Komt er oorlog?

Herman
Moderator

Re: Komt er oorlog?

Bericht door Herman »

De vraag is of het advies om je geestelijk op een oorlog voor te bereiden ingegeven is door de wens om vrede te handhaven om toch zelf een oorlog te beginnen.
Ik las zondag in het boek Babi Jar van Koeznetsov en ik heb weinig zin om dat aan den lijve te beleven.
DDD

Bericht door DDD »

De kans op zo'n conflict is helemaal niet verwaarloosbaar klein.

Die kans is al in decennia niet zo groot geweest. Als je de krant leest, kun je het al jaren zien aankomen. Nauwe samenwerking dicaturen van China en Rusland en andere Bricslanden. Spionage van China tot hier op de universiteiten. De inval in de Krim.

De voortdurende beïnvloeding van verkiezingen. De (deels vanuit Rusland gefinancierde) opkomst van populistische partijen. De proef-sabotages van nuts-voorzieningen. De infiltratie in het ambtelijk apparaat en de politie en het leger. Pas nog een hoofd ict van de Australische leger een Russische spion.

De afnemende algemene ontwikkeling in het Westen.

Allemaal aanwijzingen dat het risico op een oorlog toeneemt. En verkijk je niet op Rusland. Dat stelt militair (nog) niet zoveel voor, maar China wel. En als je maar genoeg produceert, wordt dat bovendien vanzelf anders.

Wat dat betreft, vraag ik me ook af of het nu verstandig is om niet mee te vechten in Oekraïne.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 dec 2024, 19:43 De kans op zo'n conflict is helemaal niet verwaarloosbaar klein.

Die kans is al in decennia niet zo groot geweest. Als je de krant leest, kun je het al jaren zien aankomen. Nauwe samenwerking dicaturen van China en Rusland en andere Bricslanden. Spionage van China tot hier op de universiteiten. De inval in de Krim.

De voortdurende beïnvloeding van verkiezingen. De (deels vanuit Rusland gefinancierde) opkomst van populistische partijen. De proef-sabotages van nuts-voorzieningen. De infiltratie in het ambtelijk apparaat en de politie en het leger. Pas nog een hoofd ict van de Australische leger een Russische spion.

De afnemende algemene ontwikkeling in het Westen.

Allemaal aanwijzingen dat het risico op een oorlog toeneemt. En verkijk je niet op Rusland. Dat stelt militair niet zoveel voor, maar China wel.
Ik schreef: De kans op een grootschalig conflict tussen NATO en Rusland/China is nog steeds heel klein. Daar zorgt de wederzijdse nucleaire afschrikking al 75 jaar voor.

Dat Rusland ver wil gaan om haar belangen veilig te stellen en China ver wil gaan om de economische grootmacht te worden zijn feiten. Bij beide landen past daarom geen wil om een grootschalig en waarschijnlijk nucleair conflict uit te vechten. Dus is de kans op zo’n conflict verwaarloosbaar klein.

Waarom denk jij dat de nucleaire afschrikking na 75 jaar niet meer zou werken? Mocht het alleen een conventionele oorlog tussen NATO en Rusland worden dan zal Rusland binnen een week verslagen zijn. Als je ziet wat na bijna 3 jaar oorlog in de Oekraïne de ‘winst’ van Rusland is en tegen welke onvoorstelbaar hoge verliezen aan materieel en personeel dan begrijp ik de angst voor Rusland niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben ook niet bang voor Rusland als zodanig. Rusland stelt weinig meer voor dan Scandinavië.

Maar Rusland is niet de enige geopolitiek relevante speler. China, India, breder de Brics-landen. Bovendien is er ook in Europa zelf dreiging van populisme en terrorisme.

Ik ben niet zo bang voor een kernbom en ook niet heel erg bang voor een reguliere oorlog zoals in Oekraine op korte termijn. Maar er zijn een heleboel andere manieren om de EU te bedreigen en in een oorlog te betrekken.

Bovendien: een land dat bereid is om een generatie op te offeren ter meerdere eer en glorie van het land, kan ook richting Europa heel veel betekenen. Als Nederland op de plaats van Oekraïne had gelegen, dan was de oorlog reeds lang voorbij, vrees ik.

Van de ferme jongens en stoere knapen is niet zoveel meer over, en dan heb ik het ook over mijzelf.

En zelfs op dit forum klinkt 'spreek ons van zachte dingen'.
KDD

Bericht door KDD »

De Russische aanval op Georgië en Roemenië
Wat Europa kan verwachten als Poetin in Oekraïne wint.

https://www.wsj.com/opinion/russia-geor ... _permalink
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 12 dec 2024, 20:22 Ik ben ook niet bang voor Rusland als zodanig. Rusland stelt weinig meer voor dan Scandinavië.

Maar Rusland is niet de enige geopolitiek relevante speler. China, India, breder de Brics-landen. Bovendien is er ook in Europa zelf dreiging van populisme en terrorisme.

Ik ben niet zo bang voor een kernbom en ook niet heel erg bang voor een reguliere oorlog zoals in Oekraine op korte termijn. Maar er zijn een heleboel andere manieren om de EU te bedreigen en in een oorlog te betrekken.

Bovendien: een land dat bereid is om een generatie op te offeren ter meerdere eer en glorie van het land, kan ook richting Europa heel veel betekenen. Als Nederland op de plaats van Oekraïne had gelegen, dan was de oorlog reeds lang voorbij, vrees ik.

Van de ferme jongens en stoere knapen is niet zoveel meer over, en dan heb ik het ook over mijzelf.

Toch zie ik in mijn werkomgeving een wakker worden. Een collega (TU Delft opgeleid) gaat ons verlaten omdat hij zijn talenten wil inzetten voor defensie. Dit vanwege de huidige situatie. Ik heb hem natuurlijk gefeliciteerd met zijn keuze.
Zijn er ook forummers die hun talenten willen inzetten voor onze veiligheid? Heb het idee dat praten daarover makkelijk gaat maar daaraan bijdragen niet. (Minder loon en kans op een gevechtssituatie) @DDD weleens nagedacht om onder de wapenen te gaan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ja. Na de inval in Oekraïne heb ik wel nagedacht wat ik zou doen. Een vriend zit bij de reserve. Dan zou ik veel meer verdienen in ieder geval. Maar ik gil al van een muis dus ik ben niet helemaal de doelgroep vrees ik. En voor nu weet ik me tot ander werk geroepen.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: 13 dec 2024, 00:07
DDD schreef: 12 dec 2024, 20:22 Ik ben ook niet bang voor Rusland als zodanig. Rusland stelt weinig meer voor dan Scandinavië.

Toch zie ik in mijn werkomgeving een wakker worden. Een collega (TU Delft opgeleid) gaat ons verlaten omdat hij zijn talenten wil inzetten voor defensie. Dit vanwege de huidige situatie. Ik heb hem natuurlijk gefeliciteerd met zijn keuze.
Zijn er ook forummers die hun talenten willen inzetten voor onze veiligheid? Heb het idee dat praten daarover makkelijk gaat maar daaraan bijdragen niet. (Minder loon en kans op een gevechtssituatie) @DDD weleens nagedacht om onder de wapenen te gaan?
Nee, en ik probeer mijn jongens er ook voor te behoeden om naar de KMA te gaan. Denk dat ik te veel de gevolgen van PTSS heb gezien om een voorstander te zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 13 dec 2024, 00:49 Ja. Na de inval in Oekraïne heb ik wel nagedacht wat ik zou doen. Een vriend zit bij de reserve. Dan zou ik veel meer verdienen in ieder geval. Maar ik gil al van een muis dus ik ben niet helemaal de doelgroep vrees ik. En voor nu weet ik me tot ander werk geroepen.
Je kunt vast ook bij de kantoortroepen. :D
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 13 dec 2024, 00:07

Ik denk dat ik met mijn brillenglazen van -12 niet in aanmerking kom voor velddienst en dat ik met een vrouw met niet-NAVO nationaliteit niet terecht kan bij de onderdelen van het leger waar ik wel geschikt voor ben. Ik heb wel eens overwogen om bij KMA te solliciteren trouwens.

Dat de kans op oorlog verwaarloosbaar klein is geloof ik niet (en omdat ik nogal eens over de betekenis van het woord "kans" nadenk, weet ik eigenlijk niet wat de zin betekent). Ik geloof dat we er wel rekening mee moeten houden. Xi en Modi en opvolgers zullen waarschijnlijk best rationeel en in landsbelang (en voorspelbaar) blijven handelen. Bij Putin en Iraanse leiders ben ik daar minder zeker van. Hoe vaak zijn we in het verleden bij een kerncrisis geweest zonder dat we het wisten?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Hendrien schreef: 12 dec 2024, 17:17Ik vind dat Rutte veel te ver gaat. Ik voel me echt akelig worden. Weet hij meer dan wij? Moet die oorlog er echt gaan komen? Hij hoeft zelf niet naar het front als er oorlog komt…
Er zijn mensen die in 1938 precies hetzelfde over Churchill zeiden. Ze vonden hem maar een oorlogshitser. Datzelfde woord zien we in deze dagen opvallend vaak terugkomen.

Niet dat Rutte als staatsman ook maar in de buurt van Churchill komt, maar dingen zeggen die niet populair maar wel realistisch zijn, hoort bij de taak van een politicus.
Laatst gewijzigd door elbert op 13 dec 2024, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
ZWP

Bericht door ZWP »

'Als we Oekraïne nou eens wat beter zouden steunen dan zijn we voorlopig van onze dichtst bij zijnde en meest concrete vijand, namelijk Rusland, af.
Dit is de uitgelezen kans om de Russen voor lange tijd terug in hun hok te duwen, maar die kans wordt nauwelijks aangegrepen. En we hoeven het niet eens zelf te doen. Oekraïne doet het graag, als ze voldoende steun krijgen, wat tot nu toe niet het geval is helaas.'
huisman

Bericht door huisman »

elbert schreef: 13 dec 2024, 10:21
Hendrien schreef: 12 dec 2024, 17:17Ik vind dat Rutte veel te ver gaat. Ik voel me echt akelig worden. Weet hij meer dan wij? Moet die oorlog er echt gaan komen? Hij hoeft zelf niet naar het front als er oorlog komt…
Er zijn mensen die in 1938 precies hetzelfde over Churchill zeiden.
Niet dat Rutte als staatsman ook maar in de buurt van Churchill komt, maar dingen zeggen die niet populair maar wel realistisch zijn, hoort bij de taak van een politicus.
Was wel stoere taal om vooral Trump te pleasen. Europa moet van 2% naar minimaal 3%. Wordt een probleem. We krijgen het geld van die 2% niet eens goed weggezet.
DDD

Bericht door DDD »

ZWP schreef: 13 dec 2024, 10:26 'Als we Oekraïne nou eens wat beter zouden steunen dan zijn we voorlopig van onze dichtst bij zijnde en meest concrete vijand, namelijk Rusland, af.
Dit is de uitgelezen kans om de Russen voor lange tijd terug in hun hok te duwen, maar die kans wordt nauwelijks aangegrepen. En we hoeven het niet eens zelf te doen. Oekraïne doet het graag, als ze voldoende steun krijgen, wat tot nu toe niet het geval is helaas.'
Volkomen eens. Het is idioot.
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 13 dec 2024, 10:26 'Als we Oekraïne nou eens wat beter zouden steunen dan zijn we voorlopig van onze dichtst bij zijnde en meest concrete vijand, namelijk Rusland, af.
We steunen al bijna maximaal maar de gevechtsbereide soldaten raken op. Ook in de Oekraïne snakken ze naar vrede.
Plaats reactie