'n kinderen thuis alcohol dan dat ze naar een café gaan. Dat vind ik niet perse een slecht argument?
Ik was gisteravond op een ouderavond en alle dames (docenten, ouders en leerlingen) droegen een fatsoenlijke rok. Misschien vind ik iets sneller fatsoenlijk dan anderen, maar het was keurig.
Ik vind de laatste zin altijd zo een slap argument. Dat is voor mij de categorie 'ik geef mijn kinderen thuis alcohol, anders gaan ze naar het café'.
[/quote]
Dat is in Zeeland dan anders dan hier (Driestar)? Zou kunnen. We zijn het er toch over eens dat een broek is de meeste gevallen 'kuiser' is dan een korte rok.
Maar wat vind jij van de waarden die Erskinees benoemt: "eenvoudigheid, kuisheid, duidelijk onderscheiden geslacht, wellicht merkloos". Daarbij kom je niet automatisch bij een rok uit.
Overigens, over alcohol: ik geen inderdaad liever m'n kinderen thuis alcohol dan dat ze naar een café gaan. Dat vind ik niet perse een slecht argument?
[/quote] Ik denk niet dat Zeeland persé anders is, maar het was gisteravond keurig. Er zijn broeken genoeg die ik zie die zo strak zitten dat ze zeker niet 'kuiser' zijn. Ik vind die waarden keurig. En ben ik het met anderen eens dat je dat als christendame dan keurig zou kunnen met een rok/jurk. Maar ik ben er niet dogmatisch in en je zult me niet horen als mijn vrouw/dochter af en toe een broek dragen. Het lastige vind ik dat ik om me heen soms een sfeer van 'ik draag lekker een broek' geluid hoor en dat vind ik niet fijn. Meiden van een bepaalde leeftijd gaan zich dan schamen en iets dragen om maar in de groep te passen.
Die laatste zin: als je vindt dat alcohol drinken op een bepaalde leeftijd niet goed is, lijkt het mij thuis net zozeer niet goed. Los van sfeer oid. Ik bevind me niet binnen een sfeer van zuipketen etc dus wellicht heb ik met mijn kinderen makkelijk praten.