Heilig Avondmaal

Herman
Moderator

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Dit is het punt wat ik wil maken.

"Dit volk genaakt Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij"

Er is verschil tussen uiterlijk en innerlijk. Daar zal de vinger bij gelegd moeten worden. Ofwel door de prediking ofwel in het pastoraat.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Dit is het punt wat ik wil maken.

"Dit volk genaakt Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij"

Er is verschil tussen uiterlijk en innerlijk. Daar zal de vinger bij gelegd moeten worden. Ofwel door de prediking ofwel in het pastoraat.
Dat zal in prediking en pastoraat zeker moeten gebeuren. Afhouden van het Avondmaal kan echter alleen via de tucht.
In prediking en pastoraat zal net zo zwaar moeten gelden dat iedere gelovige geroepen wordt tot de tafel van de Heere en aan die roep gehoor heeft te geven.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dit is het punt wat ik wil maken.

Dat is waar maar een dominee kan niet zeggen dat mensen wel of niet aan het avondmaal horen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat vind ik juist. Maar door het zo te zeggen lijkt het haast alsof de ds niet geroepen is om de spiegel van Gods Woord voor te houden. Wel de ander voorhouden, maar niet voor de invullen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Dat vind ik juist. Maar door het zo te zeggen lijkt het haast alsof de ds niet geroepen is om de spiegel van Gods Woord voor te houden. Wel de ander voorhouden, maar niet voor de invullen.
Ik denk dat we twee dingen naast elkaar bedoelen. Jij schreef dit:
Ook de deelname aan het Avondmaal door geesteloze gemeenteleden bracht hem in gewetensnood. De Avondmaalspraktijk verwoordt hij met de klacht:
De onreyne dieren komen daar in/ en het stinkter van vuyligheyd/soo dat
Gods kinderen daar nauwelijks duren komen.

Tenslotte kwam Van Lodenstein zelf niet meer en weigerde hij nog langer het Avondmaal te bedienen. Zijn gewetensbezwaar werd stilzwijgend gerespecteerd.
Ik schreef dat ook van Lodenstein niet in het hart van mensen kon kijken, als hun levenswandel niet deugde moesten ze onder de tucht, als dat niet het geval is mag je geen oordeel uitspreken, Paulus heeft het oordeel der liefde, maar geeft de Galaten Korinthiers Romeinen Efeezieers echt geen aai over hun bol integendeel.
Ik vind dat wat van Lodenstein hier schrijft niet kunnen. Een duidelijke prediking en geen oordeel over personen.
Anders plaatsje jezelf boven anderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het blijft ook bij Lodenstein maar een oordeel der waarschijnlijkheid.
Lodenstein schreef: „Waren sy (n.1. leraar en leerling) wedersijds van Gode geleerd/so soude sulks (niet onfeylbaarlijk maar) na 't oordeel der waarschijnelijkheyd wel ondervonden konnen werden (opgemaakt kunnen worden)/uyt de woorden/Matth. 12:35, 36, 37 en vrugten/Matth. 7:16-20 door middel van dien eenen Geest die in beyden is/door welke Christi schapen sijne stemme/tale/werkingen en bewegingen kennen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Het blijft ook bij Lodenstein maar een oordeel der waarschijnlijkheid.
Lodenstein schreef: „Waren sy (n.1. leraar en leerling) wedersijds van Gode geleerd/so soude sulks (niet onfeylbaarlijk maar) na 't oordeel der waarschijnelijkheyd wel ondervonden konnen werden (opgemaakt kunnen worden)/uyt de woorden/Matth. 12:35, 36, 37 en vrugten/Matth. 7:16-20 door middel van dien eenen Geest die in beyden is/door welke Christi schapen sijne stemme/tale/werkingen en bewegingen kennen.
dus niet het oordeel der liefde.
HHR

Bericht door HHR »

"Volle avondmaalstafels en lege middagdiensten zijn de voorlaatste fase van de secularisatie."

"Vroeger waren er in de Hervormde Kerk gemeenten waar een heel klein deel van de gemeente aan het Avondmaal ging. Dat is grotendeels verleden tijd, ziet Van den Belt. ‘Al worstelen sommigen best nog wel met de vraag of ze wel of niet aan het avondmaal mogen gaan.’ Dat geldt in zijn kerkverband zeker bij hen die uit afgescheiden kerken komen.

Maar volgens de theoloog is de kerk nu weer bij een ander uiterste terechtgekomen. ‘De deelname aan het avondmaal is volstrekt vanzelfsprekend geworden.’ Hij vindt dat een zorgelijke ontwikkeling. ‘Gaat het wel altijd gepaard met een diep besef van waar het in het avondmaal om gaat? Volle avondmaalstafels en lege middagdiensten zijn de voorlaatste fase van de secularisatie.’"

Hoe geef je het Avondmaal vorm? Theoloog Henk van den Belt maakt zich zorgen

https://www.nd.nl/geloof/protestant/124 ... n-belt-maa
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Dit speelt ook in de HHK, maar het zal in de PKN nog meer spelen inderdaad.
Ik hoor soms wel eens van HHK's waar 60-80% van de belijdende leden aangaat. Dan denk ik wel eens, wat een zeer en zeer geestelijk klimaat moet er dan wel niet in zo'n gemeente hangen, vaak gaat dat niet op.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef: 10 dec 2024, 16:02 Dit speelt ook in de HHK, maar het zal in de PKN nog meer spelen inderdaad.
Ik hoor soms wel eens van HHK's waar 60-80% van de belijdende leden aangaat. Dan denk ik wel eens, wat een zeer en zeer geestelijk klimaat moet er dan wel niet in zo'n gemeente hangen, vaak gaat dat niet op.
Wat is een zeer en zeer geestelijk klimaat?
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Zeeuw schreef: 10 dec 2024, 16:18
HersteldHervormd schreef: 10 dec 2024, 16:02 Dit speelt ook in de HHK, maar het zal in de PKN nog meer spelen inderdaad.
Elke maandag staat er een lezenswaardig stuk over deze materie op de achterpagina van het RD van J.C. Ryle.
Tolle lege...
huisman

Bericht door huisman »

Ook in CGK (BhP) en GG zie je deze trend. Ik ken een (forse) GG waar ze zo’n 400 Avondmaalgangers hebben. Volgens mij was dat vroeger ondenkbaar. Zie deze trend ook niet als louter negatief. Ook niet als louter positief zeker als de gang naar het avondmaal gepaard gaat met een slordige kerkgang.
Zoals prof. van de Belt het schetst dat het voor een belijdend lid ‘volstrekt vanzelfsprekend’ is om aan te gaan dan zijn we echt op de verkeerde weg.
Laatst gewijzigd door huisman op 10 dec 2024, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 10 dec 2024, 16:20
Zeeuw schreef: 10 dec 2024, 16:18
Elke maandag staat er een lezenswaardig stuk over deze materie op de achterpagina van het RD van J.C. Ryle.
Tolle lege...
Mooi, stuur het me maar eens toe dan.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

huisman schreef: 10 dec 2024, 16:26
Ook in CGK (BhP) en GG zie je deze trend. Ik ken een (forse) GG waar ze zo’n 400 Avondmaalgangers hebben. Volgens mij was dat vroeger ondenkbaar. Zie deze trend ook niet als louter negatief. Ook niet als louter positief zeker als de gang naar het avondmaal gepaard gaat met een slordige kerkgang.
Zoals prof. van de Belt het schetst dat het voor een belijdend lid ‘volstrekt vanzelfsprekend’ is om aan te gaan dan zijn we echt op de verkeerde weg.
Je zou inderdaad willen dat heel de gemeente op de goede gronden deel zou nemen aan het Heilig Avondmaal. Niet één uitgezonderd.

En tegelijk geeft het genoeg zorgen als een avondmaalsgang en de levensopenbaring niet stroken. Of ook als een gesprek over de avondmaalsgang zo ontzettend oppervlakkig blijft, zonder dat er gesproken wordt over het wonder van een grote Zaligmaker voor een grote zondaar.
- Niet meer zo actief -
HHR

Bericht door HHR »

huisman schreef: 10 dec 2024, 16:26
Ik herken het ook om me heen. In diverse gemeenten.
Mooi hoe je het omschrijft: "Zie deze trend ook niet als louter negatief. Ook niet als louter positief zeker als de gang naar het avondmaal gepaard gaat met een slordige kerkgang."
Punt dat vd Belt wilde maken is vooral die combinatie met slordige kerkgang.
Wat HA gangers betreft is het historisch gezien normaler dat het grootste deel van de gemeente aangaat, ipv de praktijk in sommige kringen dat het een kleine minderheid van de gemeente (belijdende leden!) is.
Plaats reactie